"ЕЛИТНИТЕ" гимназии в София

  • 5 676
  • 80
  •   1
Отговори
  • Мнения: 142
Колко са "елитни " елитните гимназии в София? Какво е качеството на образование и педагогика в тях?
Елитни са основно заради ситото на учениците в тях, но НЕ и заради качеството на преподаватели в тях с някои малки изключения.
Бих искала да дискутираме темата с други родители, защото е важно. Учителските заплати се увеличиха почти двойно преди повече от две години, но качество на преподаване и отговорността на масовия учител не се повлия положително от това!

# 1
  • София
  • Мнения: 35 232
Обосновка има ли или само обобщение?

# 2
  • Мнения: 3 997
Кои гимназии считаме за елитни?

# 3
  • Мнения: 1 276
Принципно за две години не може генерално да се промени начинът на преподаване, само защото са се вдигнали учителските заплати. Това ще даде отражение по-нататък във времето. Освен това качеството на обучението зависи и от много други фактори. Учебна програма, начинът на списване на учебниците, семейна и социална среда, самосъзнание и мотивация на самите ученици и т.н.
Иначе моето наблюдението над пловдивските "елитни" гимназии е общо взето същото, но пак казвам, проблемът е в много звена от веригата, не само в едно. Включително и в нас - народонаселението.

# 4
  • Мнения: 19 334
Наистина 1500лв за София е феноменално висока заплата. Чак ме е страх да си помисля каква е била преди двойното увеличение.

# 5
  • Мнения: 29 767
За Сусурлево сигурно са им добре заплатите. За София са като на касиер в Лидл.

Иначе от гимназия до гимназия, дори и елитни, може да има голяма разлика. То самите паралелки може да имат разлика, та какво остава за училищата.

Повечето гимназии си имат теми, в които се дискутират различни въпроси. Може би е добре първо там да се прочете.

# 6
  • Мнения: 19 334
едит: сега проверих 1600 стартова заплата на касиер, а 1486 на учител.

Последна редакция: ср, 26 апр 2023, 18:36 от Дъждец

# 7
  • Мнения: 36 049
Учителските заплати се увеличиха почти двойно преди повече от две години...

колко е учителската заплата в момента?

# 8
  • Мнения: 1 687
Учителските заплати се увеличиха почти двойно преди повече от две години...

колко е учителската заплата в момента?
Минималната заплата за учител от 01.09.2022 г. е 1482 лв. (Наредба 4) - това е за най-ниската позиция, от която стартира преподавателят. За следващите длъжности (старши, главен учител) са малко по-високи.
За средната заплата има спорове, но според синдикатите е достигнала 125% от средната за страната.

# 9
  • Мнения: X
Учителските заплати са примамливи в малките градове без поминък. Сигурна работа и хората си я тачат. В София учителите не са с кой знае колко завидни заплати. Който може докарва от частни уроци. Аз лично съм завършила училище, елитно и за времето си, и сега и научих испански език на отлично ниво. Но и имахме учители чужденци, основно от тях получихме много качествено образование! Смятам, че заплати по 1500 лв не са нещо уау, за което човек да си къса нервите с желание.

# 10
  • Мнения: 559
Доколкото четох в различните теми на училищата в София почти във всяко едно от тях има някакви неуредици и проблеми. Къде повече, къде по-малко. Има и училища, които лежат само на стари лаври…
Прави ми впечатление обаче, част от списващите в конкретните теми потребители проявяват голяма доза пристрастност към училището, което са си избрали децата им и е доста трудно да придобиеш обективни впечатления каква е реалната ситуация в момента.
Точно по тази причина е почти невъзможно в тези теми е да се сравняват по един или друг критерии определно гимназии.
Мисля, че тази тема би могла да бъде доста полезна при избора на кандидат -гимназистите  юли месец, ако се включат потребители, които да дадат малко инфо “отвътре” какво например не им харесва в тяхното училище.
Иначе “елитни” официално се водят първите 10ина по бал:
1. СМГ
2. НПМГ
3. 164 Испанска гимназия
4. 91 НЕГ
5. ТУЕС
6. Американския колеж в София
7. 73 СУ
8. 1 АЕГ
9. 2 АЕГ
10. 9 ФЕГ
Не съм ги класирала точно според Мин. бал от предишните години, но в общи линии са това, може и да съм пропуснала някоя, за което се извинявам.
За нас например би представлявало интерес например нялакво сравнение между 1 и 2 АЕГ, както 91 НЕГ и 73то СУ и т.н.
Надявам се повече потребители да се включат в с мнения по темата Simple Smile

# 11
  • Мнения: 29 767
Няма как да си обективен по темата, когато детето ти учи в определено училище (или две-три, ако децата ти учат в различни). Тогава ти нямаш поглед върху другите и може да коментираш само неговото и евентуално, ако си чул нещо  оттук-оттам.
За всяко училище има положителни и отрицателни отзиви, колкото хора, толкова мнения.

# 12
  • София
  • Мнения: 3 042
Учителските заплати се увеличиха почти двойно преди повече от две години...

колко е учителската заплата в момента?
Минималната заплата за учител от 01.09.2022 г. е 1482 лв. (Наредба 4) - това е за най-ниската позиция, от която стартира преподавателят. За следващите длъжности (старши, главен учител) са малко по-високи.
За средната заплата има спорове, но според синдикатите е достигнала 125% от средната за страната.

И това е брутна заплата. Много изисквания има към учителите и за тези пари и изисквания все по-зле ще става...
Елитни, неелитни училища, кадри няма.

# 13
  • Мнения: 1 687
Учителските заплати се увеличиха почти двойно преди повече от две години...

колко е учителската заплата в момента?
Минималната заплата за учител от 01.09.2022 г. е 1482 лв. (Наредба 4) - това е за най-ниската позиция, от която стартира преподавателят. За следващите длъжности (старши, главен учител) са малко по-високи.
За средната заплата има спорове, но според синдикатите е достигнала 125% от средната за страната.

И това е брутна заплата. Много изисквания има към учителите и за тези пари и изисквания все по-зле ще става...
Елитни, неелитни училища, кадри няма.
Точно така, брутна е, но минимална.
Има изисквания, така е.

# 14
  • Мнения: 48
Намирам питането/ коментарът/ мнението Ви за доста странно. Възможно е да не сте били в България през доста от последните години, на не сте ли забелязали, че нивото на нацията (тук включвам и себе си) трагично спада. Какви елитни училища? Това са училища с нормално качество, може би, но нищо повече. Останалите училища са трагедия. Какви заплати, какви учители? Заплатите са ниски, няма хора, ако има са некомпетентни и е цял късмет, че и те се съгласяват да са учители! И не на последно място - учителят не е звероукротител, психолог и всякакви други неща, които нашето общество се опитва да му вменява. Да сте чули скоро родител да застане на страната на учител, когато учителят прави забележка на ученик! За какво говорите изобщо! Ако на вашата планета има място, искам да дойда и аз.

# 15
  • Мнения: 29 767
Да сте чули скоро родител да застане на страната на учител, когато учителят прави забележка на ученик!

М, да, чули сме. Вкъщи поне...

# 16
  • Мнения: 18 641
Да сте чули скоро родител да застане на страната на учител, когато учителят прави забележка на ученик!

Да, чували сме.

# 17
  • Мнения: 486
И.аз съм чувала и виждала. Например, на родителска среща в нашето училище, което не е "елитно". Родителите сме обикновени хора и когато осъзнаваме, че децата ни грешат няма причина да не застанем на страната на учителите. Грешно е и мнението, че в училищата, които не са в елита учителите са пълна трагедия, което беше изразено. Напротив, има много съвестни и свестни учители. Общото между "елитните" училища е, че в тях са влезли деца с много висок бал. Т.е. там учат деца, които са мотивирани да полагат усилия и да постигат резултати. Оттам нататък всяка паралелка е различна.

# 18
  • Мнения: X
Втора английска не е частна. Държавна си е.

# 19
  • Мнения: 24 496
Да, права сте.
Втора АГ е държавна, а Дорис Тенеди е частна

# 20
  • Мнения: 559
Как НПМГ ще е втори ешалон? По бал миналата година паралелките с математика са с бал веднага след СМГ. Да вярно е, че може да не са били първо желание на част от децата, но това не я вади от ТОП желаните гимназии .
Отделно за деца с интерес към природните науки, училището няма конкуренция в България

# 21
  • Мнения: 24 496
Втори ешалон в математикческите гимназии. Много добра гимназия е,  в топ 10 е, но все пак СМГ обира каймака Wink
Както има Немска гимназия и 73то и 35то. Все немски учат, ама напливът е за 91 НЕГ

# 22
  • София
  • Мнения: 3 571
Втори ешалон в математикческите гимназии. Много добра гимназия е,  в топ 10 е, но все пак СМГ обира каймака Wink
Както има Немска гимназия и 73то и 35то. Все немски учат, ама напливът е за 91 НЕГ

Колко да обира каймака СМГ?! Ако загледате максималните балове ще видите, че винаги има приети с бал, който би им стигнал и за СМГ, но очевидно са избрали НПМГ.
Отделно тази година имаше случай на дете от 10 клас, което се премести от СМГ в НПМГ.
А предвид факта, че говорим за разлики от макс 10т, които при утрояване на математика са  около 3-3.5т разлика в резултата не виждам за какъв каймак става въпрос... 3т са една задача в първа част, която може да е правилно решена, но грешно пренесена в листа с отговорите (синът ми редовна има по няколко такива задачи, в последно време ги е намалил до една, но започна с 4).
Да не забравяме, че за точките седят живи деца, а не роботи.

Последна редакция: чт, 27 апр 2023, 19:29 от green_dawn

# 23
  • София
  • Мнения: 3 571
Аз лично не подскачам. Нямам деца нито в НПМГ, нито в СМГ дори и да ми се иска. Вероятно няма и да имам.
Просто уточнявам, че няма как ей така на ангро да категоризираме някой като "каймак", "елит" и "втори ешалон", когато първо има лесно проверими данни и второ говорим за деца.

# 24
  • София
  • Мнения: 3 042
Няма каймак, има си желаещи както за СМГ, така и за НПМГ, както за НЕГ, така и за 73 СУ. Смешно е изказването, че СМГ или НЕГ са най-желаните от математическите/ немските гимназии.

# 25
  • при моите любими
  • Мнения: 2 542
Моето дете миналата година беше кандидат гимназистка. Според мен горното твърдение е невярно или поне аз не срещнах деца, които да искат Математическа гимназия, да изкарат бал достатъчен за СМГ и да не се запишат в него, а  на първо желание да сложат друго. НПМГ за мен е малко по-различно от СМГ и има деца, които не ги слагат под общ знаменател, освен в паралелката математика и информатика.  Има си желаещи само за него. Както и не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско. Виж за английските нещата са малко по-различни. Там познавам няколко деца избрали втора пред първа, въпреки достатъчен бал за Първа Английска.
А това за каймака ми е още по смехотворно. Разликата в изброените 10 училища в бала е толкова малък, удвоени, утроени резултати и т.н. Реално една сбъркана задача или 5 точки по БЕЛ прави разликата.

# 26
  • Мнения: 6
Доста обобщаваща тема. В колко гимназии познавате преподаването, че говорите така? Тъжно.

# 27
  • Мнения: 24 496
не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско. Виж за английските нещата са малко по-различни.
Това потвърждава думите ми, че 91 НЕГ е най-желана от немските гимназии.
Всички познаваме деца, които са избрали "друго".
 Миналата година имаше 5 деца със 100т по БЕЛ и по Мат. Едно от тези деца не остана в СМГ, защото те са учили там до 7клас.Отиде в Испанската.
Въобще изборът, когато можеш да избираш, е строго индивидуален и зависи от много фактори.
За мен тази тема би била полезна в тази насока - защо да избера Първа АГ, а не Втора, например. Или обратното, за да не се засегне пак някой
Защо Испанска, а не Френска и т.н, и т.н
Няма как всеки да знае какво е преподаването във всяка от топ 10 гимназии, а и нещата са динамични. Но явно няма да се споделят мнения и впечатления, защото темата поема в друга посока

# 28
  • Мнения: 4 461
Най-малко, учат се приоритетно различни езици.

# 29
  • Мнения: 486

За мен тази тема би била полезна в тази насока - защо да избера Първа АГ, а не Втора, например. Или обратното, за да не се засегне пак някой
Защо Испанска, а не Френска и т.н, и т.н
Няма как всеки да знае какво е преподаването във всяка от топ 10 гимназии, а и нещата са динамични. Но явно няма да се споделят мнения и впечатления, защото темата поема в друга посока
Преподаването навсякъде е по програмата, одобрена от МОН. Искате гаранции, преди да вземете решение, но никой не може да Ви ги даде. Детето Ви може да се чувства добре и във Първа и във Втора английска гимназия, а може и да не се чувства добре и в двете. Може да хареса учителите и децата и обратното. Всички изброени от Вас училища са хубави. Пожелавам Ви да изкарате бал за което и да е от тях и детето Ви само да реши, къде иска да учи.

