Учителка от първи клас към дете: "ХХХХ е кръгла нула"

  • 8 431
  • 241
  •   1
Отговори
# 195
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Чета темата от началото й, обаче сега ще се намеся по повод критериите за 1ви клас.
За мен е важно децата да напредват, а критериите в края на първи клас или ще ги покрият, или няма. След това лятната ваканция децата също може да се занимават по малко и ако трябва да наваксат нещо.
Имам наблюдение върху моето дете и приятелите му, вече са 2ри клас. Не всички в края на 1ви клас покриваха критериите, обаче голяма част от тях лятото бяха в занимални където всеки ден четяха по малко, пишеха и смятаха. Съответно вече нямат проблем с четене на текст с разбиране.
Така че гледайте за вас самите децата ви да напредват всяко с темпото си. Усилията ще дадат резултати.  Peace

# 196
  • София
  • Мнения: 7 992
Моят син не посещава занималня, поради което постоянно следя домашните. Всеки ден преписва текст. Мога да споделя как се преписва текст от дете, което не може да чете или е в процес на обучение: буква по буква. Той преписва, гледайки буква по буква, след което няма идея какво е написал. Разбира се, след това изчита по няколко пъти написаното, за да осмисли текста. Била съм в първи клас преди много години, не помня да сме учили буквите и паралелно да сме четели и преписвали. По-плавният преход не мисля, че би навредил.
Вчера бяха на малко Б ръкописно. От една страна го уча как да изписва буквата правилно (пишеше я като d), от друга страна при четене я бърка с д. Със сигурност има деца в класа, които нямат затруднения и всичко върви лесно и плавно. За мен прочит на 40 думи в минута до 4 месеца остава в рамките на добрите желания.

# 197
  • Мнения: X
И ние се учихме да четем в първи клас и много се упражнявахме в час. Аз имам ясен спомен. Както имам спомен, че някои деца от моя клас имаха затруднения с четенето дълги години. Сега поне има специалисти, които могат да помагат, преди изобщо не се обръщаше внимание на подобни затруднения.

# 198
  • София
  • Мнения: 7 992
Аз помня как учехме буквите, цялата азбука, с едни пластмасови букви-шаблони образувахме думи и четенето беше като втори етап, след усвоени всички букви. Текстове сме преписвали на по-късен етап със сигурност. Било преди наистина много години, но без усещането за напрежение.
Иначе да, специалисти има, стига човек да реагира навреме и да се поддава на корекция.

# 199
  • София
  • Мнения: 62 595
В четенето за време няма смисъл, но вече е вкоренено и няма отърване. Важно е четенето с разбиране, ако ще изречението да е от две думи.

Последна редакция: ср, 08 яну 2020, 16:44 от Andariel

# 200
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Текстовете в учебника за преписване би трябвало да са съобразени с буквите взети до дадения момент.
Миналата година по това време детето правеше диктовки с взетите букви.

Анди, не знам колко смисъл има, ама това е положението. Как точно засичат дали чете 40, 50, 60 или повече думи в минута - не знам. Миналата година в края на първия срок получих мейл, че моето дете четяло 55 думи в минута, с което е покрило норматива за първи клас. Как точно ги е брояла учителката тези 55 думи, с хронометър ли - не знам.

# 201
  • София
  • Мнения: 62 595
Повечето деца точно така преписват - пишат, за да го напишат - образно казано от очите влиза в ръцете и изобщо не минава през мозъка. За мен единствено смисъл имат диктовките.
Не зная как засичат, аз никога не съм засичала на деца - нито на моите, нито сега. Обаче явно образователната система иска да измерва нещо за четенето и решава, че така е най-лесно.

# 202
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Ние преди играехме игри с букви за хладилник и пъзел за земя с букви. Доста добре се отеази на детето във възприемането на буквите и навързването им в дума. Много забавно беше да подскачаме по буквите на земята и за пишем думи.

# 203
  • София
  • Мнения: 62 595
Много добре сте правили!

# 204
  • Пловдив
  • Мнения: 1 081
А за фонологията нищо не казваш или са едно и също с фонетиката? Виж, хич не си наясно с нещата, не знам колко си учила в университета, но тук показваш разбиране за нещата на ниво двойка. Поне бих ти писала двойка с чиста съвест. Ако искаш се обиждай, но язък ти за дипломата!
Все пак да ти кажа, та поне това да ти остане като знание:

А да Ви питам .....от къде го имате това самочувствие ?
По-добре ли Ви стана като обидихте момичето?
За главен коментатор в темата ли се взимате ?
Всеки да търси Вашето компетентно мнение ли?
Не Ви отговорих още когато ме захапахте  за милото ми и искрено споделяне , относно ежедневието на моето дете и прословутия ТАБЛЕТ.

Съвет към Вас - малко по- кротко, дистанцирано , вежливо и ако е удобно - без упреци към хората, които не са с Вашето образование , нямат познанията Ви , а просто се опитват да се справят с проблемите  си. Simple Smile

# 205
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 286
В първи клас за мен лично беше много важно детето да може да чете гладко най-късно до края на учебната година,както и да разбере,че вече има задължения -тоест да учи и да си пише домашните.Защото ,за да постигне нещо,трябва да положи някакви усилия.
Научи се с много упражнения.Създадох и интерес към книгите.
Смятам,че четенето е важно,защото обогатява речника на детето.
И по-нататък то се справя по-лесно с учебния материал-например няма проблем да напише преразказ.
Не се ли научи да чете в първи клас,нататък става все по-трудно.

Колкото до постовете на Андариел-
 в теми като тази ,мненията на професионалисти са много полезни.
.

# 206
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Не всички деца могат да се научат да четат гладко до края на 1ви клас. Обаче всяко дете трябва да се упражнява и извън училище. Занималнята не е достатъчна, за да напредват.

На Анди постовете са по-остри, но доста пъти са полезни. Отделно винаги може да получиш съвет от нея, стига да не й влизаш с бутонките.  Wink

# 207
  • София
  • Мнения: 62 595
Кое момиче съм обидила? Вместо да се обижда, ако изобщо се е обидила, да си беше научила уроците в университета, а ако нещо не знае или не е сигурна в знанието си, да си каже. Няма срамно да каже и да се опита да го научи.

насила никого нищо не карам. Ако си ок с таблета - ползвай си го - детето си е твое, таблетът си е твой. Ако си се почувствала засегната - извинявам се, макар да не съм сигурна какво те е засегнало. Просто не ти е харесало това, което съм написала.

Мерси за съвета. По-кротко и дистанцирано работа не върши, защото съвсем успива ситуацията. Понякога трябва и некротко, за да се стресне човек и да се размърда. А ако всичко си знае и всичко си може, защо изобщо търси мнения? За да може някй да го успокои, че постъпва правилно, независимо дали това е пътят да се оправят нещата? Човек трябва да реши какво иска - да го успокояват, че всичко е ок, независимо, че самият човек вижда, че не е ок, или да оправи нещата.

# 208
  • Мнения: 9 797
Е, предполагам, че аз съм момичето, за което говорите, благодаря за "момиче" Flowers Hibiscus
Точно защото не съм момиче, не съм се обидила от писанията на Андариел. Спрях да й отговарям, защото жизненият ми опит сочи, че с радиото не можеш да спориш. Радвам се също така, че не съм имала учители като нея. Искрено се надявам и детето ми да няма. Ако пък се случи - тогава вече няма да си замълча и ще видим кой-кого.

# 209
  • София
  • Мнения: 62 595
Каквото и да сочи жизненият ти опит, това си е твоя работа и мен не ме замесвай! Липсите в знанията ти са факт и няма какво да ми скачаш на мен. Да си беше прочела учебниците по езикознание, филолозите би трябвало да правите разлика между фонетика и фонология. Ако човек веднъж го е учил и разбрал това, няма как да го забрави. Разбирам, скачането срещу мен е защитна реакция, така че не ми пречи.
Между другото, не съм учител. А никого не карам насила да работим, така че най-вероятно радостта ти и надеждите ти са осъществими. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт