Отговори
# 1 725
  • Мнения: 12 473
Преди може би 15 години. Вървя по коридора. Пред мен се разминават директор и  гимназист. Директорката прави забележка на ученика за облеклото. Зад гърба й чувам: "Коя е пък тая?". В същия момент аз се разминавам с въпросния ученик и го информирам "Директора!", на което следва отговор "Е кво?"

# 1 726
  • Мнения: 3 772
Хайде, хайде, призвание..... Учителят е човек като всички останали и работи за пари. ...и по-малко нерви, ако е възможно. Даже им е малко това, което им дават за работата, която вършат.
И аз да съм, някой да ми прави маймунджилъци в час, и аз ще вдигна ръце. Че не бил научен...?!? Е, и? Ще му напиша тройка и да го поема някой друг в следващия етап.
Никой на никого няма задължение да му прави "интересно". Ама сега са толкова разглезени, че не е истина.... Все им е скучно, все не им се прави нещо по-трудно, все гледат да се скатаят. Не, че ние като деца не сме били така, ама тогава са били единици родителите (дори може би изобщо не е имало), които са търсили сметка от учителя. На мен винаги са ми казвали - То си е за теб. Ако искаш да знаеш, учи, като не искаш, ти ще си носиш кръста после..... Никой дори и не си е помислял дали ми е скучно или пък урокът не ми е интересен.
Ето защо учениците не могат да покрият първи модул на НВО успешно, както се пита в темата. Но пък soul free поне застава тук с убеждението си, докато обединените бг учители твърдят, че правят всичко възможно, но видиш ли, не се получавало, вината не е в тях. "Работа за пари и по-малко нерви, вдигам ръце и прехвърлям на хипотетичния друг" - ако говорим за сервитьори, ще сме недоволни, но за учители е ок, явно, в противен случай сме идеалисти.

# 1 727
  • Мнения: 664
Хайде, хайде, призвание..... Учителят е човек като всички останали и работи за пари. ...и по-малко нерви, ако е възможно. Даже им е малко това, което им дават за работата, която вършат.
И аз да съм, някой да ми прави маймунджилъци в час, и аз ще вдигна ръце. Че не бил научен...?!? Е, и? Ще му напиша тройка и да го поема някой друг в следващия етап.
По същия начин можем да кажем и че за лекарската професия не е нужно призвание. Да отмятат там, колкото да върви заплатата им, пък на частното може и да се постараят. Какво като работят с хора?!
Който не може да овладява поведението на деца, да не е ставал учител. Сори! Това е в специалност Педагогика. Да не са я завършвали и да не се мъчат да работят с деца. Има техникуми за шивачки или други специалности, работещи с машини.
Понеже има толкова мнения на двата полюса, за мен спасението е поединично! Който както намери за добре, да действа, но да не очаква, че системата ще се подобри.

# 1 728
  • Мнения: 24 616
Така е и това според мен е основен проблем. Всеки се спасява сам и некадърниците си вземат заплатите и си живуркат, а децата ни бягат в чужбина, защото там има правила. Е, разбира се, че и там има изключения, но не са толкова масово, както е тук

# 1 729
  • Мнения: 41 619
Е, аз нямам чак толкова големи оплаквания от системата. Даже като се замисля, моето дете е получило много и нямаме претенции.

# 1 730
  • Мнения: 29 879
Скрит текст:
Хайде, хайде, призвание..... Учителят е човек като всички останали и работи за пари. ...и по-малко нерви, ако е възможно. Даже им е малко това, което им дават за работата, която вършат.
И аз да съм, някой да ми прави маймунджилъци в час, и аз ще вдигна ръце. Че не бил научен...?!? Е, и? Ще му напиша тройка и да го поема някой друг в следващия етап.
Никой на никого няма задължение да му прави "интересно". Ама сега са толкова разглезени, че не е истина.... Все им е скучно, все не им се прави нещо по-трудно, все гледат да се скатаят. Не, че ние като деца не сме били така, ама тогава са били единици родителите (дори може би изобщо не е имало), които са търсили сметка от учителя. На мен винаги са ми казвали - То си е за теб. Ако искаш да знаеш, учи, като не искаш, ти ще си носиш кръста после..... Никой дори и не си е помислял дали ми е скучно или пък урокът не ми е интересен.
Ето защо учениците не могат да покрият първи модул на НВО успешно, както се пита в темата. Но пък soul free поне застава тук с убеждението си, докато обединените бг учители твърдят, че правят всичко възможно, но видиш ли, не се получавало, вината не е в тях. "Работа за пари и по-малко нерви, вдигам ръце и прехвърлям на хипотетичния друг" - ако говорим за сервитьори, ще сме недоволни, но за учители е ок, явно, в противен случай сме идеалисти.

Когато учителят не вижда нищо насреща, няма какво да направи. И много ясно, че ще работи за пари. Вие за слава ли работите? ....или за някакви идеали?
Когато някое дете ни приема, ни предава, какво да направи учителят? Най-много да го остави да повтаря. Тогава пък ще се появят родителите с претенции - Как пък така една тройка не можа да му пише, а ще го оставя да повтаря?!?


По същия начин можем да кажем и че за лекарската професия не е нужно призвание. Да отмятат там, колкото да върви заплатата им, пък на частното може и да се постараят. Какво като работят с хора?!
Който не може да овладява поведението на деца, да не е ставал учител. Сори! Това е в специалност Педагогика. Да не са я завършвали и да не се мъчат да работят с деца. Има техникуми за шивачки или други специалности, работещи с машини.
Понеже има толкова мнения на двата полюса, за мен спасението е поединично! Който както намери за добре, да действа, но да не очаква, че системата ще се подобри.

За лекарите здравето отдавна е бизнес. Ама някак не се забелязва това. Всеки казва - Е, искат ми пари, ама нали е за здраве....!!!
Показателно е как нямат часове да те приемат по ЗК, но на частно - веднага. Дали някой ходи да се оплаква как процъфтява частното здравеопазване? .....ама за курсовете, за които никой не кара никого да ги посещава, противници много.

# 1 731
  • Мнения: 942
Така е и това според мен е основен проблем. Всеки се спасява сам и некадърниците си вземат заплатите и си живуркат, а децата ни бягат в чужбина, защото там има правила. Е, разбира се, че и там има изключения, но не са толкова масово, както е тук
Правилата там обаче са за всички. Няма само права, има и задължения. И на всички много им харесва в уредената чужбина, където има правила, ама някак си в България не искат да се приложат тези правила. Само един съвсем малък пример, който индиректно е свързан с резултатите от НВО - в онази така мечтана и желана чужбина да тръгнеш с детето си на почивка по време на учебната година и веднага на вратата ти цъфват и социални, и полиция, а глобата е така солена, че повече не си и помисляш да го правиш. И първото нещо, което се обяснява на новодошлите е точно тези задължения, едва тогава за правата. Даже едни хора, които в България не можем да ги накараме да си пратят децата на училище, там следят децата им да не пропуснат и ден и се прибират дни преди началото на учебната година и си плащат като "попове" скъпите самолетни билети, за да отидат на ски-ваканция през ВАКАНЦИЯТА, че ако ги хванат в последния ден на учебната година и са изгорели с няколко хиляди. Никъде няма само цветя и рози, ама там има правила, които се спазват, защото санкциите са такива, че на никого не му хрумва да ги нарушава. Може да попитате и какви са санкциите за децата, които си позволяват това, което в България си позволяват нашите тийнейджъри, дали някои пуши на входа на училището, че даже и в стаята е най-малкото, от което се започва. И там има частни уроци, особено за селективните училища, защото и там не всички квартални са уау, но и тук в малките градове не са необходими частни уроци и школи, защото конкуренцията я няма. Та всичко опира до правилата и санкциите, ама в България всички искат само права, без задължения.

# 1 732
  • Мнения: 3 467
И как този "съвсем малък пример" влияе върху резултатите от НВО? Защото резултатите масово са слаби, дори по нашите мижави критерий за положителна оценка!?

# 1 733
  • Мнения: 942
Масово е нисък, защото дисциплината я няма - няма правила, няма задължения, няма санкции, които да се приложат към нито една от страните, има само права. Примерът е индиректно свързан с резулатите, защото тук всеки си прави каквото си иска, но очаква някой с фуния да налива знания на отрочето му, а той да не полага никакви усилия за нищо. А кучето скача според тоягата. Като заложиш изискване от 30% за положителна оценка, дали ще се напъна. Вчера четох някъде колко било несправедливо в "елитна гимназия" положителната оценка да започва от 51%, че то по света започва от 60% и не мрънкат. Съобразяват се с правилата.

# 1 734
  • Мнения: 41 619
И как този "съвсем малък пример" влияе върху резултатите от НВО? Защото резултатите масово са слаби, дори по нашите мижави критерий за положителна оценка!?

Ами слаби са, ей на. Нормално е с оглед на семействата, децата, ценностите, а и системата разбира се. Ама защо си мислите, че само у нас е така? Ей сега реших да проверя как е в САЩ. През 2023 година средният резултат на техния изпит САТ е бил 1028 точки при максимум 2400, което ще рече 42,8%. И при това от близо 4 милиона ученици на изпита са се явили близо 2 милиона. Тоест ако се явяваха всички под строй като у нас колко щеше да бъде резултатът, а?  На всичко отгоре и там резултатите вървят на долу с всяка година...
https://www.bestcolleges.com/research/average-sat-score-full-statistics/
Другаде четох за Англия, където паралелно с випускниците на Итън има и не по-малко ученици с речник от 1000 думи.
За мен е важно системата да дава възможности за всеки и у нас, макар и не чак равни, но ги има все пак. Пък от там нататък който иска намира начин, който не иска намира оправдание.

