Професия учител - 3

  • 158 983
  • 1 500
  •   1
Отговори
# 75
  • Някъде по Дунава
  • Мнения: 4 769
Диференцирано почти 1000лв си е абсолютен мираж в нашето малко училище. Аз взех 220лв. Пари за дрехи и за различни празници от няколко години няма. Аз лично и лекторски нямам. Така че разчитаме само на заплатата и нищо друго. Чисто получавам 620лв. От тази година сме иновативно училище и освен многото допълнителна работа покрай подготовката на ежедневните уроци и пренебрегването на собствените ми деца (нося си работа и у нас) не виждам положителни неща. И хайде да не зачекваме темата за полицаите. Мъжът ми е полицай и само аз мога да кажа колко празници сме били сами, колко страх съм брала, когато го командироват на границата и на протест, ка се работи само нощни смени години наред и това за няма и 900лв. и 17г стаж.

# 76
  • Мнения: 1 822
Значи е време учителите да спрат да мрънкат за заплати, заедно с лекарите и полицаите.
естествено че е време!
има емоционално натоварване / стрес (както и полицай, лекар, пожарникар) но тъй като пак си е част от професията и там няма много смисъл от мрънкане. а и то си е някак самодокарано от липса на дисциплина и това ученика да е шеф вместо учителя.

# 77
  • Майничка
  • Мнения: 12 643
Скрит текст:
Значи е време учителите да спрат да мрънкат за заплати, заедно с лекарите и полицаите.

Ти прочете ли внимателно или само цифрата 1000 ти се мярна пред погледа? Един начинаещ учител ще започне на ок.700 лева бруто ако е на редовно място.
Дори да има друг трудов стаж, не като учител, ако е след 2008, той няма да му се зачете за допълнително плащане.
Т. е.? Как да разбирам подчертаното и къде да го прочета официално регламентирано?
[/quote]

Поправям се, след 1 юли 2007, не помнех точно от кой месец влезе наредбата, затова закръглих годината. Според Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и КТД (чл.24), клас за прослужено време на педагогическия персонал се начислява на база трудов стаж преди влизането й в сила, а след това - само на база трудов стаж в системата на образованието. Т.е., ако един млад учител на 30г. има 10г. стаж в друга сфера, започвайки в системата на образованието, стартира от 0 по отношение надбавки за прослужено време, докато при учител с 30г. стаж, примерно, те могат да стигнат 30% от заплатата.

И в момента учителите не мрънкат за заплати, мрънкат заради неуредиците в нормативната уредба и безумната бумащина, при която едно нещо се пише на 3-4 места
Скрит текст:
- попълва се в някакъв първичен хартиен документ, после на компютър, разпечатва се, сканира се и се качва в разни платформи, после го пишеш още веднъж в друга платформа и повечето е със срок от днес за вчера, а уж трендът е училището да е екологично и високотехнологично
.
Учителските заплати ги нищят други, дето се жалват, че няма желаещи за учители и читави такива. В крайна сметка, търсенето определя предлагането. Който си е преценил, че работата го устройва или няма особен избор - закача се и си се държи за мястото, комуто не е изгодно - бие си камшика или хич не се захваща.

Последна редакция: чт, 07 дек 2017, 15:25 от gargamela

# 78
  • Мнения: 1 892
Моят казус е следният: Имам стаж като учител 1995-1998 г. След това съм се занимавала с други неща. Сега обмислям варианта отново да се върна в училище. С какъв трудов стаж бих започнала?

# 79
  • Добрич
  • Мнения: 5 465
##Bvlgari##, ако ти е непрекъснат стажа - би трябвало да е три години. Виж си в книжката от коя и до коя дата.

Скрит текст:
Ако не се беше наложило да напусна философския факултет за да започна работа,щях да се присъединя към вашият колектив като даскал по философия.

Ама кажете честно,колко ви е заплатата? Повече от 500-600 лв НЕТО докардат ли се и след какъв стаж? Да знам дали да се напъна и да вляза пак (не мога да си продължа студентските права)

И само отстрани ли учителската професия изглежда толкова лесна? Отиваш за няколко часа на ден, седиш си, лафиш си с учениците и се прибираш. Но съботата ти е събота, неделята ти е неделя, отпуската ти е отпуска а лятото почти нищо не правите, почиваш на всички празници.

Ще се самоцитирам от друго място:

Цитат
За учителският труд…

Повод за размислите ми стана поредното широко рекламирано увеличение на учителските заплати. Не е истина колко злоба има в някои коментари по темата! И това трябва да са родителите на учениците...

При последното разпространено медийно увеличение в някои училища заплатите на старшите учители бяха „увеличени“ с цели 1-2 лв.

Всички, на които им се виждат много големи учителските заплати, могат да станат учители. Само трябва да имат предвид няколко неща:
- Отпуска си ще ползват само по време на ваканциите, че иначе кой ще ги замества през учебно време?
- Ако се дадат допълнително неучебни дни, независимо по каква причина, трябва да преструктурират учебното съдържание, включително и по два урока на час да дават ако се наложи, но учебното съдържание трябва да се вземе на всяка цена.
- По време на отпуска трябва да са непрекъснато на разположение и да попълват всички справки, които МОН искат от тях. Включително да прочетат и оценят по 20-30 учебника за десетина дни. Напомням – по време на отпуск.
- Да имат личен лаптоп и да ползват личен Интернет за всичката служебна документация и работа, която се изисква от тях. Естествено, това в „свободното“ си време.
- Да не забравя – да носят личния си лаптоп редовно в училище, защото ако искат да покажат нещо на учениците, от къде служебен? …
- Добре е да разполагат и с личен автомобил, защото сутрин ще могат да вземат ромските деца, които не посещават училище и ще ги водят преди първия час.
- Колко от тук пишещите се разхождат често свободно в ромската махала? А посещенията там са редовни и влизат в задълженията на всеки класен ръководител, работещ в училище с преобладаваща част на ученици от малцинствата.
- Задължително трябва да се включат в поне 3-4 училищни комисии, редовно да присъстват на заседанията им, да участват при съставянето на плановете и отчетите им и пр.
- Да не пропуснем и задължителните извънучебни часове – консултации, срещи с родители и втория час на класа. Дори никой на де дойде, учителите трябва да стоят и да го чакат в определеното от графика време.
- Добре е да имат и лично мултифункционално устройство, защото иначе всичките тестове и работни карти, които дават на учениците ще трябва да ги разпечатват и копират в книжарниците. У дома, като сметнеш консумативите не излиза по-евтино, но е много по-удобно.
- После задължително всяка контролна работа/тест трябва да има рецензия. Може ученикът нищо да не е написал и да има 0 точки, но учителят трябва да изброи какво точно всеки ученик не знае и всичко, което знае. Това разбира се няма как да стане по време на час. Прави се в „свободното време“.
- Ако учителят иска да ползва канцеларски материали, за да е по-интересно на учениците, трябва с лични средства да си закупи картони, листи, тиксо, лепило, ножица, бои, моливи и пр, защото от къде пари в училище за такива разходи.
- И разбира се през цялото време трябва да бъде усмихнат, внимателен и вежлив с всички ученици и родители. С директора също. Защото личният пример е много важен.
- За разпоредбите на МОН – безумните реформи, нови учебни програми, делегирани бюджети, непрекъснати справки /периодични, както са отсъствията и еднократни, както за трудовата заетост и образованието на родителите, обобщени разбира се/ необходимо ли е да говорим?
- Учителите въпреки всички пречки се стараят да ограмотят децата.
- А, да и това, че цяла учебна година децата от 1. и 5. клас изкараха без актуални учебници, за да може „реформата“ да се въведе на всяка цена. А 7. клас трябваше по три учебни предмета да изучат по един раздел от учебното съдържание за 8. клас…
- Добре е учителите да работят допълнително по проекти. Например „Твоят час“. Цяла година учителите спонсорираха проекта, защото парите по него не се привеждат, както се очаква, но дейностите трябва да си вървят по план и имаш или нямаш отпуснати средства трябва да реализираш програмата.
- Подготовката за уроците и извънкласните занимания като посещения на театър, зоопарк и т.н. се разбират по подразбиране. В „свободното време“.
- За маркерите за бяла дъска е най-добре да си купят мастило, защото излиза много по-евтино, отколкото 2-3 маркера на седмица / ако предмета е от тези, по които се пише много/...


Няма смисъл да продължавам. Мога още поне толкова да изброя, без да се замислям. За този труд и тези големи отпуски и многото „свободно“ време, един старши учител взема 792 лв. основна заплата в момента.
Да, вярно е, че както във всяка друга професия и тук има хора, които се скатават, но не може да се обобщава за всички.
Чак се учудих колко много съм изписала. Обикновено не си правя труда да отговарям на хора, които са далече от реалността.

Естествено това не означава, че не е необходимо да се увеличат и заплатите в другите отрасли.

Последна редакция: чт, 07 дек 2017, 15:54 от Вела

# 80
  • Майничка
  • Мнения: 12 643
Моят казус е следният: Имам стаж като учител 1995-1998 г. След това съм се занимавала с други неща. Сега обмислям варианта отново да се върна в училище. С какъв трудов стаж бих започнала?

Със стажа до 01.06.2007 като основа за начисление на % прослужено време към ОЗ и три години педагогически стаж.

# 81
  • Добрич
  • Мнения: 5 465
НАРЕДБА ЗА СТРУКТУРАТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТНАТА ЗАПЛАТА

Цитат
Чл. 12. (1) За придобит трудов стаж и професионален опит на работниците и служителите се заплаща допълнително месечно възнаграждение в процент върху основната работна заплата, определена с индивидуалния трудов договор.
(2) За придобит трудов стаж и професионален опит се зачита стажът, признат по реда на Кодекса на труда за времето, през което работникът или служителят е работил и продължава да работи в предприятието, в т.ч. на различни работни места и длъжности.
(3) В случаите по чл. 123 и 123а от Кодекса на труда при определянето на допълнителното възнаграждение по ал. 1 се зачита и времето, през което работникът или служителят е работил в предприятието преди промяната на работодателя.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 11 от 2008 г.) При определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит работодателят отчита и:
1. трудовия стаж на работника или служителя, придобит в друго предприятие по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия

2. (изм. - ДВ, бр. 10 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 67 от 2009 г.) времето, през което без трудово правоотношение лицата са упражнявали трудова дейност и/или професия, която е същата или сходна с работата по сключения трудов договор, и са били задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица или за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, общо заболяване и майчинство;
3. трудовия стаж, придобит в друга държава членка, на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия от работници или служители, които са български граждани или граждани на някоя от държавите членки, както и членовете на техните семейства, и зачетен като такъв съгласно законодателството на съответните държави;
4. (изм. - ДВ, бр. 10 от 2009 г., изм. - ДВ, бр. 67 от 2009 г.) времето, през което без трудово правоотношение българските граждани или гражданите на държава членка, както и членовете на техните семейства са упражнявали трудова дейност и/или професия на територията на държавите членки, която е същата или сходна с работата по сключения трудов договор в Република България, и са били задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица или за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, общо заболяване и майчинство, съгласно законодателството на съответните държави.
(5) (Доп. - ДВ, бр. 56 от 2007 г., в сила от 01.07.2007 г.) Условията, при които се зачита сходният характер на работата, длъжността или професията по ал. 4, се определят с колективен трудов договор на браншово равнище или с вътрешните правила за работната заплата в предприятието.
(6) Минималният размер на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се определя от Министерския съвет след провеждане на консултации с представителните организации на работниците и служителите и на работодателите на национално ниво.
(7) С колективен трудов договор на браншово равнище се определя минималният размер на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит за съответния бранш, а конкретният размер се определя в колективен трудов договор и/или във вътрешните правила за работната заплата в предприятието и в индивидуалния трудов договор.
(Sunglasses Допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор, до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време.
(9) (Нова - ДВ, бр. 56 от 2007 г., в сила от 01.07.2007 г.) Правото за получаване на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит възниква при придобит трудов стаж и професионален опит не по-малък от една година.
(10) (Нова - ДВ, бр. 56 от 2007 г., в сила от 01.07.2007 г.) Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се изменя на период, не по-малък от една година придобит трудов стаж и професионален опит.

# 82
  • Stuck in a moment
  • Мнения: 1 316
Значи е време учителите да спрат да мрънкат за заплати, заедно с лекарите и полицаите.
Не всички взимат толкова. Освен това, Лиляна изрично е подчертала, че бумащината е много. Може да го разбере само човек, който е в системата.
Съвети, общи събрания.
Разходи за консумативи.
А, да...лятото. Чак пък цялото въобще не е свободно.

# 83
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Да, отстрани изглежда лесно. А такива, които възнамеряват да крият данъци, изобщо не са ми важни.

# 84
  • Мнения: 402
За начално училище ли става въпрос или за гимназия?
Здравейте, за Средно училище от 1 до 12. клас.

# 85
  • Майничка
  • Мнения: 12 643
...Здравейте, за Средно училище от 1 до 12. клас.

    Не прави самото тържество прекалено дълго, нека то да е кулминация на дейности, които са се провеждали през седмицата или месеца на празника, примерно футболен/волейболен турнир, в зависимост от патрона - тематично украсена стая, конкурс за тематична илюстрация/рисунка, комикс, колаж, стихотворение, есе, костюм от епохата в различните образователни степени и на деня да се обявят победителите и да им се връчи грамота и награда /тортите винаги са вървежни  Laughing/.
Певци, танцьори, фокусници ако имате да се включат на деня, те са по-интересни от рецитациите.
Аз бих направила допитване сред учениците за предложения - понякога излизат много свежи идеи.

# 86
  • Мнения: 9 920
за проекта "Твоят час" съм останала с впечатление, че не всички учители имат желание да се включат, и никой не ги укорява за това. Поне в моето обкръжение е така.

На мен ми плащат 12 лв на час, май ме водят ръководител. С деца се работи 2 по 40 мин. на седмица, а останалите 40 мин. трябва да са за подготовка и оформяне на документи. На мен не ми стигат тези допълнителни 40 минути, но го отдавам на факта, че заниманията ми са все пак, неприсъщи, и че не е нещо - което върша всеки ден.

Може и да греша, и на всеки учител да му отнема пвоече време.

Но ... както и да е. Май подочух, че това ще е последната година за Твоят час. Макар че на мен ми харесва, и на моите деца им харесват тези часове

Wink

забравих за отпуските в учебно време. Не сте прави, че не дават такива. Поне не във всички училища!!! В училища, където директорите са по-разбрани, те заместват учители - и преподават или твоят предмет, или гражданско образование. В училища пак казвам, зависи от директорите.

# 87
  • Майничка
  • Мнения: 12 643
При нас не те задължават да правиш дейности по желание за "Твоят час", макар че там желаещи ученици има и ще е срамота да не им зачетем поне част от мераците. Но за наваксване на обучителни проблеми - "няма не искам, няма недей". След като работим активно в частта интереси, трябва да се работи и по другото. Двете ми колежки водят групи за таланти по предмета и "отличниците" са изцяло мои. Вземам 8 лв., защото не съм докарала още 3 години педагогически стаж - 4 години бях външен лектор и събрах точно година, чак тази учебна стъпвам на тройката.
Часовете са 2*45 /само първа смяна сме/, съответно времето за документи е 30 мин., което не ми стига да опиша какви са проблемите на всеки поотделно по работената тема. Там попълваме на хартия, така че няма опция "копи-пейст". Честно казано, така или иначе си давам консултации на тези младежи, предпочитам да им отделя това време и без да ми плащат, обаче да не попълвам бумащината. Ама няма - трябва да отчитаме дейност.
Отпуски - само в краен, ама наистина краен случай /за ходене на лекар, оправяне на документи, евентуални съдебни дела/. Нямаме чак такъв ресурс учители.

# 88
  • Пловдив
  • Мнения: 3 363
Може и да има някой и друг директор, който да разрешава, но ще са малко. При нас ако става въпрос за 1-2 дена и ситуациите, които Гаргамела е споменала, ще ни влязат в положение.

# 89
  • Мнения: 1 915
Здравейте понеже ми предстои да стана старши учител и ме интересува периода на майчинството счита ли се за педагогически стаж

Общи условия

Активация на акаунт