Чужд език - от кога?

  • 10 140
  • 125
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 6 166
Пееш я песничката и превеждаш думичките. Четеш книжката на чуждия език и превеждаш думичките. И става.

Иначе съм съгласна - първо да проговори на какъвто и да е език и след това да трупа лексика на един, два, пет езика.

С моето точно така  направих. На 4 вече чете на български и на английски знае азбуката и чете по 2 пъти в седмицата трибуквени думи. След време ще минем и на френската азбука, после четене на френски, като усвои това - италиански. А междувременно си учи едно и също нещо да го произнася на четирите езика, и учудващо се справя. И всичко това започна с песнични, учене на песничките и превод на песничките... по една на ден. И, аз ги слушам, научавам и аз му ги пея. По възможност една и съща песен на различните езици.

Последна редакция: нд, 21 фев 2021, 21:37 от Елфичка

# 61
  • Мнения: 5 446
Елфичка, вие двуезично семейство ли сте?

# 62
# 63
  • Мнения: 9 010
Как го учиш да чете на два езика? Имам предвид букви, които изглеждат еднакви като Р, не се ли обърква? т.е. детето как предвключва от едните трибуквени на другите. Що се отнася до четенето не е ли по-добре първо единия език и по -късно да се започне четене на втория език.

# 64
  • София
  • Мнения: 62 595
За детето двата езика са отделни и то "лепва" еднаквите на външен вид графични знаци към различния език.

# 65
  • Мнения: 6 166
Точно така. Първо правеше всякакви грешки и просто поправях без да обяснявам. Редеше ги и двете азбуки на пъзел и всяка азбука си я произнасяхме.

Изчисти се четенето на български и сега си превключва от азбука на азбука без проблем (помага и това, че на английски четем звук по звук и слято като на български). Най-вече помага нагласата, че е най-естественото нещо да греши, защото така учи.

# 66
  • Houston, TX
  • Мнения: 15 896
От 3 години според мен. И двете ми деца са ходили от тази възраст на частни школи, където учителките говорят само на английски на децата. В тази възраст език се учи по-друг начин, чрез играта, т.е. несъзнателно. Ако детето е започнало на тази възраст, има голямо значение за хубаво произношение след време, когато е усвоило езика. От опит,  до 7 клас вече е приключило с този език и го ползва писмено и говоримо.
Вярвате ли си наистина?
И мислите, че децата ви имат правилно произношение?
Само в България битува мнението, че до 7 клас се приключва с езика. Защо в англоезичните държави учат езика до края на образованието си - 12 клас
От опит, 11 годишен с английски роден език....реакцията му на деца от посочения пример " те не говорят английски"
А от ТВ дето ще научат език. Повторението като папагал, не е учене на езика.

# 67
  • Мнения: 41 714
От опит, 11 годишен с английски роден език....реакцията му на деца от посочения пример " те не говорят английски"
А от ТВ дето ще научат език. Повторението като папагал, не е учене на езика.

Много е вероятно да не говорят неговия английски с уличните думи, жаргоните от училище, модерните тийн изрази и прочее. Ми те не се учат в училище. И някой чужденец със сертификат по български да дойде едва ли ще схване всичко от ежедневен разговор. Да не говорим разни тънкости кога " да ти...майката" значи "здрасти, кво правиш?" и кога е обида. Може пък онова дете да не знае граматики и книжовни изрази. Дъщеря ми например проверяваше курсовите работи на колеги англичани, защото се оказа, че знае граматика и литературен английски по-добре от тях.

А що се отнася до повторението като папагал, децата как учат роден език? Слушат, гледат, свързват изрази с конкретни предмети и ситуации и накрая зацепват. Във филмчето е същото - пак говоренето е в контекста на ситуациите. Няма голяма разлика.

# 68
  • Houston, TX
  • Мнения: 15 896
Много е вероятно да не говорят неговия английски с уличните думи, жаргоните от училище, модерните тийн изрази и прочее. Ми те не се учат в училище. И някой чужденец със сертификат по български да дойде едва ли ще схване всичко от ежедневен разговор. Да не говорим разни тънкости кога " да ти...майката" значи "здрасти, кво правиш?" и кога е обида. Може пък онова дете да не знае граматики и книжовни изрази. Дъщеря ми например проверяваше курсовите работи на колеги англичани, защото се оказа, че знае граматика и литературен английски по-добре от тях.

Сама си си отговорила. Серттификатът не показва владеенето на езика.
Да тук се набляга на граматиката ( каква граматика при деца от 1 до 6 години, какъвто е подфорума), но говоримо е гола вода.
През ДО слушах как говорят съучениците на синът ми от българската програма. Ами много далеч от английския са, това, че ще произнесеш една дума с английски акцент, не я прави английска. За начинът на четене- накъсва се текста и ако си слушател не разбираш нищо.Та на английски за всяко нещо си имат определена дума, и то не е жаргонна, улична или тийн:
например - по коледа се носят едни рогца на диадема на главата, за хамак се използват едни специални ластици....ако не ти е роден езикът, няма как да го знаеш в дълбочина. А пък в 7-ми клас да го знаеш през крив макарон.
А за акцента и начинът на говоряне, съвсем. Например кол центровете имат голям проблем с набирането на хора.  Хора с дипломи, с прекрасен стил на писане, граматически правилно,...като стигнат до частта с говорене, о майко.

# 69
  • Мнения: 41 714
И не е задължително да знаеш как се казват ластиците за рога. Когато се използва езикът за учене или работа такива думи не се срещат, а се гледа друго и това друго се гарантира от сертификата. Сертификатът не казва, че езикът ти е като роден, а че можеш свободно да си служиш с него в живота.
Неговоренето е свързано с липса на самочувствие, но то си идва с времето. Един летен лагер с англоговорящи деца и идва "отпушване". Но за да се вземе сертификат има изпит и по чуване, и по говорене, та не е пренебрегнато.
В седми клас владеенето на езика неизбежно е свързано и с липсата на житейски опит и други познания. Да не би англичанчетата на 7 да имат лексиката или начина на изразяване на студенти? 

Впрочем не знам защо спорът ни замина на някъде си, всичко тръгна от това, че от филмчетата полза има. В това съм се убедила и от дъщеря ми, а и някога, като учех в 91 НЕГ задължително ни водеха на немски филми всяка седмица в Немския център. Едва ли е било без полза. Даже от филмчета е ,много вероятно да научат изрази, които ги няма в учебниците.

# 70
  • Мнения: 6 166
Аааа, Титина. Има разлика между владеене на език и неправилно учене на език. Това, за което говориш е пропуски в учебната система, а не на обучението и да, от 3г възраст се започва с допълнителните езици.

# 71
  • Houston, TX
  • Мнения: 15 896
Когато се използва езикът за учене или работа такива думи не се срещат, а се гледа друго и това друго се гарантира от сертификата.
Личи, че не си търсила работа с английски. Последните 15 години работя основно на английски, сертифицат никой и никъде не ми е поискал.

Неговоренето е свързано с липса на самочувствие, но то си идва с времето. Един летен лагер с англоговорящи деца и идва "отпушване".
сериозно?
В седми клас владеенето на езика неизбежно е свързано и с липсата на житейски опит и други познания. Да не би англичанчетата на 7 да имат лексиката или начина на изразяване на студенти? 
Не съм твърдяла подобно нещо. Твърдението ми е, че в 7 клас не може да си на такова ниво на английски, че да не се налага да се учи повече. За това и посочих, че хората, за които английският е роден език до учат до завършване на училище.

Впрочем не знам защо спорът ни замина на някъде си, всичко тръгна от това, че от филмчетата полза има. В това съм се убедила и от дъщеря ми, а и някога, като учех в 91 НЕГ задължително ни водеха на немски филми всяка седмица в Немския център. Едва ли е било без полза. Даже от филмчета е ,много вероятно да научат изрази, които ги няма в учебниците.
Езиковите гимназии са след 7-ми клас. Темата е от 1 до 6 години, а твърдението е , че" от филмчетата се научава английски и видите ли децата говорят"...да ама не, повтарят фраза, което означава, че с анаучили механично нещо, не се осмисля. А за говорене съвсем. И аз съм научилиа няколко фрази на немски, испански и португалски. Означава ли че говоря езиците? Ами не.

# 72
  • Мнения: 41 714
Личи, че не си търсила работа с английски. Последните 15 години работя основно на английски, сертифицат никой и никъде не ми е поискал.
Цял живот съм работила с английски и на мен никога никой не ми е искал. Ама това беше някога, а вече имам и CV, та е смешно да ми искат. Но ти пък май не си изпращала студент в чужбина Wink Там без сертификат си за никъде, просто няма да ти дадат шанс да покажеш нещо друго, ако ще и гений да си. И за започване на работа искат, ако не си следвала там.

сериозно?
Ами сериозно. Те затова са измислени тези лагери и затова хората плащат луди пари за тях. Разбира се става дума именно за деца с доста сериозна подготовка, но които не говорят. Нали за това говорехме?

Не съм твърдяла подобно нещо. Твърдението ми е, че в 7 клас не може да си на такова ниво на английски, че да не се налага да се учи повече. За това и посочих, че хората, за които английският е роден език до учат до завършване на училище.
Тук спор няма и това важи за всеки език. Но мисля, че която е казала това не го е имала предвид буквално, а просто е искала да каже, че после вече може да се надгражда и само с един курс веднъж или дваж седмично, а усиленото учене в ЕГ да е на друг език. За мен е абсурдно да някой да е вярвал буквално, че след 7 клас няма какво повече да се учи.

Езиковите гимназии са след 7-ми клас. Темата е от 1 до 6 години, а твърдението е , че" от филмчетата се научава английски и видите ли децата говорят"...да ама не, повтарят фраза, което означава, че с анаучили механично нещо, не се осмисля. А за говорене съвсем. И аз съм научилиа няколко фрази на немски, испански и португалски. Означава ли че говоря езиците? Ами не.
Пак абсолютизираш. Никой не е казал, че само от това се научава език. И аз не съм. Аз само казвам, че гледайки филмчета децата попиват много знания и то не папагалски, защото слушат какво се говори в конкретна ситуация. И после като ти каже "shut up" детето го казва съвсем на място, макар и не на място ( в случая на учителката си). Също така се научават да чуват езика и да схващат казаното, което за мен лично е много трудно, като съм започнала късно.

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
Всички деца в началото учат папагалски - това се казва ехолалия. Повтарят чутото и чакат обратна връзка - това е за тях проверка дали са чули правилно, дали изговарят правилно и как възрастният или околните ще реагира. Може да няма разбиране изцяло, но задължително минават през ехолалията, включително при родния си език.

# 74
  • Мнения: 6 791
В съвременния живот, когато таблети и телефони са масово в обращение, да пускаш песнички на английски е по-скоро забавление и се прави масово. Децата слушат и повтарят, ако имат възможността и да гледат, разбира се, че започват да проявяват разбиране макар и да не вербализират. На по-късен етап, започват и да повтарят думички и понякога точно на място. Моето дете на около 2-4 годинки беше фен на Маша и мечока, които гледаше на руски. Не съм разрешавала повече от серия на ден, но след време в игра със своите играчки, някои думи ги употребяваше доста на място. Може би ако имаше среда и хора около нея, които активно да говорят езика, би започнала да разбира и говори повече. Съзнанието им е чисто и незатормозено, абсолютно могат да "учат" чужд език.
Иначе в първа група започна да учи с учител, под формата на игра. Аз самата говоря чужди езици, но не съм педагог и не знам как да предам и науча някой. До преди Ковид ситуацията посещаваше 2 пъти седмично и съм приятно изненадана от прогреса. Не съм с болни амбиции и не очаквам да водим задълбочени разговори на английски или руски, но вярвам, че ще й е от ползва при бъдещата й по-сериозна среща с езиците в училище. 🙂

Общи условия

Активация на акаунт