# 30
  • Сф
  • Мнения: 10 700
Обосновка има ли или само обобщение?

О,има. Ако върнеш назад ще разбереш,че проблема е личен и тривиален. Госпожата има дете в 91 НЕГ и не е доволна от преподавателя по математика в 9 клас. Налага и се да търси учител допълнително. Пък златното яйце е дошло от СМГ и проблема е в учителя разбира се. И то в наши дни, когато на тази възраст децата имат достатъчно достъп до безплатни източници. Нямам думи. Първи пост ме грабна още с високопарното " сито на отсявка , как само избраните деца определяли елита на гимназията". Та , затова погледнах.

# 31
  • София
  • Мнения: 1 345
Не знам защо елитни е в кавички, приемам го неуместно иронично.
Не е случайно да са такива...
Детето ви изкарва супер резулатати на матурите, съвсем естествено е да гледате тези гимназии, какво по-логично?
Съмнявам се да го запишете в кварталната гимназия с бал над 450 ( например).
Обаче има много условности, какви интереси има детето, какви езици го вълнуват, предмети и т.н.
Интензитета на обучение е висок, изисква се от децата, трябва да се поддържа ниво, няма как да се правиш, че учиш, а всъщност да си броиш мухите по тавана, образованието е двустранен процес, няма как учителя само да дава.
В нашата " елитна" също имам забележки, и то е съвсем ествествено, щеше да е странно да нямам, но плюсовете са много повече.

# 32
  • Мнения: 29 767
Много ясно, че при добър бал, детето ще отиде в по-добро училище. Кое точно не е от значение, понеже след седми клас вече има по-голям избор и различни насоки на интерес - езици, природни науки, математика, компютри, икономика и т.н. Може някое дете да изкара бал, достатъчен за СМГ или Първа английска, но да иска нещо различно и да се запише в ТБГ примерно. Много се съмнявам обаче при висок бал да остане в кварталното училище.

# 33
  • Сф
  • Мнения: 10 700
Съгласна съм Диди, даже съм свидетел какво се случва и при нас в нашата не елитна гимназия. Децата вече не са бебета някой да ги бута и трябва сами да се организират според възможностите си. Именно по математика, деца влезли с висок бал от НВО ,80+ и нагоре, масово с 2 Ки и тройки. А преподавателката е с достатъчно сериозна автобиография на преподавател и имидж. В началото се опитаха да я нападнат, включително и аз . Обаче истината е , че милите дечица трябва да си седнат на д- то и да почнат да учат сами! Трудно е , да, но нали не искаме и да им пишат оценките даром , че утре в живота няма кой да им прави подаръци като че ли.
Всички пропуски досега се появяват освен това. Който може наваксва ,както може. Принципно , дори няма нужда от уроци ,така каза. Това е положението.Сериозни  забележки към преподаването и? Може, когато и аз се сдобия с титла от БАН  и навъртя 20+ години опит. Това е. И не се харесва на масата, знам.

# 34
  • Мнения: 912
Елитни са на фона на останалите. Иначе си имат и плюсове, но и минуси, никъде не е идеално и в тях има какво още да се желае. Не е малко обаче, че децата са с високи резултати и се дърпат едно друго напред.

Но е важно да се уцели желанието на детето, а не просто да се набуха където и да е заради бала.

# 35
  • Мнения: 142
Намирам питането/ коментарът/ мнението Ви за доста странно. Възможно е да не сте били в България през доста от последните години, на не сте ли забелязали, че нивото на нацията (тук включвам и себе си) трагично спада. Какви елитни училища? Това са училища с нормално качество, може би, но нищо повече. Останалите училища са трагедия. Какви заплати, какви учители? Заплатите са ниски, няма хора, ако има са некомпетентни и е цял късмет, че и те се съгласяват да са учители! И не на последно място - учителят не е звероукротител, психолог и всякакви други неща, които нашето общество се опитва да му вменява. Да сте чули скоро родител да застане на страната на учител, когато учителят прави забележка на ученик! За какво говорите изобщо! Ако на вашата планета има място, искам да дойда и аз.
Аз и съпругът ми сме родители , които са заставали в открита и дейна защита на учител, не само срещу забележка, ами и срещу опит за остраняването му по субективни причини. В нашето семейство НИКОГА не се говори пренебрежително за учителите ПО ПРИНЦИП. Винаги съм смятала учителя за втори по значимост в израстването на едно дете след родителя. Не очаквам учителите да възпитават децата ми, но ОЧАКВАМ, да не са пасивни, когато има неправилни ученически постъпки, все пак де са И ПЕДАГОЗИ , нали? Очаквам да има активна ОБРАТНА връзка с родителите, защото само работейки ЗАЕДНО може да се постигнат успехи.
Заплатите в СОфия едва ли удовлетворяват някого или ако има такива те едва ли надхвърлят 10%, но тогава за какво ревем за КАЧЕСТВЕАНИ ПРОМЕНИ и КАЧЕСТВЕНО СВЪРШЕНА работа, в която и да било сфера?! Какви претенции изобщо имаме по тази логика към лекари, монтьори, чистаи, магазинери, проектанти, инженери, държавни служители.....?Аз ъщо не съм удовлетворена и искам по-висока заплата, но това не е причина да не се старая в рабоатата, с която си вадя хляба. И така, ако си учител  - особено в "ЕЛИТНА" гимназия смятам, че трябва да се стараеш и като УЧИТЕЛ, и като ПЕДАГОГ. Да децата са трудни неотричам на мен самата ми е трудно с моите, но не се отказвам - в това е смисълът на съзиданието. Та какво общо има недоволството от заплатата с непредаден докарй учебен материал? С връщане на контролни след два месеца? С обявяване на оценки от проекти направени в началото на срока в края на същия, с унизително отношение към ученици, с липсата на подход за това да изискваш от децата отговорно отношение към учебния процес, а не да се примиряваш с положението?

# 36
  • Мнения: 1 276
Вижте, разбирам Ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. Не навсякъде е така, както сте описали Вашия случай. Не всички учители са такива. Но да, има и много точно такива случаи. Просто няма смисъл да се сипят обобщения и хули срещу всички "елитни" гимназии, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 14:58 от Мила Атова

# 37
  • Мнения: 142
Вижте, разбирам ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. А и няма смисъл, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.
Ами аз лично имам наблюдение над ТРИ от "елитните" училища в София. Имам поглед и вурху част от останалите. И ДА, въпросът е ПРИНЦИПЕН - "ЗАЩО ВСЪЩНОСТ са "ЕЛИТНИ" "елитните" училища?"  - Заради подхода на обучение, заради дисциплината, заради получените умения и знания, заради материалната база, заради социалния живот в тях и целенасоченото привличане на учениците в него - защото дори той има значение ( не визирам ученическите купони), заради ползването на УНИФОРМИ........ ИЛИ заради това , че в тях влизат ПРЕСЯТИ деца (като твърдя, че много ерудирани, възпитани и стойностни деца има и извън "елитните " гимназии, чиито родители имат амбициите и в значителна степен да плащат за извънкласни ДООБУЧИТЕЛНИ "процедури", които пък гарантират последващи рейтингови данни.

