Романтизиране на домашното насилие във филми, книги и други

  • 4 032
  • 96
  •   1
Отговори
# 15
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 161
В момента гледам българският сериал "Дяволското гърло" където насилието е представено като нещо нормално, доколкото познавам българското съвременно кино това не е изключение, по-скоро е правило и мен лично ме учудва точно защото тези неща вече от доста години изчезнаха от западноевропейската литература и кино. Фетишите не включвам.
може би “Укротяване на опърничавата“?
И къде е насилието там, може ли да опишеш някоя случка от произведението?
Още от Красавицата и Звяра почва това и води до толкова млади жени, които съсипват животите си с отвратителни партньори, защото тези книги са им внушили, че само любов и търпение и той ей сега ще стане най-милия и любвеобилен мъж.
Струва ми се че не си чела или не си разбрала смисъла на произведението нито характера на главния герой.

# 16
  • Мнения: 1 574
Преди няколко дни гледах един филм, Gentle / Нежна , за една културистка, чийто мъж мечтае тя да спечели едно състезание, а тя не иска да го разочарова. Доста реалистично описваше как единия вреди смятайки че прави добро, а другият се подчинява,  защото не знае как да се справи със ситуацията.

Иначе романтизирано насилие помня в розовите бози. Там все някой пират отвличаше главната героиня и тръгваше да я изнасилва, а тя получаваше оргазъм и се влюбваше в него.

# 17
  • Мнения: 545
За мен книгите и филмите са средство за бягство от реалността и начин да "изживееш" фантазиите си, без негативните последици, които би имало подобно нещо в реалният живот. В този ред на мисли, не се впечатлявам особено на творби, в които се романтизират подобни неща. Не са моето нещо, но не виждам особена вреда в тях. Задължение на публиката е да може да разграничи фантазията от истинският живот.
Абсолютно съм съгласна. Иначе трябва да забраним цели жанрове в изкуството: военните филми, защото романтизират войната; филмите на ужасите, защото романтизират серийните убийци; “Игра на тронове” и “Къщата на дракона”, защото романтизират инцеста; “Семейство Сопрано”, всичките “Кръстници” и всичко на Скорсезе, защото романтизират мафията… Къде точно ще спре цензурата и кой ще го решава?

Пълнолетните и психически здрави хора съвсем спокойно могат да отделят фантазията от реалността. За останалите има възрастови ограничения, предупреждения за графично или чувствително съдържание, синопсиси. 

А и епохите преди появата на киното и печатарската преса не са били с по-малко сексуално, домашно и друго насилие, даже обратното.

По конкретния казус с “50 нюанса сиво” и “365 дни” (бих добавила и “Здрач” поредицата и още буквално хиляди подобни булевардни романи, повечето написани от жени, между другото): 

Скрит текст:
Отвличането, похищението от алфа мъжкар (мафиот, милиардер, пират, вампир, върколак, викинг, дракон, брадясал моторист и т.н.) — е една от най-честите женски еротични фантазии, да не кажа най-разпространената. Като повечето еротични фантазии са просто това — фантазии, сънища, подводни вълнения някъде дълбоко в океана на несъзнаваното — и фантазиращите ги нямат никакво желание да ги изживеят наистина, нито имат влечение към токсични и контролиращи мъже в реала.

Това го има откак свят светува. “Красавицата и Звяра” не е само една френска приказка, а древен и неунищожим архетип в много култури и във всички времена. Хадес и Персефона. Психея и Ерос. Европа и Зевс. Дори в българския фолклор го има — справка всички песни за момата, залюбена от змей. Има и приказка “Вампирова булка”. Доста страшничка.

За да стане един архетип толкова устойчив, той обслужва някаква психологическа нужда, носи някаква мъдрост.

На едно по-дълбоко ниво на анализ красавицата и звяра не е просто евтина еротична фантазия, атавизъм и Стокхолмски синдром, а метафора за трансформиращата сила на любовта и отношенията мъж-жена.

Нямаме контрол върху това кой ще харесаме и в кого ще се влюбим, така че всъщност всяко влюбване е вид отвличане, похищение, насилие над чувствата и свободната воля.

След време сляпото влюбване се превръща в осъзната и избрана любов, ако и двамата работят над това — звярът става принц, тоест цивилизова се, става по-мил и нежен, възприема по-женствени качества, а беззащитната девойка става по-твърда и борбена, научава се да заявява себе си, тоест придобива по-мъжки качества. Любовта и отношенията в двойка помагат и на двамата да станат пълноценни личности.

# 18
  • INFJ
  • Мнения: 9 376
В Здрач пък къде е насилието?
Ето, черно на бяло, че хората може да видят насилие или каквото те си решат във всичко.

# 19
  • Мнения: 545
Аз и в другите не виждам насилие, но и за “Здрач” пискаха някои ощипани американки, че главният вампир бил токсичен и не знам си какво.

# 20
  • Мнения: 3 353
Доколкото си спомням в Здрач той често я наблюдаваше докато спи без нейно съгласие и я ревнуваше безпричинно от върколака.
Когато някой те следи без твое съгласие сакън да не кривнеш от правият път май си е точно насилие. Ако беше в реалният живот Едуард щеше да е с ограничителна заповед.

# 21
  • Мнения: 29 446
Леко встрани от темата - мен ме "дразни" представянето на престъпници като "добрите", примерно Бандата на Оушън, Трите хикса, Прецакването, Италианска афера (макар че там има нюанси) и др. подобни.
Някак се внушава, че едва ли не престъпват закона с добри намерения и заради това трябва да им се размине. Не ми е ок, особено да се гледа от подрастващи.

Не съм попадала на филм или книга, в който да се приема домашното насилие, но не съм гледала/чела 50НС, Здрач  и другите споменати.

# 22
  • София
  • Мнения: 17 300
Наивно е да мислим, че филмите не влияят на масовото мнение и възприятие. Още Хитлер и Гьобелс са го разбрали това, след това Сталин или някой от следващите съветски лидери беше казал култовото "от всички изкуства за нас най-важно е киното" (не беше Сталин, ама кой беше...).
И е хубаво да има някакъв все пак морален компас. Така както, например, не би се гледало с добро око на филм, който романтизира анорексия на главната героиня или внушава колко е хубаво булимичка да повръща , или нещо подобно.
Така не е и редно да се внушава колко е романтично да те следят, отвличат и командват живота ти от любов. Нито да се затвърждава тази тропа, че и най-лошият мъж всъщност е добър, само му трябва любовта на една добра жена. Ако в живота си не сте попадали на жени, които живеят в кофти връзки с надеждата, че ще го променят с любовта си, браво на вас, но за съжаление в живия живот е пълно с такива.
На мен ми е ясно, че позицията ми не е популярна, чета ви, разбирам гледните ви точки, просто не съм съгласна с тях.

# 23
  • Мнения: 14 891
Защо приписвате на изкуството глупостта и срама на хората?

# 24
  • София
  • Мнения: 35 135
Не разбрах и аз.
От политкоректност, та до пълна цензура.

Цяла Индия живее с фантазиите на Боливуд и това им дава усмивка, трябва да ги върнат в мизерията като им спрат киното ли?

# 25
  • Мнения: 5 903
Ако човек не може да прави разлика между филм и действителност, това не е проблем на киното. Човек трябва да прави разлика между действителност и недействителност. То, книги също не трябва да четем. В “Грехът на абат Муре” главната героиня умира от миризмата на многобройните цветя, с които запълва стаята си. Е, дай сега да се разсърдя на Зола, че е написал тази великолепна любовна история и евентуално някоя откачалка може да я проектира  върху собствения си живот …

# 26
  • Другата България
  • Мнения: 37 396
Написаното за “Дяволското гърло“ категорично не отговаря на истината.
Никъде в сериала ДОМАШНОТО насилие /темата разбирам, е за него/, не е представяно като нещо “нормално“.

А и така поднесен въпроса на темата предполага много лични интерпретации и нюанси на нещо видяно, което далеч може да няма нищо общо с действителността.

# 27
  • Бургас
  • Мнения: 6 592
По темата се сещам единствено за една малоумна песен на Слави Трифонов.

# 28
  • INFJ
  • Мнения: 9 376
Да, пълно е с жени, които обичат лошите момчета, но това е било така и дълго преди въпросните произведения, и киното, като цяло. Еволюция, и това да раждаш от най-силният мъжки индивид, семейни модели, такива неща...

# 29
  • Мнения: 3 353
Тук говорим за измислени герои (в повечето случаи авторките са жени).
Та в диалога който бях провела с доста жени в друга платформа масово физическото насилие над лирическата героиня от нейният възлюбен беше оправдано. Честно казано настръхнах. Помислих си дали и вкъщи не ядат шамари на лягане и на ставане. Как може да оправдаваш насилие пък било то и измислено?

Защо да приписваме глупостта на хората на филмите?
Колко тийнейджърки смятат за нормално да се хващат с насилници, защото романтичните филми ги учат на това, че насилниците се променят?
Колкото и да  му обясняваш вкъщи то като изгледа 100 такива филма с подобен сюжет пак ще си търси и иска такива мъже.

Последна редакция: сб, 27 яну 2024, 12:51 от Arielle

Общи условия

Активация на акаунт