# 1 735
  • София
  • Мнения: 833
Четох, четох.... няколко пъти се заричах да не пиша повече. Ама не мога Simple Smile

Дисциплината в час - оохооо, има си учители, където муха да бръмне ще се чуе. Защо ли - еми като изкарат прикзливците на дъската, напишат им по 3-4 двойки и нещата бързо влизат в релси. Има си и меки Марии, които да ги обичат децата уж, да не им се карат - ми то става като хан.
Ходих в училище, че малката се оплакваше - веднага госпожата ме посрещна, че проблемът бил лошата ѝ дисциплина. Отворих пред нея Шоколо - 2 похвали и нито една забележка. Сега- явно аз съм много тъпа - ама като е лоша дисциплината, защо това дете няма нито една забележка? Отговоът беше, че не нея ѝ било жал, че родителите се карат на децата. Добре сега, аз не съм врачка, не мога да чета мисли. Ако видя забележка - ще поговорим, ще видя какво мога да направя за подобряване на положението, ама като не знам? Как да взема мерки? Същата тази - местела им контролните, щото ги виждала неподготвени. Хубаво де, ама защо? За контролното се знае от преди 3 седмици. И после - ама те не учат. Да ви кажа, не разбирам - пускам контролното, пиша на всички заслужената оценка и после да сядат да учат и да са подготвени, като не става с добро - има и други начини.
Подочух от познати учители, че за всяко дете останало на поправка, се пише купища документация. На учителя отива лятото, че трябва и да консултира - та разбирам ги и учителите. Цяла учебна година някой спал, та и лятото да не могат да си починат. Хайде холан. И съм много, много за повтарянето от 1 клас още. Така на децата ще се покаже ясно защо са в училище и какво се очаква от тях. И тогава и дисциплина ще има, и ред в часовете и ще се учи. Ама няма министър, нито директор на училище да може да го направи. А и докато парите следват детето и делегираните бюджети, все повече и повече неграмотници ще излиат от учлище. Това е положението.

Колкото до частните уроци - никой никого не задължава. Моите деца ходеха, защото аз така бях преценила. Доволна съм от решението си, защото изчистихме всичките им пропуски (поради мързел) и сега нещата са ОК. За 10 клас и за 12 клас пак предвиждам за малката, дотогава - език.

# 1 736
  • Мнения: 12 473
Да, в начален курс го има и този момент - да не се стресират децата с ниски оценки. Не всички, ама и такива, които ги жалят. За мен това е мечешка услуга, но разбирам и учителите, защото наистина има родители, които се разправят за оценка, ако не е отлична. Тук вина имат и родителите, които се фиксират върху оценките, а не върху знанията. Като родител не се карам за оценки. Хваля за хубава оценки, при ниска питам къде са грешките, пропуските, за да поработим върху тях.

# 1 737
  • Мнения: 3 467
Сега ... то е ясно, че има различни случаи, както има и различни начини за въвеждане на дисциплина в учебния час. Тъй като обаче в нашето образование става дума за системни проблеми, аз ще постна отново една статия.
https://www.segabg.com/category-observer/poluchihme-li-kachestvo … chitelski-zaplati
От нея аз си извадих следния цитат:
Цитат
Работата по система за цялостно и обективно оценяване на училищата обхваща вече трима министри на образованието. Преди година Световната банка ни представи методика за оценка на добавената стойност в училищата. "Тази методика не е зачеркната, тя ще е част от индикаторите за оценка на качеството, но няма да е единствената", разказват от работната група в МОН, която е предала своя доклад на министъра. Според въпросния документ училищата ще се оценяват в четири области - управление, резултати на учениците, благосъстояние на участващите в образователния процес и качество на преподаването. "Някои учители преподават по един и същи начин 20 години и мислят, че са най-добрите, просто защото никой не им е казал и показал, че има и по-добри начини. Една презентация не значи, че си дигитално грамотен", казва източник от работната група.
Аз бих добавила към последното изречение и грамотен по цялостното съдържание на преподавания учебен предмет.

# 1 738
  • Мнения: 29 879
Много от проблемите идват от родителите. Не можете да си представите особено в начален курс колко народ се бъркат в обучението на децата си, дават съвети, имат претенции и т.н.
Лично знам от родител, че е ходил във втори клас да се разправя защо на неговата златна ѝ е писана петица по нещо-си-там.... (то дори не е оценка, а звезда, цветенце и каквито бяха форми). А точно таз госпожица сигурно е била за тройка, ама нейсе....!

# 1 739
  • Мнения: 3 075
Дете Х може да е със слаб резултат, защото (а) то е със слаба дисциплина и не взема, това което му предлага училището; (б) дисциплината в класа е толкова лоша, че няма нормален учебен процес (тук причината може да е дори в двама-трима бабаити само, срещу които единственото оръжие е великата забележка в школо, която учителите понякога не пишат, защото правилно виждат, че няма кой знае какъв смисъл от нея, като не води до по-сериозни последствия при натрупване); (в) учителката не преподава добре; (г) учителката преподава добре, ама то детето стигнало до 5-6-7-8 клас, не с дупки в подготовката, ами с кратери); (д) възможностите на детето по дадения предмет са такива, което комбинирано с недостатъците на учебните ни програми води до този резултат и той би бил такъв дори и от а) до в) всичко е идеално.

Докато не се овладее дисциплината, докато няма повтаряне на класове, това ще е положението. Родители, ученици и учители са такива, каквито системата допуска да бъдат.

Общи условия

Активация на акаунт