Новите умения валят, юлчето да се изправя и пристъпва е на път - Родени Юли 2022 - тема 7

  • 19 831
  • 845
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 161


Вашето прекрасно малко 10-месечно бебе работи върху своите координационни умения и сега може да може да пие от чаша, да се храни с пръсти и евентуално с лъжица. Скоро то ще започне да произнася първите си думи и ще направи първите си опити за стъпки. Всичко това допринася за увеличаване на неговата независимост, която ще продължи да се развива все повече и повече.
С Вашата помощ и подкрепа, Вашето 10 месечно бебе скоро ще каже първите си думи и ще направи първите си стъпки. Дали е „бау-бау“ за куче или „мама“, „баба“, чувайки тези първи думи, е винаги невероятно.

Между 10-я и 12-я месец, може да започнат и да свързват думи, които вече са използвали, със съществуващи обекти.

Ако Вашето бебе вече може да се задържа в изправена позиция, вероятно скоро ще започне да прави и първите си несигурни стъпки, използвайки мебелите за опора. Всяко бебе ще направи това със свое собствено темпо, така че не ги пресирайте.

 Съвети за стимулиране потенциала на детето от 10 до 12 месеца

За стимулиране потенциала на детето и за създаване на благоприятна среда за учене и развитие се препоръчва:
1. Да се осигури достатъчно пространство за развитие на движенията, което да стимулира изправянето и прохождането на детето; организирайте жилищното пространство без остри ръбове.

2. Да се учи детето да пази равновесие – можете да го сложите на раменете си, да потанцувате така из стаята; или да седнете на удобен стол, като сложите крак върху крак, то да седне на стъпалото на горния крак и да го люлеете в тази поза, като го държите за ръцете.

3. Не се страхувайте от честите падания на детето. Ако детето се чувства несигурно и предпочита да се държи дори само за единия ви пръст, съобразете се с него. Не бързайте, оставете го то само да реши кога да проходи без ваша помощ – оптимална възраст на прохождането е 12 – 15 месеца.

4. Игра с детето, като в този период играта с играчки и предмети може да е по-разнообразна и по-продължителна.

5. Да се обогатява игровата среда на детето с играчки като: разноцветни кубчета в два размера (за подреждане едно върху друго); пирамидки (ос с рингове с различна големина за нанизване); чашки или кухи кубчета (за поставяне едно в друго); кутии за отваряне и затваряне, за поставяне на предмети в тях и за изваждането им. Такива играчки развиват по-точни действия на ръцете, координацията между ръцете и очите, възприемането на цвета, формата и големината на предметите.

6. Да се осигурят по възможност цветни гъби, гумени патета и други играчки за игра по време на къпане.

7. Да се показва и да се обяснява на детето как да играе с играчките според тяхното предназначение и да му се осигуряват време и пространство за самостоятелно изпробване на действията с тях.

8. Да се стимулира интересът на детето към всичко, което го заобикаля.

9. Да се акцентира и насочва вниманието на детето върху причини и следствия от всекидневието, като се обяснява подробно, например: „Бутнахме тази играчка и тя падна“.

10. Да се показва и назовава всеки обект, към който детето проявява интерес, като се насочва вниманието му към формата му (например: „Виж това са топки, те са кръгли.“).

11. Да се осигурява спокойна, позитивна атмосфера на детето при възприемане на нови предмети, нови хора и непозната обстановка.

12. Да се създава разнообразна предметно-игрова среда и да се демонстрират разнообразни начини на действие с играчките и предметите.

13. На детето да се показва какво е нарисувано на книжки с картинки, като се назовава отчетливо името на съответния обект и му се разказват кратки приказки.

14. Да се поощрява детето да се справи с постигането на определена цел, например да достигне играчка, която му е интересна, да намери играчка, която е поставена извън полезрението му, и т.н.

15. Активно участие на детето в игри за конструиране и игри, в които подреждате обекти, например: „Дай да отделим всички червени топки.“ или „Къде са кубчетата, искаш ли да си направим купчинка от кубчета?“. Обяснявайте и показвайте по време на играта как може да се направи определена фигура, кула от кубчета и др.

16. Съвместни действия и игри от типа криеница, като многократно се крият играчки и детето се стимулира да ги намира.

17. Да се инициират игри, в които става смяна на реда между възрастните и детето (например игра на ку-ку и др.).

18. Да се показват на детето подходящи за възрастта книжки, да се назовават обектите в тях, като се наименуват и като му се задават прости въпроси за тях („Къде е котето?“, „Покажи ми как прави котето.“ и т.н.).

19. Да се използват думи за количество, като се показват обектите от средата, например: „Ето виж тук има две кучета, а това е едно цвете.“, „Виж, млякото свърши.“

20. Да се насърчават доверие и сигурност у детето в опитите му да изследва и проучва средата – ако детето има проблем и не може да го реши (не може да си задвижи новата играчка), покажете му как да го направи и го помолете да повтори действието.

21. Да се проявяват грижа и внимание към емоционалните изрази и сигналите на детето.

22. Да се показват на детето както негови, така и семейни снимки.

23. Да се насърчават самостоятелните опити за движение и действия на детето с „Браво!“ и позитивни изрази.

24. Да се уважава избирателността на детето и да се насърчават изразите на харесване и предпочитания.

25. Да се наблюдава кои са предпочитаните от детето неща – играчки, предмети, и когато е възможно, се съобразявайте с неговия избор.

26. Да се посочват и назовават чувствата на детето.

27. Да се гради върху това, което децата знаят и могат да правят самостоятелно, като се поощряват постепенно да се справят с по-сложни задачи.

28. Да се показва съпричастност и разбиране към детето; по-често го прегръщайте, за да усети близостта ви, ако то е разстроено или ако се страхува от нещо.

29. Да се наблюдава детето и да стоите близо до него, за да сте готови да му предложите подкрепа, когато се движи, но е все още нестабилно.

30. Да се назовават имената на различни нови обекти, включително играчки, които попадат в обкръжението на детето, като се използват въпроси, на които възрастният отговаря сам: „Я да видим какво са това? – Кубчета“, „Къде е мечо? – А, ето го мечо!“.

31. Да се стимулира свързването на имената на нещата с техни функции и особености: „Ето, виж Зайко-Байко. Какво прави зайко? – Скача. Какво има зайко? – Крачета. Къде са твоите крачета?“.

32. Когато детето произнесе звукове, които приличат на дума, се опитайте да разберете какво казва, като посочвате различни обекти или лица от обкръжението, например то казва „та-та“, но не гледа към бащата, а към топката. Разберете това ли иска: „Топка? Топката ли искаш?“. Ако е така, дайте му топката и говорете за нея.

33. Междуметията са „лесни“ за детето – нужно е да се употребяват колкото се може повече от тях, като се свързват с животни, обекти или действия, например „Как казва котето? – Мяу“, „А това е крава, тя казва „муу“.

34. Ако детето произнесе нещо, подобно на звукоподражание, като „па-па-па“, повторете го и го включете в изречение: „Па-па-па? Пате? Патето казва „па-па“. Ето патето. Искаш ли го?“ и т.н.

35. Да се поощрява детето да повтаря срички и думи: показвайте, че се радвате на всяка произнесена звукова последователност даже когато детското произношение е доста несъвършено.

36. Да се разказват кратки стихчета и римушки, да се пеят песнички. Изпълнявайте заедно с детето повтарящи се рутинни действия, като ги съчетавате с говор, например „Кажи чао“ (очаква се детето да помаха с ръка за довиждане), „Дай целувка“, „Дай „боц“ (детето трябва да направи съответните жестове) и т.н.

Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева




Често родителите използват проходилки, за да научат бебето да ходи. Това не е необходимо, дори не е препоръчително. Ползването на проходилка има няколко отрицателни ефекта:

Първо, възможно е бебето да не може да се научи да ходи с правилна стойка, тъй като тежестта не се разпределя само върху краката.
Второ, родителите могат да се заблудят, че бебето вече може да ходи и да го оставят в проходилката без надзор, а това може да бъде опасно.
Експертите казват, че проходилките НЕ са безопасни и НЕ помагат на бебетата да се научат да ходят по-бързо.


Юни

melinda1990 - бебе Виктория - 21.06.2022г. България.

Muppa - бебе Антон - 24.06.2022г

Лазур - бебе Стоян - 24.06.2022г., България

Neve - бебе Никола - 27.06.22, София, България

KrisstiA - бебе Яна - 28.06.2022г, България

fillme - бебе Лъчезара - 29.06.2022г, България

MissIndependent5 - бебе Мартин - 30.06.2022г, България

Жужу - бебе Жана - 30.06.2022г, България


Юли

magi g - бебе Йоан -  01.07.2022г, България

Лотос -  бебе Кристиян - 1.07.2022г, България

Lavinka - Бебе Антъни - 04.07.2022, България

teddynm - бебе Гергана - 04.07.2022г, България

deska90  - бебе Зорница - 05.07.2022г, България

Хоупче - бебе Виктор - 06.07.2022г.,

Пенелопе - бебе Любомир  - 07.07.2022г.

Десислава`` - бебе Алис - 07.07.2022 г, България.

АА - бебе Йоан - 08.07.2022г, България

Bubblezz - бебе  Дарина - 08.07.2022г, България

GinaT - бебе Йоанна, 14.07.2022г, Кипър

Mexicana - бебе Йоан -  15.07.2022г, България

Т0yshop - бебе Дарина, 18.07.2022г, България

Magic1720 / вече MISS AG - бебе Божидар /18.07.22, Великобритания

Mateya Zoe - бебе Матей - 20.07.2022г,  Германия

anewals - бебе Ясен, 20.07.2022г, България

__minty_coffee__ - бебе Аделина, 21.07.2022г, България

Лаватера - бебе Робин, 27. 07.2022г,  Великобритания

Valena18 - бебе Виктория, 28.07.2022г.

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 14:46 от fillme

# 1
  • Мнения: 776
Fillme, благодаря за новата тема. Отново много хубава информация си ни дала за начало! Heart

# 2
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 355
Fillme, чудно оформление! Благодаря за новата тема!

# 3
  • Мнения: 661
И аз се записвам и благодаря за старанието и отделеното време.

Мекси, бързо да минавате на положителна серия!

С тези интервали ме шашкате. Признавам си, че не ги следя, да записвам такова нещо не ми е идвало на ум. То нямам време да се вглеждам. Когато ми покаже, че му се спи, го слагам и спи колкото може/иска. Единствено нощния сън при нас започва между 18:30-19:00.

# 4
  • Мнения: 407
Мерси за темата, много полезна информация отново!

Матея не се шашкай, то си зависи от майката и от детето. С доста месеци мъка и мрънкане стигнах до извода, че при нас това е начина. За много други точно това следене си е мъка. Между другото той е точен като часовник, заспи 1 час по рано - будува през нощта точно 1 час. Заспи 15 минути по рано - будува точно 15 минути. Вече не си позволявам по ранно заспиване и следя изкъсо колко време е минало 😂

Аз пък се ошашках с тея стикери на ваксините, чудя се ще ми трябват ли за нещо и трябва ли да гоня личната за тях. Единствено ми се върти в главата нещо за ясла/градина…

# 5
  • Мнения: 661
Щом у вас работи, следи си. Мен това би ме подъркало. То и затова бебетата така са си ни избрали. Grinning

И при нас има такива книжки и се лепят стикери задължително. До колкото помня е за да се знае от коя партида е сложено точно на това дете. Гледа се ако има някаква реакция или проблем. Аз веднъж си забравих книжката и ходих няколко дни след това за надпис и стикер. В моята и на ММ книжката също с надпис и стикер са всички ваксини.

# 6
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 355
А, не се шашкай. Като ни знам системата просто е добре да ги имаш записани на максимално места. Картони и книжки могат да се изгубят, електронната система да се затрие… Кой знае след 20-30г кое ще им трябва. А партидните номера са важни ако изскочи инфо за проблеми с партидите и се следи здравето на децата в тези случаи. Както примерно 1986г е имало компрометирани (недействащи) ваксини срещу морбили.
Матея ме изпревари Simple Smile

# 7
  • Мнения: 407
То точно тва е липсващото, щото в картона пише коя ваксина на коя дата е поставена, ама къв и е серийния/партидния номер не пише. Надявам се само да не се изискват от някъде и да трябва да ги търся след време.

Кажи за ваксината за варицела, първи прием на 11 месеца, втори след колко време? Матея при вас включена ли е към задължителните или също е по избор?

# 8
  • Мнения: 2 466
Благодаря за новата тема! Много полезна информация.

Филме, как сте вие?
Няма ли да слагаме повече списъка с данните на децата в първия пост?

# 9
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 355
Мира, 2 приема ни спомена ЛЛ, в 2 последователни месеца разбрах (за това не претендирам със сигурност). На листовката на Варивакс има опции за 2 и 3 приема, той ми каза 2 🤷🏻♀

Филме може да не е имала време да включи списъка още Simple Smile

# 10
  • Мнения: 661
Мира тук само тази против морбили е задължителна. Моите деца имат пълна имунизация, сложихме всички, даже тези дето се плащат.
Варицелата тук я слагат на 2 пъти. Първата е 11-14 месец, а втората 15-23 месец.

# 11
  • гр.Пловдив
  • Мнения: 3 322
Благодаря и аз за темата Flowers TulipFlowers BouquetFlowers Rose

# 12
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 355
Привет, момичета!

Метнах да пека нещо като пататник за детето днес, че ще обядваме баница и не искам само да гледа (нали ние ще вкарваме белтъка след годинка).
Настърган морков, картофчета, ситно накълцан зелен лук и малко спанак се задушават с масло и водичка до извиране на течността. Объркват се с малко копър (сух ползвах) и обезсолено сирене. Пълнят се и се навиват на охлюв оризови кори.
Сега се пече, дано го одобри за обяд 😂

Чудех се дали да не е клин с ориз ама ме домързя някак си 😂

Едит: на вкус беше супер, но оризовите кори ужасно жилави отдолу, отгоре препечени… късах му на парченца да хапва, прекалено жилаво беше да се справи сам :/

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 13:49 от АА

# 13
  • Мнения: 863
Повече на пролетни рулца ми прилича от описанието, звучи  много вкусно! Пататник не е ли настърган картоф с джоджен и сирене на тиган? Такива спомени имам от преди 15 години, когато правих за първи и последен път Grinning
От къде купувате пилешко месо? Иска ми се да й направя истинска пилешка супа вече. Имаме голям успех с яденето на парчета, даже не очаквах да стане толкова лесно. Цяла купа попара изяде вчера, парчета сирене - дъвче и гълта. Намачкани картофи, няма проблем. Още не съм й дала съвсем твърда храна като кюфтенца, палачинки или друго, кашесто е, но не пасирано. За днес накиснах овесени ядки от снощи, обяд забравих да размразя, но и ще сме на път, така че ще яде готово пюре. Купих й малък термос за храна 280мл, но нещо дрънка в него та ще ходя да го сменям днес. Жалко, исках да го ползвам вече.
Официално минахме на размер 12-18м, даже едни турски дрехи й взех 18-24, че те се свиват повече. 12кг.....последния месец е +700. Като гледам ФБ групата, май само едно бебе имаше повече от нея. Тази нощ не е сукала, ще й давам по 150-160гр. днес и дано спре да качва толкова. ЛЛ не е притеснена.
Набелязах неща в али експрес за рождения ден, боди с туту пола и надпис "My 1st birthday", топер за торта, декорация за мъфини и т.н. Хем се вълнувам, хем искам да си е бебеееее, за къде бързат тези деца?!

# 14
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 355
Неслучайно вметнах нещо като Simple Smile

Родопският пататник иначе е между кори на фурна. Това на тигана е модерният градски вариант и повече като испанска тортия.

Аз за пиле мисля да поръчвам пасищно отглеждани, но има време за това. Особено бульони и супи трябва да са от нетлъстата част на месото като филе, който е готвил с хубава кокошка знае колко много мазнина отделя ако се варят фенера и бутовете.

Общи условия

Активация на акаунт