Въпросът на Сократ: „Жената или детето?“

  • 5 108
  • 137
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 5 311
Редно е да имаме предвид, че е било друга епоха, друг начин на живот, други възгледи и ценности.

# 106
  • Мнения: 1 600
А жена кого би спасила, детето или мъжа си по времето на Сократ? И днес.

# 107
  • Мнения: 2 884
Първо детето според мен. Не вярвам която и да е майка да се поколебае при избора, задейства се мигновено майчинят инстинкт.

Последна редакция: сб, 27 яну 2024, 09:02 от Sysly

# 108
  • Мнения: 776
А жена кого би спасила, детето или мъжа си по времето на Сократ? И днес.
[/quot
Детето. Ще ви извадя един цитат от велик роман. Първо може и да се ококорите, даже и да се ядосате, но…. Тезата е, че ако можем да направим този избор между детето и мъжа, самият факт, че можем да го направим, не означава, че обичаме повече детето, а че не обичаме мъжа. “Професор Авенарий обуваше чорапа си, когато Агнес си припомни следната фраза: “ Една жена винаги предпочита детето пред съпруга си”. Беше я чувала от майка си(при вече забравени обстоятелства), когато бе на двснайсет или тринайсет години. Смисълът на фразата става ясен,  ако поразсъждаваме над нея - да кажем, че обичаме А повече от Б, не означава да сравним две равнища на любов, а означава че не обичаме Б. Защото, ако обичаме някого, ние не го сравняваме с  друг. Обичаният е несравним. Дори когато обичаме и А, и Б, ние не можем да ги сравняваме - ако можем, значи сме престанали да обичаме единия от двамата. А ако заявяваме публично, че предпочитаме единия пред другия, то не е, за да признаем пред всички обичта си към А( би било достатъчно да кажем “Обичам А!”), а за да дадем да се разбере дискретно, но ясно, че Б ни е напълно безразличен. Един от най-големите психолози - литературни гиганти на нашето съвремие - Милан Кундера. Темата е дълбокофилософска и затова.

# 109
  • В големите очи на малчо, а географски - София.
  • Мнения: 7 064
Попитах мъжа ми, неговият отговор - "Аз нямам такъв вариант в набора отговори. Или всички или и аз няма да изляза."

# 110
  • Мнения: 13 873
,  ако поразсъждаваме над нея - да кажем, че обичаме А повече от Б, не означава да сравним две равнища на любов, а означава че не обичаме Б. Защото, ако обичаме някого, ние не го сравняваме с  друг. Обичаният е несравним. Дори когато обичаме и А, и Б, ние не можем да ги сравняваме - ако можем, значи сме престанали да обичаме единия от двамата. А ако заявяваме публично, че предпочитаме единия пред другия, то не е, за да признаем пред всички обичта си към А( би било достатъчно да кажем “Обичам А!”), а за да дадем да се разбере дискретно, но ясно, че Б ни е напълно безразличен.
Това беше добър опит, но българската граматика твърди че има степени на обичност, но няма степени примерно на дървеност или металност. Затова съм склонна да не съглася с Кундера, щом граматиката на една богата лингвистична система като българският език така лесно го оборва.

Според мен цялата работа е как Б приема мисълта че А е по-обичан от него. Примерно всяка майка би предпочела детето да е по-обичано от нея. Но не всеки баща би го приел толкова лесно. Затова и въпросът на сократ е към мъжете ( като по-непредвидима човешка единица) а не към жените, защото при тях отговорът е дефолтен.

Последна редакция: сб, 27 яну 2024, 20:38 от _re_ge

# 111
  • Мнения: 12 367
Всъщност по времето на Сократ, че и след това, доста жени са изпадали в много затруднено положение, ако останат без мъж, че и с деца на ръцете и не съм убедена, че ако имат избор не биха избрали мъжа - закрилник и хранещ семейството.

# 112
  • Мнения: 9 398
Въпросът на Сократ е към мъжете, защото той е общувал с мъже, не с жени. Жените във философски сбирки не са участвали по времето на Сократ. Тяхното мнение не е било важно. Въобще са си стоели вкъщи, копаели са нивата и гледали децата.

# 113
  • Мнения: 13 873
Въпросът на Сократ е към мъжете, защото той е общувал с мъже, не с жени.

"въпросът на Сократ" в смисъла който ползвам е нарицателно. Видимо е че стремежът на авторката е подобен. Трябваше да го сложа в кавички, за да не се изпада в двусмислие. Съответно интересът не е защо го е задал на мъже, а не на жени. А защо продължава да е актуален за мъжете и все по-малко актуален за жените.

# 114
  • Мнения: 5 311
В буквалното му значение не мисля, че въпросът изобщо е актуален в наши дни. Съвременните хора имаме много различен начин на живот и мислене в сравнение с епохата на Сократ.

# 115
  • Мнения: 21 588
Защо да не е актуален, това е ситуация, която може да се случи всеки момент - катастрофа, природно бедствие. Съвемения морал води към избор на детето. Не мисля, че който и да е от двамата родители би останал с човек, който е измъкнал от смърт него, а е оставил да загине детето им.

# 116
  • Мнения: 9 241
Въпросът на Сократ (типично за него) е морално парадоксален и абсурден. Нещо подобно на "Да бъдеш или не?" Yum И все пак при такъв изключителен случай ще действам така,както инстинктът ми подскаже. И без да изпитвам морални угризения...

# 117
  • Мнения: 102
Не се съмнявам, а съм напълно убедена, че Сократ не е задавал подобен въпрос и дори теоретично е невъзможно да го зададе. Защото всеки древен грък би отговорил, без да се замисля, че избира жената. Не само, защото тя ще му роди други деца, а защото децата до съвсем скоро (откакто не се раждат на конвейр) изобщо не са се ценяли. Не че гърците и жените много са ценяли, но децата са ценяли много по-малко. Неизмеримо по-малко.

# 118
  • Мнения: 12 865
Не знам как така децата не са се ценяли изобщо, говорим от мъжете. Това, че утре можеш да заплодиш някоя робиня и пак да имаш дете след 9 месеца, защо да значи, че не цениш детето си, ако си един древен грък? Хайде да отидем в средновековна Англия, вижте Хенри 8, който пък е убивал жени на конвейр, за да се сдобие с момче. В крайна сметка е бил наследен от момичетата си, тоест и те са били ценност.
А един селянин, който си е имал 12-13 деца, също си ги е ценял, а ако жената се спомине, ще си намери друга да ги гледа, както се е правело от вдовците.
Тоест, и жените, и децата са били ценни по своему.
Аз не знам какво си е мислел Сократ, но според мен по-скоро е искал да подчертае, че жените са ценност, а не, че децата не са.

# 119
  • Мнения: 13 873
А може би че има млада жена?
Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт