" Допълнителна подкрепа"в детската градина

  • 2 105
  • 33
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 2 495
Здравейте
Дъщеря ми е втора група в детската градина.Има нужда да поработи с логопед,тъй като има определени звуци които не казва.Чисто смислово й се разбира всичко.Няма ментални,умствени и т.н.проблеми.Попитах учителките в градината дали има логопед,но те ме препратиха към някаква програма,с която идвали ресурсни учители и спрямо нуждата на детето й се осигурявали било то ресурсен,психолог или логопед.Ходихме на 2 такива интервюта ,с различни професионалисти,като днес ми казаха,че дъщеря ми е одобрена и два пъти в седмицата ще й се помага(за по 30 мин)
От друга страна,леко се поразколебах,то е ясно че ще й се помогне,но разговарях с позната психоложка,която категорично е против тази "допълнителна подкрепа",като по този начин градината получава някакви пари,да съм гледала какво подписвам,и че децата в по-горни групи "сочели"с пръст такива деца,които непознатата учителка идвала и ги взимала за по-малко.Има ли родители на деца,които посещават такава програма?На какво мнение сте?

# 1
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Детето ви има нужда от помощ и ще я получи. Това не е ли по-важно за вас отколкото дали градината получава пари или мнението на другите деца? След две години дъщеря ви ще приключи градината и вероятно с много от тези деца, които евентуал о биха я сочили с пръст, ще им се разделят пътищата. Но детето ще е изгладило проблемите, дай боже. Е, струва ли си да робувате на хорското мнение с риск детето ви да задълбочи проблемите си, ако откажете помощта? Отговорете на себе си

# 2
  • Мнения: 2 754
Тоест аргументът против е една психоложка каза и ще го сочат с пръст!? От малко населено място и затворена общност ли сте, какво сочене, какви глупости. А дори и да има дете със СОП, да разбираме, че го сочат и подиграват ли!?

Последна редакция: чт, 01 фев 2024, 20:34 от помбер

# 3
  • INFJ
  • Мнения: 9 418
Деца на 5г. сочат с пръст с други деца? Що за глупости?
Вашата позната какво я интересува какви пари взимат градините, разбира се, че някой дава/взима пари, за да се ангажират допълнителни учители/психолози. Не е ли логично, никой не е там благотворително. По-скоро тя си пази финансовият интерес...

# 4
  • София
  • Мнения: 7 997
От написаното ми звучи като детето да е обследвано за СОП. И сега ще го включат в списъците за ресурсно подпомагане.
Мнението ми за този тип работа е отрицателно, отбиване на номера. Но това, че моят опит е негативен, не означава, че навсякъде е така.

# 5
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 296
Като толкова Ви притеснява това, водете детето при частен логопед.

# 6
  • Мнения: 1 810
Вероятно в градината няма логопед. Тези интервюта/ срещи или каквото там име имат, се правят, за да се назначи специалист, в случая логопед, от център за подкрепа или звено. Може също да проверите при социалните работници дали може да вземете от тях направление за логопед и Вие да водите детето при логопед в център, който работи с направления от социалните.

# 7
  • Мнения: 12 307
Никой никого не сочи с пръст в градината, поне от децата. Ние заведохме в градината нашата си логопедка, която постепенно пое всички деца, защото назначената от ресурсен център отказваше да си изпълнява задълженията в градината и изобщо да идва, имала много работа в училището. Така всички деца, които имаха нужда от логопед бяха насочвани към центъра, откъдето идваше нашата логопедка, тогава работеха по проект безплатно. В групата на моето дете имаше и видимо различно дете, не само моето и децата бяха интегрирани и никой не ги е сочил с пръст, масова общинска градина. Нормално е финансирането за дете със СОП да е по-голямо, за да се поеме разходът по допълнителните специалисти и материали за работа.
Гледайте си интереса на детето а не се занимавайте с глупостите на ЕЖК

# 8
  • Мнения: 125
Това е пълна глупост. Изгладете проблемите сега, защото после ще е по-трудно и тогава вече би се отразило негативно на детето. В училище средата е друга и е сензитивен етап. Децата сочели с пръст...що за глупости. Водете детето на логопед, защото после ще трябва да го водите при приятелката Ви психоложка, която съдейки по вашето изказване, не е много компетентна. А, ако проблемите на детето Ви са само във вашата глава, тогава вече не знам.

# 9
  • Варна
  • Мнения: 36 714
В градината не знам дали сочат с пръст, но в училище са жестоки и го правят. Оправете проблема сега. После е по-зле.

# 10
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Много деца ходят на логопед, както и много хора ходят на психолог и никой не ги сочи с пръст. Какви са тези закостенели разбирания... И то от психолог изказани.
Един фъфлещ възрастен е много повече за сочене, какво не е направено в детска възраст. Сещам се за Тити Папазов и Любен Дилов син, ужасни за слушане.

# 11
  • Мнения: 240
Моят съвет е да се уверите, че това "подпомагане" ще е работа с дипломиран логопед, а не някакъв друг специалист, който няма да ви реши проблема.
Много деца ходят на логопед (както други ходят на спортни тренировки, музикален инструмент, балет), така че според мен няма голяма опасност от "сочене с пръст".
Можете да водите детето на логопед "на частно", но не е евтино, а и ангажира времето на родителя, който трябва да вземе детето от градината, да го води при логопеда, да изчаква, докато свърши часа. Ако има логопед в градината, всичко това ще ви бъде спестено.

# 12
  • Мнения: 2 495
Увериха ме,че това подпомагане няма да е ит логопед,а от ресурсен учител.Такава им била процедурата.Логопед идвал 3 пъти в годината.Това което правел ресурсния учител е да упражняват фината моторика,координацията(например има грешен захват на химикала/молива)и т.н.Нямала компетенции да работи със звукови модели,например.Още съм в чуденка какво да правя,то е ясно и не е проблем да я водя на частен логопед,просто исках да си спестя от времето,ако имаше в градината логопед.

# 13
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Намерете логопед извън градината, няма какво да се чудите. Ресурсен учител няма да помогне.

# 14
  • Мнения: 18 702
Когато мое дете е имало проблем, съм имала една - единствена мотивация: "Как да му помогна? Как моето дете да е добре?". Никога не съм си задавала въпроса: "А дали Иван, Драганка и Петко после няма да го сочат с пръст, че то не е добре, че сме потърсили помощ от специалист и не сме като другите деца?". Това е защото на мен не ми пука какво си мислят другите. Искам да знам, че аз съм дала всичко от себе си детето ми да е добре и то е възможно най-добре. Всичките ви предразсъдъци само ви пречат да видите цялостната ситуация. Намерете начин да помогнете на детето си, то няма друг, освен вас и баща си, сега и в момента. Щом ви е "страх" от помощ в ДГ, спешно намерете платен логопед и я водете тайно, та никой да не разбере. Извинявам се, ако съм малко рязка.

# 15
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Тайно... Да не е престъпление? Една камара хора говорят с дефекти, фъфлят, не казват р, на л изговарят уъ... Добрият правоговор, заедно с начетеност правят впечатление.

# 16
  • Мнения: 18 702
Ами след притесненията на авторката, аз мисля, че тя не е готова да си признае, че детето има някакъв, дори и минимален проблем. Сакън да не се разчуе. Платената помощ може да не я обявява никъде.

# 17
  • Мнения: 2 495
Оф,сакън човек да поиска съвет от форум,а те ще го разпнат на кръст...Rolling Eyes
Първо:НИКЪДЕ не съм казала,че искам да водя детето си тайно на логопед,че да не му се присмивали другите.Няма нищо срамно и страшно да заведеш детето си на такъв тип специалист,имам и по-голямо дете(вече тийн),който в по-ранните си години също е посещавало логопед,а дори и психолог.Никога не съм го крила,камо ли да го водя "тайно",напротив- коментирам с познати майки,да почерпя от техния опит,да препоръчат някой специалист,да дадат контакт и т.н.
Второ - напълно ясно и категорично виждам и НЕ отричам проблема с дъщеря ми.Тя е едно съвсем нормално дете,късно проговори и съответно има нужда да се изчистят някои звуци,като "с" "в" "л".Търсейки вариант,как да и помогна,попитах дали има логопед в градината,по-нататък историята я знаете.Това със "соченето с пръст",признавам си се филмирах,как идвайки ресурсната учителка да я вземе от групата,вече едни 6 или 7 годишни деца(програмата продължава до края на четвърта група),й се присмиват и сочат с пръст.Да,това е само в моята глава,НЕ съм казала че навсякъде и всеки ще я сочат с пръст.
И трето:чуденето ми беше доколко има такива родители,на които децата им посещават такава допълнителна подкрепа и не са СОП,имат ли напредък по обработването на липсите и т.н.Ако не може да дадете адекватен коментар,по -добре подминете.
Всъщност,това което ме тормози в момента , е дали в опита си да й помогна да изчисти липсите,дали няма да й навредя повече с тази "допълнителна подкрепа",и затова потърсих РЕАЛНИ съвети.А не "води я тайно на логопед"...ужас...Sad

