Правопис в първи клас

  • 31 442
  • 199
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 24 467
За жалост и аз, и децата откриваме реални правописни грешни и в книги. Много издателства пестят откъм редактори напоследък... Няма и допълнителен лист с грешките след печат.

# 91
  • Мнения: 553
Диктовка, проверка, поправка (при нас с писане на сродни думи).

# 92
  • Мнения: X
Аз пък смятам, че твърдението, че деца до 6 г. нямат развита памет и затова не следва да учат букви и т.н. е дълбоко невярно. Имам едни 20-тина примери от класа на дъщеря ми, които се научиха на ръкописните букви в края на предучилищна без абсолютно никакъв проблем и напрежение.

Не е лошо да излезем малко от примерите на нашата си дълбоко несъвършена система и да погледнем какво правят в някои други държави в Европа. Неща, които тук се учат в 1 клас, там са смъкнати с до 2 години надолу. Но .... ключът е в начина на поднасяне и методологията.

# 93
  • Мнения: 24 467
Аз пък смятам, че твърдението, че деца до 6 г. нямат развита памет и затова не следва да учат букви и т.н. е дълбоко невярно. Имам едни 20-тина примери от класа на дъщеря ми.

Не е лошо да излезем малко от примерите на нашата си дълбоко несъвършена система и да погледнем какво правят в някои други държави в Европа. Неща, които тук се учат в 1 клас, там са смъкнати с до 2 години надолу. Но .... ключът е в начина на поднасяне и методологията.

Винаги е имало и ще има деца, които усвояват по- рано. И аз съм знаела буквите преди да тръгна на училище, и моите деца. Товя няма никакво отношение към разисквания въпрос, обаче.
Това не означава, че правилото касае масата /общия случай/.
По тази причина и не случайно програмите не предвиждат начално ограмотяване и писане на букви в детската градина, както и очаквания в първи клас те да са вече научени.
Който желае, както вече се писа няколко пъти - нека си обучава децата вкъщи. Няма лошо. За трети и последен път ще напиша, белким стане по- ясно - проблемът е когато подобни изисквания се поставят за всички деца. А програмата има други предвиждания.
Достатъчно учебна литература има по въпроса на коя възраст кое може и следва да се усвои, написана от педагози и психолози. Форумските паропроходци няма как да открият нова метода и парадигма, при липса на специални знания, практика и проведени експерименти в тази област.
Мога да цитирам на прима виста пет автори, обясняващи защо в предучилищна възраст децата не се подлагат на училищно обучение. И това е свързано със спецификата на когнициите за всяка възраст:усещания, възприятия, въображение, памет, мислене, реч, интелект.

# 94
  • Мнения: 553
Само да отбележа, че се радвам каква полезна тема се получи. Благодарна съм за наученото на всички ви! Simple Smile

# 95
  • Мнения: X
Аз пък смятам, че твърдението, че деца до 6 г. нямат развита памет и затова не следва да учат букви и т.н. е дълбоко невярно. Имам едни 20-тина примери от класа на дъщеря ми.

Не е лошо да излезем малко от примерите на нашата си дълбоко несъвършена система и да погледнем какво правят в някои други държави в Европа. Неща, които тук се учат в 1 клас, там са смъкнати с до 2 години надолу. Но .... ключът е в начина на поднасяне и методологията.

Винаги е имало и ще има деца, които усвояват по- рано. И аз съм знаела буквите преди да тръгна на училище, и моите деца. Товя няма никакво отношение към разисквания въпрос, обаче.
Това не означава, че правилото касае масата /общия случай/.
По тази причина и не случайно програмите не предвиждат начално ограмотяване и писане на букви в детската градина, както и очаквания в първи клас те да са вече научени.
Който желае, както вече се писа няколко пъти - нека си обучава децата вкъщи. Няма лошо. За трети и последен път ще напиша, белким стане по- ясно - проблемът е когато подобни изисквания се поставят за всички деца. А програмата има други предвиждания.
Достатъчно учебна литература има по въпроса на коя възраст кое може и следва да се усвои, написана от педагози и психолози. Форумските паропроходци няма как да открият нова метода и парадигма, при липса на специални знания, практика и проведени експерименти в тази област.
Мога да цитирам на прима виста пет автори, обясняващи защо в предучилищна възраст децата не се подлагат на училищно обучение. И това е свързано със спецификата на когнициите за всяка възраст.

Всъщност масата вече не се развива според остарелите методологии, парадигми, специални знания, и експерименти.  Mr. Green Децата на 21 век са много различни от поколенията назад във времето за които е правена точно тази програмата. Това се опитвам да кажа. Като разбира се се абстрахираме от маргинализираните общности.
Опитвам да кажа, че БЪЛГАРСКАТА програма не е пример за нещо напредничаво и в полза на децата. И това не е защото форума го е казал. Виждаме го на практика от десетилетия. И именно защото има доста литература по въпроса кое, кога и как може да се усвои някои държави го прилага от години на практика.  Peace

Пример: Материала за Джъмп мат, който се практикува в БГ училищата в 1 клас, в UK се преподава и практикува на/от деца на 5-6 години.

Последна редакция: ср, 15 мар 2017, 10:38 от Анонимен

# 96
  • Мнения: 9 052
Felicе  британците по-умни от българите ли са ?  Немците пък до 6 годишни ги оставят да играят и после 1-2 клас също я карат супер леко . Не са и те по-глупави.
Аз не знам какво мерите с коли4еството преподаден материал? Грабна4ни икривявания и проблеми с мускулатурата или теглото?

# 97
  • Мнения: X
Много издателства пестят откъм редактори напоследък... Няма и допълнителен лист с грешките след печат.
Според мен просто това е нивото на редакторите за съжаление. Едно време в училище по български търсехме грешки във вестниците. Имахме такива домашни. Тогава нашите са купували жълта преса, защото там имаше най-много. Последните години май няма друга  Laughing

# 98
  • Мнения: X
Felicе  британците по-умни от българите ли са ?  Немците пък до 6 годишни ги оставят да играят и после 1-2 клас също я карат супер леко . Не са и те по-глупави.
Аз не знам какво мерите с коли4еството преподаден материал? Грабна4ни икривявания и проблеми с мускулатурата или теглото?


Мисля, че просто не си разбрала какво съм написала.  Peace

# 99
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 321
Аз пък смятам, че твърдението, че деца до 6 г. нямат развита памет и затова не следва да учат букви и т.н. е дълбоко невярно. Имам едни 20-тина примери от класа на дъщеря ми, които се научиха на ръкописните букви в края на предучилищна без абсолютно никакъв проблем и напрежение.

Не е лошо да излезем малко от примерите на нашата си дълбоко несъвършена система и да погледнем какво правят в някои други държави в Европа. Неща, които тук се учат в 1 клас, там са смъкнати с до 2 години надолу. Но .... ключът е в начина на поднасяне и методологията.



Подкрепям това мнение.
В предучилищната група на дъщеря ми бяха 25 деца и до края на годината всички познаваха буквите и знаеха да сричат .Познаваха цифрите до 10, можеха да ги изписват правилно и да решават прости задачи.
Нали всъщност програмата и помагалата за предучилищна група в ДГ и в училище са еднакви?
Значи и от градините би трябвало да излизат достатъчно подготвени.. Thinking

# 100
  • Мнения: 24 467
По какви причини тогава срещат затруднения в първи клас? Защо в пети закъсват, а НВО в седми е белязано с толкова масови слаби резултати, че вече се реши да не се поставят оценки, а точки, за да може да се кандидатства и с реална двойка?
Защо смятате, че програмите от предучилищна в градините и училище са еднакви?
Говорим за писане и правопис. Нека оставим настрана други занимания.
Дори "четенето" в този етап често е произнасяне на звуци, съответстващи на съответните символи, без разбиране на текста в цялост. Което не е точно четене. То е като да показваш на малко дете на 2 години книжка с животни и то да казва имената им. Това значи, че просто свързва образ с дума. Но нищо повече не е това. Не е опознаване на понятието за самото животно и разбиране за неговата същност.
"Следствие на късата преднамерена памет и късите фрагменти от събития в непреднамерената е отсъствие на способност за запомняне и респективно използване на важни знания, необходими за усвояване на други важни знания. Затова в предучилищна възраст децата не са в състояние да усвояват знания от учебната програма за начално училище - неосъществимо без такова качество."  - доц. Г. Маджаров
Разработката е много подробна. Който желае да се запознае наистина с вижданията на науката /и то не такива от миналия век/ може да почете книги, а не да се доверява на необективното възприятие на личните си сетива и то по отношение на собствените си деца. Няма по- субективно нещо от това.
Знам, че много родители смятат, че отглеждат ако не гениални, то много талантливи и умни деца. Реалността е в противовес с личното им мнение, но тя затова е науката, за да даде обективно становище по въпросите, с които се занимава.
Психиката на човека не е чак толкова променена. Промени има основно в технологиите, не и в дълбоката човешка същност. В човека има промени, свързани с обществените такива, които са основно с повече формален и несъществен характер.
Затова и програмите за ДГ и за първи клас са различни, защото ако не са, то ще се прескочи или повтори ненужно етап. А това е грешка.

Felicе  британците по-умни от българите ли са ?  Немците пък до 6 годишни ги оставят да играят и после 1-2 клас също я карат супер леко . Не са и те по-глупави.
Аз не знам какво мерите с коли4еството преподаден материал? Грабна4ни икривявания и проблеми с мускулатурата или теглото?

То може много голямо да е това количество, но този факт е без каквото и да било значение. Важно е количеството и най- вече качеството на усвоеното и как то се ползва на практика. Когато количеството и съдържанието на този материал не съответства на спецификите на дадената възраст, то сме поставени пред чиста загуба на време, което е могло да се оползотвори много по- добре при друг тип занимания.

# 101
  • Мнения: X
Е точно за нивото на нАуката във Великотърновския университет вероятно този велик труд е гордост и върховно постижение. Подобно съждение обаче у мен буди само смях и присмех. Децата в предучилищна възраст с училищна имат точно само някакви си месеци разлика в повечето случаи, а най-голямата разлика е 1 година. Та този "доцент" твърди, че за тези месеци децата се променят като отрязани с нож. В предучилищна нямат такива умения, а в училище внезапно ги проимат някак си. Може би чрез магическа пръчка.
Докато разчитаме подобни "капацитети" да правят реформа в образованието, то ще е на този хал.
Децата имат капацитет и на 5 години да усвояват трайно знания, но методите за преподаване "суховато казано" са различни когато имаш срещу себе си дете на 5 г., дете на 7 г. или по-голямо. Е точно тази разлика нашата нАука, включително и този "доцент" не я схващат.

И проблемът не е, че децата нямат капацитет, а че срещу себе си имат едни некадърни и скучни възрастни.

# 102
  • Мнения: 944
И проблемът не е, че децата нямат капацитет, а че срещу себе си имат едни некадърни и скучни възрастни.
Абсолютно подкрепям. Там, където възрастният успява да "зарази" децата и да ги мотивира и резултатите са различни и то на много по-малка възраст от 5 години. Не случайно на много места по света децата тръгват на училище много преди нашите 7  г., но то сигурно ще да е, защото по тези ширини са по-умни, а и не са чели нашите научни достижения.

# 103
  • Мнения: 9 052
Не знам. Аз явно съм си кривнала разбиранията, но малкия на 6г. трябваше да ходи в 1 клас и ако имах възможност нямаше да го пратя. щях да го оставя още една година да си играе с автомобилчетата на двора в детската и на футбол, да ми четат книжки и да си живее живота детски Simple Smile  Но нямаше как. Сложихме го във възможно най-ленсото у-ще . И пак играят . На детето нищо му няма и си е много умно и весело, много самостоятелно и спокойно.



# 104
  • Мнения: 106
Аз пък пак ще кажа, че това са видове диктовки, и точно така си се казват. Опитах да ги преведа описателно на български. За немскоговорящите:Laufdiktat, Dosendiktat, Partnerdiktat.
Дори и неговорещ немски човек сигурно ще забележи, че тези думи завършват на диктат всичките, което пък преведно на български си е диктовка.
Бандиера - не знам точно дали са повлияни от Монтесори. Просто са алтернативни методи на класическа диктовка, които се използват в немски училища.

Общи условия

Активация на акаунт