Трудно проговаряне - тема 25

  • 87 883
  • 974
  •   2
Отговори
# 900
  • Варна
  • Мнения: 192
Здравейте,
Търся съвет къде мога да заведа сина ми на обследване. На 6 години е трудно проговори и все още има говорни проблеми. Посещава логопед. Водила съм го на невролог преди 3 години след това на клиничен психолог. Невролога му постави диагноза моторна алалия и ни насочи да потърсим клиничен психолог. Клиничния психолог ни каза, че му няма нищо и ще проговори на 4 години, както и стана. Водихме го и на детски психиатър, за да може да работи логопед с него с ДГ. Психиатъра постави диагноза ХАДВ. Сега търся читав специалист, който да го обследва, защото му предстои да започне 1 клас и да можем да вземем най-доброто решение за него. Определено има дефицити по български език, но по математика се справя добре. Благодаря Ви предварително и се извинявам за дългия пост. ПП става въпрос за град Варна.

# 901
  • София
  • Мнения: 1 023
Непременно го отложете с една година. Тя е от огромно значение за децата и после се справят много по - добре, отколкото непрекъснато да се мъчат да догонват останалите. За обследването ще Ви кажат къде - аз съм правила при Матанова, но нейното не може да служи за повод за отлагане.

# 902
  • Мнения: 244
Може ли някой да ми помогне, това рибено масло беше препоръчано тука в темата, но забравих как трябва да се дава. Имаше ли някаква определена схема, за пет годишно дете става на въпрос. Ако може да споделите и мнения за добър логопед във Варна, много ще се радвам. Сърдечно благодаря!

# 903
  • Мнения: 4 009
Аз давах по 2,5мл.разредено с мляко,понеже в чист вид не го искаше.Иначе може и направо в устата с лъжичка или със спринцовка.

# 904
  • Мнения: 293
Здравейте, синът ми е на 2,2месеца. Не говори нищо, с изключение на НЕ, когато го питам нещо. Посочва всичко, разбира всичко, социален и контактен е. Постояно само Ъъ-ка, не имитира животни, макар че го забелязвам, че се опитва, но нещо явно му пречи. Почна да посещава ясла, но силно казано, доста боледува. Мислех че с яслата ще се отприщи, но уви. Психоложката в яслата ми каза, че може да изчакам до 2,6, но се притеснявам. Според педиатъра ни няма никакъв проблем. Мъжът ми е проговорил на 3, ако това има някакво значение. Може ли за насоки откъде да започна, става въпрос за Варна, моля за препоръки за специалисти и консултации. Обмислям да започна да давам рибено масло на Мьолерс, дали е хубаво?

# 905
  • Мнения: 8
Здравейте, синът ми е с диспраксия. Според вчерашния преглед при клиничен психиатър проблемът при него е ранно езиково разстройство. Според нея няма проблем в разбирането и знанията и уменията са около очакваните. Можел да навакса изоставането, но можел и да не навакса...Той е на 3 години и половина. Говори предимно пред мен, като понякога използва прости изречения с три думи от сорта на- "Той кара кола" или "Ядосан съм", "Готов съм", "Искам вода" и т. н. Назова предмети, цветове. Отговаря на въпроси, но не винаги. Посещава 3 пъти седмично логопед и веднъж психолог. Искам отново да го пусна на детска (която той е посещавал една седмица есента), но оттам ми казаха, че задължително ще се свържат с РЗИ и ще му бъде определен статут на дете със СОП. Мога ли по някакъв начин да се противопоставя на това и вашите деца имат ли такъв статут?

# 906
  • Мнения: 1 171
IvaIve, дъщеря ми също е от "късно проговарящите". Ходи в нормална детска градина, нормална група, без ресурсна помощ. Директорката ми предложи да се възползваме от безплатните услуги на държавата, но аз отказах (учителките ме подкрепиха), защото тя ходи на логопед извън градината - 4 пъти седмично, ходи и на ерготерапия - 2 пъти седмично. Никой не може нищо да те задължи! Семейството взема решение как да процедира. Така или иначе и да се ползва ресурсна помощ, тя е нищожна, да не говорим, че някъде дори и се води почти само по документи. Но пък детето ще бъде СОП-че, което малко или много го отделя от останалите (в не добър смисъл). Лично мнение, не държа да съм права. Simple Smile

# 907
  • Мнения: 90
Боже Господи как така нямало да може да навакса?И как го е преценила.
Моят син е на 3,8години и казва ДА и МАМА нищичко друго неможе дори да имитира звуците на животните общо взето общува невербално разбирането му е като на връстниците разлика на виждам уменията кажи речи и там припокрива макар че говорим за пълна липса на говор тези горе споменатите думички ги казва много затруднено но се разбира.И моят сигурно ще го обяви за неспасяем случай.Боже божеее

# 908
  • Мнения: 8
IvaIve, дъщеря ми също е от "късно проговарящите". Ходи в нормална детска градина, нормална група, без ресурсна помощ. Директорката ми предложи да се възползваме от безплатните услуги на държавата, но аз отказах (учителките ме подкрепиха), защото тя ходи на логопед извън градината - 4 пъти седмично, ходи и на ерготерапия - 2 пъти седмично. Никой не може нищо да те задължи! Семейството взема решение как да процедира. Така или иначе и да се ползва ресурсна помощ, тя е нищожна, да не говорим, че някъде дори и се води почти само по документи. Но пък детето ще бъде СОП-че, което малко или много го отделя от останалите (в не добър смисъл). Лично мнение, не държа да съм права. Simple Smile
Такова е и моето мнение. Аз отговорността съм я поела и не виждам как ще помогне един ресурсен логопед веднъж седмично. Да, ако преди първи клас не е налице това наваксване и има проблем, дори ще го отложа. Но засега ми се струва безсмислено да му се слага статут. Още повече, че неговите нужди и работа с него е различна от тези на децата от аутистичния спектър. Междудругото, моят син направи зимата интензивен курс ерготерапия. Много добре му се отрази.

Последна редакция: сб, 26 мар 2022, 20:58 от IvaIve

# 909
  • Мнения: 13 894
. Искам отново да го пусна на детска (която той е посещавал една седмица есента), но оттам ми казаха, че задължително ще се свържат с РЗИ и ще му бъде определен статут на дете със СОП. Мога ли по някакъв начин да се противопоставя на това и вашите деца имат ли такъв статут?

Това е чисто изнудване. И няма абсолютно  нищо общо с РЗИ. Или вие не сте разбрали нещо или от градината нищо не разбират от деца със СОП. На детето няма как да му се постави такъв статус от въздуха, няма как да стане първо без желание на родителя, второ без едно доста сериозно обследване и диагностиране със съпътстващо ходене по организации и една камара  документи. Никой никаква помощ няма да отпусне без всичко това. Ако така са ви казали от градината са ви излъгал.

По-важния въпрос е,  че ако от ДГ смятат че детето е със СОП ще е много трудно да избегнете негативното и предвзето отношение. Там някъде трябва да намерите баланса. По принцип подпомагащата дейност в градината няма да ви е без полза. Има много хубави ресурсни, помощ ще получавате в градината един два пъти седмично, чудеса няма да се случват, но принципа колкото повече толкова повече е добър що касае някакви дефицити. Виж на логопед вече си ходете извън градината защото може много специални педагози да работят с едно дете ( и във и извън градината) но логопедът трябва да е един. За психолог дали има нужда би казало едно цялостно обследвсне за момента защото всеки дефицит някак се отразява на цялостната психика на детето, но факта че сега има нужда не значи че след две години ще има, или обратното че сега няма не значи че след две години няма да има. Затова, едно обследване с последващо реобследване през година две, следи накъде се движат нещата, нужда от какъв специалист се появява или изчезва.

И нещо което е важно за вас в случая от каквото чета, но аз го пропуснах. Има два типа документи са деца със СОП, който можете да получите. ТЕЛК или ЛКК. Вторият в изключително неангажиращ, подменя се всяка година. При глобално подобряване на детето прибирате тези ЛКК в някоя дълбока папка вкъщи и забравяте че детето ви някога е имало проблеми. Не че от друга страна  има регистър с база данни за телкове но все пак ЛКК е безобидно и неетикетиращо. Лично мнение. Не ангажирам никого с него.
.

Последна редакция: пт, 25 мар 2022, 14:00 от _re_ge

# 910
  • Мнения: 2 211
Пффф ако дъщеря ми можеше да казва толкова неща на 3 години, сигурно щях да подскачам до тавана от щастие.

# 911
  • Мнения: 8
Казаха ми, че при постъпването му те ще се свържат с РЗИ. Оттам трябва да попълня "една декларация" и ще идва ресурсен учител, който да се занимава с него. Попитах това дали означава стартиране за процедура за СОП и не би ли трябвало първо да се сформира комисия. "Да, те от РЗИ ще направят всичко". Казаха ми, че той е със специални образователни потребности, които те не могат да му предоставят и съответно от РЗИ ще се погрижат.

Факт е, че отсега вече има негативно отношение към него. Цитирам директорката: "Тази група става много проблемна. Дано не е като другото дете". Знам, че в групата има дете аутист, тъй като съм го срещала по площадките в квартала.

Истината е, че аз успявам да работя от вкъщи, а той до обяд е в детски център. След това той спи и аз продължавам работа. Проблемът е, че говорещите деца там са малко. Внимание и грижи се полагат за него много и много съм благодарна на екипа на детския учебен център, но просто връстници там няма, а той се нуждае от говоряща среда сред връстници. И малко се чувствам като притисната от детската градина. Идеята е да я посещава, за да си взима нужното му от комуникацията с деца.

Пффф ако дъщеря ми можеше да казва толкова неща на 3 години, сигурно щях да подскачам до тавана от щастие.
Лошото е, че не всичко е чисто като звучене. Все още има ехото при задаване на въпроси или просто мълчи и започва да се чуди къде да погледне. Казва стихчета, но те звучат като от две годишно. И то само пред нас с баща му. Истината е,че думи, които многократно е казвал, са чисти. Когато миналата седмица каза "Не искам нищо" пред дядо си, дядо му се обърна, за да се увери, че той го казва, тъй като беше чисто. Най-редовно сутрин ме гони от стаята си "Неее, гаси! Маш отука(марш оттука). Лека нощ!" И се завива отново да спи. Има ролеви игри, като си преправя и гласа в зависимост коя играчка говори. Но това са неща, които се отпуска пред мен да прави. В чуждите очи със сигурност е труден. Особено с потропването на крачето и казването на "Не. Не искам. Няма. Чакам"( демек ще си чака, ама ще стане на неговата) Зная, че е труден...

# 912
  • София
  • Мнения: 62 595
Здравейте, синът ми е с диспраксия. Според вчерашния преглед при клиничен психиатър проблемът при него е ранно езиково разстройство. Според нея няма проблем в разбирането и знанията и уменията са около очакваните. Можел да навакса изоставането, но можел и да не навакса...Той е на 3 години и половина. Говори предимно пред мен, като понякога използва прости изречения с три думи от сорта на- "Той кара кола" или "Ядосан съм", "Готов съм", "Искам вода" и т. н. Назова предмети, цветове. Отговаря на въпроси, но не винаги. Посещава 3 пъти седмично логопед и веднъж психолог. Искам отново да го пусна на детска (която той е посещавал една седмица есента), но оттам ми казаха, че задължително ще се свържат с РЗИ и ще му бъде определен статут на дете със СОП. Мога ли по някакъв начин да се противопоставя на това и вашите деца имат ли такъв статут?

Никой не може нищо да ти определя. Не се оставяй да те притискат. РЗИ нищо не може да направи. Да не би да са казали РУО? Но дори да е така, само ти можеш да поискаш СОП, защото заявлението го подаваш ти или “само подпиши декларация”. Или искат парите за СОП, или искат да ви разкарат. На всичко отгоре трябва и педагогическа характеристика или от специалисти. Ако не искаш соп, им го кажи ясно.

# 913
  • Мнения: 13 894
РЗИ - регионална здравна инспекция
РУО - регионално управление на образованието
Това са две различни организации. Вие явно не сте разбрала какво са ви казали.

Значи тези хитреци от градината искат да си направят документално процедурата И искат да я иницализират те вместо вас, като по принцип при един съдействащ родител нещата се случват наопаки- Детето има диагноза и от там идва помощта. Искат работа за ресурсния си и финансиране от държавата за дете със СОП. Понеже съм минавала през това, аз лично не одобрявам диагностирането което правят специалистите от Региналните центрове за подпомагане свързани. РуО. Имам лична причина и изживявания и смятам че то въобще не обективно нито специализирано.

Както и да е прескачам нататък. В случая сте в патова ситуация. Няма как да противодействате без да навредите на вас и детето, не по-някакъв друг начин а с лично отношение към детето преди всичко от тук нататък. Вместо вас вече са решили. Надигнете ли се срещу нещата трябва да смените градината. Аз лично не бих се колебала да го направя. Но в новата градина бих тръгнала начистто, след един разговор с Директора за какво иде реч. Бих направила официално диагностиране на детето и ако има нужда от подпомагане бих кандидатствала за него с документ от ЛКК.

# 914
  • Мнения: 1 171
Това, че не говори добре като връстниците си, не им е чак такъв проблем на персонала! Ако няма някакви сериозни поведенчески проблеми, гък не могат да ви кажат. Пропуснали са да споменат, че родителите са тези, които трябва да пожелаят ресурсна помощ, а не персонала!  Лошо е, че вече са го набедили детето като проблемно, а така като чета няма нещо, което да не може да навакса. Особено, ако получава любов и подкрепа в градината. Те така ви обработват сега, защото може пък да поддадете и "без бой" да се съгласите на тази помощ. Пък и градината ще получи средства за дете със СОП, които не са излишни. Ако има вариант да смените градината, може би е по-добре?

Общи условия

Активация на акаунт