"ЕЛИТНИТЕ" гимназии в София

  • 5 699
  • 80
  •   1
Отговори
# 30
  • Сф
  • Мнения: 10 722
Обосновка има ли или само обобщение?

О,има. Ако върнеш назад ще разбереш,че проблема е личен и тривиален. Госпожата има дете в 91 НЕГ и не е доволна от преподавателя по математика в 9 клас. Налага и се да търси учител допълнително. Пък златното яйце е дошло от СМГ и проблема е в учителя разбира се. И то в наши дни, когато на тази възраст децата имат достатъчно достъп до безплатни източници. Нямам думи. Първи пост ме грабна още с високопарното " сито на отсявка , как само избраните деца определяли елита на гимназията". Та , затова погледнах.

# 31
  • София
  • Мнения: 1 345
Не знам защо елитни е в кавички, приемам го неуместно иронично.
Не е случайно да са такива...
Детето ви изкарва супер резулатати на матурите, съвсем естествено е да гледате тези гимназии, какво по-логично?
Съмнявам се да го запишете в кварталната гимназия с бал над 450 ( например).
Обаче има много условности, какви интереси има детето, какви езици го вълнуват, предмети и т.н.
Интензитета на обучение е висок, изисква се от децата, трябва да се поддържа ниво, няма как да се правиш, че учиш, а всъщност да си броиш мухите по тавана, образованието е двустранен процес, няма как учителя само да дава.
В нашата " елитна" също имам забележки, и то е съвсем ествествено, щеше да е странно да нямам, но плюсовете са много повече.

# 32
  • Мнения: 29 864
Много ясно, че при добър бал, детето ще отиде в по-добро училище. Кое точно не е от значение, понеже след седми клас вече има по-голям избор и различни насоки на интерес - езици, природни науки, математика, компютри, икономика и т.н. Може някое дете да изкара бал, достатъчен за СМГ или Първа английска, но да иска нещо различно и да се запише в ТБГ примерно. Много се съмнявам обаче при висок бал да остане в кварталното училище.

# 33
  • Сф
  • Мнения: 10 722
Съгласна съм Диди, даже съм свидетел какво се случва и при нас в нашата не елитна гимназия. Децата вече не са бебета някой да ги бута и трябва сами да се организират според възможностите си. Именно по математика, деца влезли с висок бал от НВО ,80+ и нагоре, масово с 2 Ки и тройки. А преподавателката е с достатъчно сериозна автобиография на преподавател и имидж. В началото се опитаха да я нападнат, включително и аз . Обаче истината е , че милите дечица трябва да си седнат на д- то и да почнат да учат сами! Трудно е , да, но нали не искаме и да им пишат оценките даром , че утре в живота няма кой да им прави подаръци като че ли.
Всички пропуски досега се появяват освен това. Който може наваксва ,както може. Принципно , дори няма нужда от уроци ,така каза. Това е положението.Сериозни  забележки към преподаването и? Може, когато и аз се сдобия с титла от БАН  и навъртя 20+ години опит. Това е. И не се харесва на масата, знам.

# 34
  • Мнения: 924
Елитни са на фона на останалите. Иначе си имат и плюсове, но и минуси, никъде не е идеално и в тях има какво още да се желае. Не е малко обаче, че децата са с високи резултати и се дърпат едно друго напред.

Но е важно да се уцели желанието на детето, а не просто да се набуха където и да е заради бала.

# 35
  • Мнения: 142
Намирам питането/ коментарът/ мнението Ви за доста странно. Възможно е да не сте били в България през доста от последните години, на не сте ли забелязали, че нивото на нацията (тук включвам и себе си) трагично спада. Какви елитни училища? Това са училища с нормално качество, може би, но нищо повече. Останалите училища са трагедия. Какви заплати, какви учители? Заплатите са ниски, няма хора, ако има са некомпетентни и е цял късмет, че и те се съгласяват да са учители! И не на последно място - учителят не е звероукротител, психолог и всякакви други неща, които нашето общество се опитва да му вменява. Да сте чули скоро родител да застане на страната на учител, когато учителят прави забележка на ученик! За какво говорите изобщо! Ако на вашата планета има място, искам да дойда и аз.
Аз и съпругът ми сме родители , които са заставали в открита и дейна защита на учител, не само срещу забележка, ами и срещу опит за остраняването му по субективни причини. В нашето семейство НИКОГА не се говори пренебрежително за учителите ПО ПРИНЦИП. Винаги съм смятала учителя за втори по значимост в израстването на едно дете след родителя. Не очаквам учителите да възпитават децата ми, но ОЧАКВАМ, да не са пасивни, когато има неправилни ученически постъпки, все пак де са И ПЕДАГОЗИ , нали? Очаквам да има активна ОБРАТНА връзка с родителите, защото само работейки ЗАЕДНО може да се постигнат успехи.
Заплатите в СОфия едва ли удовлетворяват някого или ако има такива те едва ли надхвърлят 10%, но тогава за какво ревем за КАЧЕСТВЕАНИ ПРОМЕНИ и КАЧЕСТВЕНО СВЪРШЕНА работа, в която и да било сфера?! Какви претенции изобщо имаме по тази логика към лекари, монтьори, чистаи, магазинери, проектанти, инженери, държавни служители.....?Аз ъщо не съм удовлетворена и искам по-висока заплата, но това не е причина да не се старая в рабоатата, с която си вадя хляба. И така, ако си учител  - особено в "ЕЛИТНА" гимназия смятам, че трябва да се стараеш и като УЧИТЕЛ, и като ПЕДАГОГ. Да децата са трудни неотричам на мен самата ми е трудно с моите, но не се отказвам - в това е смисълът на съзиданието. Та какво общо има недоволството от заплатата с непредаден докарй учебен материал? С връщане на контролни след два месеца? С обявяване на оценки от проекти направени в началото на срока в края на същия, с унизително отношение към ученици, с липсата на подход за това да изискваш от децата отговорно отношение към учебния процес, а не да се примиряваш с положението?

# 36
  • Мнения: 1 286
Вижте, разбирам Ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. Не навсякъде е така, както сте описали Вашия случай. Не всички учители са такива. Но да, има и много точно такива случаи. Просто няма смисъл да се сипят обобщения и хули срещу всички "елитни" гимназии, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 14:58 от Мила Атова

# 37
  • Мнения: 142
Вижте, разбирам ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. А и няма смисъл, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.
Ами аз лично имам наблюдение над ТРИ от "елитните" училища в София. Имам поглед и вурху част от останалите. И ДА, въпросът е ПРИНЦИПЕН - "ЗАЩО ВСЪЩНОСТ са "ЕЛИТНИ" "елитните" училища?"  - Заради подхода на обучение, заради дисциплината, заради получените умения и знания, заради материалната база, заради социалния живот в тях и целенасоченото привличане на учениците в него - защото дори той има значение ( не визирам ученическите купони), заради ползването на УНИФОРМИ........ ИЛИ заради това , че в тях влизат ПРЕСЯТИ деца (като твърдя, че много ерудирани, възпитани и стойностни деца има и извън "елитните " гимназии, чиито родители имат амбициите и в значителна степен да плащат за извънкласни ДООБУЧИТЕЛНИ "процедури", които пък гарантират последващи рейтингови данни.

# 38
  • София
  • Мнения: 18 147
Както и не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско.

Не е вярно това, казвам го просто за протокола и за да сме обективни все пак Simple Smile И не е нужно човек да познава дете,  справките за  баловете от 1 и 2 класиране го показват. Всеки си има разни доводи за избора между иначе аналогични училища. А и в трите училища с немски ( като трето слагам 35-то) има проблеми точно с немския, уви..Въпрос на късмет е при кого ще се паднеш. 91 НЕГ се избира по-масово все пак заради повечето немци и най-вече заради наличието на  две паралелки на випуск, които от 9 клас нагоре се обучават по немската система.

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 15:12 от пенсионирана русалка

# 39
  • Мнения: 142
Както и не съм срещнала дете, което да иска немски език, да изкара бал достатъчен за 91во, но да не го пише и да се запише в друго немско.

Не е вярно това, казвам го просто за протокола и за да сме обективни все пак Simple Smile И не е нужно човек да познава дете,  справките за  баловете от 1 и 2 класиране го показват. Всеки си има разни доводи за избора между иначе аналогични училища. А и в трите училища с немски ( като трето слагам 35-то) има проблеми точно с немския, уви..Въпрос на късмет е при кого ще се паднеш. 91 НЕГ се избира по-масово все пак заради повечето немци и най-вече заради наличието на  две паралелки на випуск, които от 9 клас нагоре се обучават по немската система.
Но като училище, организация, профили, възможности и начин на преподаване 91НЕГ се оказа по-зле от 73СУ (имам по едно дете във всяко от тези училища). Единственото ѝ "предимство" са Лайстунг класовете, което лично за мен си е екзотика, защото и без лайстунг клас можеш да учиш в Германия.

# 40
  • София
  • Мнения: 18 147
И това  е субективно и въпрос на късмет.. Познавам майка с деца също в двете. В НЕГ детето е нацелило супер преподавател по немски в 8 клас, голямото в  73-то страшно недоволства от ТХ и е било повод да предпочетат за второто НЕГ. А преди и първото е имало бал за НЕГ, а са избрали 73-то. Докато няма относително равностойни учители за всички ( и то не само по езика), винаги ще има недоволни от едно или друго училище. И подозирам, че ще става и по-зле..По-скоро съм почти сигурна.. Sad

Последна редакция: пт, 28 апр 2023, 15:42 от пенсионирана русалка

# 41
  • Мнения: 1 286
Вижте, разбирам ви, сигурно сте права, но все пак не може да се обобщава ей така, на ангро. А и няма смисъл, така темата ще е абсолютно безполезна. За да има някаква полза от тази дискусия, може би просто трябва всеки, който желае да се включи в нея, да процедира така: Моето дете учи в еди-коя си гимназия. Плюсовете за мен са тези, тези и тези. Минусите - тези, тези и тези. Така всеки, който отсега нататък се интересува и проучва въпроса, ще може да сложи нещата на кантар, да си направи съответните изводи и да вземе решение кое училище би било подходящо за детето му.
Всичко друго са празни приказки. За един родител или ученик даден учител е ок, за друг не е. На един му харесва подходът, на друг - не. На един му допада атмосферата в конкретното училище, на друг - не. Това е, много е субективно всичко.
Ами аз лично имам наблюдение над ТРИ от "елитните" училища в София. Имам поглед и вурху част от останалите. И ДА, въпросът е ПРИНЦИПЕН - "ЗАЩО ВСЪЩНОСТ са "ЕЛИТНИ" "елитните" училища?"  - Заради подхода на обучение, заради дисциплината, заради получените умения и знания, заради материалната база, заради социалния живот в тях и целенасоченото привличане на учениците в него - защото дори той има значение ( не визирам ученическите купони), заради ползването на УНИФОРМИ........ ИЛИ заради това , че в тях влизат ПРЕСЯТИ деца (като твърдя, че много ерудирани, възпитани и стойностни деца има и извън "елитните " гимназии, чиито родители имат амбициите и в значителна степен да плащат за извънкласни ДООБУЧИТЕЛНИ "процедури", които пък гарантират последващи рейтингови данни.
Въпросите Ви са резонни, но еднозначен отговор няма. От запитани 20 човека, ще получите 20 различни отговора и виждания за това на какви изисквания трябва да отговаря едно учебно заведение, за да бъде то определено като елитно. Аз не живея в София и не мога да коментирам изброените софийски гимназии, но в другите големи градове положението е същото, така че смея да твърдя, че имам някакъв поглед все пак. Има много неща, които трябва да се подобрят в тях, но си имат и положителните страни или нека го кажем така - не са идеални, но са по-добри от останалите училища, затова ги квалифицираме като "елитни" с цялата относителност на това понятие. Аз лично не харесвам точно този термин, но разбирам какво се има предвид под него. Аз ги наричам "по-желаните" училища, защото действително напливът към тях е най-голям, но не определям учащите в тях като по-по-най и свръх.
Аз съм с ясното съзнание, че няма съвършена система. За себе си и за детето си съм избрала стратегията да не разчитам само на външни фактори. Гледам да извлека най-доброто от тях. Останалото - от мен (и съответно от детето). И не само в България е така. После, като имам време да пиша пак, ще разкажа една история за английските елитни университети.

# 42
  • Мнения: 142
И това  е субективно и въпрос на късмет.. Познавам майка с деца също в двете. В НЕГ детето е нацелило супер преподавател по немски в 8 клас, голямото в  73-то страшно недоволства от ТХ и е било повод да предпочетат за второто НЕГ. А преди и първото е имало бал за НЕГ, а са избрали 73-то. Докато няма относително равностойни учители за всички ( и то не само по езика), винаги ще има недоволни от едно или друго училище. И подозирам, че ще става и по-зле..По-скоро съм почти сигурна.. Sad
Свеждате темата от концептуално ниво до някакъв частен случай. Темата не е немския или английския или някакъв конкретен предмет.
Въпросът ми е прост. КОЕ ги прави "ЕЛИТНИ"?!

# 43
  • Мнения: 29 864
КОЕ ги прави "ЕЛИТНИ"?!

Постиженията на децата докато учат там и след това. Нивото на знания по предмета, който изучават.

# 44
  • Мнения: 1 286
Имам роднина - финансист от най-високо ниво и университетски преподавател по финанси. Канят я и като гост лектор в чуждестранни университети. Покрай преподавателската си дейност, а и покрай предишните й пребивавания по банки и други институции, стотици пътувания в чужбина и срещите й със студенти, стажанти и пр., когато си харесаше някой млад човек с потенциал, го канеше на стаж при нея или го препоръчваше в някоя фирма, банка или университет или не знам там какво точно, не съм много наясно с подробностите. Мисълта ми е, че когато веднъж си говорихме с нея кои са по-кадърни и по-добре подготвени - българчетата или чужденчетата, тя ми каза: "НИКОИ. И тези от УНСС, и тези от Оксфорд и Кеймбридж не знаят много-много къде се намират. Тепърва трябва да се шлайфат". Та искам да кажа, че и световните "елитни" не са чак толкова елитни, колкото ние си мислим.

Общи условия

Активация на акаунт