Кандидатстване след 7ми клас - какво бихте променили?

  • 7 192
  • 64
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 622
Здравейте!

Какво бихте променили оносно кандидатстването след 7ми клас?

Бихте ли писали становища за проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10/01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование - https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG … cess=1#addcommentз
?

Класиране в СМГ - https://smg.bg/priem-sled-7-klas-novini/2022/08/16/6375/chetvyrt … na-godina-3-etap/

Свободни места в СМГ  - https://smg.bg/priem-sled-7-klas-novini/2022/08/16/6378/edno-svo … na-godina-3-etap/

Класиране 18-то училище - https://18sou.net/wp-content/uploads/2022/08/klasirane.pdf

Свободни места 22ро училище - https://www.22seu.bg/Article?id=294

Последна редакция: ср, 17 авг 2022, 13:29 от nellytan1

# 1
  • Мнения: 9 441
Бих включила изпит по свободноизбираем предмет + български език. Например, дъщеря ми е силна по английски език, а слаба по математика, съответно това може да й изиграе лоша шега при кандидатстването. Реално езиците много й се отдават, но така е измислена системата, че в езиковите гимназии ще влязат, тези които са силни по математика. Някак несправедливо е.

# 2
  • Мнения: 1 622
И аз си мисля, че е добре децата да имат алтернативи.

Моята дъщеря ходи на олимпиада по химия и билология. След това ходи на състезанията на НПМГ и се представи прилично, но въпреки това голяма тежест имат и точките от НВО.

Това, което мен лично ме впечатли е, че голяма част от паралелките с профил "Природни науки" въобще не взимат под внимание оценките от Биология и Химия. Масово е НВО БЕЛ и Мат и отново от дипломата БЕЛ и МАТ. Какво тогава правим с децата, които харесват други предмети освен БЕЛ и МАТ?

# 3
  • Мнения: 49
И аз си мисля, че е добре децата да имат алтернативи.

Моята дъщеря ходи на олимпиада по химия и билология. След това ходи на състезанията на НПМГ и се представи прилично, но въпреки това голяма тежест имат и точките от НВО.

Това, което мен лично ме впечатли е, че голяма част от паралелките с профил "Природни науки" въобще не взимат под внимание оценките от Биология и Химия. Масово е НВО БЕЛ и Мат и отново от дипломата БЕЛ и МАТ. Какво тогава правим с децата, които харесват други предмети освен БЕЛ и МАТ?
За образованието до 7 клас е абсолютно справедливо да се има предвид нивото на български език и математика, тук не става въпрос за харесване, това са основополагащи знания, които при нормално положени усилия трябва да са разбираеми за над 90% от учениците. Да не говорим, че след седми клас харесванията и уменията в дадена област могат рязко да се променят. Категорично като + могата за различните гимназии да се включат като балообразуващи и другите предмети под някаква формула, трябва да има гъвкавост, но не да се изключи един от предметите БЕЛ и МАТ.

# 4
  • Мнения: 1 622
В НПМГ например си ползват НВО МАТ и БЕЛ, но ползват и оценки от състезания и олимпиади по Химия и Биология. Учочнявам се, че това е за паралелките с природни науки. От училищните предмети ползват Биология и Химия, та са успели да постигнат някакъв баланс.
За съжаление обаче са само 3 паралелки и децата поемат голям риск като се подготвят за още 2 предмете допълнително.  Олимпиадите са си доста сложни.
Няма други училища, които ползват оценките от олимпиадите. А както вече писах масово училищата с някакъв профил (например природни науки) не взимат под внимание други оценки освен БЕЛ и МАТ.

Другото, което ме шокира, но не знам дали е вярно, е че нашата съседка, която е директор каза, че пренасят на ръка оценките от електронния дневник към системата. Може би има доза истина, защото доста време чакахме оценките да се появят. После още доста време чакахме системата да сметне бала. Ако това с пренасянето на ръка е вярно (надявам се да не смятат на ръка всеки един бал) то е пълно безумие. Би трябвало лесно да взимат оценките от електронните дневници и да ги импортват в системата.

Редно е и баловете да се смятат атвоматично , когато добавяш паралелка.

Дописвам се относно този цитат: "Да не говорим, че след седми клас харесванията и уменията в дадена област могат рязко да се променят."  - В нашата образователна система няма опции (или поне до колкото знам не са много), в които лесно можеш рязко да си промениш това, което изучаваш.
Например, ако са те приели в немската и установи детето, че това не е неговия език, трудно може да се прехвърли другаде. Или пък ако е записало икономически техникум, до колкото знам не може да се прехвърлиш в езикова.
Общо взето в 7ми клас детето трябва да е определило какво иска да прави.  Ако не е, записва паралелки, които не са профилирани по нищо.

Последна редакция: чт, 18 авг 2022, 13:53 от nellytan1

# 5
  • Мнения: 354
От февруари 2022 година е въведена нова система на националната единна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). В Модул Дипломи на същата система се качват дипломите след като са разпечатани и сканирани (вкарват се в регистъра https://regdiploms.mon.bg/). За минали години не знам, но със сигурност тази година не е имало пренасяне на ръка от електронния дневник към НЕИСПУО или пък към ЕИСИП. Може би вашата съседка е имала предвид пренасяне на оценките в АдминПро, системата, която се използва от 20 години от голям брой училища за разпечатка на дипломите.

Информацията в ЕИСИП.
В ЕИСИП се прехвърля автоматично информацията от НЕИСПУО и по-точно данните за учителите и децата и то не само за 7 клас, а за 4, 10 и 12 клас. От там училищата определят изпитите, залите, квесторите.

Защо ЕИСИП не смята автоматично бала?
Отнема техническо време да се прехвърли информацията от НЕИСПУО към профилите не децата в ЕИСИП. Всичко се прави на регионално ниво, но за да се извърши националното класиране, трябва всички РУО-та да са с генерирани оценки от свидетелствата в ЕИСИП. Това в повечето случаи става ден-два преди класирането. Но за да си свърши работата РУО трябва училищата да са подали оценките от свидетелствата, а това не беше никак лесно тази година. Грешка след грешка, да не говоря за 12 клас колко зле беше. Броих в рамките на 24 часа колко актуализации на АдминПро излязоха - 4 за 24 часа. За всяка актуализация трябва да си играеш наново да инсталираш вкарваш образци и прочие. Па недай си боже да си прецакал и шаблона за принтиране.

От новата учебна година 2022/2023 би трябвало прехвърлянето на информация да става много по-бързо и лесно, защото външните доставчици на електронни дневници са директно свързани с НЕИСПУО и черпят информацията от там и я качват пак там.
Ако електронният дневник е на АдминСофт в АдминПро като принтираш оценките излизат автоматично. Ако работиш с Школо и искаш да принтираш в АдминПро въвеждаш на ръка. Ако си с Школо и принтираш с Школо излиза всичко автоматично.

За балообразуването.
Всяко училище решава как да бъде балообразуването. Няма нито един нормативен акт, който да задължава за  как да се сформира бала спрямо профила/професията на паралелката. Моето мнение за природните науки, щом училищното е сметнало, че няма да иска поне оценките от свидетелството, то значи толкова е и ученето на природни науки.

Относно олимпиадите.
Съгласно чл.57 ал.3 на Наредба 10 всички балообразувания трябва да включат резултатите от НВО, затова се явяват на НВО, защото е конкуресен изпит. Всяко училище на основание чл.57 ал.2 могат да включат олимпиади и/или национални състезания включени в календара на МОН стига да има взето решение на педагогическия съвет.
С две думи. Всяко училище си решава само и никой не може да го задължи към сега действащото законодателство.

# 6
  • Мнения: 1 622
epicagotenmoten, благодара много за информацията. Тя ми помогна да си отговоря на доста върпроси, които имах.

Дали може да дадеш повече разяснения относно това:
Но за да си свърши работата РУО трябва училищата да са подали оценките от свидетелствата, а това не беше никак лесно тази година. Защо не е лесно? Това свързано ли беше с факта, че въпреки, че ползваме електронни система все още дипломите се разпечатват и подписват на ръка?

До колкото разбрах от съседката не е позволено да се ползва електронен подпис, което усложнява доста цялата процедура. От електронна трбва да се прехвърл в хартиена и след това отново в електронна.

# 7
  • Мнения: 354
От както го има регистъра, тоест 2008-2009,  дипломите са били в хартиен и електронен вариант. Не беше лесно тази година именно заради новата НЕИСПУО и новите технически изисквания.
До миналата година като си вкараш оценките от дипломите, като разпечаташ и сканираш, АдминПро имаха интеграция с регистъра през АдминРД (модул за дипломите). От тази година вече не стават така нещата. За да качиш диплома генерираш архив пълен с XML файлове, в които се намират данните отделно за детето, номер на диплома, сканираното копие, оценките, училището, директор, предмети всичко, което го има на хартиения носител.
Проблемите бяха: прекалено голям размер на архива (сиреч, 50 човека наведнъж не може ги качиш, тря ги делиш малко по-малко, а си представете училищата с повече от 2 паралелки), грешки при разчитането на XML файлове (нещо вътре системата решава, че не му харесва и изплюва целия архив) а ходи търси кво и що става така. Един проблем в XML файл целият архив не го приема и ходиш да генерираш нов. НЕИСПУО крашва, не работи. Всеки ден ново изискване излизаше.
За дипломите на 12 клас си спомням всичко готово, вкарано и т.н след 2 часа ще се принтира. Получава се писмо от РУО в дипломите срещу наименованието на Профилиращия предмет да няма тирета (досега там където нямаше оценки се слагаха директно тирета). Айде чакаш нови ъпдейти на Админ и Школо, защото ако не е както го иска МОН НЕИСПУО ще го изплюе. Проверяваш дали е изпълнено новото условие.
И всичко това дойде, защото преди 2 години горе-долу е направена обществена поръчка от Вълчев и казано втория срок на 2022 година да се въведе система, която дори не е готова. Няма да коментирам интерфейсът колко е малоумен.

Затова казвам, че не беше лесно.

Подписването на ръка и принтирането са най-малкия проблем. Едно подписване в най-лошия случай да отнеме един ден, макар, че стават за 2 часа макс. За един ден могат да се подпишат и сканират, зависи кой колко бързо иска да си свърши работата.

# 8
  • Мнения: 1 622
Много благодаря!
Явно отново проблемът е смесването на електронното и хартиеното издаване на дипломи +  имало е и някакъв софтуерен проблм. Това, което заема най-много памет е именно сканираното копие на дипломата. Останалите текстови данни не заемат много място.

Относно този цитат: За балообразуването.
Всяко училище решава как да бъде балообразуването. Няма нито един нормативен акт, който да задължава за  как да се сформира бала спрямо профила/професията на паралелката. Моето мнение за природните науки, щом училищното е сметнало, че няма да иска поне оценките от свидетелството, то значи толкова е и ученето на природни науки.

И аз съвсем случайно установих, че всъщност само НПМГ предлагат наистина такъв профил. Другите са си езикови училища, които евентуално в 11 клас могат да предложат такъв профил и то в много ограничени часове. В крайна сметка - едно нищо, но от сърце Simple Smile
Така както в момента се представя информацията от МОН е много подвеждаща, хем има профили ама не съвсем!

Последна редакция: чт, 18 авг 2022, 16:01 от nellytan1

# 9
  • Мнения: 354
Нещо не сте ме разбрали. Проблемът не е в това, че дипломите ги има на хартия и в регистъра. Навсякъде по света ги има на двете места. Проблемът беше, че МОН пуснаха система, която не беше завършена и на час по лъжичка пускаха нещо.

Няма такова нещо като евентуално да предложат такъв профил. Профилирането се извършва в 11 и 12 клас. Съгласно чл.2 ал.7 от Наредба №7 от 2016 за профилираното обучение първи и втори профилиращ предмет са определени на национално ниво спрямо паралелката. За профил "Природни науки" задължителните профилиращи предмети определени на национално ниво са Биология и ЗО и Химия и ООС като часовете са от 4 до 8 на седмица по всеки предмет.

