... институции и А1

  • 1 019
  • 33
  •   1
Отговори
  • Мнения: 22
Здравейте,
искам да споделя безотговорното или може да се каже дори безхаберното отношение на институциите ( Комисията за Регулиране на Съобщенията, както и омбусмана на България  ) които защитават А1 в следният казус. Пусната е алармена инсталация с тарифен план от БОБ ( "подразделение" на мтел/А1 ) преди около 7-8 години, тя като такава е с филтрирани номера за получаване и изпращане на СМС-и, поради ясни причини за сигурност. Алармената система работи само с СМС-и и е произведена в българска фирма ( https://lesibg.com ) с местоположение Пловдив. Преди повече година родителите ми, които използват тази алармена система започнаха да се оплакват от невъзможноста да я използват, СМС-ите не се получават или се получават с голямо закъснение, с което те се "справяха" като изпращат нови и нови СМС-и за активиране на алармената инсталация поставена да охранява вила на около 20км от Стара Загора. Очакванията за повишени сметки си беше нормално, но декември месец 2022 реших да проверя защо все пак сметките са повишени при условие, че родителите ми така или иначе не са посещавали имота. Оказа се, че тарифният план, който до момента на моето знание е бил на БОБ ( със заплащане само на изразходвани СМС-и на стойност 11ст. с ДДС ) е сменен с друг тарифен А1 ONE 4 абонаментен план с месечна такса от 3.44 без ДДС и СМС-и от 21ст без ДДС.  Веднага ми изникна въпроса защо без да съм уведомен е подменен абонаментния ми план и до колко той е актуален след като една от страните в подписания договор между мен и оператора преди години на хартия не е уведомен за това. Започна кореспонденция с customer services от А1, които след направена "проверка" се оказа че са изпратили СМС на аларменото устройство, което както споменах от мерки за сигурност приема СМС-и само от определени номера, и от тук се започна сагата. На въпроса защо изпращат СМС на алармено устройство, ми отговориха че А1 няма как да знае какво устройство ползва потребителя, ... така, но не е така всяко мобилно устройство устройство си има EMEI ( International Mobile Equipment Identity - https://en.wikipedia.org/wiki/International_Mobile_Equipment_Identity ) и този IMEI е наличен за мобилният оператор , въз основа на този IMEI може да се провери какво е устройството тук https://www.imei.info/ . Споделям информацията и поради причината, че съм завършил и работил точно в тази среда в продължение на повече от 10 години ( не само за български оператори ) и съм пускал нови мобилни услуги, за които поддръжката на операторите се грижат ( на които пък customer service задават въпроси и подръжката трябва да отговори ).

Постарах се да обясня на Комисията за защита на потребителя случая, той беше прехвърлен към Комисията за Регулиране на Съобщенията, за които изпращането на СМС е достатъчно за А1 независимо, че клиента не е уведомен за промяна на договора. Оплаках се и на омбудсмана на България, цитират ми Чл.15 от ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ при осъществяване на обществени електронни съобщения от държавен вестник (https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp;jsessionid=E9E … 3100?idMat=166529) :

" Чл. 15. (1) В случаите по чл. 230, ал. 2 от ЗЕС предприятията уведомяват крайния ползвател чрез:
1. писмо, изпратено до адреса на крайния ползвател като кореспондентска пратка; или
2. електронно писмо (e-mail), изпратено до посочен от крайния ползвател адрес на електронна поща; или
3. кратко текстово съобщение (SMS) или съобщение чрез друг вид технология, което да може да бъде съхранено на крайното устройство на крайния ползвател.
(2) В случаите по ал. 1, касаещи изменение на договор за ползване на мобилна гласова услуга, предприятията уведомяват крайния ползвател чрез съобщение по ал. 1, т. 3. В случай че мобилната гласова услуга на крайния ползвател не включва възможност за получаване на такива съобщения, предприятията уведомяват крайния ползвател по реда на ал. 1, т. 1 или 2.
(3) Във всички случаи предприятията оформят уведомлението по ал. 1 като отделен и самостоятелен документ (писмо, електронно писмо, кратко текстово съобщение (SMS) или съобщение чрез друг вид технология).
(4) При изпращането на съобщение чрез друг вид технология предприятията следва да могат да гарантират, че крайният ползвател е надлежно уведомен."

Споменах, че ако правилно са направили проверката си от А1 изобщо е нямало да изпратят СМС до устройството, тъй като този СМС не може да бъде прочетен, а ще бъде филтриран. Интересно в случая е, че всички по веригата ( юристи, включително и омбудсмана на България ) защитават оператора  ( с мнението от customer Service на А1,  което за мен е смешно ) с изпратения СМС, но никой не може да ми отговори как аз съм уведомен за промяната на тарифния план, нали все пак СМС-а е способа клиента да бъде уведомен за промяна в договора и нали това е идеята СМС да бъде изпратен. А колко този договор, в който едната от страните не е уведомена за промяната му е легитимен в този случай?

.. уверяваха ме че устройството не е "стандартно" , а аз питам от кога устройство сертифицирано по БДС не е стандартно и от кога СМС-а е официален документ в България.
... и друг интересен въпрос, на колко потребителя customer service е казал "Оператора няма как да знае какво устройство използва клиента "...  и кога институциите ще започнат да питат компетентните в компаниите, а не пазачите на входа и, не мислят ли, че стават смешни ( ако не беше всичко това тъжно ) с заключенията си  Simple Smile

Последна редакция: пн, 24 юли 2023, 20:32 от ддд...

# 1
  • Мнения: 5 287
Операторът не носи вина, че ти си решил да поставиш SIM картата в устройство, което не приема SMS-и от определени номера. A1 нямат разследваща функция, че да дирят какво и как си направил. Ти имаш зор, а не той. Аз също имам охранителна система, която е на същия принцип + интернет. Няма да се сърдя, че оператора ми е пратил SMS, а аз не съм го прочел. Това е моя грешка.

Отговорено ти е, че е спазен Закона. Дори адвокат по твои думи е потвърдил.

# 2
  • Мнения: 22
Г-н ЧревоУгодник ,
правилно е това че оператора няма разследваща функция, защото не е уредено със закон такъв тип проверки / а законите знаете кой ги "кове" /, а техническа възможност има / но заявката на А1 беше че нямат техническата възможност за това, докато не им обясних кое и как да се случи, след което по ясни причини спряха да комуникират с мен Simple Smile /. Бихте ли уточнили как клиента ще бъде бъде уведомен за промяна на договора подписан с оператора ако СИМ картата е поставена в асансьор, алармена система, IoT устройство за събиране на данни от други устройства или сте посетили примерно Албания / тъй като тя не е в ЕУ и тарифите са зверски / и сте решили да изключили телефона за повече от 1 седмица / обикновенно времето за което SMS-те expire-ват в опашката на SMSC-то ( SMS Center ) / а оператора Ви е изпратил СМС за смяна на тарифен план междувременно / гарантирам Ви, че А1 няма да провери дали сте получили СМС--а , а само дали са го изпратили, защото както казахте А1 няма разследващи функции Simple Smile , въпреки че по спецификация SMPP ( Short Message Peer-to-Peer Protocol )  протокола поддържа и този вид "проверка" ,  като казвам проверка визирам статуса на изпратеното SMS съобщение от SMSC-то / и не смятате ли че това с аз съм си виновен е доста "късогледо", мислете в малко по глобален план. Вие сте подписали договор, в който формулировката за всяка промяна в него се случва с подписване на нов договор, анекс или приложение към стария, но на оператора му е дадена възможноста да изпрати СМС и това да бъде официалният документ за промяната на тарифният план, т.е. за мен има лобиране на институциите към телекомите в ущърб на потребителите.
Кой е виновният в случая, че не съм уведомен и правата ми на потребител са нарушени за това, че съм поставил СИМ картата в устройство сертифицирано по БДС? Все пак използването на СМС е инструмента потребителя да бъде уведомен / има и други "инструменти" за уведомяване на потребителя описани в разпоредбите / погледнете цитата ми от "ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ при осъществяване на обществени електронни съобщения от държавен вестник" в първият ми пост / , които А1 умишлено или "законово" е пропуснал /,  не бъркайте крайната цел, която не е на потребителя да бъде изпратен СМС . Ако А1 искаха да ме уведомят / което е трябвало да се случи според разпоредбите /, можеха да проверят устройството и да не изпращат СМС, след като разберат че изпращат СМС на модем / обясних им го на колегите Ви от обслужване на клиенти, че ако са направили проверка е нямало да изпратят СМС, а са щели да потърсят друг канал за комуникация с цел да ме уведомят /, а не на телефон, но пък защо да се напъват Simple Smile , клиента ще си плаща, ако не знае какво се случва и за какво плаща още по добре...
 
Нека този, който "кове" законите да помисли какво е сътворил и за коя сметка / защото в случая се бърка в моя джоб и Вашия / .
Някак си алогично и несериозно ми се вижда, да промениш подписан договор с СМС Simple Smile, но пък явно за България толкова си можем, не вървим напред с технологиите а Вие уточнете накъде, аз се сещам и за един академик, който казваше "...химикалката е в моите ръце" / нищо че е мандатен /, всичко се кърпи за деня, а за утре ...

... "Отговорено ти е, че е спазен Закона. Дори адвокат по твои думи е потвърдил." - адвокат, само от страна на институциите / за сега, но се сещам и за други институции, на които мисля че ще им е интересно да се запознаят със случая / и Ви е ясно защо и какво ще потвърди / .. естествено че ще защити позициите си Simple Smile и тези за които работи, все пак за това му плащат / ..

Последна редакция: чт, 03 авг 2023, 16:28 от ддд...

# 3
  • Мнения: 5 287
Може да си отишъл в Индия и как се очаква да те уведомят?

Алармата може да се продава напълно законно и да са спазени всички изисквания, но ти и само ти носиш пасивите от това къде си поставил SIM картата. Дали е достатъчно да ти пратят SMS? Живеем в дигитален свят и за мен е излишно да ми пращат хартии за такива неща. Дори вече и призовки могат да се пращат дигитално.

Безсрочните договори могат да ги променят с предизвестие, както си искат и го правят. Срочен договор не съм чул някой да му е променен.

Имаш право да се откажеш от договора, щом не ти харесва.

# 4
  • Мнения: 22
"Може да си отишъл в Индия и как се очаква да те уведомят?" - ами както е описано в договора - с подписване на нов договор, анекс или Приложение , лесно се чете и се разбира и очакваш това което си подписал и знаеш как ще се случи. При всяко подписване на договор има лични данни, има куриери и мисля че няма смисъл да обяснявам как се изпраща писмo с обратна разписка. Всичко останало си е извън договора, т.е. неспазен договор или нарушени права интерпретирай го както искаш.

"Дали е достатъчно да ти пратят SMS? Живеем в дигитален свят и за мен е излишно да ми пращат хартии за такива неща. Дори вече и призовки могат да се пращат дигитално." - точно по тази причина, ако искаш да ползваш предимствата на дигиталния свят, трябва да го направиш по правилният начин, казвам го отново - клиента трябва да бъде УВЕДОМЕН за настоящите промен,и ако искаш да ползваш СМС увери се, че клиента е получил съобщението и е УВЕДОМЕН / а не ми казвай че оператора няма разследваща функция, това че опертора разчита на некомпетентноста на клиента и не използва възможностите си и си бърка в носа, защото КРС му лобира не оправдава правно действията му, не мисля че е законно да променяш договора  с клиента , без да го уведомиш, а в него е описано - промяната става с ПОДПИСВАНЕ на ...  / , ако не можеш да си сигурен ползвай друг канал за комуникация  - така е формулирано в "ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ при осъществяване на обществени електронни съобщения от държавен вестник"

"3. кратко текстово съобщение (SMS) или съобщение чрез друг вид технология, което да може да бъде съхранено на крайното устройство на крайния ползвател." / как оператора ще го направи да си решава, ако не знае и не може, да ползва Спиди или друг куриер Simple Smile ,  ако иска може да ми се обади има ми телефонния номер ( само да не ползва този от алармената инсталация),  срещу преференциално заплащане ще му обясня , няма да ми е първият оператор, който ще консултирам Simple Smile /

, а не да му бъде изпратен СМС... и аз мога да изпрая СМС на SMSC-то и да кажа амиии изпратих Ви СМС, с отговор да сте го прочели, някак си е несериозно...
Все си мисля че СМС не е официален документ в България , все още или греша Simple Smile ...

"Безсрочните договори могат да ги променят с предизвестие, както си искат и го правят"  -  е има си "регламент"  обнародван в ДВ, ако не се спазва има такива клиенти, които се оплакват, и такива които ги съдят... и т.н.

"Имаш право да се откажеш от договора, щом не ти харесва." - да, и то ще бъде когато аз реша ...

Както виждаш има 2 казуса, които не са ок:
1. защо е нарушен договора и защо не са изпратили за подпис ( както е упоменато във вече подписаният двустранно договор ), примерно с обратна разписка новият договор
2. защо след като са решили да ползват СМС за канал за комуникация, не са се постарали да го направят, както трябва и да са уверени в това, че аз като клиент съм уведомен за настоящите промени. Ако го бяха направили както трябва сега нямаше да пишем тук, но това си е избор на А1

.... и не виждам за какво спорим, при условие че А1 не си е спазил подписаният двустранен договор,  дали е по вина на КРС или някой друг, трябва ли да ме интересува ..

Последна редакция: чт, 03 авг 2023, 19:21 от ддд...

# 5
  • Мнения: 5 287
.... и не виждам за какво спорим, при условие че А1 не си е спазил подписаният двустранен договор,  дали е по вина на КРС или някой друг, трябва ли да ме интересува ..
Върни се в темата, когато ги осъдиш. Успех!

# 6
  • Мнения: 22
ами помисли,
от нещо което е сигурно, че ще си уведомен и е упоменато в договора, като клауза за промяната му " че договора ще се промени с подписване на ... " стигаме до спора кой е прав че аз не съм уведомен.

С какво аз съм "нарушил" договора, за да не съм уведомен за промяната му ?

Прост въпрос с много вариации, но не смятам че проблема е от моя страна. Писани са разпоредби, които нарушават правата на клиента, дали поради лобиране на институции или некадърност, но според мен е първото.

Сам се сети, че този който е писал разпоредбите няма да каже "..аз криво съм написал разпоредбите" при условие че има въпрос на разрешаване на "частен" случай / казвам частен,  защото така са се стекли обстоятелствата за момента, а случая изобщо не е  частен, а си е процедурен /

ПС.  ..и може би наистина си прав, че трябва човек / или юрист/, който да погледне нещата отстрани, като че ли прекалено съм се "вторачил" в случая, правото не ми е професия и може би не се фокусирам в правилната насока

Последна редакция: пт, 04 авг 2023, 09:50 от ддд...

# 7
  • Мнения: 69 071
Проблемът е, че електронните технологии и уведомяването по електронен път навлезе все по-широко във всички области.
Преди това да стане, се искаше доказателство, че хартиеното писмо е получено от лицето до което е адресирано - например по АПК когато държавна институция връчва заповед да речем, трябваше да е с обратна разписка, препоръчано - абе да има подпис черно на бяло, че си получил.

сега въведоха електронното връчване, но ако си го поискал ти и си подал съответните данни.

Тук ми се чини че ЗЕС е калпаво написан, в интерес сещате се на кого, не нас, като е даден превес на съобщението чрез смс, без това да е поискано и заявено като начин от потребителя, и без да е сигурен оператора че това което изпраща ще се види/получи.

Но докато законът е такъв черно на бяло, никоя жалба няма да помогне.
Единствено чрез дело евентуално, защото там съдът ще съпостави закони, разпоредби, рекламенти и току се окаже, че тази разпоредба пък противоречи на друга....но само чрез съд, с жалба по административен ред никой няма да ти напише обратното на това, което е в чл.15 ЗЕС...

