Как си представяте Ирина от “Тютюн”

  • 3 652
  • 45
  •   1
Отговори
  • Мнения: 731
Вдъхновено от друга подобна тема, ми беше интересно да попитам как си представяте Ирина от романа “Тютюн” на Димитър Димов? Аз не мога да си я представя по друг начин освен като Невена Коканова, въпреки че в книгата някои неща са по-различни
Скрит текст:

# 1
  • Мнения: 1 265
Според мен Диана Димитрова много пасва като типаж. Сега очаквам множество подскоци заради разразилия се неотдавна скандал. Но наистина я виждам като най-подходяща от съвременните актриси. Просто за друга не се сещам в момента.

# 2
  • Мнения: 41 327
ДД изобщо не пасва. Ирина е здраво и силно момиче от село, червенобузо и пращящо от здраве. Никак не се връзва с ДД.
Невена Коканова е много по-близо до героинята.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 14 683
Аман от тия села. Grinning  И в "Тютюн",:и в тетралогията на Талев имаме градове. Селото съвсем не е необходимо условие, за да си здрав, силен и червенобуз. Пък и за Ирина май не знаем дали е червенобуза. Wink

И аз като Коканова и никоя друга. Още преди да прочета романа - защото знаех, че тя е играла ролята във филма.

# 4
  • София
  • Мнения: 13 463
Д-р Марина Колушева е прототипът на Ирина:

# 5
  • където ми е най-добре
  • Мнения: 339
Само като прочетох заглавието и пред очите ми се появи Невена Коканова!!!

# 6
  • Мнения: 7 406
Аз съм голям фен на "Тютюн", на Ирина и на останалите романи на Д. Димов, но това не го знаех за прототипа. Красива е. Благодаря за информацията!

# 7
  • Пловдив
  • Мнения: 14 683
А за тази Колушева и нейния живот какво се знае?

____

По съвпадение и Коканова е от Дупница - града "прототип" на този от "Тютюн".

# 8
  • Мнения: 731
Коканова успява изключително добре да покаже двете лица на Ирина - това на топло и мило момиче, и това на студена и покварена жена

# 9
  • София
  • Мнения: 13 463
Магдена, напиши "прототипи на героите в Тютюн".
Прототипът на Борис е съпругът на докторката. Кочо Апостолов, дори историята на живота му е сходна.
Интересни хора са били и двамата.

П.П. На друго място срещнах информация, че Апостолов е по-скоро прототип на експерта Костов, докато братя Чапрашикови са прототипи на Борис и баща му. Но Кочо физически може да бъде открит в описанието на Борис.

Последна редакция: сб, 29 юли 2023, 21:59 от Fever Ray

# 10
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 304
Невена Коканова си представям, не съм чела романа и това е първият образ, който ми изниква в главата. То и филмът не си го спомням особено, но тази жена има незабравимо екранно присъствие. Трябва да седна да прочета книгата, само хубави отзиви чувам непрекъснато.

# 11
  • На изток от Рая
  • Мнения: 1 363
Невена Коканова е първото име, за което се сещам. Чела съм “Тютюн”  три пъти - не успях да си представя друго име, освен на Коканова. Страхотна актьорска игра!

Сега погледнах и другите прототипи, наистина откривам сходства с героите в романа.
Интересна тема!

# 12
  • Мнения: 1 496
Прочетох книгата като ученичка, после гледах и филма. Няма друга за мен, освен Невена Коканова!

# 13
  • Мнения: 4 682
Аман от тия села. Grinning  И в "Тютюн",:и в тетралогията на Талев имаме градове. Селото съвсем не е необходимо условие, за да си здрав, силен и червенобуз. Пък и за Ирина май не знаем дали е червенобуза. Wink

И аз като Коканова и никоя друга. Още преди да прочета романа - защото знаех, че тя е играла ролята във филма.

Буквалното описание в романа е на момиче, което носи наследствеността на селския си род, силна, леко закръглена и висока, като още в началото Димов описва как "изобилната кръв" придава бакърен оттенък на лицето. И има много сравнения как постепенно външно започва да се различава от селските си роднини, но продължава да е много различна от изнежените и бледи богати жени. Физически е малко различна от Невена Коканова, но с толкова добра роля, всички сме свикнали да си представяме точно нея.

За избора й настоява Димитър Димов, после екипът на филма си спомня, че е имало голям натиск други актриси да играят, но Никола Корабов е харесал точно нея - малко скандално е било да се противопостави. Невена Коканова е родена в Дупница, но родът й няма общо с града, баща й е бил военен. Даже има документи, които оспорват дали изобщо е родена в Дупница или просто са записали адреса на баща й. Майка й е потомка на австрийска аристокрация, дошли в България след Освобождението. Брат й е роден във Видинско, тя прекарва част от детството си там, така че като произход е доста по-северно от Ирина. След 1944 г. баща й попада в лагери, местят се към София, а когато избират роли за Тютюн, тя е съвсем млада, слабо известна провинциална актриса, снимала се е в няколко филма, но с малки роли или със слаб успех. Визуално е доста различна - по-ниска, руса, със светли очи.

За да покажат, че е подходяща, Никола Корабов й боядисва косата в черно, обуват й високи токчета и тогава отново я показва на комисията, за да ги убеди. И след филма тя си остава с тъмната коса.

# 14
  • Мнения: 41 327
Невена Коканова има женствени форми, не е слаба и кльощава, нито спортна с тесен таз. Съвсем добре си е за ролята, защото Ирина освен факта, че е здраво селско момиче, е и красива все пак.

# 15
  • Мнения: 11 959
Само и единствено Невена Коканова. Не изключвам да съм пред убедена, защото филма съм гледала в най-ранното си детство, романа прочетох в 10 или 11клас,тогава се изучаваше в преработения вариант с Лила. След това съм гледала филма поне още два пъти. След време(десетилетия) покрай сина ми, който четеше "Тютюн" на една почивка, прочетох оригинал ия вариант. После отново гледахме заедно филма, а накрая миналата година гледах и театралната постановка.
И все повече ми се затвърждаваше припокриването на образа с Невена Коканова- мечтателност, откъсване от реалния свят, едновременно сила и нежност. Никак не можах да възприема Д. Димитрова като Ирина, много ми беше груба и тросната, за да е автентична. Самата постановка, въпреки овациите по социалните мрежи, също не ми хареса.

# 16
  • Мнения: 46
Радвам се, че съм Ви вдъхновила с темата си. 😁❤ Като ученичка “Тютюн” ми се стори много скучен и не го прочетох целия. Планирам да опитам пак в най-скоро време. Може да ме грабне този път ☺

# 17
  • Мнения: 12 857
Очевидно Невена Коканова не е 1:1, защото пише и това:
"Тя (Ирина) беше свила доста претенциозно гъстата си черна коса на руло, а орловият нос придаваше на красотата й нотка на осъзната и малко високомерна сериозност".
Като добавим и бакърения оттенък на кожата й, би се получило нещо такова:

# 18
  • Мнения: 3 997
За мен именно Диана Димитрова се вписва перфектно в ролята. Свикнала съм да си представям Коканова, но според описанието Димитрова прилича повече на героинята. Донякъде и Ралица Паскалева.

# 19
  • Мнения: 33
Радвам се, че съм Ви вдъхновила с темата си. 😁❤ Като ученичка “Тютюн” ми се стори много скучен и не го прочетох целия. Планирам да опитам пак в най-скоро време. Може да ме грабне този път ☺

На 16-17 години кой има достатъчно опит, за да разбере в пълнотата им и да оцени подобни четива... : ) Ако само можеше да ги учим в по-зряла възраст...

# 20
  • Мнения: 3 997
Любимият ми роман, който така и не харесах в ученическа възраст и не пожелах да прочета тогава. Толкова. Simple Smile

# 21
  • Мнения: 1 464
Обожавам "Тютюн", а Борис и Ирина са сред най-любимите ми герои въобще.
За мен Ирина има красотата на Моника Белучи. Тя е с интелигентно излъчване и много женствено тяло.
В романа Ирина отслабва като модните дами от хайлайфа, но "оригинално" е по-пищна.

# 22
  • Мнения: 18 717
Съвсем не като Невена Коканова. Представям си я ей така:

Скрит текст:

На снимката е една гръцка актриса Тоня Сотиропуло.

# 23
  • Мнения: 41 327
Това са модерни и средиземноморски лица. Все пак не говорим какво харесваме, а какво би паснало.

# 24
  • Мнения: 18 717
Ами ние живеем в съвремието. Simple Smile

# 25
  • Мнения: 41 327
Ами ние живеем в съвремието. Simple Smile

Ама романът не е съвременен, от там и героинята.

# 26
  • Мнения: 18 717
Ирина си я представям много по-хищна мадама от Коканова.

# 27
  • Мнения: 41 327
Ирина не е хищна, алчна или коравосърдечна. Ирина е представена като паднала жена, покварена от парите. Но това е гледната точна на автора, обусловена от патриархалния морал на онова време.  От днешна гледна точка Ирина е жена, измъкнала се от еснафската изостанала среда, а моралните и престъпления изобщо не са такива днес. Интересен детайл - в стремежа си да подчертае осъждането на падналата жена, Д. Димов споменава към края на романа, че Ирина не може да има деца, защото правила била много секс и от това се увредила, абсурд, а?
Ирина е жертва на любовта си към Борис, може да е малко слабохарактерна и да се е оставила да я повлекат събитията, но до последно си остава с добро сърце. И де факто е прецакана от Комунистите, макар в романа те да са добрата и прогресивна нова сила. Аз имам и друга гледна точка защо тя се самоубива - и мен сега да ме върнат при комунистите от края на 40-те години на 20 век и да ме карат да строя социализъм, като в същото време ми отнемат всичко, и аз може да се самоубия като нямам за какво да живея и да понасям унижението и страданията. Някога гледната точка е била как здравите народни сили вземат властта, но аз днес виждам как простите и неуки селяндури с калните крака бързат да се уредят и заграбят власт и облаги.

# 28
  • Мнения: 7 406
Ирина не е хищна, вулгарна или лакома. Ирина е добро момиче, умно и влюбено. Пътя по който поема е предопределен от времето. С нейния потенциал и попаднала в тези среди няма как да стане селска лекарка. Нека не забравяме, че романът е писан в годините на върлия социализъм и авторът е направил доста компромиси, за да придобие "Тютюн" такава популярност. Любим незабравим образ на Ирина!

# 29
  • Мнения: 18 717
Ето че всеки от нас я вижда по различен начин. Simple Smile Аз пък мисля, че 90 от 100 момичета с нейния произход е нямало да тръгнат по нейния път.
Другия проблем е, че на мен Коканова не ми излъчва никакъв сексапил. Ирина е описана като жена, след която мъжете се обръщат, апетитна, здрава и уверена. 

# 30
  • Пловдив
  • Мнения: 14 683
Аборти и инфекции явно има предвид авторът, не просто много секс, за да няма деца. Те децата без секс не се правят, както знаем.
А Ирина не е изначално или дълбоко порочна, но не е и тип ведро и чисто девойче. И е много амбициозна. Не я отъждествявам точно с личност, издигнала се над еснафската си среда, обаче. По-скоро с типа "да се махнем от село на всяка цена" ("село" е условно тук), но надарена с чувствителност и интелигентност над средното. И Борис е такъв, но за разлика от нея е и безцеремонен и без емоционални морални терзания.

Цитат
...а моралните и престъпления изобщо не са такива днес.
"Моралните престъпления" трябва да се оценяват повече според времето и според нарушаването на приетите за това време обичаи и правилата, а не според "абсолютния" характер на действието. Един развратен по някогашните критерии човек прави неща, които днес са може би смешна работа, но същият човек днес би отишъл много по-далеч. Принципно говоря, не само за Ирина. Тя не е толкова древна, съвременничка е на нашите баби.

Гъркинята ми се вижда с малко остро, дори грубовато излъчване. Ирина не си я представям така чувствена до хищност, по-рафинирана е нейната чувственост.

Последна редакция: чт, 31 авг 2023, 16:03 от Магдена

# 31
  • Мнения: 6 785
Не много секс, а много аборти е имал предвид авторът.  По онова време абортът е бил контрацептив.

# 32
  • Мнения: 731
Ирина също така е възприета като надменна и надута от хората около нея, но все пак вътрешно е добра.

# 33
  • Мнения: 41 327
Да, така я възприемат, защото се е откъснала от старата си среда и не полага усилия да се преструва, че не е, а се държи както е редно в новата и среда. Обаче никога не отказва да изпълни лекарския си дълг и да помогне на страдащ човек или дете, даже да е бедно селянче и да се нуждае от помощ в най-неудобния момент. Нито пък е алчна за пари и власт, иска само спокоен живот (в охолство, разбира се), но не може да се измъкне от капана на любовта си към Борис. А би могла да го изостави и да избяга в Швейцария преди да дойдат комунистите. Вместо това някакво чувство за дълг я връща от Гърция, а после апатията и меланхолията я надвиват и когато все пак се опитва (вяло) да се измъкне е късно.
Нереален е и отказът на девер и да сключи сделка - да я пусне да емигрира срещу част от парите и. Все едно новата държава няма бясна нужда от пари, а има някаква полза от Ирина. Това е някаква показна демонстрация на комунистически морал, иначе доста глупава и нереалистична.

# 34
  • Мнения: 4 682
Иначе нямаше да публикуват романа. Реално тя можеше някак да избяга в суматохата, да настоява по-упорито за паспорт. Но все пак 1944 г. в почти цяла Европа бушува война, изходът е рисковано пътуване до Швейцария. А там трябва да живее сама, по онова време вече е жена на средна възраст, с много разочарования, без повече желание да се бори. Димов е втъкал много фино събитията от онова време - след 9.09. има много самоубийства на хора, които са се страхували от народен съд, от терор, а често са се самоубивали след като са ги пускали за кратко от ареста. Няма как да го напише през онова време, но е символичен финал.

# 35
  • Мнения: 41 327
То романът затова е хубав, понеже е отражение на епохата. И е двойно по-интересно как едни и същи неща някога се тълкуваха по един начин, а сега (поне аз) ги тълкувам по друг начин. Аз даже и действията на Борис одобрявам в много случаи, просто е бизнесмен, а съпротивата срещу тонгата де факто е съпротива срещу новите технологии и развитието. Все едно няколко години по-късно комунистите не са ги въвели, ама вече масите са викали "Ура"...

# 36
  • Мнения: 731
На мен ми беше интересен и образа на Зара, въпреки, че не беше от главните герои.

# 37
  • Пловдив
  • Мнения: 14 683
Тонгата, освен дето тая ситуация се е повтаряла безброй пъти навсякъде (чупенето на машините в Англия и т.н.), според мен е малко като Андрешко от гледна точка на читателя. Wink Авторът не я представя като нещо лошо, както и маменето на държавата надали е за Елин Пелин нещо добро, но в живота свестни хора в "притисната" ситуация могат да се съпротивляват на нормални неща, защото не виждат добър за себе си изход - с право или не.

-----

И на мен ми беше интересна Зара.

-----

Отказването на рушвет(?) за пускане в чужбина от девера не го помня в книгата, но не ми изглежда нереално. Или не вземаш, ако си почтен, или вземаш за себе си - никой не го взема за държавата, това би било неестествено. Колкото до самата държава, тя, образно казано, вече кажи-речи си е правела планове как да докопа парите на богатите буржоа зорлем, не доброволно и само част.

Последна редакция: чт, 31 авг 2023, 22:04 от Магдена

# 38
  • Мнения: 41 327
Също така се сещам как уж заради тонгата, ама всъщност комунистите много се тревожеха да не би стачката да вземе икономически, а не политически характер. И гледаха да изманипулират работниците и да ги повлекат към революция, а не към борба за по-добри доходи.

# 39
  • Мнения: 7 406
На мен Борис ми е бил винаги симпатичен, дори и когато съм чела романа по онова време. Да, вярно е, че с всеки прочит виждам нещата по- различно. Лила винаги ми е била анти-, ама нали авторът е бил принуден да въведе този образ в името на комунистическите идеи.

# 40
  • Мнения: 41 327
Е, аз си чета само първата версия, комунистическата изобщо не я искам. И пак комунистите са ми някак плоски, едноцветни (социалистически реализъм, нали), докато другите образи са по-истински и живи.

# 41
  • Мнения: 731
Аз частите с комунистите едва ги изчетох, бяха ми отегчителни и еднообразни. Само не разбрах защо автора е решил да вкара педофилска нотка в образа на Ирина, когато заглежда 15-16 годишни момче. За мен беше малко прекалено, въпреки че идеята е да покаже колко деградирали са героите.

# 42
  • Мнения: 1 464
Ирина и Борис са изключително амбициозни и не на място в средата си. Трагедията и на двамата е, че не принадлежат и на средата, към която се стремят и успяват да попаднат. И така са в безтегловност. Затова са вкопчени толкова един в друг.
Аз не съм съгласна, че Борис е безчувствен, а Ирина е просто жертва на любовта си към него. Ако Борис нямаше угризения, нямаше да се алкохолизира. А той дави съвестта си с алкохол още когато е с Мария. Към края на романа дори не може да спи.
Ирина пък мечтае за друг живот още от ученичка, увлечена от романите, които чете за далечни страни. Нищо не ѝ пречеше да си практикува медицината или да развива научна дейност - тя по собствено желание остана при Борис, след като вече го презираше - заради охолния живот. И драмата ѝ идва от това, че е възпитана от баща си в морал и достойнство, но тя знае, че не проявява нито морал, нито достойнство и се самобичува за което. В собствените си очи е лека жена и колкото и фон Гайер, и Костов да я убеждават, че не е, тя не може да се чувства по друг начин. Затова е дълбоко нещастна.

# 43
  • Мнения: 4 682
През 1944 -1945 г. все още не е пълна "народна власт", няма национализация на фабрики, само отделно имущество за целите на войната. Не са вземали просто така, каквото си искат, формално дори има съгласие за "честни" избори, допуска се опозиция, западните съюзници все още имат илюзии за Сталин.
За подкупа - има на няколко места разговори за паспорта. Как може да й издадат, но трябва да реши другарят Лукан, а той помни как са го преследвали и т.н. И после, когато Ирина вече е "болна", когато предлага пари за паспорт, но го приемат едва ли не като бълнуване и й дават успокоително. И после бившият й състудент Чингис я убеждава да стане заводска лекарка и да си поднови практиката.

# 44
  • Пловдив
  • Мнения: 14 683
Ако е към мен - никъде не съм твърдяла, че вземат наред още от 1944, казах, че вероятно правят планове.
Преговорите около паспорта тотално съм ги забравила или съм ги чела през ред навремето.

# 45
  • Мнения: 731
Историята на Невена Коканова и “Тютюн”
Скрит текст:
"Най-голям натиск имаше за избора на Коканова за ролята на Ирина. А тя се превърна в ролята на живота й. Но как точно, ще отнеса тази тайна в гроба си!..", каза приживе Корабов и открехна съвсем леко завесата около драматичната история с "партиен" привкус. Корабов призна, че почти всички членове на Художествения съвет са били единодушни, че изборът на Коканова за ролята, бил наречен "авантюра".

"Критиците се смущаваха от факта, че тя беше стажант-актриса в Ямболския театър, изиграла една-две малки роли. Беше извикана за пробни снимки за образа на Лила и по-късно предложена за Ирина. Но визуално не покриваше представите на повечето членове на съвета. Всички казваха: "Това е безумие, което вие правите!" - Те не можеха да видят в Невена героинята на Димов, защото Невена беше направо казано невзрачна - русолява, невисока на ръст, непредизвикателна и по хубост, и по поведение.

Първо я вдигнахме на токчета, после боядисахме косата й черна, походката й започна да става грациозна и още, и още..., докато не застана пред камерата една друга Невена. Нещо виртуално, ваятелско, пигмалионовско се получи. Сякаш скулптурирахме образа й. Но преди всичко това да се случи, в протоколите на художествените съвети поредни пъти пишеше: "Екипът е налице, с изключение на Ирина..."
Не приемаха Коканова и дори се появиха предложения да търсим "чужбинска" актриса. Тогава решаващ тласък да се реши въпросът даде едно гневно изявление на самия Димитър Димов, който каза: "Омръзна ми да слушам преценки, да приемам ходатайства, да се вълнувам въобще. Но сега се развълнувах, когато някои предложиха да се търси актриса от чужбина. Образът, който дава Коканова, на мен изцяло ми допада. Някои тук възразиха, че тя е много деликатна, дребничка, много невинна и чиста, и няма да постигне този силен образ на Ирина от романа. А нима Ирина трябва непременно да има развратен вид?!"

В залата настъпва мълчание след този реторичен въпрос, но очевидно точно такава са си представяли Ирина експертите - като развратна!..

"С Невена често се разхождахме в Борисовата градина, продължава разказа си Корабов. Разсъждавахме с часове по образа на Ирина. И веднъж тя внезапно се обърна с лице към мен и ми каза: "Няма да мога да се справя с ролята! Ценя доверието ти, но чувствам страх. Огромен страх. Ще се проваля, ще убия и себе си, и теб, и филма!..."

Невена беше готова да се откаже от ролята. Нещо повече - тя го беше решила. Първо се ядосах, а после започнах да й вдъхвам кураж - че трябва да изкорени този страх от себе си, защото виждам, че ще успее...Това й повлия първоначално много плахо, но с течение на снимките, се усещаше все по-осезателно - пред очите ни Невена се променяше.

Когато филмът стана и тя бе на екрана най-невероятната Ирина, която можех да си пожелая като режисьор, и с нея стъпихме на червената пътека в Кан, аз й припомних онзи разговор в Борисовата градина... Радвах се не само на успеха на филма си, но и на нейния личен успех да преодолее страха. Невена беше под светлината на прожекторите сред най-големите световни филмови звезди. Любувах й се както проф. Хигинс от "Пигмалион". Мисля, че тя дори не си даваше сметка какво е постигнала. В Кан беше само на 23!..", разказва още Корабов.



Общи условия

Активация на акаунт