Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 7
Здравейте! Моля за споделен опит! Имам син на 2г и 10м. Роди се по спешно секции, тъй като неуспях по естествен път. Проплака си нормално. Развива се страхотно физически, но не желае да говори. Ако му кажа дума да повтори, той повтаря последната сричка. На въпроси или заговаряне, отговаря на бебешки или разни безсмислици. Рядко ми казва мамо,млякото нарича "калко" и това е.. Логопед каза че е добре, но това забавяне в развитието на говора е, защото не реди пъзели.. Моля да споделите опит!

Последна редакция: сб, 04 яну 2020, 10:43 от Vqriqri

# 1
  • София
  • Мнения: 7 992
Консултирайте се с друг логопед.

# 2
  • Мнения: 7
Така ще направя, но съм притеснена и търся други мами да споделят опит.

# 3
  • София
  • Мнения: 7 992
Аз имам опит и го написах - работа с логопед. Колкото по-рано, толкова по-добре. На тази възраст би трябвало поне думи и прости изречения да казва, напр. "Искам вода", "Куклата падна".
Това с повтарянето в домашни условия няма да подобри значително картинката. И аз по цял ден четях и повтарях как казва патето, пилето и т.н. и на 3 години речникът му беше не повече от 10 думи. Сега е на 7 и до ден днешен продължава работата с него.

# 4
  • В големите очи на малчо, а географски - София.
  • Мнения: 7 025
Моя син е на 5, роден със секцио по спешност, никога не е харесвал пъзели,  буен и енергичен е,  реди три минути и го захвърля. Проговори между 1.6 и 2 години. Под проговори имам предвид да сглобява "мама дай вода", "има ако ", " имам ам ", някакви такива.

# 5
  • Мнения: 7
Аз имам опит и го написах - работа с логопед. Колкото по-рано, толкова по-добре. На тази възраст би трябвало поне думи и прости изречения да казва, напр. "Искам вода", "Куклата падна".
Това с повтарянето в домашни условия няма да подобри значително картинката. И аз по цял ден четях и повтарях как казва патето, пилето и т.н. и на 3 години речникът му беше не повече от 10 думи. Сега е на 7 и до ден днешен продължава работата с него.
А каква е причината за това поведение? Моя син няма нито една дума в речника.

# 6
  • Мнения: 4 518
Проверихте ли слуха му?

# 7
  • Мнения: 7
Да. Той чува. Изпълнява команди когато си пожелае. Лесни команди.

# 8
  • Мнения: 4 518
Да. Той чува. Изпълнява команди когато си пожелае. Лесни команди.
Дете не приятели също изпълняваше команди, но не чуваше. Те разбраха след като учителка в детската градина спукала балон зад него и той не се е обърнал. Когато е с гръб към вратата и влезете обръща ли се?

# 9
  • Мнения: 4 765
Не виждам връзката между пъзелите и говоренето. На тази възраст синът ми редеше пъзели за петгодишни почти непрекъснато, но казваше точно три думи, без да преувеличавам. Логопедката на сина ми едно време казваше да не го караме да повтаря - да му кажем правилната дума, за да я чуе и знае, че е сгрешил, но без да настояваме да повтаря. Аз също бих се консултирала с друг логопед.

Изследването на слуха е първото нещо, което се прави при забавяне на говора. Това, че детето изпълнява команди, съвсем не значи, че чува всичко. Имаме приятелско дете, което не чува определени честоти, т.е. при един нормален разговор, при който интонацията се променя, то не чува около 50 процента от казаното. Команди обаче изпълнява, защото те се казват обикновено ясно, отчетливо и по-високо.

# 10
  • София
  • Мнения: 7 992
Определените честоти после могат да влияят при чуването на определени звуци. На сина ми правихме такова изследване за честоти, защото не изговаряше конкретни звуци.

# 11
  • Пловдив
  • Мнения: 1 858
И моя син е на 2 г и почти 11 месеца. Разбира абсолютно всичко, когато говоря с баща му и питам за някакъв предмет къде е, малкия отива в спалнята и го носи, без дори а съм му казвала. Това обаче е когато той иска. Знае кирилицата и латиницата, знае числата от 1 до 10 и на български и на английски, знае повечето плодове и зеленчуци на български, английски и на някои други езици. Обаче е голям инат, въпреки че знае думи не говори, или го прави в редки случаи. Чува, вижда и е физически здрав, но е ужасно злояд и си говори на негов си език. Това с пъзелите за пръв път го чувам, кака му изобщо не обичаше пъзели, пък сега учи инженерна физика, а и тя проговори към 2 г. и нещо. В днешно време с телевизия, телефони и компютри децата по-късно имат нужда да говорят.

# 12
  • до едно тепе
  • Мнения: 6 623
Сина ми проговори смислено с изречения към 2г3м. До 4г пъзел не е пипвал. Дъщеря ми проговори много по- рано от него. До 3г не е редила пъзели. Точно месец се занимава с такива в книжки когато беше на 3г и малко. От тогава не ги харесва. Потърсете си компетентен логопед, който да работи с детето. И съвета със проверка на слуха също не бих пренебрегнала.

# 13
  • Мнения: 12 039
И аз съм за една цялостна консултация/ обследване. Започнете със слуха, както са Ви посъветвали. Едновременно с това запишете час в Св. Никола (Александровска болница) за консултация и обследване.
Връзка между проговаряне и пъзели не знам дали има. Дъщеря ми проговори късно, на 3,9 г. Като под проговори разбирам да свържа две осакатени думи във фраза, например "дай бода(вода)". По същото време започна работа с логопед. Пъзели редеше по едно време доста, но вече на 5+ годишна възраст.
Синът ми проговори  много рано. На 15 месеца вече ползваше изречения с пряко допълнение , например "Аз купя мако (мляко)" , а първият си пъзел нареди чак на 4+.

# 14
  • Бургас
  • Мнения: 3 584
Връзка между проговаряне и пъзели не знам дали има.
Има. Фината моторика и речта са свързани. На върховете на пръстите на ръцете има разположени рецептори, които изпращат импулси към речевите центрове на мозъка. Същите тези рецептори отговарят и за развитието и на въображението. Степента на развитие на движенията на пръстите, съответства на степента на развитие на речта. При децата с нарушена реч почти винаги  се забелязва надоразвита фина моторика.  Когато развиваме фината моторика, помагаме не само за развитието на речта, а  и на творческото мислене. Затова и кабинетите на логопедите са пълни с пъзели, игри за нанизване, вгнездяване, редене и тн...
Както са написали направете пълно обследване в "Св. Никола " и системно работете с логопед, специалист по ранна интервенция. Тук имаше една тема за трудното проговоряне, може да се поразровите...Успех!

# 15
  • Мнения: 12 039
rosi81, благодаря, не знаех каква е връзката.

# 16
  • Бургас
  • Мнения: 3 584
rosi81, благодаря, не знаех каква е връзката.
За нищо! Сещам се за цитата на Мария Монтесори: "ръцете развиват мозъка" /цитирам по памет/и как не случайно е залагала на толкова дейности за самообслужване и развиване на фина и груба моторика и проектираните специално играчки. Много хубави материали по темата има вече.

# 17
  • Мнения: 7
Благодаря ви, на всички! Слуха само в родилното го тестваха. Иначе на всякакви звуци реагира. Пробваш съм да му шепна в ухото, реагира. Пъзели не желае. Вижда формите, но не му е интересно. Приказки не желае да слуша и си тръгва. Само с колички си играе и бръмчи.

# 18
  • Мнения: 264
Написаното от rosi81, го бях прочела когато дъщеря ми беше на 1 год и 7-8 месеца. Тогава тя казваше разни думички, но се притеснявах, че има нейни връстници, които говорят повече. След като прочетох за връзката на фината моторика с развитието на речта купихме конструктор и няколко съвсем прости книжки с фигурки за напасване. Не знам дали е заради това или защото ходеше на ясла и слушаше другите деца, но изведнъж започна да дърдори като професорка. Другото, което направих беше да спра детските (направо беше залепена за това отвратително Baby tv).

# 19
  • Мнения: 106
Здравейте,моята дъщеря трудно проговори с изречения.Казваше все кратки такива.Много бърза и ги навързва набързо думите.Сега ходи на логопед в градината.При всички случаи логопедите помагат.Давайте му игри като:да рисува с пръсти-има такива боички,да отделя в купички различни зърна-смесете различни цветове топчета или боб,леща.Моята също не обича пъзели.Давайте му изрязани хартийки да ги лепи на лист,да моделира с пластелин,примерно топче.Аз четях книжки-никакъв интерес,изведнъж започва да ми ги разказва-до 5 книжки.Логопедката ги кара да клякат и да ходят патешката и казват звуци-това ми показва,но тя си говори.Няма страшно,племенника ми звук не издаваше до 3г,после майка му го молеше да млъкне.Проверете слуха при специалист.Можете да застанете зад детето и да кажете-искаш ли шоколад,ако се е зазяпало в твлевизора може и да не Ви отрази.Аз така сега от време на време я проверявам,защото има увеличена трета сливица и доктора каза така да проверяваме.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
Намесвам се в темата, защото някои неща, както са написани, не стоят по този начин и са подвеждащи.
Роси81, това не е вярно, както го разказваш. Нещо не си разбрала за рецепторите, въображението и речеви центрове. Зная, че на доста колеги пъзелите, низането (на макарони особено) са им любими, но за малките деца има други, по-важни неща, които трябва да се направят. Пъзелите са атрактивна екстра.

Последна редакция: ср, 08 яну 2020, 06:27 от Andariel

# 21
  • Мнения: 9 533
Ще напиша опита на моя съседка. детето ѝ на 3 г. не говореше въобще. ходиха по лекари /лелята е лекар и доста пообиколиха/, накрая ги посъветваха да махнат всички джажджи и източници на агресивна информация, вкл. телевизия. разрешено беше само да слуша музика. бащата на детето е IT и то от малко беше с някаква тъпотия в ръцете и/или залепено за таблет/тв. ами проговори....

# 22
  • Бургас
  • Мнения: 3 584
Намесвам се в темата, защото някои неща, както са написани, не стоят по този начин и са подвеждащи.
Роси81, това не е вярно, както го разказваш. Нещо не си разбрала за рецепторите, въображението и речеви центрове. Зная, че на доста колеги пъзелите, низането (на макарони особено) са им любими, но за малките деца има други, по-важни неща, които трябва да се направят. Пъзелите са атрактивна екстра.
Не съм логопед, психолог съм. Защо да са подвеждащи, безспорен факт е взаимовръзката фина моторика  - реч. Това е основното в случая, което родителите не трябва да пренебрегват, пък точните взаимовръзки оставям на теб да ги обясниш, като по-компетентна в областта.

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
Нещата не са така, но довечера ще го опиша, сега няма как по технически причини.

# 24
  • София
  • Мнения: 62 595
Първо, има разлика между корелация и причинно-следствена връзка. Оттам идва цялото объркване и на тази база вече се е развило цяло течение от руската школа.
Нещата са много прости - всяко дете трябва да мине през определени етапи на развитие според възрастта си и да усвои критично важни умения, които както са показател за развитие в норма, така са основа за следващи умения. Бебетата и малките деца първо възприемат света чрез досега си с него чрез сетивата и движението. Докато бебето не постигне определено ниво на владеене на тялото си при взаимодействие със света, то и нататък нещата се забавят. Преди да развие фината моторика трябва да се мине през самостоятелността за възрастта - все по-самостоятелно хранене (координация да си сложи парченцето солета в устата или лъжицата без да разлее), пиене от чаша (координиране на дишане, гълтане и артикулационните органи), вгрездяване, бутане, дърпане (основа за овладяване на пространството и обектите и после предлозите "вън, вътре".  Вгнезняването първо е случайно попадение, после започва съобразяването и оглеждането на формата и големината.
Та, цялата работа с пъзелите, низането и прочие са занимавки, защото често обучението се извършва в изкуствената среда на кабинета. А вкъщи родителите трябва да работят за самостоятелността на детето си, включително координиране при хранене, обличане, тоалетни навици и т.н. Иначе могат да си нижат макарони и да си редят пъзели или да си тренират пинсетния захват до припадък и нищо няма да се промени. Всичко вече е измислено - навици за самостоятелност и включване в обичайния бит на семейството като през това време се общува с детето, дори то да отговаря само с мрънкане или "мучене". Езикът се учи в общуване и общи дейности с възрастните или по-големи братя и сестри и дори детската градина, а не с редене на пъзели и мантри като фината моторика ще извади реч.

# 25
  • до едно тепе
  • Мнения: 6 623
Определено. Както писах дъщеря ми проговори много рано. Около годинката си хвърляше топката по стълбите и казваше на баща си тата дай. Първия път бях втрещена. Баткото почна да говори така цяла година по-голям. Отчитам нейното проговаряне за негова заслуга. Оставаше си често от градина заради боледувания и сядаше срещу нея да я учи да говори- той каже кажи боб и тя след него повтаря. Много, много по късно започна да развива финна моторика.

# 26
  • Мнения: 7
Разбира се всичко има връзка! При малкия ми пакостник нещата седят така:
Телевизия гледа много рядко
Музика слуша, но понякога се забшейва по телевизора
Реагира на команди / в повечето случай когато е на кеф
Слуха съм го тестваха с шептене и слава богу, няма проблем
Пуснах го на частна ясла, утре ще е 2ри ден. Учителките казаха, че брои до 4. Бил послушен и изпълнителен,общителен. Искренно се надявам скоро да ми дудне, като баща си /страшен приказливко, докато гледам филм, ми разказва няколко други... 😀 /
Но най-много се успокояват, когато се сетя че Петър Дънов е проговорил на 5г. на едно поле. Преди това не е казвал и дума. Споделено от дановисти.

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Не вярвай на такива успокоения като с Дънов, Айнщайн и кой знае още с кого. Около селебрититата винаги се създават легенди, легендите за трагичния живот или за някакви дефицити, които изведнъж са се оправили, са част от имиджа, за да се вдигне стойността на съответната личност. Няма как някое дете да е проговорило на 5, а преди това да е мучало, и изведнъж всичко си знае, всичко разбира и става велик проповедник. Или нищо му е нямало и това е част от легендата, или има доста преувеличено в едната и в другата посока.

# 28
  • Пловдив
  • Мнения: 5 155

Нещата са много прости - всяко дете трябва да мине през определени етапи на развитие според възрастта си и да усвои критично важни умения, които както са показател за развитие в норма, така са основа за следващи умения.
Андариел, за мен, а предполагам и за други потребителки ще е много полезно, ако можеш да напишеш малко по-поробно за важните умения през определените етапи още от бебешка възраст.

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
Малко е трудоемко така да започна да го описвам, защото нещата са много. Ще потърся и ще сложа някоя таблица. Като за начало всяка майка може да отгърне  здравния картон на детето и отзад ще види едни таблици за всеки месец и година. Навремето, когато моите деца се родиха, почти не знаех какво трябва да се случва и се водех по написаното на корицата на здравния картон.  Ако пише, че трябва да гука, наблюдавах и се ослушвах дали гука. Или пък дали следи с поглед, дали задържа дрънкалка в ръката си и т.н. Ако пишеше, че детето трябва да строи кула от две кубчета, започвахме да редим кубчета. Ако трябва да намира предмет, започвах да наблюдавам дали помни, ако нещо любимо изчезне от мястото, където стои обичайно (примерно дистанционното на телевизора и наставаше голям рев, ако не го намери, но аз бях доволна, че детето е в час). Или трябва да започне да сочи и наблюдавах дали го прави и започвах и аз да соча към предмет и да си разигравам сама диалози, а детето реагира с мрънкане, доволство или се опитва да имитира това, което казвам.
Вижте, не е някакво тайно знание, просто трябва като родители да сме по-наблюдателни и да следим какво се случва.

# 30
# 31
  • Варна
  • Мнения: 358
Дъщеря ми започна реди пъзели на 1,6 г. Проговори на 2,6 г. Дори и "мама" не казваше до тогава, а само издаваше звуци, като я питахме например "как прави кучето?". Аз се бях притеснила, понеже нейни връстници - момченца, говореха от 1г. възраст. В крайна сметка тя макар и на 2,6г. си проговори напълно правилно, разбираемо и без бебешки думи, някои от момченцата, които проговориха рано, в момента ходят на логопед, понеже все още не могат да говорят правилно (на почти 6г.). Мисля, че просто трябва да дадете шанс на детето и да изчакате още малко, преди да се отдадете на притеснения и ходене по специалисти.

Последна редакция: чт, 16 яну 2020, 21:17 от Invisible_

# 32
  • При семейството си
  • Мнения: 6 590
Като майка на дете, на което на 2 м. възраст откриха разширен вентрикул (мозъчно стомахче) и 2 години и 8 месеца по-късно е с диагноза: “забавено нервно-психологическо развитие”, ще ви посъветвам: хич не слушайте успокоения от типа Иванчо, на съседката детето, геният еди кой си и т.н. са проговорили, проходили и направили еди  какво си и еди кога си; при най-малкото притеснение се обърнете към специалисти, само и единствено те могат да ви кажат има или не проблем вашето дете и какво евентуално би могло да се направи. Колкото по-своевременно се вземат мерки, толкова по-добре. Моето дете е минало и рехабилитации, и ерготерапия и логопед, не знам защо тези неща звучат страшно, притеснително. Нищо подобно. Основно нещата са под формата на игра, съобразени с възрастта, само могат да са от полза. Да, единственият недостатък е, че става въпрос и за финанси. Ако сте от София, мога да препоръчам специалисти поне за консултация.

# 33
  • Мнения: 7
Ами при нас стане беля! В частната детска се появи синка на крачето. От тогава сина ми отиде 2 пъти още защото всеки път след "случая", той започва да плаче и да се тръшка.не иска даже и да влезе. Така логопед не се проведе при тях и чакам да се успокои човечето, че не е така на всякъде и да отидем на логопед с радост. Плюса от цялото преживяване е че вече се опитва да повтаря, казва последните срички на думи,оказа се че може да да брои до 🔟 😁😀🤯 Малко се поуспокоих, но все още ни чака много работа. Тепърва започна да ме слуша когато се опитвам да го науча на нещо. Благодаря ви на всички. В крайна сметка специалистите знаят най-добре стига да са съвестни. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт