МОН - промените продължават (3)

  • 46 637
  • 746
  •   1
Отговори
# 585
  • София
  • Мнения: 12 285
Със сигурност изборът ще е по-ограничен. Повтарям се с този пример, но понеже ми е близък и реален - за биохимично инженерство в Англия и Шотландия /а може би и в други европейски държави/ се изисква в последните гимназиални години да са изучавани химия, биология и физика. Сега това ще е постижимо май само за децата в паралелка с химия и биология в НПМГ, евентуално някоя отделна паралелка в някое СОУ.

# 586
  • Мнения: 3 916
Как да има и физика последната година, щом с физиката, освен, ако изрично не е профил физика, приключват в 10 клас. Т.е. има профил химия-биология. Без физика. Има профил физика-математика. Без химия и биология.

# 587
  • София
  • Мнения: 7 081
Третият и/или четвъртият предмет може да бъде физика или химия и биология.
Имаше и профил физика и химия, но май вече не съществува. Ако в НПМГ допуснат четири профилиращи предмета,  бъдещият избор на професия става много голям...
Санака, а в Холандия за молекулярна биология, изискват физика, математика, химия и биология. Joy
Това си е свръх висш пилотаж.

# 588
  • София
  • Мнения: 1 119
Аз въобще не виждам нужда от профилиран БЕЛ. Желаещите и без това няма да имат проблем при прием във филологии в СУ. Другаде няма да трябва като изискване на университет.

# 589
  • София
  • Мнения: 5 054
Идейно ми се струва в езиковите гимназии само първият ЧЕ да е профилиращ. Тогава останалите три профилиращи може да са избор /или комбиниран избор/ от другите предмети - БЕЛ, втори чужд език, физика, химия, биология, математика, информатика, история, география.

# 590
  • София
  • Мнения: 8 306
Третият и/или четвъртият предмет може да бъде физика или химия и биология.
Имаше и профил физика и химия, но май вече не съществува. Ако в НПМГ допуснат четири профилиращи предмета,  бъдещият избор на професия става много голям...
Санака, а в Холандия за молекулярна биология, изискват физика, математика, химия и биология. Joy
Това си е свръх висш пилотаж.
В нашия випуск има (9 клас Х+Б+Ф с НЕ) , но след това стана химия+Биология с НЕ.

 В ЕГ, не е ли вторият език профилиращ?

Последна редакция: пт, 03 яну 2020, 14:19 от Desem

# 591
  • Мнения: X
Не само в езиковите гимназии, но и във всички паралелки с профил " Чужди езици", определените на национално ниво задължителни профилиращи предмети са двата чужди езика.
Ако хипотетично допуснем, че се направи някаква промяна и с наредбата за всеки профил се определи един задължителен профилиращ предмет, редно е това да е за всички профили.
Аз лично съм склонна да вярвам, че по-скоро ще се върне старият вариант - всички ПП да са заложени още в план-приема, отколкото да се направят необходимите изменения така, че учениците да имат възможно най-голям избор.

# 592
  • София
  • Мнения: 7 081
Да, според възможностите на училищата...
А защо не са го замислили да има общо 3 възможни профила/направления - природни науки, точни науки и предприемачески, примерно? Съответно, във всяко направление ще се  изучават пакета науки, които винаги вървят свързано и биха били необходими за бъдещата насоченост на децата.
Този чуждоезиков профил, в новите условия, е абсолютна загуба на време. Говоря за практичната страна на неща, не за необходимостта от владеене на чужд език.

# 593
  • Мнения: 6 955
А пък продължавам да мисля, че не е нужно да има "пакети". Децата трябва да имат право на избор, а не да са по калъп. Ако ще има избор, то да е свободен.

# 594
  • Мнения: 3 916
Към момента реално езиковите гимназии са с намалено изучаване на език. Т.е. не са точно езикови. И децата там следва да се профилират. Нито език ще научат, нито могат профил да сглобят сякаш.
Език се учи всякак навън-има сертифициране за тази работа. Профил няма как да заявиш чрез сертификат, изключая областта на ИТ, където поне сертифицирането играе огромна роля, па ако ще да си завършил квартално помощно училище. Гони се някакъв хорариум по някакви профилиращи предмети, който не могат да го стигнат, защото няма как да изберат профил с химия/биология и физика например едновременно. Аз поне така го разбирам.

# 595
  • Майничка
  • Мнения: 12 662
В езиковите гимназии в момента е силно занижен хорариумът по първи и втори ЧЕ  в 9 и 10 клас точно с идеята, че ще компенсират в 11 и 12, където са задължителни профилиращи предмети. Не мисля, че заложеното базово ниво В2 е ниско, защото със знанията по програма, спокойно се покрива С1, доколкото разликата между двете нива е основно в практическата обработка и създаване на информация. Другото е практика за формата на конкретния изпит.

# 596
  • Мнения: 8 265
А как е решен проблемът с профилирането в гимназията в страни като Англия, Холандия и прочие? Нали изискванията на техните университети към хорариума будят най-много въпросителни как ще сработи системата тук. Това профилиране уж от чуждите страни го видяхме, какво всъщност оплескахме/ха?

Последна редакция: пт, 03 яну 2020, 15:33 от ston

# 597
  • София
  • Мнения: 7 081
Ето на този линк бях попадала преди време:
https://darbi.eu/sredno-obrazovanie-v-chuzhbina/obrazovatelni-sistemi

Мисля, че ако тази система ще се опитва да сработва, то училищата трябва да минат на акредитация и да сменят статутите си, според своите възможности, по примера на немската, холандската и пр. образователна система, защото ние сме взели само част от реформите им. Както винаги, всичко ни е на парче.
Стон, самоцитирам се. Не е подробно, но може да сд попрочете. Най-важното за мен е, че там училищата, които са със статут на гимназии са ограничени и са наистина гимназии. Кварталните училища нямат възможността и този статут, да обучават профилирано по фундаментални науки.

# 598
  • Русе
  • Мнения: 11 926
Сякаш това са се опитали да приложат https://darbi.eu/sredno-obrazovanie-v-chuzhbina/obrazovatelni-si … -programa-i-igcse

Обаче силно механично, без оглед на възможности на училището и без университетите да имат понятие, че ще им готвят кадри от по-рано.Училищата разбраха за това едва края на миналата година, щот по правило не четат наредби. Унивеситетите пък все още не искат и да знаят, щот било чак след две години. Сякаш не са от една система и под едно министерство.

  По-некадърно прилагане трудно бих могла да си представя.

Последна редакция: пт, 03 яну 2020, 15:47 от A m b e r

# 599
  • Мнения: 8 265
Чудесно като идея, но да кандидатстваш на 16, когато вече си изучил основите на всички дисциплини и си наясно, ако не с това какво да искаш да учиш в университета, то поне кои предмети са ти интересни и кои ненавиждаш.
А аз сега имам един седмокласник вкъщи, който съвсем скоро стана на 13 години и изобщо още си няма представа от света. Казва например, че страшно много харесва химията и физиката, но дотук той е имал едва десетина часа химия въобще, защото този срок има  химия само веднъж седмично, и двайсетина часа физика. Едва се е докоснал до тези предмети. Как би могъл да вземе осъзнат избор да кандидатства за паралелка с профил Ф и Х. Да не говорим, че точно тази комбинация съм я виждала само в НПМГ. Това е само произволен пример, може да е и друга комбинация, която в момента да му се струва супер и след десети клас да разбере, че изобщо не е за него. Мърдане обаче няма, трябва да има свободно място и прочие. Хиляди деца просто ще учат нещо, без значение какво, просто за да търкат чиновете на 18-19 години.

Общи условия

Активация на акаунт