Учителка от първи клас към дете: "ХХХХ е кръгла нула"

  • 8 528
  • 241
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: X
Имам първокласник в момента. Нито материала е усложнен, нито децата са научени да четат и пишат през лятната ваканция. Престанете да наблягате на това, то просто не е вярно.

# 166
  • Мнения: 9 840
льУбльУ - така са ме учили по фонетика в университета - 2 бр. меко Л и 2 бр. У, на мястото на Ю-тата.
Но това в университета. В училище - по-просто - Л и Ю, просто буква Ю е съставена от 2 звука - И и У, но се пише Ю, това е достатъчно за 99,99% от учениците, които няма да стават филолози. Щ е съставена от 2 звука, но си се пише Щ, пак толкова в училище.
МатадОр с различното потъмняване на 2-та А-та, които не се произнасят А със сигурност - това по фонетика. В училище - пише се с 2 бр. А и толкова.
Толкова си спомням от фонетиката в университета. Не ми е било и нужно и преди това, и след това, за да пиша грамотно.
Чела съм в нет-а, при поредната дискусия след поредния скандал с учебник или резултати от тестове, че 99% от учебниците за училище са написани от тесни специалисти - университетски преподаватели. Те са се уредили с хонорарите и са демонстрирали колко са начетени. Учениците, учителите и родителите да му мислят.
Пример - не по граматика - по история от гимназиалния курс: Просветеният абсолютизъм набляга на образованието  - и за илюстрация цяла стена-библиотека с книги в дома на френски аристократ. Учениците, при това вече тийнейджъри, логично възприемат  просветеният абсолютизъм като голяма библиотека с книги. Пушкин пък, гОркият, според учебника по литература за 8 кл. преди, противопоставял християнството и исляма, в любовната си лирика.

Ако са намалили и опростили материала по български и математика в първи клас, както казва Лейди - значи има напредък. Дано да е така.
Нали току-що предложиха предучилищната подготовка да започва вече на 4 години, а не на 5. Целта била да се помогне на децата, които не могат да говорят на български. А децата, които говорят на български - те какво ще учат 3 години в предучилищната?

# 167
  • София
  • Мнения: 62 595
А за фонологията нищо не казваш или са едно и също с фонетиката? Виж, хич не си наясно с нещата, не знам колко си учила в университета, но тук показваш разбиране за нещата на ниво двойка. Поне бих ти писала двойка с чиста съвест. Ако искаш се обиждай, но язък ти за дипломата!
Все пак да ти кажа, та поне това да ти остане като знание:
- фонетика - казва как трябва да звучат говорните звукове за всеки език - в случая на родния ни български език. Това означава какви са честотите, къде и как е мястото на артикулационните органи, как се съпоставят;
- фонология - правилата на съчетаване и разпределяне на говорните звукове в конкретния език - в случая на българския. Не всеки звук се съчетава с другите звукове.

В процеса на израстването всяко дете развива усет към фонетиката и фонологията на езика, както и към цялата езикова система. Част от това изграждане на езика е усещането за това как една фонема променя смисъла на една дума, примерно Шал-Жал, каШа-каЖа. Или друго - ТРАмвай, а не ТАРАмвай.

Честно да си кажа, като гледам накъде и как вървят нещата като ниво, започвам да става привърженик на това предучилищната да започва от втора група в ДГ. Ние тук се възмущаваме от висотата на образовани хора, обаче има цяло море от хора, които са необразовани (говоря за българи, не по някакъв друг етнически признак), за които тези неща не са особено важни и за самите деца детските заведения се оказват единствената възможност да дръпнат напред във всяко едно отношение.

# 168
  • Мнения: 21 582
Имам първокласник в момента. Нито материала е усложнен, нито децата са научени да четат и пишат през лятната ваканция. Престанете да наблягате на това, то просто не е вярно.

Сигурно и учителката ви не нарича кръгли нули децата, които напредват по бавно от други...

# 169
  • Мнения: X
За учителката две мнения няма. Затова и темата отива в друга посока, защото иначе би следвало да приключи отдавна. Какво да ви кажа, педагозите без кусури са малко за съжаление, както са били малко и по наше време и по времето на родителите ни. Сега поне можеш да се намесиш при нужда, преди децата търпяха безропотно, родителите също.

# 170
  • Мнения: 9 840
Фонетика се казваше единствената дисциплина в университета по мое време, сега може и да има 1000 фоно-дисциплини или курсове или каквото и да е друго. И преподавателката ми беше доцент по мое време, но сигурно ти знаеш повече. С артикулационни органи не ни е занимавала, голяма грешка очевидно от нейна страна.
Така или иначе 2 или 22 по фоно-нещо си, освен ако не съм филолог с тази област на научни изследвания, не би ми послужило за нищо. Но, например, знам разликата между наречие и прилагателно, обожавам страдателен залог и разни такива неща. Помагат ми в писането и говоренето - няма да кажа "законът се прие/гласува", правя разлика между good man и well done.

Лейди, и по мое време имаше амбициозни родители, включвам и бабите. Баща ми се отказа от ходене на родителска, след като една амбициозна баба е станала, написала е задача и решението на внучката и е държала сметка на учителката защо е писала еди си каква оценка на детето. Не е било чак такова Средновековие, уверявам те. Естествено, не е и слободия като сега - всеки родител смята, че знае повече от учителя.

Почти няма дете, а и човек, който да е отличник по всички предмети или да им вървят всички предмети - най-често, ако си добър в литературата и разказвателните, ти куцат точните науки. Не винаги естествено. Като не ти идва отвътре - компенсираш с повече учене. Понякога се налага и родителите да помагат. При мен това беше математиката. Измъчих се и аз, и баща ми, интегрални уравнения не мога да решавам, множества и т.н. ги избутах с мъка, но в магазина със сметката мога силно да се объркам много рядко - ако съм много, много уморена.
Та мисълта ми е, че понякога или дори често помощ от родителите е необходима, но програмата на децата трябва да е такава, че да не се налага родителите да учат заедно с тях до 12 клас. И не е необходимо, нито е възможно, всички да бъдат отличници и висшисти.

# 171
  • София
  • Мнения: 62 595
Извинявам се на авторката за спама, но ако може да кажеш ти какво си завършила - филология ли, какво?
Ако си си чела внимателно учебника по фонетика (класиката е на Тилков и Бояджиев), независимо от кои автори, там има схеми в каква позиция са артикулационните органи, каква е измерената честота на звука в херци и т.н.
За фонологията - филолозите със сигурност трябва да я учат, защото е част от езика. Няма език без фонология, тъй както няма и език без систаксис, морфология, прагматика и т.н. Предполагам, че се води езикознание.

А ако не си в час като образование за какво става въпрос, поне не се изказвай неподготвена, че става трагично, защото ти липсват базови знания. В този смисъл цялото ти протестиране и писане на всякакви вопли как това, как онова, как амбициозните родители виновни, е ала-бала. За учене на родния език няма такова нещо като амбициозен родител. Сто пъти предпочитам амбициозни родители, които искат децата им да усвоят доста добре родния си език, отколкото родители, които само мрънкат и нищо не правят. Утре никой няма да пита децата им дали родителите им са мрънкали или са били амбициозни - вижда се по нивото на грамотност и владеене на родния език. Срамота е да вземеш едно съчинение на дете в основен и среден курс и да видиш изобилие от грешки и беден език.  Ако трябва, родителите ще учат - децата са си техни. От родителите зависи поне наполовина какво ниво ще имат децата им. Не е нужно всички да са отличници, но нека всеки се запита на какво ниво би се съгласил за собственото си дете. Ако го устройва средно ниво, което на практика е неграмотност и кратери от пропуски по материала, то нека така си кара, но да не обвинява други родители, че били амбициозни и му бъркат в комфорта.
И повече глупости за добрия в едно и недобрия в друго и как не можело да си добър във всичко, не искам да чета! Може да не са добри за шестица, но не са и за четворка. Който е с четворка, значи има пропуски в знанията и не е положил достатъчно усилия, а не защото не може. Не иска или не му пука.

# 172
  • Мнения: 9 840

И повече глупости за добрия в едно и недобрия в друго и как не можело да си добър във всичко, не искам да чета! Може да не са добри за шестица, но не са и за четворка. Който е с четворка, значи има пропуски в знанията и не е положил достатъчно усилия, а не защото не може. Не иска или не му пука.

Това, което пишеш, са пълни глупости! Ако ще челна стойка да направя, няма да мога да намеря площта на фигурата, която се получава при пресичане на неправилна пирамида под нам-си-колко градуса! Нито мога да направя чертежа, който е задължителен, нито да си го представя. Моя съученичка го правеше от раз. Решавала съм всички задачи от учебника и сборниците по математика поне по 3 пъти - един път с обяснения от баща ми в къщи, след това съм ги преписвала на чисто, и след това в клас - работа в клас му казваха! Оценките ми по математика са варирали от 2,5 до 6 с един-два минуса, в зависимост от сложността на материала. И тези оценки не са зависели от това колко усилия аз сама и заедно с баща ми сме положили в къщи. Просто не съм родена с математически ум  и ученето няма да го промени - сложната математика няма нито да я разбера, нито да я науча. Слава Богу, имах невероятен учител по математика, да в онова гадно тоталитарно време, който беше наясно със системата и нямаше намерение да съсипва шансовете за влизане във ВУЗ на свои ученици, които просто не са родени математици. Ако ти ми беше учителка - сигурно нямаше да постъпиш като него, съдейки по това, което пишеш.
Изказването ти е типично за учителка по български и литература - но в математиката не можеш да импровизираш на тема "Какво е искал да каже поетът?". За баща ми като човек с математическо мислене отговорът на този въпрос е: Каквото е искал да каже, това е казал! Точка и повече от това не е нужно да казва. В математиката има верен и грешен отговор, включително и стъпките до отговора може да са верни или грешни, но не може да зависи от този, който оценява. Не можеш да почнеш да пееш като Гена Димитрова, ако се упражняваш усърдно, нито можеш да рисуваш като малък Пикасо - ако се упражняваш усърдно.
За разлика от литературата - там всичко е възможно. Стига да учиш усърдно.

# 173
  • София
  • Мнения: 62 595
Нещо не улучи с обидата на учителка - логопед съм, така че работя и с дискалкулии и с целия спектър от обучителни трудности, за някои от които вероятно дори не предполагаш, че съществуват.
Нищо ти няма, а чертежите в геометрията са измислени. Твоето са оправдания чиста проба.  Всичко се учи. Може да не си била за шестица, но едва ли имаш тройка. Както сама пишеш, оценките ти са варирали, което не означава неразбиране, а дупки в знанията  - веднъж като се изпуснат неща по части от материала, после много трудно се наваксват, а в един момент големите ученици се научават да се промушват при контролните и класните и накрая постигат някаква средна оценка по цялата математика.
И аз не разбирам абсолютно всичко, примерно мъка ми бяха пресичанията на равнините, но това не означава, че не бих ги научила, ако се бях обърнала към някой, който може да ми ги обясни. На стари години покрай моите деца ги научих, така че не е до неможене и неразбиране по дефиниция, а до ненаучаване, когато му е било времето.
Писаниците ти са типични за хора, които се оправдават пред себе си как не са добри в нещо и затова на помощ викат генерализирането как обичайно другите не са добри във всичко. Чиста рационализация, но не го пробутвай за общовалидна истина. Всеки може да се оправдава както си иска, но да не приписва оправданията си като факт за цялата човешка популация. Откровените таланти са малко, а повечето отличници не са някакви суперталантливи хора, а хора, които са по-готови да внимавам и да се мъчат, когато нещо не им е ясно. Затова се казва, че талантът е 10 процента, а трудът 90 процента. Вярно е, че с талант по-лесно се получават нещата, но един гол талант (в твоя случай с математическия ум) без труда е едно голямо нищо. Математиците са изрешавали милиони задачи, за да станат това, което са, а не са лежали на математическия си ум. Ако не вярваш на мен, питай родителите на децата на призовите места по олимпиади и състезания колко време и усилия им коства всичко това.

Последна редакция: нд, 22 дек 2019, 17:39 от Andariel

# 174
  • Мнения: 9 840
Весели празници желая на родителите и децата им! Родителите да се откъснат от напрегнатото ежедневие, а децата да се наиграят!

# 175
  • Мнения: 34
За много години на всички! Хубава и успешна 2020 г! Повече спокойствие и удовлетворение на всички родители и деца.

Така. Цяла ваканция четохме и по малко писахме, като изключим два дена, в които детето имаше температура и наистина беше кощунство да го мъча. И днес класната пусна във Фейсбук критериите за отличен по български към края на първи клас - 40 думи в минута, за четене и пак толкова за писане, но вече няма критерии време. Има ли регламентиран такъв норматив за покриване за първи клас? По-късно ще търся информация, но ако някоя майка знае, ще ме улесни в търсенето ако даде информация. Благодаря предварително!
Имаше пак нови изцепки на учителките... но по-късно ще разкажа.
Новината е, че намерих частен учител по български да се занимава два пъти седмично за да стигне /или поне да опитаме да достигнем/ критериите за "нормално" ниво за този клас и това училище. Иначе трябва да го преместя в съседното училище, където неговото ниво се счита за нормално по това време на годината, поне по думите на майките на децата там.

# 176
  • Мнения: 8 297
Скрит текст:
1.БЕЛ
-след ограмотяването учениците четат правилно и изразително със скорост 25 думи в минута, в края на учебната година-35-40 думи в минута
- умеят да разчленяват текста на изречения, изреченията на думи, думите на срички и звукове
-да отделят изреченията едно от друго при четене и при писане
-да разграничават съобщително и въпросително изречение
-да делят думите на части за пренасяне
-формиране на начални умения за възприемане, осмисляне и интерпретация на кратки по обем и достъпни литературни произведения
-формиране на начални комуникативно-речеви умения за ориентация в комуникативна ситуация, за създаване на собствен текст по определена опора с помощта на учителя
2.Математика
-усвояване на числата от 0 до 20 и действията събиране и изваждане с тях
-разпознаване на геометричните фигури, зададени от  ДОИ
-формиране на начални умения за чертане
-формиране на умения за описване на ситуация от реалния свят с математически модел
-формиране на умения за моделиране с числови изрази на ситуации, описани с отношенията „с повече“ и „с по-малко“
3.Роден край
-да формира първоначална представа за околната среда / обществена и природна/
-да постави началото на формиране на познавателни, практически и комуникативни умения
-да положи основата на култура на общуване и на формирането на положително отношение към околната среда

# 177
  • Мнения: 5 966
Дано не те заблудя, защото са минали няколко години, но учителката на внука ми във втори клас искаше диктовка в къщи 40 думи, в 3  - 60, в 4 - 80. Какъв пазарлък беше да броим съюзите и частиците за думи, защото госпожата така казала. Не че не са думи....Това за събота и неделя. Нейно изискване ли беше или някакъв норматив? По вероятно първото, защото брат му/сега в 4 клас/, в същото училище получава задание да препише конкретен текст или част от него. Някой път голям, някой път по-малък.

# 178
  • Мнения: 1 495
Това 40 думи в минута ми се вижда прекалено много. За секунда и половина даже и две букви ми се вижда много. Кому е нужна тази бързина. Мислех, че е по-важно да пишат бавно и красиво.
Аз лично не бих обръщала внимание на тези изисквания. Направо ми писна от всякакви глупости.

# 179
  • Мнения: X
Твоят пост е с по-малко думи, на мен не ми се виждат много 40 думи в минута. Което не означава, че децата трябва да се стресират, пришпорват, срявняват, обиждат и прочие. И аз не бих обръщала внимание на подобни изисквания, щом се работи с детето - достатъчно е. Дай сега да му извадим душата, защото някаква учителка е решила да се престарава. Като ви четох в темата за Първолаците ми се изправи косата. То домашни, то чудесии. Ваканцията е за да се почива, достатъчно е да има устна задача да се пише и чете по малко.

Общи условия

Активация на акаунт