Как да подпомогнем развитието на детската реч
Полезни сайтове с идеи за изучаване на български
Букви за разпечатване и оцветяване
Издателства
Препоръчани книги, списания и помагала
Форум БГ Мамма теми
Онлайн обучение по български език
Полезни линкове, статии
Обичаи, ритуали
Идеи и игри за изучаване на българския език – писмено и говоримо (от родители писали във форума)
1. Домашно направен постер на българската азбука, по подобие на фабричните, но с други думи, които децата сами предлагат – изброяват се думи със съответната буква, после детето си избира, коя да сложи, търси картинки - или ги рисува, или ги изрязва, ако има, слага готови лепенки. Детето пише буквата, слага картинката, а после изписва думата отдолу.
2. Оприличаване на българските букви на нещо познато или интересно – Г - навел главата си жираф, Д - като къщичка Б - с коремче и чертичка и пр.
3. Игра на учител и ученик пред детска черна дъска. Родителят преподава цифрите и буквите, а след това се сменя с детето.
4. Разпознаване на буквите (или числата) в книги, вестници, табели, телевизия, компютъра и др. Особено удобно за еднаквите букви в двете азбуки
5. Игра „Виждам нещо с буквата...” (позволяват се въпроси за подсещане като "за какво служи", "твърдо ли е или меко", "за ядене или не"...)
6. Звуков анализ. Родителят казва дума и детето трябва да каже, кой е първият звук. После то казва дума и родителят казва звука. Постепенно се преминава към познаване на последния звук, после средния, после да изрича по звукове/букви цели думи (започва се с 2, 3 звукови и т.н.).
7. Игра "Думички". Родителят казва буква и с детето започват да се състезават, кой повече думи с тази буква ще каже.
8. Игра, "обратните думи" /антонимите/ - голям-малък, висок-нисък, хубав-грозен и т.н. Едната дума се казва от родителя, а "обратната" на нея от детето.
9. Описание – избира се предмет и в рамките на няколко изречения се обяснява, какво знаете за него, как изглежда, какви функции има.
10. Игра на асоциации 1. Родителят казва например думата "маса", детето трябва да отговори с асоциативно свързана дума, например "стол", след като чуе примери от родителя. Целта е да се получат двойки думи, които имат помежду си някаква връзка - шапка-шал, крак-обувка и т.н.
11. Игра на асоциации 2. Играе се с 2 отбора, най - често от по 2 души. Единия човек от отбор А измисля дума (съществително нарицателно) и я прошепва на човек от отбор Б. Той трябва с други думи - също съществителни нарицателни - да я обясни на останалите двама души. Когато някой я познае, е ред на неговия отбор да измисля дума (редуват се за всеки отбор по отделно измислящия и познаващия думи)
12. Игра "вярно или не". Казва се някакво изречение /напр. Слънцето грее през нощта/ и детето казва дали е вярно или не и трябва да поправи грешката.
13. Свързването на буквите в срички чрез забавна приказка – за тъжната буквичка Д и другата тъжна буквичка А и за доброто зайче, дето искало да ги запознае и после колко се радвали, като били заедно и когато някой ги питал как се казват, отговаряли направо "ДА"! Целта е след няколко подобни истории детето да схване, че буквите се съединяват в срички.
14. Изрязване на срички и комбинирането им в различни думи.
15. Направете големи картончета с букви и покажете на детето, как от 3 букви става дума. Подменяйте някоя буква КОН-КОС-НОС-СОС-СОК-САК и т.н. Няма нужда да се включват всички букви, докато детето не усвои принципа. Разбере ли как става, лесно ще се включат нови букви и по-дълги думи.
16. Същата игра, като по-горе, но във формата на влакче.
17. Писане на кратки бележки до децата, за да се стимулира четенето.
18. Игра с подаване на топка : "Ядеш ли ядеш ли..."
19. Друга игра с подаване на топка: Подаващият казва една сричка, получаващият трябва да допълни, така че да се получи дума
20. Диктовка на кратка приказка, съчинена в момента, особено интересно, защото никой не знае края.
21. Размяна на писма на български с деца от България или други страни.
22. Водене на дневник.
23. Игри от http://www.zamamaimen.com/articles/13/258:
Виждам! Игра за наблюдателност и може да се направи в зависимост от възрастта на децата. Някой намисля определен предмет (или най-общо казано нещо), което другите трябва да открият по пътя. Пример: „Търси се нещо черно!“, възможни отговори „Кола“, „Пушек от комин“. Което от децата първо види, казва „Виждам!“ и добавя това, което е видяло. Може да дозирате трудността на загадките. Да речем търсеното нещо може да е следното: „Нещо, което се движи, но не е човек и не е кола“. Тогава остава някакво животно, птица, влак или отново пушек и т.н.
Горещи новини. Особено подходяща игра за деца над 7-8 години. Необходима е малка предварителна подготовка. Но нищо повече от не много голям кашон, който да изрежете на дъното (или малко по-голяма кутия за същото нещо). Идеята е кашонът да бъде използван като телевизор. Децата го държат пред себе си и са водещите на предаване на живо. Играта може да направите по-интересна, например ако целта на репортажа е да се предаде пътната обстановка, вие родителите може да сте зрители, които се включват директно и задават въпроси на водещия или споделят свои впечатления. Това е добър начин да провокирате децата си да разказват, без да спират. Да построяват правилно изреченията си, да се опитват да говорят гладко и да експлоатират целия си речников запас.
Как да подпомогнем развитието на детската реч (от http://www.marti-online.com/statii.php?id=10)
Игри за Развитие на мимика и интонация
1. “Театър”. Задачата на детето е точно да повтори казана от Вас фраза, възпроизвеждайки и мимиката, и интонацията, и жестовете.
2. “Настроение”. Една и съща фраза се казва с различини интонации. Например, “Къде е мама?” може да се каже и весело, и изплашено, и сърдито.
Развитие на речта
1. Измислете прости гатанки за познати предмети (животни). Например: Конче с блузка на раета. След това е ред на детето да съчини гатанка, а Вие отговаряте.
2. “Намислих си думичка, започва с „ка”...” – казвате вие. Детето се опитва да отгатне: “Капак, капан ...”. Помагате му да си спомни повече думи или му обяснявате значението на нови за него.
3. Направете си състезание кой по-точно и по-пълно ще опише предметите в стаята. Например, одеалото е червено на бели квадратчета, меко като..., топло като... и т.н. Старайте се да използвате много прилагателни и сравнения.
4. Картинките и снимките от списания са много добър помощник в игрите! Може да измислите имена на хората в списанията, техните професии (или да се опитате да ги отгатнете), къде и как живеят, какво обичат. Картинките с животни също са подходящи за обсъждане.
5. Картинките с животни могат да бъдат използвани също и за играта “Да поговорим”. Вие питате, а детето в ролята на животното от картинката отговаря къде живее, с какво се храни, как се наричат малките му, кога спи. При описанията активно използвайте прилагателни, умалителни, нарицателни (зайко-байко дългоушко, зайченце бяло и т.н.)
6. Измислете весели, смешни имена на всички играчки, на пръстчетата на ръцете и крачетата, на мебелите в детската стая.
Развитие на въображението
1. Вземете добре позната на детето книжка и опитайте заедно да измислите нова приказка по старите картинки.
2. Нарисувайте проста фигура – триъгълник, квадрат, две паралелни линии. Постарайте се да включите простата фигура в по-сложна рисунка. Например, кръгчето може да се превърне в човече, в автомобилна гума, в очила.