Кандидатстване след 7ми клас - какво бихте променили?

  • 7 205
  • 64
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: X
Моите впечатления относно нормативната уредба в сферата на образованието са, че виждаме заложените проблеми в нея едва когато ни засегнат лично. А в повечето случаи тогава е малко късно за отправяне на мнения, бележки и предложения.
Профилирането е коментирано многократно във форума още от приемането на ЗПУО. Обикновено през годините периодично се повтарят няколко неща ( най-често в темите за седми, десети и дванайсети клас):
1.   Темата за ранното обучение по профилиращите предмети ( в първи гимназиален етап);
2.   Схващането, че езиковите гимназии са хуманитарни училища ( признавам си, че преди много години, когато не познавах материята, самата аз съм застъпвала това мнение);
3.   Идеята за отделен изпит за най-предпочитаните училища, в частност математическите гимназии;
4.   Недоволство от това, че в осми клас обучението по английски език започва от а-б;
5.   Различни въпроси, свързани с полагането на задължителните ДЗИ и ДЗИ по желание.
6.   Преместването от една паралелка в друга ( в повечето случаи в различни училища)
Списъкът е дълъг и със сигурност не е изчерпателен. Всичко от изброеното повече или по-малко е било коментирано във форума през годините.
Що се отнася до учебните планове, за мен наличието само на рамкови такива е за предпочитане. Добре е училищата да имат известна автономност пред това всичко да се спуска централизирано.
По отношение на класиранията ще се самоцитирам от няколко седмокласни теми.
Няма такова нещо като четвърто класиране. Има допълване на паралелките до максималния брой ученици.  Приемът не може да продължава до безкрайност. Идеята е от една страна да не останат деца без училище, а от друга - паралелките да бъдат допълнени до максималния брой ученици или, ако не са събрали минимума, това евентуално да се случи до 11 септември.
Това, че някой с бал 480, който е бил приет някъде, е решил да си изтегли документите и да се пробва за останали свободни места в някое училище след трети етап на класиране е осъзнат риск. Неслучайно при това кандидатстване се изискват оригинали на документите. Защо се появяват свободни места в много апетитни паралелки, нарушава се Наредба 10 или се прилагат разни други тактики като кратки срокове и подаване на вътрешна информация е много дълга тема.
По отношение на извънучилищната подготовка за НВО, включително школите и уроците.  От една страна, в училище няма достатъчно часове за упражнения не само върху формата на НВО, но и изобщо върху материала от учебната програма ( поне по математика).От друга - докато има състезание ( а класирането е точно това), ще има и такава подготовка. Някой ще чисти пропуски, друг ще затвърждава наученото, трети просто ще се презастрахова.
И в заключение, тъй като пак избягахме от същността на темата, едно предложение на СРСНПБ за изменения и допълнения на Наредба 10. В частта за класиранията след трето се предлага те задължително да са според бала, а не както досега по определени критерии съобразно вида на образованието и на спецификите на обучението, като се подават копия на изискуемите документи, а оригиналите се представят само за сверяване. Има и други интересни моменти.

# 16
  • Мнения: 1 624
Много благодаря на всички за разясненията, които давате.

Според мен е добре в табличката, която МОН предоставят за балообразуването на всяка едн паралелка е добре да има и инфо за хорариума (основен + допълнителен) за профилиращия предмет. Така децата по-лесно могат да се ориентират колко се набляга в съответната паралалка на профила, който те искат да учат.

Относно класиранията. Аз лично не виждам разлика между първо, второ, трето, четвърто и n-to класиране. За всички класирания ти допълваш някакви незаети места. За първо е по-особенно, че на този етап всички места са незаети.
Ако се направи така, че системата автоматично знае в кое училище колко свободни места има, ще е по-лесно да се ползва за всички класирания. Системата трябва да има инфо и дали детето е записано някъде (общинско, частно или държавно училище).
Аз лично мисля, че могат да си орпеделят от началото 5 класирания, като последното да е първата работна седмица на на септември. Да е ясно на децата и родителите, че това е последния шанс. Но класиранията трябва задължително да са през системата и с възможност за избиране на колкото искат паралелки със свободни места, а не както сега само на 1 паралелка.

Относно езиковите училища. Все още не мога да намеря обяснение за себе си защо са ни необходими такива училища. Езиците трябва да са добре застъпени от 1ви до 7ми клас и след това те трябва единствено и само да се надграждат. Наистина на разбирам каква е необходимостта в 7ми клас тепърва да започваш да учиш език от 0-та и то с толкова много хорариум. Нека пак да има езици, които да започват от начало в 7ми клас, но хорариума да не е толкова много. Аз не знам друга образователна система където да има нашия еквивалент на езикови училища...

# 17
  • Мнения: 357
Дидева, по определени критерии съобразно вида на образованието и на спецификите на обучението не е ли именно балообразуването определно за съответната паралелка, или не го разбирам правилно. Ако не е това, тогава имало ли е случаи училища да определят нови критерии за попълване на местата.

# 18
  • Мнения: X
Щом Стаматов е конкретизирал нещо в предложението на СРСНПБ, значи няма дим без огън.
Да ги наречем допълнителни критерии. Напоследък не следя допълването на паралелките след трето класиране, но помня този случай.

# 19
  • Мнения: 1 624
Интересно!
Не знаех, че след 3-то класиране могат да сменят критериите.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
Не ми харесва това НВО, но поне е относително най-справедливо - еднакво е за всички деца. Има и училища с отделен прием. Олимпиадите трябва да са важни за тях. Поне сега и 1 точка да изкара детето, пак участва в класирането. Преди няколко години трябваше поне трайка по двата изпита. Засега нищо да не променят, че ще стане голяма каша, ако сложат още предмети или по избор.

# 21
  • Мнения: 486
Ако проблемът с уроците произтича от липсата на достатъчно време за подготовка в училище за изпита, значи трябва да се редуцира материала и да се предвиди такова време. Това е задължителен изпит въведен от МО и училището носи ангажимент да подготви децата за формата на изпита.

# 22
  • София
  • Мнения: 62 595
Проблемът с уроците е конкуренцията - много деца за малко места в елитните гимназии. Същата работа като навремето, само че когато сме били деца не сме го осмисляли, а сега като родители разбираме важността на начинанието. Уроците не са наше изобретение, западняците и те се скъсват от уроци, когато се решава съдбата на децата в какво училище ще се класират. Това е положението - всеки си преценя. Wink

# 23
  • Мнения: 357
Публикували са справка със становищата за Наредба 10 и становищата за Наредба 4 (за учебния план)

Последна редакция: вт, 23 авг 2022, 21:44 от epicagotenmoten

# 24
  • Мнения: 15
Здравейте,
В случай, че детето не го приемат никъде на т.нар. четвърто класиране и няма свободни места, има ли някакви други опции? С непрекъснатото движение, изтегляне на дипломи, кандидатстване с копия е трудно да се проследи реалната възможност за прием. А две от училищата, в които детето ми кандидатства беше следващо в списъка, но никъде не приемат резерви. Прави се ново класиране при изтегляне на документи...и така до безкрай...Четох някъде, че с молба до РУО може да се кандидатства за място, ако бала е равен на приетото с най-нисък бал в паралелката? Как стои въпроса с преместването в друго училище по време на учебната година?Предполагам, че не е вярно, но бихте ли ми казали къде мога да получа информация.
Благодаря предварително!

Последна редакция: ср, 24 авг 2022, 11:47 от Ivvy53

# 25
  • Мнения: 486
Здравейте,
В случай, че детето не го приемат никъде на т.нар. четвърто класиране и няма свободни места, има ли някакви други опции? С непрекъснатото движение, изтегляне на дипломи, кандидатстване с копия е трудно да се проследи реалната възможност за прием. А две от училищата, в които детето ми кандидатства беше следващо в списъка, но никъде не приемат резерви. Прави се ново класиране при изтегляне на документи...и така до безкрай...Четох някъде, че с молба до РУО може да се кандидатства за място, ако бала е равен на приетото с най-нисък бал в паралелката? Как стои въпроса с преместването в друго училище по време на учебната година?Предполагам, че не е вярно, но бихте ли ми казали къде мога да получа информация.
Благодаря предварително!
Не може да не го приемат никъде. Просто е много изнервящо това теглене и подаване на документи.

# 26
  • Мнения: 49
В НПМГ например си ползват НВО МАТ и БЕЛ, но ползват и оценки от състезания и олимпиади по Химия и Биология. Учочнявам се, че това е за паралелките с природни науки. От училищните предмети ползват Биология и Химия, та са успели да постигнат някакъв баланс.
За съжаление обаче са само 3 паралелки и децата поемат голям риск като се подготвят за още 2 предмете допълнително.  Олимпиадите са си доста сложни.
Няма други училища, които ползват оценките от олимпиадите. А както вече писах масово училищата с някакъв профил (например природни науки) не взимат под внимание други оценки освен БЕЛ и МАТ.

Другото, което ме шокира, но не знам дали е вярно, е че нашата съседка, която е директор каза, че пренасят на ръка оценките от електронния дневник към системата. Може би има доза истина, защото доста време чакахме оценките да се появят. После още доста време чакахме системата да сметне бала. Ако това с пренасянето на ръка е вярно (надявам се да не смятат на ръка всеки един бал) то е пълно безумие. Би трябвало лесно да взимат оценките от електронните дневници и да ги импортват в системата.

Редно е и баловете да се смятат атвоматично , когато добавяш паралелка.

Дописвам се относно този цитат: "Да не говорим, че след седми клас харесванията и уменията в дадена област могат рязко да се променят."  - В нашата образователна система няма опции (или поне до колкото знам не са много), в които лесно можеш рязко да си промениш това, което изучаваш.
Например, ако са те приели в немската и установи детето, че това не е неговия език, трудно може да се прехвърли другаде. Или пък ако е записало икономически техникум, до колкото знам не може да се прехвърлиш в езикова.
Общо взето в 7ми клас детето трябва да е определило какво иска да прави.  Ако не е, записва паралелки, които не са профилирани по нищо.
Мисля, че не сте ме разбрали съвсем точно. Като казвам "рязко да се промени" имам предвид, че дете, което си е мислело в седми клас, че математиката му върви, а в осми и девети раазбира, че езиците са неговата стихия, а друго което е казвало, че иска да учи само литература изведнъж намира идеята да стане лекар за чудесна. Тук това, че са избрали езикова или търговска гимназия няма изобщо да попречи...никой не говори за премествания, просто децата трябва да учат повече различни дисциплини и да имат време да харесват и променят ..Познавам много хора завършили и реализирали се в различни сфери от избраните в гимназията.За това на какъв учител ще попаднеш и как щете запали по нещо е още една отделна тема..

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Като стана дума за дисциплините, хич не съм фен на новата система за двустепенното гимназиално. За мен накрая е едно голямо нищо и ще създаде повече проблеми на младежите, отколкото ползи. Предпочитам соц системата в това отношение - учи се всичко до единайсти клас като младежите от техникумите пак имат пълния хорариум като тези в езиковите гимназии по основните предмети.

# 28
  • Мнения: 486
Като стана дума за дисциплините, хич не съм фен на новата система за двустепенното гимназиално. За мен накрая е едно голямо нищо и ще създаде повече проблеми на младежите, отколкото ползи. Предпочитам соц системата в това отношение - учи се всичко до единайсти клас като младежите от техникумите пак имат пълния хорариум като тези в езиковите гимназии по основните предмети.
Аз съм на същото мнение.

# 29
  • София
  • Мнения: 3 042
Като стана дума за дисциплините, хич не съм фен на новата система за двустепенното гимназиално. За мен накрая е едно голямо нищо и ще създаде повече проблеми на младежите, отколкото ползи. Предпочитам соц системата в това отношение - учи се всичко до единайсти клас като младежите от техникумите пак имат пълния хорариум като тези в езиковите гимназии по основните предмети.
Аз съм на същото мнение.

То на това мнение са и родители, и учители, но само тези от МОН не са....

Общи условия

Активация на акаунт