Най-вероятно имате предвид броя часове през първи гимназиален етап и по-точно Раздел Б (ИУЧ) и Раздел В (ФУЧ). Там какви часове ще се сложат се решава на училищно ниво при изготвянето на училищните учебни планове. Дефакто МОН определя само Раздел А при първи гимназиален етап. Избираемите учебни часове в Раздел Б трябва да бъдат определени задължително, но никой не задължава да има ФУЧ.

Чисто нормативно МОН не подвеждат, защото профилирането си го има, но в 11 и 12 клас и смятам, че това е ясно на всички. Затова смятам, че трябва училищата да си публикуват учебните планове, за да може родители и ученици да са запознати какво аджеба ще изучават преди да се профилират.

# 10
  • Мнения: 21 455

Училищата в София-град, които тази година са включили като балообразуващи предмети от свидетелството БЕЛ+МАТ за профил " Природни науки", всъщност са по-малко от тези, който са избрали БЗО+ХООС или БЗО+друг предмет. Това, че първият чужд език в дадена паралелка се изучава интензивно, не означава, че той ще бъде профилиращ предмет във всички случаи.
Задължителните профилиращи предмети за профил " Природни науки", определени на национално ниво с Наредба 7 са БЗО+ХООС или ХООС+ФА. Напоследък не ми е попадала втората комбинация, което разбира се не означава, че не се предлага. Минимумът от часове е 4+1 ( 4 за задължителните модули и 1 - за избираемите).
Често във форума ми прави впечатление, че се говори за профилиране преди втори гимназиален етап.  Няма такова. От мнението преди моето става ясно откъде идва подобна заблуда.
И още едно погрешно схващане, което се наблюдава не само тук. Езиковите гимназии не са хуманитарни училища.
Мисля, че малко поизместихме фокуса на темата, а крайният срок за подаване на мнения и предложения за изменения и допълнения към Наредба 10 наближава.

# 11
  • Мнения: 486
Какво бих променила? Това, което не ми харесва е ходенето по уроци в 7 клас. Живея в София и не познавам дете, което не ходи на уроци в 7 клас. При това не само тези, които изкарват оценки за елитни гимназии, а всички. Не знам, какво не е наред в системата, за да се получава така, но нещо не е както трябва.

# 12
  • Мнения: 1 622
Дидева, да има доста училища, които са включили Биология и Химия в балообразуването, но в колко от тях би кандидатствало детето Ви?
Някои от тези училища откровено не стават за подготвянето на деца по тези предмети въпреки, че ги предлагат като профил. Това също би било добре да се регулира по някакъв начин, защото подвеждат децата.

Съвсем случайно попаднах на хорариума на някои от училищата.  Ами нямаха нищо общо с НПМГ. Не съм стигала до хорариумите на 11 и 12 клас и не знам дали поне за тези класове  се припокриват.

От моите проучвания, които направих пост фактум установих, че реално профилиране за природни науки има само в НПМГ. Те успяват по някакъв начин да включат и допълнителни часове, които в другите училища ги няма и то още от 8ми клас. А в 8-ми клас голяма част от паралелките природни науки нямат въобще химия и биология. Как така едни училища успяват наистина да предложат повече часове за профила, а други карат на стандартните часове спуснати от МОН?
Ако трябва да съм честна - доста объркано ми се струва цялата ситуация с профилите.

Относно становищата. На база опит с ДГ не вярвам много хора да изпратят становища. Предполагам за 7ми клас ще има още по-малко заинтересовани, защото хората минават през него 1 или 2 пъти и то много бързо отминава кампанията. За ДГ може да минеш и 60 класирания преди да те приемат и въпреки това малко хора пишат становища.

Аз лично не разбирам, защо не се ползва сега съществуващата система и за следващите класирания? След 3-то може да определят още 2 или 3 класирания, но те да стават през системата. Така децата ще имат избор да кандидатстват в повече от едно училище, а не само в едно с оригинала.
Като гледах, че деца с бал над 480 остават не класирани в СМГ ми става тъжно за тях, че могат да кандидатстват само на едно място след 3-то класиране.

peve, моето дете не е ходило на уроци по математика. Подготовката му е предимно от домашните работи през годината. Тотално отказва да прави нещо допълнително. Има 63т., като се има предвид, че допуснала типичните за нея доста тъпи грешки от рода да прочете момичета вместо момчета. За отношението да забрави да пише 5:1, а е писала само 5 и още такива глупави неща. Като цяло според мен НВО математика не е труден. Проблемът според мен е, че в училище нямат въобще време да се подготвят за формата му. Нямат време дори да преговорят достатъчно добре материалът от 1ви срок или дори от предишните години.
За НВО БЕЛ не мога да коментирам - там съм много боса. Но от това, което децата коментират за него, явно  също не е било трудно. Но отново и за БЕЛ няма достатъчна подготовка  в училище. Дето взимаше частни уроци, за да наваксаме тоталните пропуски, които имаше от ДО обучението. Но като цяло тя си има пропуски по този предмет още от първи клас. По някаква причина успя да постигне по-добър резултат за този изпит, макар по-малко да се давала зор и пак с типичните за нея тъпи грешки.
Та знам ли, ако има добри учители, може би ще могат да минат и без допълнителни уроци.

Последна редакция: пт, 19 авг 2022, 00:27 от nellytan1

# 13
  • Мнения: 354
Всяка една паралелка на всяко училище минава през одобрение от РУО. Сега.. какви са изискванията точно - не знам.
Съвсем случайно попаднах на хорариума на някои от училищата.  Ами нямаха нищо общо с НПМГ. Не съм стигала до хорариумите на 11 и 12 клас и не знам дали поне за тези класове  се припокриват.

От моите проучвания, които направих пост фактум установих, че реално профилиране за природни науки има само в НПМГ. Те успяват по някакъв начин да включат и допълнителни часове, които в другите училища ги няма и то още от 8ми клас. А в 8-ми клас голяма част от паралелките природни науки нямат въобще химия и биология. Как така едни училища успяват наистина да предложат повече часове за профила, а други карат на стандартните часове спуснати от МОН?
Ако трябва да съм честна - доста объркано ми се струва цялата ситуация с профилите.
Паралелките с природни науки, които са с интензивно изучаване на чужд език в 8 клас Раздел А нямат биология, химия, физика, история, георгафия нито часове в Раздел Б. Причината - децата изучават 18 часа чужд език, следователно напълват норматива от минимум 32 часа от Раздел А и Раздел Б.
Максът е 36 часа. Училището може да предложи още до 4 часа от Раздел В. И пак казвам ИУЧ и ФУЧ се определят от училището, а не от МОН.
Обаче се замислете. 36 часа (Раздел А + Раздел Б + Раздел В) + Часовете извън учебния план (Час на класа и Модул "Спорт") правят общо 38 часа на седмица или по-точно - всеки ден по седем часа и три дни по 8 часа на ден. Да, децата са там да се учат, не да си почиват..., но е много натоварващо. Сложете в повечето случаи и времето за превоза на отиване и връщане от училище.

Другата гледна точка - финансовата. Колкото повече часове има, толкова по-голям разход за заплати на учители се дава. Явно училището е сметнало, че не може да изплати тези часове. Едно е НПМГ, което е държавно и се финансира от МОН, друго е средно училище с бюджет от общината.

Ако МОН тръгне се меси във всеки учебен план, за да се уеднаквят няма да има иновативни училища, иновативни паралелки и прочие.Понеже говорим за НПМГ имаха една година СХН като паралелка. В Раздел Б и В бяха включили Информатика, Математика, ИТ. Пак СХН, обаче в друго училище вкарани предмети: Основи на програмирането, Криминалистика, Право.
Ето затова не трябва МОН да уеднаквява плановете, защото училищата могат да предложат дисциплини, които ги няма в друго училище. По този начин се открояват едни от други.

За 11 и 12 клас да уточним. Всеки профилиращ предмет има задължителни модули, които са за ВСИЧКИ училища със съответния профилиращ предмет, и избираеми модули, които се избират на училищно ниво. Хорариумът на един профилиращ предмет варира от 4 до 8 часа в зависимост от това дали е първи, втори, трети или четвърти. Като отбелязвам, че задължителните модули по съответния предмет за всички училища са с еднакъв хорариум и ДЗИ-то по профилиращ предмет е само върху материала от задължителните модули.

Аз лично не разбирам, защо не се ползва сега съществуващата система и за следващите класирания? След 3-то може да определят още 2 или 3 класирания, но те да стават през системата. Така децата ще имат избор да кандидатстват в повече от едно училище, а не само в едно с оригинала.
Аз ще задам друг въпрос. Нека размишляваме над него. Какво правим, когато минат тези допълнителни класирания, и пак има свободни места? Ще ги запълваме на принципа кой превари той завари ли? Ще е честно ли спрямо тези, които са влезли по дневния ред? Дори термин "четвърто класиране" няма. Правилното е "попълване на незаети места". И понеже няма такъв термин, класирането не минава през системата. Абсолютно съм съгласен, че трябва да има някакъв контрол, няма спор в това, но ако го вкараме попълването през системата пак ще има незаети места и рано или късно отново ще трябва да се върнем на "училищното класиране".
Има се и предвид два факта - първо, че са малко на брой хората, които отиват/остават за попълване на местата и второ общо местата винаги са повече от кандидатстващите и едвали някой ще остане без училище.

За частните уроци.
Недейте да обвинявате учителите, че не били добри и затова се ходело на частни уроци. Факт, има учители, които не могат да си свършат работата, но някакси един "негоден" да се появи и цялата гилдия отива под общ знаменател. Има много добри учители и продължават да излизат добри кадри с различни награди от конкурси и състезания получени по време на следването си. Лично аз познавам двама такива.
Какъв всъщност е проблемът? (Ще говоря само за БЕЛ, защото в математиката изобщо ме няма) Материалът за НВО по БЕЛ обхваща общо 21 произведения, които не само от 7 клас (за сравнение за ДЗИ БЕЛ ООП произведенията са 27). При 5 часа седмично, в които ти трябва да упражняваш граматика, да пишеш преразкази, тези и да взимаш новите произведения и да ги затвърдиш, някъде трябва да намериш и място да преговориш и да упражниш произведенията от предните години. Е според мен няма как да стане... Затова хората се насочват към частните уроци, не толкова да им преподадат урока, а за да затвърдят наученото в училище от учителя си.
И за да избегнем спекулации, че само деца от общинските и държавните училища ходят на частни уроци, ще кажа, че много деца в образователните центрове са от частни училища. Нали се говори, че частните били по-добри, тогава защо ходят на частни уроци? Е по същата причина... защото материалът е много, а времето за преговор и упражнение малко.

# 14
  • София
  • Мнения: 3 030
Не може за всички пропуски на децата да се обвиняват учителите. Има чудесни учители, има и деца, на които не им се отдава и не им се учи, а има и огромен материал, за който не стига времето обикновено.
Частните уроци са за затвърждаване на материала и за откриване на пропуски. Децата и родителите, които иска да постигнат хубави резултати на НВО, ходят на школи и уроци. Например детето ми е много добър по математика, но по Литература беше несигурен на преразказ и тези, не му се отдаваха, иначе се справя супер по литература. На допълнителни уроци успя да напрадне много с литературата и се почуства сигурен. Иначе учителката им в училище е много добра, но няма как индивидуално да обърне внимание на 26 деца, а той имаше нужда от такова внимание, което получи на частни уроци и нещата се наредиха.
Така, че много са нещата, не е само черно и бяло - лоши учители, трябват уроци, добри учители - не трябват.

Epicagotenmoten, благодаря за подробните обяснения!

Общи условия

Активация на акаунт