Последна редакция: сб, 03 фев 2024, 15:04 от Bella_Sun_

# 18
  • София
  • Мнения: 7 997
Според мен намерете частен логопед, който да работи системно с детето и да изчисти проблемите. От това, което съм видяла като "подкрепа" на градинско ниво, работата е отбиване на номера - малко като време, невинаги има възможност за системна (регулярна и без прекъсване) работа и най-вече - да може да се следи за подобрение на проблемните сфери. Сега не зная по колко време се занимават, преди беше по 30 минути, 2 пъти седмично. Платеният вариант е около час, има време детето да се настрои за работа, да се сменя фокуса - фина моторика, говор, да се комуникира постоянно с родителя и да се дават насоки за работа вкъщи.
Преди започване на първи клас е желателно да се направи достатъчно рано тест за готовност, за да има няколко месеца за работа по това, което е останало като проблем.
Ако сте в софийска градина, децата са много, времето не стига и накрая проблемът ще остане пак при вас. Понякога се налага да се продължи работата и в малките класове, така няма да има смяна и на специалист.
Препоръката ми е основно по отношение на отделяното време за работа, извеждането на детето от групата по никакъв начин не би могла да е база за притеснение.

# 19
  • Мнения: 12 307
Зад късното проговаряне може да се крие и обучителен проблем или дислексия, така че няма лошо да работи и ресурсен с детето, казвам го от опит. Моето пропусна времето в детската градина за работа именно с ресурсен.

# 20
  • Мнения: 6 690
Няма как да ви одобрят за ресурсно подпомагане ако детето не е със СОП. Нарушената артикулация не е СОП. Може би детето има и други затруднения щом са ви включили в ресурсно. Всяка учебна година се провежда обследване от ресурсния център в града ви и ако те счетат, че детето има нужда, вече тогава ви насочват към ресурсно. Не съм чувала случаи майката да поиска сама и някой ресурсен ей така да идва, защото детето имало сигматизъм /нарушено произношение на звук С/. Или не казвате цялата истина, или не знам и аз. Ако действително проблемът са няколко звука, водете на частен логопед. Повечето колеги работят и в събота, и вечер до по-късно, именно с идеята да е след градина/училище.

# 21
  • Мнения: 2 754
Оф,сакън човек да поиска съвет от форум,а те ще го разпнат на кръст...Rolling Eyes
Първо:НИКЪДЕ не съм казала,че искам да водя детето си тайно на логопед,че да не му се присмивали другите.Няма нищо срамно и страшно да заведеш детето си на такъв тип специалист,имам и по-голямо дете(вече тийн),който в по-ранните си години също е посещавало логопед,а дори и психолог.Никога не съм го крила,камо ли да го водя "тайно",напротив- коментирам с познати майки,да почерпя от техния опит,да препоръчат някой специалист,да дадат контакт и т.н.
Второ - напълно ясно и категорично виждам и НЕ отричам проблема с дъщеря ми.Тя е едно съвсем нормално дете,късно проговори и съответно има нужда да се изчистят някои звуци,като "с" "в" "л".Търсейки вариант,как да и помогна,попитах дали има логопед в градината,по-нататък историята я знаете.Това със "соченето с пръст",признавам си се филмирах,как идвайки ресурсната учителка да я вземе от групата,вече едни 6 или 7 годишни деца(програмата продължава до края на четвърта група),й се присмиват и сочат с пръст.Да,това е само в моята глава,НЕ съм казала че навсякъде и всеки ще я сочат с пръст.
И трето:чуденето ми беше доколко има такива родители,на които децата им посещават такава допълнителна подкрепа и не са СОП,имат ли напредък по обработването на липсите и т.н.Ако не може да дадете адекватен коментар,по -добре подминете.
Всъщност,това което ме тормози в момента , е дали в опита си да й помогна да изчисти липсите,дали няма да й навредя повече с тази "допълнителна подкрепа",и затова потърсих РЕАЛНИ съвети.А не "води я тайно на логопед"...ужас...Sad

Няма как да знаете реално дали ще помогне допълнителна подкрепа, докато детето не започне. Може да ви се усмихват и обещават, но реално да не става за чеп за зеле въпросните специалисти.  Извинявайте, но наистина звучахте неясно.

# 22
  • Варна
  • Мнения: 36 714
Ами не, в първия ви пост няма и дума за координати на специалисти, които други родители да ви предоставят. Напротив, иска се мнение от потребителите дали изобщо е удачно да се помага на детето в градината, защото другите деца ще започнат да го сочат с пръст и градината ще намаже някакви велики пари. Така че възмущението ви е неоснователно. Като си зададете правилно въпросите, ще получите отговорите, които искате.

# 23
  • Мнения: 2 495
Аз поисках логопед в градината,не ресурсен.Процедурата за тази допълнителна подкрепа е назначаване на ресурсен,логопед или психолог след обследване на детето.Те я видяха и двата пъти,даваха й да реди пъзели,да назовава предмети и животни,да брои до 10,да назовава по картинки различни действия(мия,обличам се,къпя се и т.н.)Със всичко това се справи прекрасно,вече какво са говорели и госпожите за нея,нямам никаква представа.Самата аз,понеже доста се забавиха в отговора си,си помислих,че няма да я одобрят сигурно,или ако я одобрят ще работи с нея само логопед.
Да,може би звучах неясно,бързах доста като пусках първия пост и бях объркана.За специалисти няма как да попитам тук,не съм от София.
Така или иначе ми казаха,че във всеки един момент мога да се откажа,с  молба свободен текст.Обмислям да пробвам ,поне до края на учебната година има-няма 3 месеца,да видя какво е положението,ще има ли ефект или не.2 пъти в седмицата по 30 мин са "допълнителната подкрепа".Отделно от това ще си я водя на частен логопед,то това си е ясно.

# 24
  • Мнения: 12 307
Ако ресурсният е съвестен, детето само ще спечели от допълнителната работа. Така или иначе, детето е одобрено вероятно за етап (до края на четвърта група), но за всяка година септември се пише ново заявление от родителя. А има вариант и подкрепата да е краткосрочна - до края на тази учебна година, т.е до първи юни.

# 25
  • Мнения: 2 495
До края на 4та група е одобрена,не и за училище,така ми казаха.
Да,всяка нова учебна година се попълва заявление за съответната година,че ще участва в програмата

# 26
  • Мнения: 12 307
Да, така е. Явно е одобрено до завършване на детската градина. В досието ще има отразено, че е било на допълнителна подкрепа, в училище, ако искате ще мине отново процедура, иначе ще си тръгне като всяко друго дете.

# 27
  • Мнения: 6 690
Безплатно ресурсно подпомагане е достъпно за деца със СОП, т е. с поставена диагноза от детски психиатър и решение на ТЕЛК. То иначе всички родители с деца, които не могат да кажат Р или Ш, ще поискат ей така безплатен логопед в градината.. мхммм и един мърмот...

# 28
  • Мнения: 240
То иначе всички родители с деца, които не могат да кажат Р или Ш, ще поискат ей така безплатен логопед в градината.. мхммм и един мърмот...
Аз до този момент си мислех, че точно за това са логопедите, работещи в детската градина -да работят с децата, които не могат да произнасят определени звукове. Ако съм в заблуда, то каква е функцията на тези логопеди- да работят само и единствено с деца със СОП,  които имат отклонения в говора в резултат на диагнозата им ли?

# 29
  • Мнения: 6 690
Става въпрос за ресурсно.подпомагане, т е. Външни специалисти от ресурсен център. Естествено, че ако в градината има назначен логопед на щат, то той работи с всички деца.

# 30
  • Мнения: 12 307
От ресурсен център осигуряват и логопед при нужда. Мен в училище ми предлагаха логопед, но той не е специалист по дислексия и нямаше да бъде от полза за моето дете, което няма артикулационни проблеми. И за какво тогава е логопедът, ако не за деца с артикулационни или говорни затруднения? Подкрепата също може да е краткосрочна, ако детето има конкретен проблем, който може да бъде решен с допълнителна работа, не е нужно да е с диагноза и ТЕЛК, достатъчно е да има някакво затруднение и становище от специалист или епикриза.
За дислексия и за дискалкулия например от ТЕЛК дават само 20% по наредба, което на практика не служи за нищо. А това са сериозни затруднения, които създават затруднения в обучението на едно дете и изискват дългосрочна подкрепя до създаване на компенсаторни механизми.

# 31
  • Мнения: 244
По мои наблюдения и в тази сфера си е до човек. Детето ми получава ресурсна подкрепа още от започването на ДГ. Ресурсния ни учител е много съвестен човек, често ми праща снимки какво работят с детето ми. От друга страна логопедите постоянно се сменят и с нито една не улучихме, абсолютно никакво желание за съдействие, отделно явно не са и мотивирани много да работят, защото често се сменят предполагам поради ниско заплащане. Докато свикнеш с единия, то вече гледаш друг назначили, защото предния е напуснал. Така че в нашият случай се наложи да си потърсим частен логопед. Но в моя случай говорим за дете със СОП. То е ясно, но все пак да кажа, колкото и да се работи с детето, вкъщи също трябва да бъде стимулиран и постоянно да се попълват дефицитите. За доброто на детето. ❤

# 32
  • В големите очи на малчо, а географски - София.
  • Мнения: 7 055
То иначе всички родители с деца, които не могат да кажат Р или Ш, ще поискат ей така безплатен логопед в градината.. мхммм и един мърмот...
Аз до този момент си мислех, че точно за това са логопедите, работещи в детската градина -да работят с децата, които не могат да произнасят определени звукове. Ако съм в заблуда, то каква е функцията на тези логопеди- да работят само и единствено с деца със СОП,  които имат отклонения в говора в резултат на диагнозата им ли?

 В общи линии, ако детето не е със сериозен проблем, в градината никои няма да се занимава. В училище също.
Ако родителя иска резултати, си търси и плаща, и на логопеди, и на психолози.

 Имах притиснения за моето в първи клас, за дислексия. Много странно се опитваше да чете, не сричаше, а буквуваше, отделно разменяше букви...
Говорих с класната му, в училището има няколко логопеди и психолози, оборудвана сензорна стая, чух се с един от тях по телефона, който измрънка, че детето, да има на този етап обучителни затруднения, но те много деца са така, и няма как да работят с него, защото не е "тежък" случай. Иначе, той е отличник, справя се добре по училищните стандарти...

# 33
  • Мнения: 13 850
Ще се опитам да анализирам от прочетеното защото имам наблюдения върху работата на системата.

А) Ако детето наистина има само звукопроизносителни проблеми (ако информацията е коректна и при него не страда разбиране, развитие и други), то с него трябва да работи логопед, а не ресурсен. Работата по артикулацията е специфична и се върши от квалифициран специалист, има техники, сонди и т.н. Това са дефицити, проблеми , които ресурсен не коригира и затова не виждам какво би правил той с дете със проблеми в звукопроизнасянето само. То не е СОП.

Б) Ако обаче звукопроизносителните проблеми са съпъстствани от други неща, и не се знае кое е първично и кое вторично ( авторката не специфицира по една или друга причина и има право да запази тази информация за себе си) , може би нуждата не е само от логопед а от логопед И ресурсен или само ресурсен.

От там - че има стремеж образователните институции да се опитват всякак да дърпат пари за деца СОП има. Тази тенденция е практика и е отвратителна, но това е друг въпрос.  В момента всички обхванати СОП имат файлови "досиета" и те си вървят с тях по образователните институции от степен на степен.
А) Ако детето само с артикулационни проблеми , то не е СОП , Не виждам защо на дете което не е СОП да му бъде прикачено подобно нещо към обучителната история. Етикет или не, никой не би се съгласил нещо такова ( при условие че не е обективно състояние),  да се "влачи" с документите на детето. Пък ако ще ресурсната да е най-милата и прекрасната на света.
Б) ако детето не е само с проблеми със звукопроизнасянето рано или късно съчетанието на дефицити ще доведе до изоставане ако няма активна терапевтична работа, която трябва да извършва специалния педагог. Дали в градината дали на частно- решение на родителите.
 
Състояния като Дислексия, дисграфия дискалкулия и други СОП са училищни дефицити и са обхванти от ресурсно в училищна възраст. Те стават очевидни в процеса на ограмотяване. Така че в детската градина не можем да говорим за Специфични нарушение в ученето, затова в момента за конкретния случай такива предположения за невъзможни.

Ако аз бях на място на авторката
А ) ако детето е само с артикулационни нарушения нямаше да се съглася с това , което се случва. Ако ще се отпусканещо от градината то нека бъде логопед и да е точно според дефицитите на детето. Иначе - благодаря. Щях да търся общински програми ( при нас примерно има такъв общински логопедичен център и се кандидатства за всяка учебна година). Ако имам финанси бих намерила специалист на частно. Дете със звукопроизносителни проблеми не е СОП.
Б) ако говорим обаче за нещо друго което не е само артикулация щях много сериозно да помисля от какво има нужда детето наистина - логопед или специален педагог И логопед. Ако наистина детето има не само артикулационни нарушения - щях да обмисля ресурсно подпомагане. Обаче ако не искам детето да влиза в системата щях да ги намеря на частно.

Последна редакция: чт, 15 фев 2024, 02:58 от _re_ge

Общи условия

Активация на акаунт