# 8
  • Мнения: 22
"Проблемът е, че електронните технологии и уведомяването по електронен път навлезе все по-широко във всички области."   -  в конкретния случай договора с БОБ/А1 е подписан на Февуари 2015, тогава нито операторите, нито КРС са имали идея за това което ще "узаконят" в ДВ чл. 15 / което както виждам е от 17.12.2021г. /  т.е. те са в заварено положение по точките от договора, и както е описано в него, всяка негова промяна е трябвало да се случи с подписване на нов договор, анекс или приложение, дори това че влизат промени за уведомлението потребителя с СМС / ако искат да го ползват този канал за комуникация с клиента /.

Отделно на това как това уведомление с СМС или друг начин как трябва да се случи - дали е достатъчно оператора да изпрати СМС или е необходимо потребителя да бъде уведомен, което е крайната цел както е описано в ЗЕС. Механизми, които технически за СМС до голяма степен са възможни и е необходимо да се правят, за да се спазят изискванията за уведоменост / все пак става въпрос за права и пари на клиенти /.

Все пак клиента не е виновен ако производител на кисело мляко ти е сипал прясно мляко и закваска без да спазва технологиите /виждаш че това не е кисело мляко а някакъв бълвоч/ , сложил ти го е в кошницата, не можеш да се откажеш от него и си длъжен да го платиш, и така всеки месец в продължение на година и половина.

Сега ми казват от А1 ".. ами откажи се като не ти харесва тарифният план", е няма да го направя докато не се "разровят" нещата, прекратя ли договора случаят ще бъде закрит, ще го направя когато реша ...

"Тук ми се чини че ЗЕС е калпаво написан, в интерес сещате се на кого, не нас, като е даден превес на съобщението чрез смс, без това да е поискано и заявено като начин от потребителя, и без да е сигурен оператора че това което изпраща ще се види/получи." - за това казах, че има лобиране от страна на КРС към операторите в ущърб на потребителите и техните права ... а ти можеш да се оплачиш от операторите на .. КРС Simple Smile

"никой няма да ти напише обратното на това, което е в чл.15 ЗЕС" - не знам кой го е писал това, но е толкова противоречиво... точно колкото и институциите Simple Smile , и после от къде идва насилието в БГ..., ами от къде се вмирисва рибата...

Последна редакция: пн, 07 авг 2023, 11:40 от ддд...

# 9
  • Мнения: 69 071
Аз също съм един вид борец за сдправедливост, но си задай въпроса ти какво точно искаш в случая ...вярно, уведомили те със съобщение. Да предположим че сега ти го пратят същото на хартийка срещу подпис. И? Какво следва - същото което и след смс-а....
Та в този смисъл борбата ти е безсмислена, от гл.т. на твоите интереси........

Това е двустранен договор и както ти, така и те, могат да се откажат или да прекратят договора, ако ответната страна не е съгласна с новите условия.
Договор има само докато има съвпадение на две насрещни воли.(В момента в който волите на двете страни се разминават, договор вече нЕма.

# 10
  • Мнения: 22
"Да предположим че сега ти го пратят същото на хартийка срещу подпис. И? Какво следва - същото което и след смс-а...." - такаа Simple Smile , ... ами  за да ми изпратят СМС той трябва да е гарантиран, че е получен и то на правилното усторйство, за да бъда информиран за настоящите промени. Поне така си представям гарантираността за уведомление, което по настоящем липсва.
ако нещата не се случат, тогава 15.Х ( подобно на 15.2 ) :
"В случаите по ал. 1, касаещи изменение на договор за ползване на мобилна гласова услуга, предприятията уведомяват крайния ползвател чрез съобщение по ал. 1, т. 3. В случай че мобилното устройство на крайния ползвател не включва възможност за получаване на такива съобщения, предприятията уведомяват крайния ползвател по реда на ал. 1, т. 1 или 2."
така, ако устройството на потребителя няма възможност да информира потребителя, той да бъде информиран по друг канал, това виждам като възможност за в бъдеще. Това също не е уредено понастоящем

Конкретно в моя случай,  както казват француците "... вече е паднало" , всичко е минало... мога да искам от А1 да ми дадат 1 месечен срок за прекратяване на договора без предизвестие / както е уведомлението с СМС /, с възстановяване на сумите по такси и използваните услуги надвзети / между тарифният план на БОБ и настоящият / до този 1 месечен срок за прекратяване на договор, това което е по правата ми ...  
Всичко, така както е по ЗЕС, но ако тръгнем към съд нещата мисля, че няма да са такива ... Simple Smile

Последна редакция: пн, 07 авг 2023, 13:29 от ддд...

# 11
  • Мнения: 69 071
Тоест..ще направиш същото което би направил и ако беше получил тогава съобщението...

Човек, твърде задълбаваш. Прекалено ми е...излизам от дискусията.

# 12
  • Мнения: 22
..не знам как го разбираш, но искам А1 и КРС да си свършат работата както трябва - промяна в ЗЕС / описано по горе / и правилно отношение към конкретния казус / отново описано по горе / с А1, какво повече при криво работещи институции и оператор?  

Ако стигнем до съд, или медии ... ще решаваме когато стигнем до там.

"Човек, твърде задълбаваш. Прекалено ми е...излизам от дискусията." - ... е ако ще се "плъзгаме" по повърхноста,  можем да кажем "майната му... ", но не смятам че това е правилно, все пак го правим, не само за себе си / надявам се / ...

... не съм постигнал дотук нищо с "майната му" ,  а като съм си гонил целите Wink

Благодаря все пак за възможноста да разменим мнения !

# 13
  • Мнения: 5 287
ами  за да ми изпратят СМС той трябва да е гарантиран, че е получен и то на правилното усторйство, за да бъда информиран за настоящите промени.
SMS-ът е получен. Най-вероятно могат и да го докажат предвид, че е в тяхната мрежа. Твой е проблемът, че не можеш да го прочетеш.
Можеха да ти пратят имейл, който отново да не можеш да прочетеш.
Можеха да ти пратят писмо на хартия,което да не получиш по гвоя вина(не си на адреса).

Във всяка хипотеза ти можеше да останеш неуведомен.

# 14
  • Мнения: 22
... хехе,
когато искаш да не свършиш нещо винаги ще намериш причина Simple Smile , типично като мнение на човек от институциите...
"SMS-ът е получен. " - ти от къде знаеш че е получен, нали ти казах че филтрира MSISDN-ите /ще е страхотно алармено устройство ако оператора и/или произволни номера отключват дома ми / Simple Smile , та дай ми номера на твоето алармено устройство, ако работи така както ми говориш може да ти дойда на гости докато те няма в къщи Simple Smile
 

"Твой е проблемът, че не можеш да го прочетеш." - за това не съм и уведомен за промените, както споменах всяко устройство има IMEI,   ако бяха проверили какво е то, нямаше да изпратят СМС на модем Simple Smile , а щяха да потърсят друг начин за да ме уведомят

... четеш избирателно Wink, това не съм го писал аз :
"Чл. 15. (1) В случаите по чл. 230, ал. 2 от ЗЕС предприятията уведомяват крайния ползвател чрез:
....
3. кратко текстово съобщение (SMS) или съобщение чрез друг вид технология, което да може да бъде съхранено на крайното устройство на крайния ползвател."


"Можеха да ти пратят писмо на хартия,което да не получиш по гвоя вина(не си на адреса)." - за това документи се изпращат с обратна разписка и не ми казвай че няма да ме намерят при условие, че знаят и кой размер гащи нося / изискване при попълване на договорите /.


"Във всяка хипотеза ти можеше да останеш неуведомен." , нали знаеш каква е разликата м/у това да изпратиш и това да получиш Simple Smile , ако искаш да ти обясня, че едното е гарантирано а другото не, за това примерно в интернет "основно" се ползват IP/UDP ( негарантирана комуникация ) и  IP/TCP ( гарантирано, че хоста ще получи пакета по RFC спецификации ), въпрос на избор и алгоритъм е как ще се изгради услугата / аналогично е и със случая /, така би трябвало да е и със законите ( или ЗЕС в случая ), зависи какво искаш да постигнеш ... е, ако всичко беше изградено правилно от оператора и институциите, нямаше да водим тази комуникация Simple Smile

Последна редакция: пн, 07 авг 2023, 14:30 от ддд...

Общи условия

Активация на акаунт