Отговори
# 645
  • Варна
  • Мнения: 49
Да има логика... А знаеш ли как стои въпроса с отлагането на 1 клас? Доколкото разбрах има такъв вариант?

# 646
  • Мнения: 12 300
Да, имате право да отложете 1 година. Обаче става с разрешение на РУО. Отидете в местното РУО(т.н Инспекторат) и попитайте. Знам, че се подава заявление, прилагат се вероятно документи. В края на 4 група логопедката в ДГ ме пита дали ще я отложа и ме убеждаваше да го направя. Аз отказах, защото тя за 1 срок не се сработи с детето и само се оплакваше как не може да работи с нея, та не повярвах на обещанията й, че ако я отложа ще я подготви за първи клас. Може да попитате и директорката на ДГ, тя със сигурност може да Ви насочи, защото детето ще остане още една година в ДГ в такъв случай и няма да му издадат свидетелство за завършена предучилищна подготовка.

# 647
  • Варна
  • Мнения: 49
Много ти благодаря за отговора. На мен ми обясниха че мога да отложа първи клас и да кандидатстваме за ПУ в училището. Но при нас проблема е че ние сме на 7 години (в началото на годината е) и ако я отложа ще бъде на 8+ когато тръгне, просто незнам дали е добре Sad

# 648
  • Мнения: 12 300
В групата на дъщеря ми, масова ДГ в четвърта група дойде дете, което беше отложено за първи клас.
Миналата година дете на приятелско семейство което посещаваше специализирана група към масова ДГ също беше отложено за първи клас и си остана в групата в ДГ.
Но пък в Русе подготвителен клас има само към три от училищата.

# 649
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Доколкото знам,все още е така.


Говори се с директорката на детската градина, тя трябва да даде предложение за отлагане, учителките пишат нещо като характеристика, какво не стига на детето за да отиде в първи клас.

Мисля, че и бележка от личната се взимаше, в която не пише нищо особено.

Ако детето е родено в края на годината, още по-лесно става.

Тези документи отиват в местния инспекторат и насрочват дата, мисля, че дори няма нужда да се водят децата, защото нищо не ги питат, дори не им обръщат внимание. Говорят само с родителите.

Това трябва вече да се заяви за тази година, защото свидетелство за завършено предучилищна не се издава.

# 650
  • Варна
  • Мнения: 49
За съжаление сме началото на годината- 01/01.. И това е основното което ме притеснява за отлагането! Ресурсното подпомагане смятат че не е за отлагане, но частният й логопед е на друго мнение. Питах ресурстната й учителка неможе ли да се направи някакъв тест за училищтна готовност и спрямо него да преценя. Отговорът беше че се прави в края на годината , и какво като го направят края - тогава немога да я отложа... С хиляди молби помолих да го направят сега, да видим....

# 651
  • Мнения: 12 300
Гаал, отлагането не става в края на календарната година, а в края на учебната година. Детето ще бъде тествано за училищна готовност май месец. Това са ти казали, защото предучилищната подготовка приключва на 31.05. Тогава се взема решение дали детето завършва успешно е може да тръгне в първи клас или трябва да бъде отложено. Сега е рано още.

# 652
  • Варна
  • Мнения: 49
Хм, на мен ми казаха, че докумените се подават март месец? В такъв случай , ако се отлага в края на учебната година, аз как да знам дали април да подавам документи за училище?

# 653
  • София
  • Мнения: 3 070
ПРОЦЕДУРА ЗА ОТЛАГАНЕ ОТ ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ В ПЪРВИ КЛАС
Скрит текст:
ПРОЦЕДУРА ЗА ОТЛАГАНЕ ОТ ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ В ПЪРВИ КЛАС
Отлагането от задължителното обучение в първи клас е разписано в чл. 36, ал. 5 на Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование и чл. 139, ал.1 от Наредба за приобщаващото образование. Когато здравословното състояние на детето не позволява постъпване в първи клас и в удостоверението за завършено предучилищно образование са направени препоръки за включването му в допълнителна подкрепа за личностно развитие,   началото на училищното образование за това дете може да се отложи с една учебна година след подадено заявление от родителя/настойника.
• Заявлението от родителя/настойника се подава в Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование /РЦПППО/ град Варна в срок до 08.06.2018 г.
Към заявлението се прилагат следните документи:
√  протокол от лекарска консултативна комисия /ЛКК/ и/или ТЕЛК, НЕЛК;
√  удостоверението за завършено предучилищно образование с препоръки;
√ други документи с информация за детето, включително и от изследвания и консултации.
• Решението за отлагане от задължителното обучение в първи клас  се взема в срок до 30 юни на всяка календарна година след събеседване с родителя и след извършено от регионалния екип наблюдение на детето. Решението за отлагане от задължителното обучение в първи клас  може да се вземе и в други срокове, но не по-късно от 15 септември на учебната година, за която се отнася отлагането,  в случай на отсъствие от страната на родителя, на издаване на документ от компетентен орган след 30 юни, когато е необходим за отлагането на детето от обучение, и други.
• Наблюдението на детето за необходимостта от отлагане по обективни причини от задължително обучение в първи клас се извършва в детската градина, училището, регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, а в някои медицински случаи - в дома на детето или в лечебно заведение по преценка на регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности.
Източник: http://ruo-varna.bg/index.php?option=com_content&view=articl … 17&Itemid=105
Пускам това РУО, защото виждам, че си от Варна.
Вероятно най-добре ще те ориентират в центровете за приобщаващо образование, не пречи да се обидиш и да попиташ.
http://rcvarna.org/bg/pages/read/

За моето дете ми отказаха документи и личната лекарка и учителките в детската градина. Такова невероятно неглежиране на проблема, такива гръмки фрази чух - не било нужно детето да знае буквите, нали затова тръгвало в 1 клас, не било нужно да знае колко е 1+1, щяло да му е скучно в училище. А детето е декемврийче. Личната даже каза, че не можело всички да са отличници, все някой трябвало да има и с тройки и четворки. До ден днешен отчитам като огромна грешка, че им повярвах и не настоявах за нужните документи. Виждам как детето "узрява" по-късно за всичко, не само за 1+1 - това да си върже косата, връзките на обувките, да се оправя с пари и с взаимоотношенията в класа - за всичко "израства" по-бавно. Колко угорчение и отрицателни емоции понесе заради моята колебливост и вяра, че "то в 1 клас всичко ще си дойде на мятото". Идва, но по трудния начин и със закъснение. Трудът (моят и на детето) - да рисуваме мисловни карти, да четем дума по дума уроците до ден днешен по всичко (6 клас е), средставата за специалисти дори не ги слагам в сметката.
Изобщо да не те притеснява, че ще е по-голяма, това не е аргумент. Никой, никъде не го сравнява, освен на някой РД.

# 654
  • София
  • Мнения: 1 285
Напълно подкрепям думите на мандаринка.
И аз не отложих моята дъщеря от започване на първи клас. По-нагоре няма такава възможност. Казах си, че върви едра, че ще стърчи над останалите и в последствие съжалявах.
Истина е, че узряването и осмислянето идват по-късно и по-бавно. И аз все още ѝ помагам с уроците. Тази година е изцяло на индивидуална форма, седми клас е. Учителите проявяват разбиране, но основната грижа за обучението е моя. Съчетавам ученето с работата си. Определено виждам голямо развитие, но е трудно и по-бавно.
Ако имате възможност да отложите, Ви съветвам да го направите.

# 655
  • Мнения: 3 560
И аз се включвам да подкрепя Мандаринка. Моето дете е ноемврийпе, но силно недоносено, дребно, слабо.  И на мен така ми казваха, ще навакса, ще се научи, няма нужда от отлагане. Да, наваксва, научава, справя се с материала, но си личи, че е по- малка. Много отрицателни емоции изпита. А пък се падна и в клас, в който половината деца са родени януари, февруари. Тя емоционално не е с тях. Което е големия проблем, не оценките и учебния материал.

# 656
  • Мнения: 12 300
Моята дъщеря е юнско бебе, недоносена, върви поднормено слаба, но е с грацилна костна структура. Диагнозата я поставиха в началото на първи клас. Отказах отлагане. Имах своите съображения - преместихме се в квартал, от който нямах транспорт до градината й, а не знаех в кварталните градини дали ще я приемат в една градина с брат й; щеше да й се наложи две поредни години да свиква с нови деца и учители; не можеше да чете, пише и смята, но познаваше буквите и определяше първи звук, също така различаваше гласни и съгласни... Та смятах, че е подготвена за първи клас. Попадна в клас, в който повечето деца (около 70-75%) са можели да четат предварително. Пресата върху двете ни беше много голяма. Отделно детето се адаптира много трудно към училищната среда, за разлика от адаптацията към ДГ. Поне аз не бях усетила проблем с адаптация, когато тръгна на градина.
Колкото и трудно да ни беше не съжалявам, че не я отложих. Резултат от усилията виждам в четвърти клас - детето се справя на ниво Добър (4), започна да съзрява. Промяната се отчита и от хора, които работят с нея вече три години. Израства. Все още учим двете заедно, но вярвам, бе следващите години ще става все по-уверена е самостоятелна.
Всеки случай е индивидуален. Отлагането има смисъл, ако детето не е психически готово да следва правилата в училище и да работи ежедневно.
Моят съвет, изхождайки от опита с дъщеря ми, е да наблегнете в първи клас на четене, писане и смятане до 20. Останалото колкото и както дойде. Нищо съществено и фатално няма да пропусне детето. Положените усилия не само в първи клас около четвърти клас започват да се отплащат. Програмата е кошмарна. Не разчитайте да я следвате сляпо.
Още нещо много полезно при нас - събота и неделя са дни за почивка и приятни занимания като танци и рисуване. Също така участие в състезанията към СБНУ, което са базирани на изучавания в училище материал и с омажат за самочувствието на детето - получават грамоти за участие. Точките не са толкова важни, колкото да застане редом до по-успяващите деца.

# 657
  • Варна
  • Мнения: 49
Много много размисли ще хвърля по този въпрос. Дъщеря ми брои до 10, познава всички букви и цифри, пише печатните букви и цифрите... Проблема ще бъде четенето Sad А какво е СБНУ?

# 658
  • Мнения: 24 467
Сдружение на българските начални учители ползват такава абривиатура.
Давам линк към състезанията, организирани от тях. Много са леки и приятни. Малкият ходеше и както си е дислексия, тъй си изкарваше разни дипломки от там. Много е вдъхновяващо, особено за такива деца.
https://sbnu.org/index.php

# 659
  • Мнения: 12 300
Много много размисли ще хвърля по този въпрос. Дъщеря ми брои до 10, познава всички букви и цифри, пише печатните букви и цифрите... Проблема ще бъде четенето Sad А какво е СБНУ?
Гаал, неправилно се смята, че училищната готовност е само броене, четене, писане. Аз също бях в тази заблуда или не исках да видя реалността. Училищната готовност включва по-скоро психическото израстване на детето - може ли да спазва правила и да следва инструкции; как комуникира с връстниците; има ли агресивни прояви; как приема неуспех и разочарование; може ли да седи на чина и да работи 30 минути;... Погледни в интернет, ще излезе какво включва училищната готовност.
А Джуди е права - състезанията са леки за децата, затова участват с удоволствие и получават грамота за участие, което им повдига самочувствието. Нашата класна ги снима пред дъската с грамотите и ги качва в групата на класа. Но понеже щерката много трудно вървеше, аз погрешно реших да я реша от участие в тези състезания и я пуснах само на последното по БЕЛ. Е, изкара 4 точки от 50, но изключително ценни 4т, които й осигуриха грамота и място след другите на снимката. Радостта беше голяма, защото това дете още не смогваше да пише диктовките в клас, декодираше думите много бавно, едва-едва сричаше в върховни усилия. Това в края на март (22-23.03). На следващата година започна да ходи на повече състезания и донесе от 18 до 30 точки от различните състезания. Тази година, 4 клас има 50/50 на рисуване, 40/50 от "Аз и знанието" и 26 от "Аз, природата и светът". Предстоят по език и БЕЛ и на тях ще участва живот и здраве. И всяка година участниците намаляват, а нейните резултати прогресират.

Общи условия

Активация на акаунт