За даването на акъл за оправяне на света

  • 3 742
  • 110
  •   1
Отговори
  • Пловдив
  • Мнения: 14 697
...предизвикано на свой ред от темата за доброто възпитание.
Преди малко непозната за мен жена във Фейсбук написа нещо, което беше толкова неочаквано за мен и ми се видя толкова непредизвикано обидно, че ми се дорева. Сега, то си е мой проблем, че се връзвам на непознати във Фейсбук, но все пак ми е интересно да прочета мнения - не по въпроса дали съм, ах, незаслужено обидена, а за мераците да се контролирало хорското поведение, кога и дали са уместни.

Ставаше дума за доброто възпитание и аз написах, че според мен би имало смисъл в училищата да се въведе час по добри обноски. Изрично уточних в следващ пост, че НЕ смятам учителите за длъжни да ми възпитават децата, изобщо не говорим някой нещо да е длъжен, говорим какъв ефект би се постигнал обективно. Чувала съм за домашно възпитание, но няма начин да бъдат накарани една част от родителите да си възпитат децата домашно в учтивост (да, знам, че има и по-важни неща от учтивостта, но тук за нея говорим). Това мое изказване - че няма начин да бъдат накарани - предизвика следния отговор: "Или може да не се опитваме да контролираме и "оправяме" света, а да си свършим нашата работа у нас. Обикновено тези, които хабят най-много време за съвети как да се коригира и контролира хорското поведение, не отделят и на половината енергия за корекции у дома, но да се направи нещо лично винаги е по-сложно, отколкото да се дава акъл как някой друг трябва да го направи в много по-голям мащаб.".

Дамата, разбира се, няма как да знае нито как стоят нещата в моя дом, нито че аз нямам по принцип навик да давам акъли за оправяне на света. В случая ставаше дума просто за подхвърлена идея за нещо, което е лесно и ми изглежда, че би имало резултат. Дори нямам очаквания тоя резултат, като големина и като значение, да може особено съществено да оправи света. Но е лесно и не струва много. Дъщеря ми учи правилата за движение в училище в часа на класа (и ние ги учехме всъщност, под друга форма). Кое е качествено различното?

Според вас защо мнението ми предизвиква такъв отговор? Това наистина ли се схваща като желание за контрол на хорското поведение?

Последна редакция: чт, 28 юли 2022, 10:55 от Магдена

# 1
  • Мнения: X
Понякога имам чувство, че хората не ходят на работа, а единствено стоят във фейсбук и пишат коментари, заяждат се.

Не се връзвай, защото смисъл в това няма.

Аз съм член на една група за здраве. Една жена питаше за конкретен здравословен проблем, имаше много неадекватни коментари отдолу. Написах под един такъв коментар да не се дават неадекватни и опасни съвети, защото все пак е здраве. Въпросната жена ме нападна на лични с обиди, а аз нито я познавам, нито съм я обидила. Наистина от тогава вече почти не пиша по такива места. Няма никакъв смисъл. Наистина за мен това са хора без работа и проблеми, с прекалено много свободно време, което уплътняват с коментари по фейса.

# 2
  • Мнения: 12 386
Аз бих подкрепила въвеждането на такива часове в училище. Знам, че програмата за Час на класа е натоварена с други теми, но сигурно има начин, особено в малките класове да има такива часове, както в 8 клас имат лекции по Безопасност на движението.
И не, това не значи, че предложилият такива часове не си върши работата у дома, но е добре  децата да го чуват и виждат не само у дома. Възпитанието е дълъг процес, който не е отговорност само на родителите. Не случайно имаме приказката, че за да се възпита едно дете е нужно цяло село. Цяло село, което възпитава и контролира, когато родителите не са наоколо. Тези на 45+ помним "... Ще кажа на баща ти/ вашите!". Всеки възрастен можеше да направи забележка на дете, което прави нещо нередно или опасно, а сега нямаме право , трябва да потърсим родител. А той пък почва да ни държи сметка на нас що се месим. Ми защото трябва коректив и този коректив е обществото.
Магдена, игнор. Ако е агресивна, докладвай на фб репликата й като агресивна/ обидна.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 14 697
А, аз съм в отпуск днес и ровя интернета. Grinning
Не, нямаше агресия в отговора на събеседничката, нищо такова, просто укорът беше много неочакван.
Идеята ми беше, че такива часове биха преодолели поне малко липсата на възпитание у онези хора, чиито родители не се грижат за това. Увеличаване на количеството на общата учтивост в обществото, един вид. Wink

# 4
  • София
  • Мнения: 62 595
Да ти кажа честно, и мен би ме раздразнило такова предложение в училище да се въведе час по нещо си, дали ще го наречем добри обноски или нещо подобно. Аман вече! Всеки гледа да пробута на децата в училище всякакви часове, то не им остава време на тези деца да си учат уроците по български и математика! То не беше улично движение, то не бяха предложения за задължително вероучение, то не бяха предложения за задължително саксуално възпитание и всичко, каквото ти дойде на ума и някой отнякъде решил да докопа някое проектче и да се изживява като поредния месия! Искам в училище да учат български и други езици, математика, физика, химия, биология, история, география, философия, изкуство и спорт. Може и да забравям някой важен предмет от основния комплект, но това са нещата, които формират образоваността и знанието за света и културните аспекти, влияе и върху формирането на личността и светогледа. Не да ми възпитават децата в едно или друго. С едно "благодаря" и "моля" няма да се решат нещата. Мерси, родителят съм аз и аз си възпитавам децата! Училището да си гледа образователната програма.

Последна редакция: чт, 28 юли 2022, 11:54 от Andariel

# 5
  • Мнения: 12 386
Въм фейса има едни клипчета от детски градини в различни страни по света. На клипчето деца играят на "автобус", но играта е контролирана - всеки си има роля и знае какво да прави. В автобуса "влизат" - бременна, майка с дете, възрастен човек и някой винаги става и прави място.
Преди седем години водех сина ми сутрин в парка. На една площадка към 10 нахлуваха група деца от близка детска градина. Нахлуваха като хуни, блъскаха се по стълбите на пързалките, блъскаха и сина ми и други 1-2 годишни дечица. Нито веднъж учителките, което ги водеха не ги събраха и инструктираха как да се държат, да не се блъскат, не наблюдава играта им, не я контролираха да няма грубост и опасни ситуации. Възпитанието не е само привилегия и отговорност на родителите, но и на яслата, детската градина, училището. Не основната им функция, но все пак не е и отменяна.

# 6
  • София
  • Мнения: 62 595
Гледах го това клипче и се сетих за случки, когато децата ми бяха в началните класове. Значи, ние сме със стоте раници, децата каталясали вечерта и са седнали в автобуса. Винаги се намираше някой пенсионер да отиде при тях и да започне да им държи тон защо не му отстъпват място. Ми, сори, ама ми беше писнало и най-егоистично се намесвах и казвах, че децата са мои и аз съм решила, че ще седят, а ако имат претенции да се обърнат към мен, а не към тях. Естествено, бяха тиради колко лошо е новото поколение, колко лош родител съм аз. Е, кажи ми, как да отстъпиш място на такива хора! И още много такива случки - някакво желание да се доказват пред деца, при това с обиди.

И като като казваш за училище,, яслите и градините, предлагам за възпитанието първо работещите в образователната система да погледнат себе си и своето възпитание. Как се нарича това учител да изнудва емоционално децата, да ги обижда по явен или прикрит начин, да настройва класа срещу едно, две или три деца, да лъже открито децата, да не си държи на думата и т.н.? Защото много такива случки има. Как учител, който се държи по описания начин ще възпитава децата в добро поведение?  Нека първо възпита себе си, а после чуждите деца.

Последна редакция: чт, 28 юли 2022, 11:50 от Andariel

# 7
  • Мнения: 2 501
Mисля, че  конкретната реплика си я взела много навътре. Предложението ти по принцип е правилно. Сега ще изкажа една еретична мисъл- много често, родителите не биват схващани от децата си като авторитети. Много често и родителите нямат капацитет. И, не е зле, училището като институция, да се включи. Не става въпрос, родителите да се разтоварят като задължения, като последните се връчат на учителите, а да се използва авторитета на училището. Също, това което се преподава, все пак се обмисля, прави се по някакъв успешен модел, включват се педагози, психолози , методисти.
В къщи, давах някакви елементарни здравни съвети на ММ, които той не отрази с години. Но отиде на лекар и той му каза същото. ММ това го ми съобщи като откритие за Нобелова награда. Явно, този съвет е трябвало да го даде човек, на който той да се довери, а не черната станция в къщи.

# 8
  • София
  • Мнения: 28 790
Само че има и много възрастни (70+), които трябва да минат такова обучение. Помня и времената, в които цяото село възпитаваше и съм много против това.
Накратко - много съм против такова масово възпитание.

# 9
  • Мнения: 6 504
Извън конкретния казус с часовете за добри обноски, ми прави впечатление, че масата няма умения да спори. Не могат да извадят аргументи, не могат да защитят мнение, не могат да прочетат различно мнение на опонент спокойно и да реагират възпитано, без обиди. Различното мнение, подкрепено с аргументи и поднесено грамотно и възпитано, моментално и масово бива квалифицирано с агресия и обиди, бива оплюто, преиначено или бива подигравано на много ниско ниво. Във Фейсбук е много видимо, по групите е ад от неграмотност и посредственост. Независимо от тематиката на групата, масовото ниво на общуване е много, много ниско.

По конкретиката - възпитанието на децата е работа само и единствено на родителите. НО е добре в часове по етика или час на класния или подходящ друг предмет да бъдат разглеждани общоприемливи обществени норми и принципи на общуване и поведение. Децата идват в училище с различен бекграунд, от различна среда и с различно домашно възпитание. Добре е да им се разяснява как функционира светът и обществото извън техния личен балон. Не съм наясно с учебните програми в България в момента, затова ме извинете, ако тематиката е включена вече някъде.

Последна редакция: чт, 28 юли 2022, 13:07 от Mößbauer-Effekt

# 10
  • София
  • Мнения: 35 244
Ще подкрепя Андариел, но часове по какво ли не на парче - не си изпълняват идеалистичният замисъл.
Брънката е в семейството и да, някои нямат капацитет и възпитанието спира до манджата и дрехите на гърба.
Но пък съм за часове по дебати - да се научат на чуваемост и да се научат да говорят един с друг.

# 11
  • Мнения: 3 916
Не намирам за правилно такова предложение, за пореден някакъв измислен час по нещо си. Моите деца са прекарвали по 8 учебни часа, по 9, дайте да им сложим десети учебен час за деня. Няма да се учудя, ако децата бойкотират подобни часове. Има си час на класа, има си варианти и моменти, това току-така с материал, преподаден в час не се налива. Дано авторката не се засегне, че не ми харесваи не одобрявам идеята и.

# 12
  • София
  • Мнения: 62 595
В самата литература, която изучават децата има предостатъчно неща, за които един учител може да се закачи, за да обясни . Особено по литература, дори при изучаването на приказки има поле за възпитаване в добро отношение, защото винаги се анализира поведението на героите. Само че е доста хлъзгаво, защото често моралните еталони в литературата са нарушени. Дори ако щеш, Хитър Петър  лъже на поразия, само и само да мине метър, но е маскирано като справедливост. Затова, дайте да оставим тая работа с възпитанието в училище, че съвсем ще затънем. Достатъчно е в детското заведение и в училище да има правила относно дисциплината, които да се спазват. Аз като родител друго не искам, също и като евентуално служебно обвързан друго не искам. Когато възрастните и децата започнат да спазват правилата в детските заведения и училище, тогава нещата доста по-добре ще се получат и навън.

# 13
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Аз при подобни ситуации излизам от нивото на съдържанието (предложението и отговора) и гледам по-глобално.

Не оценявам кой прав и кой крив.
Когато разбера  мотивите, които стоят зад предложението, както и мотивите на другата страна, е много по-лесно да излезна от емоционалната шина и да разбера кое е породила подобна реакция.

# 14
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 297
За детето водещи са семейният модел и възпитание. Ако в семейната среда липсва елементарно възпитание и общата култура клони към нула, то часовете по обноски биха били пълна загуба на време и ресурси.
За съжаление тези дни често се натъквам на такива родители, най- пресният пример- синът ми се люлее на люлка, пристига един момък 8-9- годишен и с гръм и трясък заявява в прав текст на сина ми, че ако не слезе веднага от люлката, ще му спука главата. На крачки от нас стоеше майка- дабуч, която се направи на приятно разсеяна дори след като отбелязах, че децата й са ужасно невъзпитани.
На следващия ден чух деца да си разменят "любезности" като ку$рво и боклук, а майките съвсем лежерно отбелязаха, че ако не спрат, ще ги пребият.
Та, часовете трябва да са за родителите.
И само една вметка.
Сигурно сте чули за нашумелите напоследък плюшки- изроди хъги- уаги, или както там се казват. Всеки ден срещаме деца с това чудо в ръце и на мен вече ми писна да обяснявам на малкия защо няма да получи тази играчка. И пак получавам въпроса- защо другите да имат, а аз не. Обясбявам, че всеки родител отговаря за своето дете и това, че другите имат или правят някои неща, не означава, че те са нещо хубаво. Аз, като родител, съм преценила, че това не е добро за теб, за останалите не мога да отговарям.

Общи условия

Активация на акаунт