Как да избера за какво да уча?

  • 2 127
  • 27
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 12 254
Интересно. Аз години работя в такова училище и помня как фирмите идваха да предлагат работа на учениците още преди дипломирането им. Работа като помощник строителен техник със заплата по-висока от тази на учителите по това време. Повечето ученици се дърпаха обаче, не искаха. Но познавам и завършили, които точно по тази специалност започнаха и то единият от малък областен град.
Специалните предмети в "Строителство и архитектура" с професия Строителен техник, "Геодезия", "Пътно строителство", "Водно строителство" и т.н се преподават от правоспособни учители, три от архитекти и инженери с педагогическа правоспособност. Лошото е, че млади хора не желаят да се обвързват с учителстване заради цялата бумащина и незаинтересованост на част от учениците.

# 16
  • Мнения: X
Реализираните професионалисти се занимават с преподавателска дейност в университета, а не в училище. Мм като завършил Строителния техникум в София и после УАСГ точно това казваше, как имало дори изгонени преподаватели от уасг по някаква причина и после започнали да преподават в техникума. Не е нападка към никого, уважавам учителската професия, но особено в този сектор, всеки имащ желание да преподава, отива като университетски преподавател, не като учител.

Строителен техник е професия, която вече я вършат инженерите. Много от децата, завършили строителен техникум осъзнават, че това е тежка професия и после записват висше с друга насоченост.

Иначе мама ру, права си, че в която и да е професия много от младите кадри не искат да преподават. Имам колежка, филолог по образование, заклет преводач. Тя казва, че умира от кеф да преподава, но докато е била учител най-малко е преподавала и най-много е писала и се е занимавала с бумащина. И това я е отказало от учителската професия в училище.

# 17
  • Мнения: 12 254
За да има средно професионално образование трябват и специалисти, които да преподават специалните предмети. В противен случай ще стане като с трудовото обучение, което сега наричат "Технологии и предприемачество" и децата на практика не усвояват почти нищо. То и няма как един човек да е специалист и по техническо чертане, и по електротехника, и по дървообработване, и по готварство/ кулинария и по всичко още набутано хаотично в програмата и без връзка с останалите предмети. Ако искаме някакво качество на професионалното образование, то трябва и специалистите да слязат от пиедестала и да влязат в училище да си преподават професиите. Защото, едва ли някой ще вика строителен инженер да му шпаклова жилището, да му налепи плочките или електроинженер да му смени контакта. В живота са ни нужни майстори, а това са средни професионални кадри.
И какво лошо има момичето да завърши архитектура и да преподава в Професионална гимназия това, за което е учило, ако в града му работа по специалността е само с връзки? Или това не е работа по специалността да преподаваш?

# 18
  • Мнения: X
Ами може би не иска да е учител. За мен лично не би било удовлетворяващо да работя като учител в търговска гимназия. За мен това не е реализация, а по-скоро обратното. “Никъде не ме взеха, та учител станах!” Съжалявам, но с някои професии е така. А и пг-тата са пълни с деца от малцинствата и всички знаем как се влиза и излиза от там. Говоря за други пг-та, специално строителните техникуми още държат ниво.

# 19
  • Мнения: 1 745
Архитектурата, а и строителното инженерство са си супер. Нещо повече, ако вземете педагогическа правоспособност ще можете и да преподаване в ПГСАГ (строителните техникуми) по специалните предмети. А и кой е казал, че ще се реализирате после непременно в малкия град? С тези специалности можете да работите и зад граница.
На теория е така, на практика - не. Познавам деца, които завършиха в престижни университети в чужбина, с награди от конкурси по време на следването и там не намериха работа.
Преподаването в строителен техникум не е точно архитектура, това е по-скоро атестат за непригодност в професията.
Непригодност в професията? Да преподаваш? Трудно ми е да квалифицирам това изказване. Работя в чужбина с 4 архитектки, и аз това съм завършила. Нито една от нас не проектира, всичките - разочаровани от натовареността и неблагодарността на професията, специално за жени. Построената среда има толкова аспекти, за които отговаря архитектурата, като много разширена специалност. Ниша, различна от проектиране може даде намери, и да се твърди “непригодност”, е меко казано ограничено.

# 20
  • Мнения: 1 247
Спорът за преподаването е малко излишен. Едни намират смисъл в него, други - не. Важното беше (и мисля, че това беше идеята на Mama Ru), че това е просто още една възможност за работа след завършено такова образование.
Между другото имам позната, завършила архитектура. Млада жена е, работи по специалността си от около 10 години, но вече е толкова изморена от нея, че ми е споделяла, че смята да я поработи още малко и след това обмисля да стане точно преподавател. Счита, че в един етап от живота й това ще бъде по-смислено, отколкото да търчи насам-натам, да работи до късно, да гони срокове и т.н. И то планира да е точно в строителния техникум в Пловдив, където впрочем през последните години двете паралелки "строителство и архитектура" не са никак слаби (е, не влизат с бал като в езиковите и математическата, но в сравнение с преди 20 години имат голям напредък, една от причините за които са точно преподавателите). Сега, разбира се, ако някой ден това наистина стане, съм сигурна, че тийновете келеши ще й стопят лагерите много бързо и тя го знае отлично, но за нея това е начин първо да разнообрази живота и кариерата си, второ - да бъде полезна с още нещо на обществото.

Допълвам се:
Изобщо тази концепция за практикуване на някаква професия известно време (примерно 20 години) и след това продължаването й в друг вид и форма - преподаване, т.е. предаване на знания, умения, опит и мироглед на други млади същества - започва да ми харесва все повече и повече. Толкова ми е смислена, че даже вече не мога да се сетя за нещо по-ценно от това.

Последна редакция: ср, 15 фев 2023, 16:34 от Мила Атова

# 21
  • Мнения: 12 254
Само да вметна, че тийновете обичат млади учители, които са много по-близо до тях, отколкото възрастни.
И да, моето предложение бе именно това - педагогическата правоспособност е нещо допълнително към основната специалност, по желание, но и дава още една възможност.
А човек към 35-40 години, който има и практически опит, и не е прекалено далеч от младите във възрастова отношение също е ценен.

# 22
  • Мнения: 1 745
А ако е над 35-40? Да не преподава ли? Мойте най-запомнящи преподаватели, всичките архитекти, бяха над 50, че чак и пред пенсионери. Може на възрастни да преподава, аз така правих, може и доста други ниши да си намери. Образованието е зенено и transferrable към много други професионални дейности.

# 23
  • Мнения: 12 254
Разбира се, че не може да се изхвърлят хората с опит от системата. То и сега трудно се намират специалисти и те са на възраст. Средната възраст е сигурно 50+ в образованието като цяло. В следващите години ще се усети недостиг на учители и по много общообразователни предмети в прогимназиален и гимназиален курс. В момента е по чуждите езици без английски, но предстои да се усети в математиката, физиката, химията, биологията ...

# 24
  • Мнения: 197
Не мога да дам съвет за нещо конкретно, но това, че сега има търсене на дадени специалисти, не значи, че след 5 години отново ще е така. Пазарът се променя много бързо. За това съм по-скоро на мнение, че трябва нещо да ти е на сърце и така дори да не се търси толкова в момента все вярвам, че ще се получат нещата.

# 25
  • София
  • Мнения: 125
Изобщо не се отказвай, освен ако не ти е на сърце. Това е стара и класическа професия, актуална днес и със сигурност ще бъде и утре. Сгради са се строили и ремонтирали и пак ще се строят и ремонтират. Световната тенденция, наред с увеличаването на населението е урбанизацията. И не изхождай от възможностите за реализация в твоят роден град. Това е международна професия, много се работи и онлайн.

# 26
  • Мнения: 3
Здравейте,
Насочила съм се към специалност медицинска козметика в Медицински колеж .Има ли някой,който я е изучавал и каква реализация е получил.Всяка информация би ми била от полза.Благодаря предварително!

# 27
  • Мнения: X
Здравейте,
Насочила съм се към специалност медицинска козметика в Медицински колеж .Има ли някой,който я е изучавал и каква реализация е получил.Всяка информация би ми била от полза.Благодаря предварително!

Козметичката, при която ходя е завършила тази специалност. Имам ѝ доверие, доста неща може и знае. Честно казано предпочитам да ползвам услугите на добре квалифициран козметик, отколкото на такъв само с курс.
Мисля, че реализацията е добра, професията е благодатна.

Общи условия

Активация на акаунт