Трудно проговаряне - тема 26

  • 62 217
  • 820
  •   1
Отговори
# 765
  • Мнения: 1 166
Вижте, и да си криете главата в пръстта като щрауси, с или без диагноза, проблемът е наличен. Какво значи "на чужда глава"?! Ами, значи и лекарите (независимо в коя област) да не поставят диагнози, за да не стресират пациентите. Това е несериозно. Моля Ви!
И не знам на какви специалисти логопеди и психолози сте попадали, но аз лично и колегите от моя кабинет, пишем логопедичен статус описвайки подробно всичко налично, което пациентът може или не според очакванията за възрастта му, и на тази база поставяме отдолу логопедичната диагноза. В скоби поставяме и медицинската по МКБ 10. Защото едни и същи симптоми, могат да са част от клиничната картина на различни синдроми/ нарушения/ диагнози. Липсата на диагноза в даден документ обикновено показва професионална немощ.
Освен това, диагнозите улесняват и комуникацията между нас специалистите. Защото като погледна документ от друг специалист, на мен веднага ми става ясно къде мога да очаквам проблеми или дефицити, ако предпочитате.
И, моля, не ни приемайте за врагове. Щом сме избрали тези професии, ние сме наясно, че това е болка, която уважаваме и искаме да сме полезни и в помощ.

Последна редакция: пт, 09 фев 2024, 18:33 от Venel82

# 766
  • Мнения: 13 868
Венел ние не сме врагове, но ви моля  да не ме четете между редовете

за това че не искат да диагностират, или и да имат диагноза не искат да я представят на Ресурсно.

Мисля че много ясно съм се изразила.
Освен това в случая не говорим за щрауси и пясъци. Всички в тази тема, без значение дали имат диагноза или не, са наясно че децата им имат проблеми. Иначе щяха да бъдат в темите за сериали и риалита.
За да задава тези въпроси Литл Харт и не само в тази тема, а и в другата, значи и тя не го играе щраус.
В момента мерим едно единствено нещо и то е че, Ресурсно нямат право да изискват диагнози, както и че освен в ресурсно, повечето центрове си правят самостоятелна диагностика всеки учебен период, като официалната медицинска на тях конкретно им трябва (!) за да оформят официално и документално  държавната помощ. Ние с вас можем да си  говорим като специалисти за коморбодност и симптомокомплекс но е излишно в тази тема. тук хората имат нужда от информираност и помощ, а не от начукване на канчето. Ако детето на нечий родител има нужда от допълнителна подкрепа ( Ресурсно подпомагане) , за нейното предоставяне диагноза не е нужна.

А това, което вие пишете и сте упоменали е вашето становище ( логопедичен статус), за което аз по-горе говорих, но то не е диагноза в термините и смисъла на очакваното от ресурсно и споменатото от Ян ( изложено от нея в термина "епикриза"). Това което Ян спомена и което ресурсно очакват не е вашето становище. То е документ с медицинска стойност.

Последна редакция: пт, 09 фев 2024, 18:38 от _re_ge

# 767
  • Мнения: 1 166
Просто не можем или не искаме да се разберем. Спирам дотук аз.

Само знайте, че не правя демонстрация на професионална компетентност. Дори термините, които употребявате нямат никаква връзка с казаното от мен. Чудесно е, че ги знаете Simple Smile.Опитах се да обясня, че за вас родителите може да са просто отделни затруднения/дефицити, но на база общата картина и съвкупност от тях, различна комбинация от тях, ние поставяме заключение, което дава рамката за работа - къде да се наблегне.

Няма различни видове становища, които даден специалист издава. Съдържанието е едно и то може да послужи както за ТЕЛК, така и за ресурсно подпомагане или за каквато и да е друга допълнителна подкрепа. И по всички правила в него трябва да се посочи извод/ диагноза. Кой какви свободни съчинения пише, за да се харесат на родителите или поради некадърност, е друг въпрос. И да, иска се в детските градини и училищата, когато детето се пуска на ресурсно. Понякога екипите са непълни и искат документ от външен специалист или от специалист, който работи от известно време с пациента и го познава по-добре. Или просто логопедът и психологът от екипа не знаят как да го напишат и го искат от друг (реална ситуация нерядко...).

Моля, не ми отговаряйте повече. Или всъщност, не мога да Ви спра, но аз самата ще го направя.

Последна редакция: сб, 10 фев 2024, 18:03 от Venel82

# 768
  • Мнения: 5 037
Venel е права, дали ще се нарече диагноза или становище все тая,мисълта ми е, че е хубаво да има документ с обследване ,който да се представи в ДГ. Това, че те обследват на място е друга работа. При нас има над 40 деца със СОП и ако няма външен документ с обследване ,не ги пускат на ресурсно. Затова реших да й спестя време и директно да дам съвет да си занесе някаква епикриза. ( Междудругото там може да има описателно състоянието на детето, или неуточнено, тъй че не значи директно медицинска диагноза).

# 769
  • Мнения: 20
Здравейте,
Скоро не съм писала. Извинявам се ако не е по темата, но предполагам че и тук има някой минал през това. Направихме обследване и ни поставиха диагноза "детски аутизъм". Синът ми е на 4г. (2020 набор). Водя го събота и неделя на логопед и ерготерапия ( общо 4 часа за уикенда). Повече от 2 часа на ден ми казаха, че няма да има ефект защото ще е уморен. През седмицата нямам възможност да го водя. Посещава държавна градина, където уж работят с него ресурсен, психолог и логопед. Ресурсния е болничен 3-ти месец. Другите двама и от тях същата полза. 28 деца в група - 0 внимание. Не ги обвинявам, нормално е като са само 2 жени. Искам час по-скоро да го запиша в градина в която да се работи с него. Парите не са проблем, щом става въпрос за детето. Определиха го като лека форма на аутизъм и искам адекватно да се работи с него. Моля, дайте ми някакви препоръки. Благодаря!

# 770
  • Варна
  • Мнения: 3 063
В кой град живеете? Аз силно препоръчвам ако имате логопедична детска градина във вашия град да го изместите там. Ако нямате точно такава не знам има ли стандартни градини с по - малък брой деца в групите и по - интензивна работа. И за деца без проблем бройката 28 е ненорнална. Действайте. Лично за мен е загуба на време от 8 до 5 да не се работи с детето, а да се тича след работа когато и то и родителят са изморени. Ако не намерите държавна градина, а имате вариант за частна също с добри отзиви пак ще е по - добре.

Последна редакция: нд, 18 фев 2024, 14:31 от ivka_smile

# 771
  • Мнения: 20
В кой град живеете? Аз силно препоръчвам ако имате логопедична детска градина във вашия град да го изместите там. Ако нямате точно такава не знам има ли стандартни градини с по - малък брой деца в групите и по - интензивна работа. И за деца без проблем бройката 28 е ненорнална. Действайте. Лично за мен е загуба на време от 8 до 5 да не се работи с детето, а да се тича след работа когато и то и родителят са изморени. Ако не намерите държавна градина, а имате вариант за частна също с добри отзиви пак ще е по - добре.
В София сме. Има държавна логопедична - 134 ДГ и там приема е труден и от септември. На мен ми се иска да не губим време до тогава. През седмицата е трудно да го водя, той е уморен, задръстванията и трафика правят пътуването невъзможно, а и на повечето места работят до 17:00-18:00ч.

# 772
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Отидете и говорете с директор, може и да се освободи място. За препоръки какво търсите? След заниманията сигурно ви казват упражнения, които да правите вкъщи, може да изчетете и темата, вече има и много информация в Интернет. За частна градина ли търсите препоръки, аз поне не разбрах.

# 773
  • Мнения: 20
Отидете и говорете с директор, може и да се освободи място. За препоръки какво търсите? След заниманията сигурно ви казват упражнения, които да правите вкъщи, може да изчетете и темата, вече има и много информация в Интернет. За частна градина ли търсите препоръки, аз поне не разбрах.
За частна основно се интересувам, защото в държавните приема е чак от есента.

# 774
  • Варна
  • Мнения: 3 063
Съжалявам, не мога да дам препоръча за София. Но. Приемът в логопедичните трафик е по - специален, осъществява се от ресурсен център. Не съм сигурна, че е само септември. Наистина се обадете в градината.

Последна редакция: вт, 20 фев 2024, 08:28 от ivka_smile

# 775
  • Мнения: 1 017
Здравейте, моят 6годишен не се вписва в никакви категории. Детето е минало през какви ли не фази, но сега основният ни проблем е с рецептивна реч и концентрация. Детето пише, чете, смята, говори доста прилично с все по-сложни изрази, въпреки, че не е на нивото на връстниците си. Задава въпроси, хваща и по-тънки езикови нюанси , например Това не е съвсем вярно".
Но говори много бавно. Детето не може да внимава в час или да работи самостоятелно, въпреки, че много добре знае какво трябва да се направи. Често се отплесва. Все още му е страшно трудно да възприема дълги инструкции или прочетен текст.  Ходим на логопед, но там работят за други неща. Какво да правя, за да му помогна да подобри слуховото възприятие и концентрацията?  Интересното е, че при диктовка е много добре, тоест чува много добре звуците във всяка отделна дума. Проблемът идва при слухово възприемане на повече информация. Дори при гледане на филмче или при разговор пита "кой каза това?" "Какво каза Еди кой си? ". И винаги е реагирал малко по-бавно.

# 776
  • Мнения: 13 868
Здравейте, моят 6годишен не се вписва в никакви категории. Детето е минало през какви ли не фази, но сега основният ни проблем е с рецептивна реч и концентрация. Детето пише, чете, смята, говори доста прилично с все по-сложни изрази, въпреки, че не е на нивото на връстниците си. Задава въпроси, хваща и по-тънки езикови нюанси , например Това не е съвсем вярно".
Но говори много бавно. Детето не може да внимава в час или да работи самостоятелно, въпреки, че много добре знае какво трябва да се направи. Често се отплесва. Все още му е страшно трудно да възприема дълги инструкции или прочетен текст.  Ходим на логопед, но там работят за други неща. Какво да правя, за да му помогна да подобри слуховото възприятие и концентрацията?  Интересното е, че при диктовка е много добре, тоест чува много добре звуците във всяка отделна дума. Проблемът идва при слухово възприемане на повече информация. Дори при гледане на филмче или при разговор пита "кой каза това?" "Какво каза Еди кой си? ". И винаги е реагирал малко по-бавно.



тук подходът би трябвало да е комплексен но няма как да очаквате да се случат чудеса.

Скрит текст:
Ако направим обединение на симптомите на  Всички деца които имат някакви задръжки то ще получим един голям  комплекс от симптоми,  голяма част от които при тях се припокриват. И симптомите за които пишете са класика и те се срещат горе долу при повечето деца - концентрация, внимание, многостепенни команди,  причинни-следтвени връзки афектиращи върху разбирането и самото изказване. Всичко се върти единствено и само върху  много работа и търсене на механизми за компенсация.
*Примерно за разсейването, ако го съотнесете към СХДВ, то тогава за поутихване на разпиляността трябва да има редуване на физическа активност с задачи. Или примерно някаква сензорна възглавница под дупето или да изпълнява някой задачи докато е прав. Така тялото е натоварено докато мозъка работи, Но ако наистина говорим за СХДВ то тогава освен детето само да се учи да потушава хипеактивността и да търси начини да се концентрира и разпуска  друго няма какво да направите, това не се лекува.
*За дългите инструкции, много от децата с проблеми трудно следват команди с повече от две степени, особено ако не са логически свързани. И това няма как глобално да се подобри, това е свързано с концентрация която от написаното горе куца и други неща има но тях ще ги подмина. Значи детето трябва да се учи да разбива инструкциите на по-малки стъпки и да ги следва последователно, а ако забравя да добие навик да си записва ( като възрастите)  или да измисли механизъм за запомняне ( по пръсти на ръце, по думи от песничка - имах да направя три неща кои бяха те... ) . Възрастните пък трябва да знаят че има хора за които следването на дълга инструкция е непосилно . Възможно е да работите над подобряване на механичната памет - навремето се учеха много неща наизуст именно затова, сега някак този сравнително полезен подход губи позиции.
* За текстовете - трябва да работите над четене с разбиране. Почвате всяка вечер да четете книги подчертавам започвате от книги малко леки за възрастта, защото може тези за възрастта да не са подходящи сега за вас. Прочитате една страница и почвате да  задавате въпроси за разбиране на текста -  защото не е целта само текста да влезе и да излезе. Почвате от най-простите въпроси, като постепенно след месец два почвате да усложнявате. Детето трябва да чуе прочетеното, да се опита да го подреди в главата си да направи връзки да запомни детайли и да отговори.

Примерно , съвсем грубо. Причитате текст : Ани и пепи са на двора. Ани носи зелена рокля , Пепи сини панталони, Те са от един клас. Ани играе с кукла Пепи с топка. Завалява дъжд и те се прибират.

Прости въпроси са - каква е на цвят роклята на Ани, с какво играе Пепи.
Сложи въпроси са - Защо децата си тръгват , откъде се познават.
С подобно четене ще подобрите и концентрация и разбиране и памет и рецептивната реч. Въобще четенето НА децата е много полезно, особено на деца като вашето. Аз на моето също много му четях и имаше огромна полза, не само като се чете а и като "разработва" текста с детето.

но пак казвам- бързо и суперконцентрирано не очаквайте да стане колкото и практика да упражните. Но подобрение ще има. Че прави диктовките добре - нормално е ако вие му диктувате дума по дума. Когато се премине от изречение към изречение може да има проблеми. но пак ако работите над памет и четене с разбиране нещата ще стават полека лека. казвам го защото и моят син имаше много като симптоматика от написаното от вас, но може би без липсата на концентрация. Той си се концетрира добре но има изключително неуслужлива памет. Като почнаха диктовките с цели изречения беше мъка...

# 777
  • Мнения: 3 159
Скрит текст:
Здравейте, моят 6годишен не се вписва в никакви категории. Детето е минало през какви ли не фази, но сега основният ни проблем е с рецептивна реч и концентрация. Детето пише, чете, смята, говори доста прилично с все по-сложни изрази, въпреки, че не е на нивото на връстниците си. Задава въпроси, хваща и по-тънки езикови нюанси , например Това не е съвсем вярно".
Но говори много бавно. Детето не може да внимава в час или да работи самостоятелно, въпреки, че много добре знае какво трябва да се направи. Често се отплесва. Все още му е страшно трудно да възприема дълги инструкции или прочетен текст.  Ходим на логопед, но там работят за други неща. Какво да правя, за да му помогна да подобри слуховото възприятие и концентрацията?  Интересното е, че при диктовка е много добре, тоест чува много добре звуците във всяка отделна дума. Проблемът идва при слухово възприемане на повече информация. Дори при гледане на филмче или при разговор пита "кой каза това?" "Какво каза Еди кой си? ". И винаги е реагирал малко по-бавно.
Евентуално хиперактивност с дефицит на вниманието изследвали ли сте? И по скоро дефицит на вниманието в повече.

# 778
  • Мнения: 1 017
Здравейте, да, при нас няма хиперактивност, по-скоро хипоактивност, но определено има липса на внимание, което се изразява с блеене и отплесване през прозореца. Тоест, неговата липса на концентрация е доста хитра и скатана.  Синът ми миналата година беше оценяван от ерготерапевт общо и казаха, че е проблем със слуховата преработка, а не внимание. Можел да има проблем с хипоактивност в съчетание с липса на внимание и мечтателност, но ни съветваха тогава да не го оценяваме, защото до 7 се израствало.  Но аз лично  не вярвам, защото според мен е и двете, честно казано и слухова преработка/рецептивна реч и липса на внимание. Казаха ни и, че въпреки, че говори прилично, му отнема огромна енергия да се изкаже, особено при по-сложни конструкции.

 Логопедът ни също не смята, че е проблем с вниманието, защото с нея работи добре, макар и много бавно. Но според мен, точно това бавно работене е в следствие на липса на внимание, защото и при мен може 5 пъти да повтори "8 + 2 ееее, 8 + 2 еее" и като му кажа "Хайде бе, маме бе, свърши деня" вече изнервено, веднага го изстрелва.
А пък бавната слухова обработка води до това, че просто не разбира инструкциите на учителката  и не прави задачите. Ако до него дойде някой да му обясни и повтори, той започва да прави задачите, но после пък се разсейва, ако някой не му виси на главата да продължи да работи.
В час постоянно питал учителката "Каква е задачата и какво трябва да правя"  веднага след като тя е обяснила условието. Гледа от другите деца и преписва, въпреки, че вкъщи прекрасно решава и по-трудни задачи.
Примерно вчера решавахме задачи от Моливко за диагностика за 4та група. Задачата беше с по-трудничко условие "Кой гласен звук е общ между тези думи?", и съответно има 4-5 картинки и така за всеки гласен звук по 4-5 картинки. Та в началото като му казвам задачата, той гледа с празен поглед през прозореца, после ми казва гласните звуци на всяка дума, вместо общия звук, чак акто повторих два-три пъти какво се иска от него, каза кой е общият гласен звук и то съвсем правилно за всички подусловия. Тоест съвсем е способен да реши задачата, но трудно разбира условието и то особено от първия път.
Иначе много ми разказва какво се случва в детската. Знае общо какво са правили. Тоест, все нещо подочува и поне минимално внимава. Иначе си е много добре с материала.
За мен, обаче, става дума за проблеми и с рецептивната реч, както и вниманието, а не само едното или другото. Защото дори, когато внимава, по-бавно реагира, все пита кой какво казал.

Благодаря на ре–ге за изключително полезните съвети! Ние много четем на децата си, но трябва да го ангажираме с въпроси. Според мен, той просто изключва, когато е по-сложно, а леко му е скучно, когато е по-просто. Интересното е, че често задава въпроси за някаква приказка, която са учили в детската градина, от които също разбирам, че не е слушал особено Simple Smile)) Но ги задава и месеци, след като са ги учили. А аз не мога да включа за какво ме пита. Пита ме "Защо мечката казала на мъжа да удря с брадвата?" И аз изтръпвам, преди да схвана, че иде реч за "Лоша дума", която явно са учили в градината. Но той явно не е чул/разбрал изобщо за какво става дума, само го е впечатлило, че дърварят е ударил мечката с брадвата...
Та ще наблегна сега на четенето с въпроси. А как да го уча сам да си раздробява инструкциите? С него заедно да ги изпълняваме едно по едно ли?

Последна редакция: ср, 28 фев 2024, 11:41 от MariyaHris

# 779
  • Мнения: 195
Здравейте, имам по-различен проблем с дъщеря ми и не зная къде да потърся съвет, затова ще попитам тук.
Тя е на 2г.10 месеца.
Проговори на 2 г. 3 месеца след двумесечна посещение на логопед. Все още ходи на логопед два пъти седмично.
Речта й се развива много добре. Прави сложни изречения. Отговаря на въпроси за разбиране на текст. Знае стихове и песни наизуст. Постепенно звуковете се изчистват, с изключение на 'к' и 'г'.
Отказва да се научи да ги казва. Логопед ката е пробвал няколко пъти със сонда, само 1 път се е получило. И от тогава като тръгва да взема сондата, дъщеря ми недоволства и я избива на рев. Дори не желала да гледа как логопед ката й показва да постави езика, за да каже 'к'.
Когато аз се опитам да й покажа, също се мръщи и бяга.
Логопед ката ми казва, че трябва да изостави за известно време тези звуци.
Да, но те са едни от първите, които се формират. Тя ще стане на три и грешно повтаря думите, замества 'к' и 'г' съответно с 'т' и 'д'.
Междувременно даваме доста средства, като на моменти издишаме.
Дъщеря ми няма заболяване, с желание ходи при логопед ката, не посещава ясла.
Ако има логопед в групата, ще помоля за съвет какво да правим. Да търся друг логопед или да чакам и да се надявам да се случат нещата от самосебе си.
Винаги я коригирам, когато каже нещо неправилно. Чета думи с 'к' във всякаква позиция, стихове с думи, предимно с 'к'. И резултат 0.Няма скъсяване на небцето.
Благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт