Покрай река Дунав - интересни места, хотели, хапване

# 15
  • някъде ... тук ...
  • Мнения: 8 196
Не знаех за мин. извори близо до Оршова.
Радика, като идея - ние сме пътували с кола и велосипеди в обратна посока.
Последно писах в сръбската тема
И още няколко поста - пояснения там. Но основно в Сръбско бяхме.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 22:51 от ЕлиТ

# 16
  • София
  • Мнения: 3 461
В сръбска част има интересни места.Много е живописно.Крепостта Голубац,археологически обект Лепенски вир,скална скулптура на Децебал (тя е на румънския бряг),доста манастири по път,няколко живописни водопада,както и т.нар.Сребърно езеро. Нахвърлям само .Лесно ще намерите информация

# 17
  • До сърцето...
  • Мнения: 5 219
Върнах се от обикаляне покрай Дунава и давам отчет.
С голяма благодарност на ierldan за предложението за Байле Херкулане, за мен беше откритие Hands Plus1
На sssani предложенията дойдоха късно, след като ги посетих.

Отчитам се:

Тъй като лайтмотива беше Дунав, решихме да тръгнем от София не по магистралата, а по Искъра, който символично да ни доведе до голямата река. Много е красиво Искърското дефиле, няма две мнения, пътя е добре, времето ни се радваше, въобще - добро начало (тъй като темата е за чужбина, слагам скрит текст)
Скрит текст:
... спряхме за хапване на ресторант Пещерата, нищо особено като меню и обслужване, но до падащата водичка има пътека, която води до пещерата Темна дупка, от където се открива чудна гледка

Гледката

На Мездра се разделихме с Искъра и потеглихме към друг приток - Огоста. Искахме да видим и делтата на реката, но се оказа частен имот, та се задоволихме само до мотел Рай.
На Оряхово се качихме на ферибота и се прехвърлихме у комшиите оттатък .

По средата на Дунава, в далечината се виждаха крановете на пристанище АЕЦ и вентръбите на централата. Фери-то беше пълно до дупка.

Нощувахме в Крайова, вече съм писала за града, разликата е , че пътя е оправен, а в града текат ремонти на основните сгради, така че след няколко месеца сигурно ще е още по-готино там.
Северната ни съседка не ни прие радушно - времето се поразвали, а на сутринта си заваля един ситен непролетен дъжд и така цял ден. Та снимките ще са малко мокрички, ама пък "по вода" ни е вървяло

Дробета – Турну Северин
Градът е основан от унгарския крал Ласло и е било най-старото римско селище на територията на днешна Румъния, известно  с дакийското име Дробета. Издигнатата кула, която дава и средновековното име на града – Турну Северин (от турн – кула)  е част от крепост, а до нея има стари казарми и затвор.  От 16 май 1972 г. градът официално се нарича с двойно име Дробета – Турну Северин, защото през III век се е наричал Северус Турн на името на император Септимий Север. Дъждът не ни позволи разходка, но минавайки с колата през града, ни харесаха къщите и зелените площи и паркове.
снимката е от интенет
Стигнахме до крепостта, заради близостта до Дунава, но разходката и снимките бяха много бързи Grinning
В града има и част от старият мост над река Дунав, на мястото на който сега е Железни врата
снимката е от нета, моята е много "тъжна"

Железни врата
През 60-те години на миналия век Румъния и Сърбия изграждат масивен шлюз, изграждат си ВЕЦ и така се започва едно контролиране на дебита на реката надолу.
След построяването на язовира (на такова ми прилича от всякъде), нивото на водата се покачва с почти 40 метра. А хората, живеещи по поречието на реката, е трябвало да бъдат презаселени, тъй като селищата им са останали под вода. Има и музей, в който аз не видях никаква основна информация (колко е мощността, дължината и прочие), освен това снимането е забранено (остатъци от някакви безумни правила, сякаш в мрежата няма сателитни снимки, абе .... соц. правила), на само една бегла снимка слагам.

Байле Хекулане
Легендата разказва, че умореният Херкулес спрял в долината, за да се изкъпе и да си почине. Откритите каменни резби показват, че римските аристократи са превърнали града в римски център за отдих. Открити са шест статуи на Херкулес от това време. Бронзова реплика на една от тях, излята през 1874 г., стои в центъра на града и главната улица (няколко красиви сгради в имперски стил) води до нея. Можеше да се топнем в някое спа, но поради дъжда всичко бе затворено.
Природата е чудна в този край, и освен спа курортисти, тук се подвизават и катерачи, и планинари (има доста екопътеки в планината, тук е и входа към Националния парк Cerna Valley Domogled).

Оршова
Минахме през града, но не спряхме да го разгледаме, защото дъждът точно тогава се засили, та само да видите как е в тази част на Дунава, на заден план се вижда моста на пътя.

След Оршова идва най-тясната част на Дунава и там се намират:
Траянова плоча (Табула Траяна), намира се Сръбския бряг на реката, който е доста висок и затова видимостта на паметника е от към Румъния. Траян поставя грамаден мраморен блок, с надпис и от двете страни стоящи делфини, по случай завършването на строежа на „via iuxta danuvii“ (от Голубац до Кладово). Надписа на български гласи "Синът на божествения Нерва и управляващт император, Нерва Траян Август Германик, Pontifex Maximus, за четвърти път имащ трибунската власт, баща на родината и консул, победи планина и течение и построи този път".
Плочата е извадена на повърхността след построяването на Железни врата и е поставена на видно място, но може да види отблизо само от плавателно средство. Тъй като ние нямахме такова, слагам снимка от интернет.

След няколко завоя, изскача отдясно лице, издълбано в скалата - на дакийския командир Децебал, последният цар на даките. Това май е най-голямата скулптура в Европа, издълбана в монолитна скала. 12 скулптора са я издълбавали в скалата почти 10 години, завършена е 2004 г. Статуята се вижда по-ясно от Сърбия.
До него има малък манастир – Маркония, който е репликата на стария манастир, погълнат от водите по време на строителството на Железни врата. Сегашната църква е построена между 1999-2000 г., функционира с монах от 2007 г. Руините на някогашната църква стават видими, когато нивото на водата в Дунава спадне, затова местните хора наричат това място подводен манастир. В многооо далечното минало тук е имало наблюдателен пункт за кораби.

Пътят продължава покрай реката, но след Дубова се качва и заобикаля Казаните, след това пак слиза до брега.
Има места за спиране и хапване, ние, за мое огромно съжаление, не можахме да се накефим.

Въпреки дъжда, се пътува леко и приятно.

Въобще не усетихме кога стигнахме до другото голямо разширение на реката - това при Голубац и Коронини. Тук ни застигна буря, но пък не пречеше на гледката Grinning

Ще продължа по-късно за разказвам, че стана дълго.

Последна редакция: вт, 30 апр 2024, 21:53 от Радика

# 18
  • Козлодуй
  • Мнения: 5 270
Много хубав разказ - благодаря Simple Smile

# 19
  • София
  • Мнения: 3 461
Чудесен разказ,Радика.Чакам с нетърпение продължението.Утре тръгвам в тази посока.