Православието като начин на живот 3

  • 37 255
  • 744
  •   1
Отговори
# 30
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Честит празник на всички!

Аз също слагам мартеница, слагам и на децата. Изобщо не мисля, че тези играчки предпазват от уроки или дават здраве - смятам ги за забавна закачка, намигване в очакване на пролетта, почти карнавален елемент - все едно си си сложил значка на Iron Maidon, примерно. Нищо драматично няма в това.

Да се опошли празник, да се сведе до най-базовите, най-битовите ритуали, да се изведе извън храма, извън евхаристийното общение, да се загрози и омърси - това беше цел и средство на безбожната комунистическа пропаганда.

# 31
  • Мнения: 2 545
Честит празник на всички!
И аз съм за това да запазим хубавите традиции.
Нека продължаваме да влагаме в тях хубав смисъл, напук на пошлостта, която ни заобикаля Peace!

# 32
  • Мнения: 2 545
Отново се включвам, за да изпълня молбата на Жени  - да пусна вместо нея новата седмична тема:

КАК ЧЕТЕМ СВЕЩЕНОТО ПИСАНИЕ

Кои са любимите ви библейски книги и автори?
Коя личност от Библията ви впечатлява най-силно и с какво?
Кое ви затруднява при четенето и разбирането на свещените текстове?



 

# 33
  • София
  • Мнения: 7 972
1. Нямам любима част от Библията - все пак тя е свещено писание.

2. За личности (а не за Господ): Мойсей и Пресветата Богородица.

3. Архаичния език е труден за възприемане. Този език съществува все още и в православния молитвеник и това води направо до невъзможност да кажеш някоя молитва, а трябва да я прочетеш. Думи като стартотрепче например (даже не съм сигурен, че я написах правилно) днес не само, че не се срещат в разговорния ни език, ами даже водят и до недоумение.

# 34
  • Мнения: 2 545
Съвсем наскоро открих в Youtube една лекция - Старият Завет, който четем днес
Изнесена е на напълно достъпен език и дава доста интересна информация за библейските книги.

Езикът на Библията е наистина архаичен.
Все пак е обнадеждаващо, че новият, осъвременен превод на Библията вече е готов.
Обикновено на всеки 100 години се явява нужда от нов превод на свещените книги - езикът се развива и новите поколения не разбират текста. Напр. думи като "осле", "Святаго Духа", "смоковница" и т.н определено затрудняват по-младия читател.

Аз се радвам, че има издания от рода на "Библия за деца" и др, които представят библейските събития в достъпна за деца (а и за възрастни) форма. Защото библейските текстове са тежки, трудни за четене и още по-трудни за възприемане. А правилното им (православно) тълкувание си е по-принцип непосилна задача за отделния човек. Най-полезно би било човек  да се запознае първо с олекотен вариант на текста ( в "Нашата вяра" примерно), а едва след това да прочете оригиналната библейска книга.

Лично на мен ми е трудно да чета големи части от Библията - за цели книги да не говорим. Предпочитам да прочета няколко стиха и да спра мисълта си върху тях за известно време, отколкото да "изгълтам" няколко страници, без да остане и следа в главата ми.

# 35
  • Мнения: 1 273
На някои хора им е по-лесно да слушат Библията, вместо да я четат. Ето един линк към Аудио Библия
http://www.bg-patriarshia.bg/index.php?file=audiobible.xml

Симпатикония е дала линк към една от лекциите на тема Библия от сайта pravoslavie.bg
На самия сайт има линкове и към други лекции, например скорошните на тема Стар Завет.

Страстотерпец, мисля че това е думата на дядо хаджия - някой, който търпи страсти, мъчения. Харесвам черковнославянския. За мен лично най-доброто решение са успоредните текстове на черковнославянски и новобългарски. Но на много места се служи на новобългарски за онези, които го предпочитат.

При песнопенията нещата са по-сложни, едно по отношение на мелодичността на самия език, отделно, при превод би се наложило да се променят невмите, а това е огромен труд.

В момента съм най-впечатлена от пророчествата в Стария Завет, които се сбъдват в Новия Завет и в исторически план. Интересна ми е темата за това как Библейските текстове са вплетени в богослужебните текстове и песнопения. Как Библейската символика присъства в християнските текстове от древност до днес.

Последна редакция: пн, 03 фев 2014, 18:57 от hjkl;

# 36
  • Пазете Гор
  • Мнения: 5 181
Рядко чета повече от една страница. Най-често отгръщам Евангилията, но и Еклисиаст, и Премъдрост Соломонова и на Иисуса Сирахов. Чета малко, повече обмислям, не че нещо много умно измислям, де  Wink.

В главата ми остават сума неща, за съжаление далеч по-малко имат отпечатък върху делата  ми, пък ужким се старая.


Правило ми е впечатление, че образовани проповедници и богослови често цитират Псалтира, а за мене псалмите са много трудни за четене и проумяване. Е, то е ясно, че не аз съм мерилото, но се питам дали в псалмите Мъдростта не е по-есенциална, що ли.


# 37
  • Мнения: 1 273
Куркума, освен да си потърсиш някое тълкувание на Псалтира и да си го изчетеш...

# 38
  • Мнения: 2 545
Според мен Псалтир е една от най-хубавите библейски книги - поетична, а в същото време и пророческа книга. В думите й всеки може да преоткрие свои мисли, чувства, терзания, стремежи. Самата тя представлява споделени съкровени преживявания на душата, която се стреми към спасение. Ако нещо може да ни утеши духовно, то е тъкмо тази книга.

Колкото до това как да разберем нейния смисъл, мисля че това може да стане с четене на самия текст. Имам у дома и книгата "Тълкувание на Псалтира" (изд. Зограф - предполагам за нея говориш, hjkl;), но не мисля, че тази книга помага кой знае колко в разбиране смисъла на текста. Напротив - появява се доста по-голямо объркване, защото самата тя е написана твърде сложно, а и мислите на св. отци, които се цитират са доста трудни за разбиране. Това го казвам не за да ви откажа да я четете, а да предупредя да не очаквате кой знае какво обяснение от нея.

От старозаветните личности най-любим ми е св.прор.цар Давид Grinning с неговата искрена вяра и любов към Бога. Това, че не е бил съвършен, само го прави по-скъп на сърцето ми. Макар да знам, че книга Псалтир не е изцяло негово творение, някак я свързвам с него като име и личност.
От новозаветните автори най-много обичам да чета св. ап. Павел. В него харесвам абсолютната искреност - и когато се "хвали" и когато разкрива слабостите си, в него няма никакво лъжливо смирение или суетност. Велик човек е бил, но още по-велик е Бог, Който е действал в него чрез Своята благодат.

# 39
  • София
  • Мнения: 7 972
В интерес на истината аз пък избягвам да чета разни коментари, статии и други писания на различните автори. Струват ми се много тегави, досадни и тежки за четене. Особено пък, когато автора е решил да ми се доказва колко е умен и започва да ми използва някакви си тясно специализирани гръцки богословски термини. Понякога нещо, което можеш да го обясниш с няколко изречение, те го проточват на няколко страници с безброй цитати от светото писание.

# 40
  • Мнения: 2 545
Самият текст е достатъчно силен, затова съм убедена, че разбирането му идва само с много четене.
Понякога след време започваш да разбираш малко по малко от смисъла му.
Самият текст не се променя. Явно се променяме ние.

# 41
  • Мнения: 1 273
Не съм чела тълкувания на Псалтира и затова не мога да коментирам. Например, тълкуванието на Евангелията на Блажени Теофилакт Български е класика. За себе си намирам смисъл в подобно четиво. Чела съм и тълкувания на св. Йоан Златоуст и са ми били от полза. В крайна сметка, Църквата обхваща целия обществен спектър, цялото общество, и това, което за едни е подходящо, за други не, по ред очевидни причини, които няма да изброявам тук. Мисля, че това добре пролича в тази тема.

# 42
  • София
  • Мнения: 565
Ето тук има упътване как да ползваме Псалтира като сборник с молитви за различни случаи, изложено от стареца Паисий. Надявам се да е полезно.

 Стремя се са чета Светите книги, когато съм отпочинала и мисълта ми е бистра. Иначе нищо не ми влиза в главата. Дори по една глава от Евангелията на ден, пак е от полза. Четох някъде, че ако в някакъв момент човек се отегчи и молитвата му не е действена, може да си чете Евангелието или някоя душеполезна книга.

# 43
  • Мнения: 2
включвам се в темата с моите отговори - с удоволствие чета библията, макар и напоследък да съм я изоставила; любимото ми евангелие е това на св. апостол Йоан; за мен псалмите са оди и песни за възхвала

# 44
  • София
  • Мнения: 7 972
Има страхотни псалми, които аз съм включил в личния си молитвеник за различни случаи.

Общи условия

Активация на акаунт