# 38
  • София
  • Мнения: 18 123
Както и не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско.

Не е вярно това, казвам го просто за протокола и за да сме обективни все пак Simple Smile И не е нужно човек да познава дете,  справките за  баловете от 1 и 2 класиране го показват. Всеки си има разни доводи за избора между иначе аналогични училища. А и в трите училища с немски ( като трето слагам 35-то) има проблеми точно с немския, уви..Въпрос на късмет е при кого ще се паднеш. 91 НЕГ се избира по-масово все пак заради повечето немци и най-вече заради наличието на  две паралелки на випуск, които от 9 клас нагоре се обучават по немската система.

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 15:12 от пенсионирана русалка

# 39
  • Мнения: 142
Както и не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско.

Не е вярно това, казвам го просто за протокола и за да сме обективни все пак Simple Smile И не е нужно човек да познава дете,  справките за  баловете от 1 и 2 класиране го показват. Всеки си има разни доводи за избора между иначе аналогични училища. А и в трите училища с немски ( като трето слагам 35-то) има проблеми точно с немския, уви..Въпрос на късмет е при кого ще се паднеш. 91 НЕГ се избира по-масово все пак заради повечето немци и най-вече заради наличието на  две паралелки на випуск, които от 9 клас нагоре се обучават по немската система.
Но като училище, организация, профили, възможности и начин на преподаване 91НЕГ се оказа по-зле от 73СУ (имам по едно дете във всяко от тези училища). Единственото ѝ "предимство" са Лайстунг класовете, което лично за мен си е екзотика, защото и без лайстунг клас можеш да учиш в Германия.

# 40
  • София
  • Мнения: 18 123
И това  е субективно и въпрос на късмет.. Познавам майка с деца също в двете. В НЕГ детето е нацелило супер преподавател по немски в 8 клас, голямото в  73-то страшно недоволства от ТХ и е било повод да предпочетат за второто НЕГ. А преди и първото е имало бал за НЕГ, а са избрали 73-то. Докато няма относително равностойни учители за всички ( и то не само по езика), винаги ще има недоволни от едно или друго училище. И подозирам, че ще става и по-зле..По-скоро съм почти сигурна.. Sad

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 15:42 от пенсионирана русалка

# 41
  • Мнения: 1 276
Вижте, разбирам ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. А и няма смисъл, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.
Ами аз лично имам наблюдение над ТРИ от "елитните" училища в София. Имам поглед и вурху част от останалите. И ДА, въпросът е ПРИНЦИПЕН - "ЗАЩО ВСЪЩНОСТ са "ЕЛИТНИ" "елитните" училища?"  - Заради подхода на обучение, заради дисциплината, заради получените умения и знания, заради материалната база, заради социалния живот в тях и целенасоченото привличане на учениците в него - защото дори той има значение ( не визирам ученическите купони), заради ползването на УНИФОРМИ........ ИЛИ заради това , че в тях влизат ПРЕСЯТИ деца (като твърдя, че много ерудирани, възпитани и стойностни деца има и извън "елитните " гимназии, чиито родители имат амбициите и в значителна степен да плащат за извънкласни ДООБУЧИТЕЛНИ "процедури", които пък гарантират последващи рейтингови данни.
Въпросите Ви са резонни, но еднозначен отговор няма. От запитани 20 човека, ще получите 20 различни отговора и виждания за това на какви изисквания трябва да отговаря едно учебно заведение, за да бъде то определено като елитно. Аз не живея в София и не мога да коментирам изброените софийски гимназии, но в другите големи градове положението е същото, така че смея да твърдя, че имам някакъв поглед все пак. Има много неща, които трябва да се подобрят в тях, но си имат и положителните страни или нека го кажем така - не са идеални, но са по-добри от останалите училища, затова ги квалифицираме като "елитни" с цялата относителност на това понятие. Аз лично не харесвам точно този термин, но разбирам какво се има предвид под него. Аз ги наричам "по-желаните" училища, защото действително напливът към тях е най-голям, но не определям учащите в тях като по-по-най и свръх.
Аз съм с ясното съзнание, че няма съвършена система. За себе си и за детето си съм избрала стратегията да не разчитам само на външни фактори. Гледам да извлека най-доброто от тях. Останалото - от мен (и съответно от детето). И не само в България е така. После, като имам време да пиша пак, ще разкажа една история за английските елитни университети.

# 42
  • Мнения: 142
И това  е субективно и въпрос на късмет.. Познавам майка с деца също в двете. В НЕГ детето е нацелило супер преподавател по немски в 8 клас, голямото в  73-то страшно недоволства от ТХ и е било повод да предпочетат за второто НЕГ. А преди и първото е имало бал за НЕГ, а са избрали 73-то. Докато няма относително равностойни учители за всички ( и то не само по езика), винаги ще има недоволни от едно или друго училище. И подозирам, че ще става и по-зле..По-скоро съм почти сигурна.. Sad
Свеждате темата от концептуално ниво до някакъв частен случай. Темата не е немския или английския или някакъв конкретен предмет.
Въпросът ми е прост. КОЕ ги прави "ЕЛИТНИ"?!

# 43
  • Мнения: 29 767
КОЕ ги прави "ЕЛИТНИ"?!

Постиженията на децата докато учат там и след това. Нивото на знания по предмета, който изучават.

# 44
  • Мнения: 1 276
Имам роднина - финансист от най-високо ниво и университетски преподавател по финанси. Канят я и като гост лектор в чуждестранни университети. Покрай преподавателската си дейност, а и покрай предишните й пребивавания по банки и други институции, стотици пътувания в чужбина и срещите й със студенти, стажанти и пр., когато си харесаше някой млад човек с потенциал, го канеше на стаж при нея или го препоръчваше в някоя фирма, банка или университет или не знам там какво точно, не съм много наясно с подробностите. Мисълта ми е, че когато веднъж си говорихме с нея кои са по-кадърни и по-добре подготвени - българчетата или чужденчетата, тя ми каза: "НИКОИ. И тези от УНСС, и тези от Оксфорд и Кеймбридж не знаят много-много къде се намират. Тепърва трябва да се шлайфат". Та искам да кажа, че и световните "елитни" не са чак толкова елитни, колкото ние си мислим.

# 45
  • София
  • Мнения: 3 042
не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско. Виж за английските нещата са малко по-различни.
Това потвърждава думите ми, че 91 НЕГ е най-желана от немските гимназии.
Всички познаваме деца, които са избрали "друго".
 Миналата година имаше 5 деца със 100т по БЕЛ и по Мат. Едно от тези деца не остана в СМГ, защото те са учили там до 7клас.Отиде в Испанската.
Въобще изборът, когато можеш да избираш, е строго индивидуален и зависи от много фактори.
За мен тази тема би била полезна в тази насока - защо да избера Първа АГ, а не Втора, например. Или обратното, за да не се засегне пак някой
Защо Испанска, а не Френска и т.н, и т.н
Няма как всеки да знае какво е преподаването във всяка от топ 10 гимназии, а и нещата са динамични. Но явно няма да се споделят мнения и впечатления, защото темата поема в друга посока

Това, че някой не познава дете с изкаран бал за НЕГ, а избрало 73 СУ, не значи, че не е вярно. Аз мога да кажа, че не познавам дете с бал за 1АЕГ, пък да е влязло във 2АЕГ, но това, дали значи, че това е вярно? Не.
Няма първи и втори ешалон и не може да се категоризира. Иначе само си пишем, колкото да не заспим.

# 46
  • София
  • Мнения: 18 123

Въпросът ми е прост. КОЕ ги прави "ЕЛИТНИ"?!

Отговорът се върти из форума от години под формата на комбинация от причини..
1. славата и балът за прием
2. самите деца, които въпреки недостатъците на системата, на управата, на някои учители се дърпат взаимно, тоест средата
3. класациите на НВО в 10 клас и ДЗИ в 12-ти
4. някои ( за жалост все по-малко) златни попадения сред учителите
5. някои по-специфични неща, които другаде не се предлагат - чужди учители, по-специални паралелки, множество клубове  (1 АЕГ), проекти, база..
6. ограниченият брой училища, в които се предлага ученето на желания език/предмет

И апропо, дами, думата е ешелон, идва от френски Simple Smile

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 16:22 от пенсионирана русалка

# 47
  • Мнения: 664
Няма елитни гимназии в София, има езикови и математически.
Има хубави класове, с деца с широка обща култура, интереси и възпитание, но това е абсолютен късмет.
По-голямото ми дете завърши Лайстунг в 91 НЕГ и до днес ми разказва, че е бил с най-смотания клас със сухари.
По-малкото ми дете пък, след ПИ в СМГ беше възмутено от миризливите им тоалетни и обратно много приятно впечатление от НПМГ. За това се отказах да я водя на Дни на отворените врати, че ще вземат да отпаднат доста от гимназиите.
Имам доста приятелки с деца във всяка една от езиковите гимназии и отзивите са меко казано недобри.
Остава само да си пожелая много късмет на детето, най-вече късмет със съученици и нормални учители.

# 48
  • Мнения: 486
Елитните гимназии са тези, в които се влиза с най-висок бал. Те имат изградено име от много години и нормално обират най-силните ученици след 7 клас. И децата, и родителите сме хора и сме малко или повече суетни. Хубаво е да кажеш, че детето ти учи в СМГ или НЕГ. Отделно, когато целият клас е от отличници се създава конкурента среда и децата се дърпат напред взаимно. Нормално е, че тези училища ще покажат най- високи резултати и на изхода. Децата, които влизат в тях са организирани и амбициозни и имат изградени навици да учат и да не се задоволяват с ниски резултати.
Това е, което отличава тези училища от останалите. Те имат, според мен и недостатъци, които са следствие от подбора само на отличници.  Но ако децата ми бяха изкарали оценки за някое от тях и аз щях да ги предпочета. Ако детето има бал няма значение, кое от тях ще избере. Най- добре е да се води от предпочитанията си- дали иска да се занимава с математика или с природни науки (НПМГ е елитно училище с много високи резултати), с компютърни науки или с определен език. Няма голямо значение дали ще избере Първа или Втора английска, НЕГ или 73то СУ. Всички тези училища ще му предоставят възможност за добро образование.

# 49
  • Мнения: 41 390
Думата "елит" означава подбор. Респективно и елитните училища са такива, защото там учат подбрани деца (подбрани чрез оценките от НВО в случая). От там нататък вече може много да се спори дали нивото им е високо или ниско спрямо чужбински гимназии, но това вече се дължи на други фактори. Обективното е, че в тези училища общо взето е събран каймакът, което вдига нивото, от там на преподавателите им е по-лесно да преподават, децата се мотивират едно друго и така нататък.
И значи елитни гимназии ще да са тези, които са в първата шестица или десетка по бал за прием.

# 50
  • Мнения: 6 797
Ох, любимата ми тема.... Пак ли ще си ги мерим.
Смирете се малко. Първи, втори ешелони...каймаци т.н.
За всекиго има място под слънцето.

Последна редакция: сб, 29 апр 2023, 10:07 от Dincho

# 51
  • Мнения: 1 687
Съгласна съм с горните мнения - добавям само, че "елит" в случая винаги е в сравнителен план. Няма идеално училище, няма идеална среда. Има по-добре представящи се от останалите.
Лично за мен елитни са всички (за София говоря), в които минималният бал за прием е 420 точки на НВО-то в 7 клас. Ето един много просто критерий Wink Естествено, можем да го усложняваме  (или ограничаваме) до безкрайност, но едва ли има смисъл Wink

# 52
  • Мнения: 622
Учителските заплати от 600 са се увеличили на 1200 това е двойното увеличение.

# 53
  • Мнения: 19 334
Предлагам на авторката да спре да крещи във всеки пост, ако иска да получи някаква смислена дискусия.

# 54
  • София
  • Мнения: 3 042
Доколкото разбирам, децата на авторката са вече приети в гимназии, и то добри, но явно тя не е доволна от качеството на обучението въпреки повишените и вече "големи" заплати на учителите.

# 55
  • София
  • Мнения: 1 036
В темата, в която обсъждаме качеството на образованието в предпочитаните от част от родителите училища, ми се иска да отбележа, че думата е "ешЕлон", а не "ешалон":
"Правилно е да се пише ешелон, мн.ч. ешелони. Думата е заета от френски – échelon.
В манипулирането на индекса са били въвлечени служители на банката, включително мениджъри от висшия ешелон. Водена от любовта си, Юлия Вревска не се поколебава да тръгне по пътя на военните ешелони, когато се обявява войната.
Източници
Официален правописен речник на българския език. С., БАН, Просвета, 2012, с. 259.
Речник на чуждите думи в българския език. Състав. М. Филипова-Байрова и др. С., БАН, 1982, с. 314."
https://kaksepishe.com/eshelon/
По темата, имам деца в СМГ и АК. Проблемите в образованието им според мен са свързани както с много остарелите програми на МОН, липсата на междупредметни връзки, изпитването с тестове със затворени отговори... Освен това голяма част от българските учители не могат да работят с класовете си като с група, да им покажат и да ги въвлекат в екипни задачи, които изискват истинско творчество и сериозно проучване. И на двете места има проблеми с учители по основни предмети и на двете места има вдъхновяващи и посветени учители. В този смисъл, напълно съм съгласна с Русалката, че усещането ми като родител за едно училище се определя от учителите, с които се срещам. И понеже имам две деца в СМГ, те сякаш учат в различни училища. В този смисъл няма как да обсъждаме отделните училища, защото учителите в тях не следват общи стандарти на работа. Може би АК най-много се старае да въвежда общи стандарти на преподаване и изпитване по всеки предмет, но все пак учителите са различни.

Последна редакция: сб, 29 апр 2023, 10:02 от esma

# 56
  • Мнения: 7 122
Не се сещам как е възможно някой, който сериозно повдига тема за елитарност, да споменава нечие възнаграждение в каквато и да било връзка.
А има училища, които са усъвършенствали отличната комуникация и това е най-добрият начин за постигане на отлични резултати. Училище, родители и деца са отбор.

Последна редакция: сб, 29 апр 2023, 10:20 от рони

# 57
  • София
  • Мнения: 18 123
Проблемът е, че има немалко училища, които хич не са я усъвършенствали тази комуникация и  описаната отборност е мижава или тотално липсва, но въпреки това резултатите и по трасето, и на финала, и след него в университета са отлични, при това трайно във времето. Което някак доказва, че децата в тях се справят не с подкрепата  на училището, а въпреки създаваните от него пречки във вид на лоша организация, слаби звена сред учителите и т.н. И така  тези училища заради успеваемостта на учениците си почват/продължават да се спрягат като елитни.

Последна редакция: сб, 29 апр 2023, 10:44 от пенсионирана русалка

# 58
  • Мнения: 19 334
А за каква комуникация става въпрос?
При някакъв проблем с детето, тормоз, провинение, или как се справя в училище?
Някак за второто не мога да си представя да се изисква от учището (гимназиална степен ) да пише обратна връзка, ако има рс 2-3 пъти годишно. Все пак децата не са първи клас и могат сами да преценяват, да разказват и т.н.  Виж, оценките трябва да се нанасят навреме, защото те също са обратна връзка.

# 59
  • София
  • Мнения: 18 123
Ми точно за такава, Дъждец -актуализирани сайтове, съобщения за родителски, навременно нанасяне на оценки и т.н..

# 60
  • Мнения: 7 122
В много случаи навременните действия не  налагат излишно общуване. Това, което имам предвид е, че при ясно зададени цели, всичко следва естествен ход и няма забатачване.

# 61
  • София
  • Мнения: 600
Миналата година имаше 5 деца със 100т по БЕЛ и по Мат. Едно от тези деца не остана в СМГ, защото те са учили там до 7клас.Отиде в Испанската.
Не знам тези данни откъде са, но миналата година има три деца в София ( и България) с максимален бал и по двата предмета. Едното е възпитаничка на ЧОУ ‘Св. София’ и предполагам то е детето, записало се в Испанската.

# 62
  • Мнения: 142
Доколкото разбирам, децата на авторката са вече приети в гимназии, и то добри, но явно тя не е доволна от качеството на обучението въпреки повишените и вече "големи" заплати на учителите.

Именно! Виждайки "елитните" гимназии отвътре започнах да си задавам много въпроси. Очакването ми беше (съвсем логично според мен), че в ЕЛИТНИТЕ гимназии - освен ПОДБОР на ученици има и ПОДБОР на ПРЕПОДАВАТЕЛИ, както и че се създава интелектуален СОЦИУМ извън редовните учебни занимания, класическите педагогически подходи вървят ръка за ръка с иновативните такива, че материалната база - битова и обучителна, е НА НИВО, че ПОДБРАНИТЕ учители работейки с подбрани деца (само "отличници") са мотивирани да надграждат с тези деца, а не да карат яваш-яваш, успокоени, че тези деца така или иначе ще постигнат НЕОБХОДИМИТЕ резултати, за да остане техния учителски пристан по върховете на класациите, които биха ги запазили от бурите на образователната система, които биха могли да ги изхвърлят "зад борда".

# 63
  • Мнения: 559
catforpetБихте ли споделили кои точно гимназии визирате?

# 64
  • Сф
  • Мнения: 10 700
Защо не престанете да крещите с тия главни букви първо? Счита се невъзпитано спрямо аудиторията. Второ , защо не се обедините с други родители и ученици от вашата елитна гимназия и не изискате от учителя, който не е на ниво според вас да работи или да го изгоните ? Да си пренасочите питанията към директора? В нашето училище има редовни атестации на учителите и взаимовръзка между звената.

# 65
  • София
  • Мнения: 18 123
damascena, написала е назад, че  децата й са  в 91 НЕГ и 73 СУ, та предполагам, че визира тях.

# 66
  • Мнения: 559
damascena, написала е назад, че  децата й са  в 91 НЕГ и 73 СУ, та предполагам, че визира тях.
При положение, че и моята дъщеря има сериозен интерес към въпросните гинанзии, бих помолила дамата да даде малко повече конкретика.
В тази връзка искам и да повдигна въпроса, понеже четох, че имаше обявени конкурси за избор на нови директори на столични гиманзии / вкл. за НЕГ/ бих искала да попитам - докъде е процедурата и очаква ли се в близко време да бъде подновена.
По това което прочетох из темите ми се изясни, че един от основните проблеми за НЕГ е точно директорката. Много се надявах, че докато дойде ред на моето дете да кандидатства нещата в това училище ще са се променили, но уви…
Което ме вкарва в сериозни размишления относно подредбата на първите желания в списъка живот и здраве / при положението, разбира се, че детето изкара добре НВО и имаме достатъчен бал/.

# 67
  • Мнения: 142
Не се сещам как е възможно някой, който сериозно повдига тема за елитарност, да споменава нечие възнаграждение в каквато и да било връзка.
А има училища, които са усъвършенствали отличната комуникация и това е най-добрият начин за постигане на отлични резултати. Училище, родители и деца са отбор.
Дали има разлика межу "елитен" и "елитарен"?

# 68
  • Мнения: 7 122
Не се сещам как е възможно някой, който сериозно повдига тема за елитарност, да споменава нечие възнаграждение в каквато и да било връзка.
А има училища, които са усъвършенствали отличната комуникация и това е най-добрият начин за постигане на отлични резултати. Училище, родители и деца са отбор.
Дали има разлика межу "елитен" и "елитарен"?
колкото има връзка и между увеличение на нечии заплати и останалите ви напрегнати фрази.

# 69
  • София
  • Мнения: 18 123
Катрана, т.е  Вера Катранджиева,  е пенсионирана, така че няма място там, но..

Наредбата на МОН беше обнародвана, конкурсите бяха започнали, имаше списък с одобрени кандидати на сайта РУО София град и толкова надежда... Но жалба, май на пазарджишка директорка, участваща в конкурсите, стана причина за отменянето на всичко. Нямам идея дали текат някакви дела, но ако да, те могат да се проточат по нашенски незнайно колко. А дотогава - стари директори като Катрана, които не щат да преотстъпят трона, пак ще си разиграват коня... Sad

В темата на НЕГ всеки свободно пише за оплакванията си, понеже е наясно, че учители и управа там не четат,  въобще явно не ги интересува дали някой ги напада или не, хвали ли ги или не. И за сравнение казах, че ситуацията примерно със 73-то е малко по-друга (просто тези две училища последно се коментираха), понеже в темата пише активно учител от училището. Какво му е  обидното на това, кой от вас ще си изкриви душата и ще каже, че ако в темата на училището на детето му има регулярно представител на училището, свободно ще си излее душата..Нищо лично срещу Ганис, та аз я познавам и лично от години, може да е просто преподавателят Х, У, директорката, зам. директорката, секретарката, библиотекарката  на дадено училище, все тая кой е - идеята беше съвсем друга, но явно някои не я схванаха.. Родителите сме устроени така, превантивно си мълчим (дори и да имаме нещо негативно да споделим), ако знаем за наличието на такъв човек в дадена тема  и ако смятаме, че съществува дори нищожен риск да разпознаят детето, обхваща ни страх - обоснован или не, няма значение. И какво е обидното в това, аз самата бих постъпила също така при по-различни обстоятелства, но просто в темата на НЕГ това няма никакво, ама никакво значение. Всякакви недоволства срещу Катрана съм писала още по времето, когато и трите ми деца бяха там. А съм всичко друго, но не и анонимна.

Последна редакция: сб, 29 апр 2023, 23:58 от bubanka

# 70
  • Мнения: 36 049
Не изпадайте в конспирации. Премахнах десетина поста, които бяха насочени основно към авторката и определено не бяха по темата. Последователните постове са забранени и беше редно да редактирате стария си пост вместо да пускате нов.

# 71
  • София
  • Мнения: 18 123
Не изпадайте в конспирации. Премахнах десетина поста, които бяха насочени основно към авторката и определено не бяха по темата. Последователните постове са забранени и беше редно да редактирате стария си пост вместо да пускате нов.
Между двата ми поста имаше друг, Бубанка Wink Позволявала съм си да пускам два поредни, да, но само когато моят е последен и никой не е писал след това дълго време, та нямам опция за редакция. И винаги съм се извинявала, ако го направя. Както и да е...

Както в отговор на пост на Дъждец написах, едва ли тази тема ще има по-различно развитие от други подобни, понеже  всички знаят каква е картинката в училищата и ще си преливаме от пусто в празно..

Последна редакция: нд, 30 апр 2023, 00:51 от пенсионирана русалка

# 72
  • Мнения: 29 767
Сори за отклонението, но няма как сам да си пуснеш пост след друг твой, понеже ти изписва, че не може и да си редактираш. Ако модератор изтрие мнение между твоите, само тогава...

Иначе - по темата: Аз писах, че няма как всеки да знае всичко за всички училища, за да даде обективно мнение. Всичко е субективно пречупено от личните възгледи и от ЕЖК.

Всъщност авторката какво цели с темата? Да похвали някое училище....?!? ....да оплюе?

Последна редакция: нд, 30 апр 2023, 09:03 от Soul Free

# 73
  • Мнения: 19 334
Темата очевидно е да оплюем елитните гимназии.
Казах на авторката, че с такова поведение няма да й се получи.

# 74
  • Мнения: 486
Темата очевидно е да оплюем елитните гимназии.
Казах на авторката, че с такова поведение няма да й се получи.
И да се оплювт елитните гимназии, пак ще останат най-желани още дълго време. Просто имат изградено име. Като  говорим за хубави гимназии, веднага се сещаме за тях. Моя позната, например преди години беше много разстроена, че детето й беше прието в 31 СУ вместо във Втора АЕГ, въпреки че същата година учището беше показало по-добри резултати на изпитите в 12 клас.

# 75
  • София
  • Мнения: 18 123
Сори за отклонението, но няма как сам да си пуснеш пост след друг твой, понеже ти изписва, че не може и да си редактираш. Ако модератор изтрие мнение между твоите, само тогава...


Става, Soul Free, случвало ми се е два-три пъти в  тема, в която доста рядко се пише, сега даже погледнах - единият ми пост там е бил от 3 декември, следващият от 26 януари. Но вчера не беше такъв случаят. Wink

Колкото до темата - точно най-силно мрънкащите родители, волно или не, допринасят за поддържането на статуса "елитни" училища. Детето им има висок бал, те са достатъчно запознати от форума и от други места с негативите на училище Х, но с цел въпросният бал да не бъде похабен, тласкат детето точно натам.  Минималният бал си остава висок и за следващите това продължава да бъде критерий, че училището е добро, щом събира деца с висок бал само. Такава е ситуацията у  нас, трябва да претегли човек плюсове и минуси и да вземе решение. Ако чака всичко да е на 6, детето му на училище не трябва да ходи..Това въобще не значи, че минуси трябва да се премълчават, но с постове  с главни букви във форума те няма да избягат. Някои негативи не могат да бъдат повлияни от родители, но други могат..Трябва обаче  извънфорумна активност/инициативност. Wink

ПП В едно от училищата, в които са децата на авторката, въпреки бетонираната там директорка са махани учители след родителска намеса. За 10 години личен опит с училището аз знам за трима. Официалната версия за липсата им може да е друга, но хората си знаят...

Последна редакция: нд, 30 апр 2023, 09:47 от пенсионирана русалка

# 76
  • Мнения: 41 390
Сори за отклонението, но няма как сам да си пуснеш пост след друг твой, понеже ти изписва, че не може и да си редактираш. Ако модератор изтрие мнение между твоите, само тогава...

Така е по замисъл, но за съжаление има бъгове и на практика не се получава. Много пъти ми се е случвало да започвам да чета когато съм няколко страници назад и като видя нещо, което си струва да пиша отговарям. До тук добре. Продължавам да чета и стигам до следващ пост, по който имам какво да кажа и знаейки идеята се пробвам. И понеже не ми се появява въпросният надпис си пиша без проблем, поствам си мнението и като стигна до края какво да видя - двете ми мнения залепени. И хайде трий едното, сливай ги...
Има и обратен случай - моето мнение отдавна не е последно, но ми се изписва въпросният текст и не ми дава да пиша.

Конкретно за елитните училища - ами елитни са си, колкото и някой да не харесва думата, защото нивото им е много по-високо от това на останалите и в тях има подбор заради големия наплив. Вече дали като ниво могат да се сравняват с училищата в чужбина е друг въпрос, но аз не мисля, че не могат. Аз съм завършила 91 НЕГ и никога в разговори с чужденци (имала съм много) не съм се чувствала необразована (не е така с висшето образование). Даже повече - в редица случаи се е оказвало, че има много по-висока обща култура от шведи, немци и други.
Дъщеря ми пък завърши СМГ и пак по никакъв начин не отстъпваше на колегите си в математически университет в чужбина. Даже ги превъзхождаше на моменти. И като се яви на всякакви САТ-ове беше винаги в най-горния персентил. Та как да кажа, че училището не е елитно и не струва???

# 77
  • Мнения: 29 767
Темата очевидно е да оплюем елитните гимназии.
Казах на авторката, че с такова поведение няма да й се получи.

Е, то кой точно ще ги оплюе? Някой, за когото "гроздето е кисело"?

Като една моя позната, която твърдеше, че щом детето ѝ е отличник до 4 клас и класната го хвали постоянно, значи трябва да учи в СМГ и това, че не е показало добри резултати на изпитите, показва, че приемът е нечестен. Детето не се е готвило допълнително по математика, а се е явило на няколко състезания в 4 клас и това е.

А за след 7 клас пък децата вече са достатъчно големи и могат да вземат решения според интересите си. Няма нужда да учи в СМГ с бал 500, ако го интересува архитектурата примерно.
И са ми много интересни родители на големи ученици, които активно присъстват и се намесват в учебния процес, когато смятат, че нещо е в ущърб на златото....

# 78
  • Мнения: 1 276
Авторката посочи няколко конкретни неща, които не й харесват в 91 НЕГ, ако не се лъжа. Има право да се ядосва на тези неуредици. Но навсякъде има такива, даже и в чужбинските училища. Не че това трябва да я успокои, но наистина е така. Ще се повторя и потретя - идеална система няма. Принудени сме да компенсираме пропуските сами. За добро или за лошо, приятно или не, редно или не, справедливо или не - това е положението.

Дъщерята на мои близки учеше в пловдивската математическа гимназия. И те намираха доста кусури на училището, очакванията им леко се разминаха с реалността, но когато детето реши да доучва в частен английски колеж, се оказа, че там са учудени от високото й ниво. Даже й бяха казали да пропусне първия курс по математика и да започне да посещава направо следващото, по-високо ниво. Говорим за училище с природо-математически профил, т.е. не е сменила профила и да е отишла да учи английска литература например.

Та, винаги ще има нещо, което няма да ни удовлетворява напълно. Което не означава, че трябва да се примиряваме с него, разбира се. Catforpet, вие, родителите, не сте ли обсъждали помежду си тези проблеми и след това не сте ли говорили за тях и с класния, другите учители или директора?

# 79
  • Сф
  • Мнения: 10 700
Така е Мила Атова, дори в университетите има странни преподаватели, което не променя особено престижа на учебното заведение. Усещането за нагативизъм на авторката на темата идва от примитивното сравнение - плаща им се достатъчно - длъжни са да научат децата ни. А децата всички са достатъчно умни, а някои учители не са на място . Обаче това разсъждение е субективно.
Аз нямам дете в елитна гимназия, но ако в някоя от тях има проблем конкретен трябва да се решава на място. И в крайна сметка защо се пита тук какво мислим за елитните гимназии? Те така или иначе са елитни с години. Освен на входа с бала и на изхода доста от завършилите се доказват в живота професионално достатъчно добре и на ниво и не само у нас. Оттам нататък всеки е достатъчно отговорен да взима решения, кое е най - доброто за детето му. Да не говорим, че се очаква децата да правят тия избори, а не родителите да ги бутат и да недоволстват. Аз запомних само едно изречение от стар пост на госпожата и ми направи много силно впечатление, нещо от сорта : " Госпожата по мат ги оставя да продължат, ако са подходили грешно" Ами ако не се усещаш до края ,че трябва да се върнеш , не знам какво да кажа. Съжалявам. Но преди да вадиш треската от чуждото око, не е лошо да извадиш гредата от своето.

# 80
  • София
  • Мнения: 18 123
Мила Атова, в конкретното училище с разговор с директор нищо няма да стане, вероятно не знаете колко години дамата заема този пост..Но проблемът не е само в нея, уви. 3 или 4 години държи във важния 8 клас учител, който видимо не става, пък бил той много мил с децата, дългогодишен преводач на немска литература, поет и не знам още какво.. Спасяват се хората по единично, пускайки децата си на уроци. Една дама с дете при нея ми беше писала на лични, че на  родителска среща  двама-трима ентусиасти повдигнали въпроса, а останалите веднага заели отбранителна позиция - как,  жената е толкова добричка с децата, не ги реже в оценяването, нищо й няма..Е, когато няма масови оплаквания и всеки сам си спасява кожата, защо госпожата да си дава зор при без това наличния недостиг на кадри с език..Когато даден учител е не много изискващ и е леко вятърничав, лошо, недоволства се, децата трупали пропуски. Когато друг е изискващ и строг, пак се недоволства, още помня как родители на деца в класа на моите погнаха учителя по мат с нападката, че децата им са в ЕГ, не в МГ, и в 8 клас не били уместни подобни домашни. Трети тип родители (това пък от темата за 73-то) се допитват до външни учители, които, видите ли, им казали, че детето пропуски няма, а просто даваните задачи в училище били като от група В от сборника и затова оценките били ниски. Едва ли е точно така...

Никога няма да има училище, което да се харесва на всички в него..Винаги ще има доволни и недоволни. Има родители, щастливо записващи вторите си деца в НЕГ, има и хора, които насочват вторите си другаде...И е така навсякъде.

Последна редакция: нд, 30 апр 2023, 13:47 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт