Пресичане на пешеходна пътека

  • 4 046
  • 13
  •   1
Отговори
  • Мнения: 18
Правото на пешеходеца да пресича на пешеходна пътека не е абсолютно. Това заявява Инспекторатът към Висшия съдебен съвет (ИВСС) в становище, подписано от главния инспектор Теодора Точкова по тълкувателното дело на Наказателната колегия на Върховния касационен съд (ВКС).

В своето становище Инспекторатът към ВСС е категоричен, че няма как правото на пешеходеца да преминава на пътека или на място със светофар да бъде прието за абсолютно. В подкрепа на това те цитират Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и Правилника за прилагането му, като посочват определени правила за пресичане, които пешеходците трябва да спазват.

Инспекторите заявяват, че водачите на МПС са длъжни да бъдат внимателни към пешеходците и да спазват задълженията си по чл. 119 и чл.120 от ЗДвП. А именно: да ги пропускат на пешеходната пътека и да се движат със скорост, която им позволява да намалят или да спрат при човек на зебрата. В становището си обаче те казват още, че двете страни – и пешеходците, и водачите – имат взаимносвързани права и задължения. Правото на пресичане е относително и не е достатъчно само упражняването на права, но и изпълняването на задължения, посочват още върховните съдии.

Задълженията на пешеходците са изброени в чл. 113, ал. 1 от същия закон. При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила:
- Преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянието до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;
- Да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение;
- Да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика;
- Да не преминават през ограждения от парапети или вериги.

Инспекторатът казва още, че при определяне на наказанието на виновния шофьор трябва да се вземе предвид и поведението на пострадалия. Преценката за наличието на съпричиняване (от страна на пешеходеца) трябва да се определи още при постановяване на присъдата на първа инстанция. А ако увреденият е допринесъл за настъпването на вредите, дължимото обезщетение може да се намали.
В досегашната съдебна практика много съдебни състави не посочват дали непредпазливите деяния на пътя са извършени самонадеяно или поради небрежност. Според ИВСС обаче за наказателната отговорност е от значение единствено субективното отношение на дееца към причиняването на смърт или на телесна повреда, а не и това дали умишлено, или непредпазливо са нарушени правилата за движение.

Становището на Инспектората към ВСС също предизвика остри дебати не само между гражданите, но и сред юристите.
„Пътното превозно средство трябва да е в състояние да предотврати инцидент на пешеходна пътека”, смятат една група юристи. „В ЗДвП принципът за опазването на по-слабия участник в движението е залегнал много добре и е конкретно споменат. Сега съдиите избират да не му обърнат внимание”, добавят те. Други питат защо трябва да има тълкувателно дело за очевидни неща, каквито са задълженията на пешеходците, описани в чл.113 от закона. Те са на мнение, че ако минувачите ги спазват стриктно, няма да има подобни инциденти.

Тези юристи дори припомнят, че например в Сърбия има много високи глоби за пешеходците, дори за такива, които говорят по мобилен телефон, докато пресичат на разрешените за целта места.
Все още ВКС не се е произнесъл по тълкувателното дело, което би трябвало да уеднакви практиката на съдилищата в България при разглеждането на дела като това за смъртта на варненското момиче.
Ако бъде възприета логиката на съдебните инспектори обаче, възникват много основателни въпроси: Какво ще правим с най-малките? Как ще се провежда образованието по пътна безопасност на децата? Как ще им обясним, че правото им да пресичат на „зебра” и на „зелен” светофар не е абсолютно?

И без публичен дебат е ясно, че няма как малчуганите от началните класове например да изпълнят първото и основно задължение за пешеходците, описано в ЗДвП и цитирано малко по-нагоре. А именно: „Преди да навлязат на платното за движение, пешеходците трябва да се съобразят с разстоянието до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение”.


Автор: Ваня Георгиева

# 1
  • Мнения: 2 815
Масово велосипедисти участвайки в движението като превозно средство стигат до пешеходната пътека и тръгват по нея, карайки колелата като пешеходци. Това е абсолютно недопустимо. С превозно средство може да се минава като пешеходец само ако това е детска количка или инвалидна количка. Закона да задължи велосипедистите да слизат от превозните си средства и да минават по пътеките бутайки велосипедите си. Аз лично съм била свидетел на 2 такива катастрофи - кола бута велосипедист на пешеходна пътека, който не върви, а кара колелото си.

# 2
  • София
  • Мнения: 709
Аз лично съм била свидетел на 2 такива катастрофи - кола бута велосипедист на пешеходна пътека, който не върви, а кара колелото си.

А защо го бута? Като е на колело не го вижда, че е човек ли? Смятам, че шофьорите винаги трябва да намалят скоростта, когато приближават такива места. Намирам за недопустимо да се търси оправдание за подобно поведение.

# 3
  • Мнения: 12 674
Защото велосипедистът се движи с друга скорост, когато е на колелото.  Много е важно да им се набие в главите, че и те трябва да спазват правила.  И много трудно.

# 4
  • Мнения: 2 815
Аз лично съм била свидетел на 2 такива катастрофи - кола бута велосипедист на пешеходна пътека, който не върви, а кара колелото си.

А защо го бута? Като е на колело не го вижда, че е човек ли? Смятам, че шофьорите винаги трябва да намалят скоростта, когато приближават такива места. Намирам за недопустимо да се търси оправдание за подобно поведение.

Надясно светофара свети зелено, колите минават изчаквайки пешеходците на които също е зелено. Колоездача не дава сигнал, че ще завива надясно, което означава, че е направо. Светофара за направо е ЧЕРВЕН. Логично е велосипедиста, който е върху превозното си средство да спре на червен светофар. Само, че той изведнъж се качва върху пътеката с колелото си и се превръща в пешеходец. Ми то по същата логика и мотористите могат така да вървят по пешеходните пътеки.

Нали правите разлика между пешеходец, който върви с краката си и велосипедист, който кара превозно си средство?

Докато е с колелото върви по пътя, а не по тротоара, както и не по пешеходната пътека върху превозното си средство.

# 5
  • Мнения: 2 815
Другия случай беше на широк булевард с 6 ленти. Без всякаква маркировка за пресичане, докато пресече 6-те ленти се беше озовал на предния капак на една кола.

Да, логично е да ги пазим велосипедистите, но те не спазват правилата за движение. Върху пешеходна пътека те трябва да ХОДЯТ ПЕША!

# 6
  • София
  • Мнения: 709
Аз не говоря за хора в нарушение. То и пешеходци-самоубийци виждам постоянно. Стоят и гледат колата и като се доближи се хвърлят да пресичат...
Точно затова обсъждат абсолютното право на пешеходците.

# 7
  • Мнения: 12 674
Аз не говоря за хора в нарушение. То и пешеходци-самоубийци виждам постоянно. Стоят и гледат колата и като се доближи се хвърлят да пресичат...
Точно затова обсъждат абсолютното право на пешеходците.

Заради разликата в скоростта. Колоездачът изскача, без да го видиш с доста по-висока скорост.

# 8
  • Мнения: 809
Аз от скоро съм шофьор , и като млад шофьор спазвам всички ограничения и винаги спирам на пешеходни пътеки , но за 5-6 месеца на такива глупости се нагледах че  ooooh!
Спряла е колона от автомобили минават определен брой пешеходци остава една леля която се чуди какво да прави при все че колоната и в двете ленти не мърда тя си стой на тротоара и гледа и в момента в който колите тръгват тя решава че е дошло нейното време   #Crazy като цяло нямаме култура нито на шофиране нито държание на пешеходците  а някой  велосипедисти са меко казано опасни . Не можем да сложим всички под общ знаменател , но повечето хора когато пресичат си мислят че ти си длъжен да им осигуриш предимство независимо от това че са скокнали в последната секунда пред теб . Аз не мисля че има някой на когото ще му бъде приятно да удари човек (да пази господ ) така че нека бъдем толерантни един към друг а не да минаваме на всяка цена защото видиш ли това е наше право и другият трябва да се съобрази с това

# 9
  • София
  • Мнения: 709
Напълно съм съгласна с теб, титката89 Peace

# 10
  • София
  • Мнения: 1 247
Много от пешеходците не знаят, че нямат предимство пред трамвай на пешеходна пътека и се чудят защо не им спират и им дрънкат ватманите .

# 11
  • Мнения: 1 124
Как обаче като съм в чужбина и пресичам на пешеходна пътека, още със стъпването ми на нея и колите спират?
Защо у нас шофьорите, в масовия случай, не съобразяват скоростта си като са в населено място, нито пък спазват знаците за пешеходна пътека?

# 12
  • Sofia
  • Мнения: 580
На мен пък ми е " любимо " като си на пешеходна пътека да се рахождаш като в парка....Съвсем скоро ми се случи -момче и момиче пресичат, аз съм спряла и ги чакам...е ,то не бяха целувки,прегръдки...мотаене...и като им подсвирнах-спряха съвсем да се движат...така-напук,защото си били в правото !!!
 

# 13
  • Мнения: 138
Вече няколко пъти съм свидетел на пресичащи пешеходци "камикадзета" ! Въпросните наближават и докато аз се чудя да пресичам или не ,те с вдигната глава и без да се огледат смело си пресичат . Никакъв страх че ще ги убият или  потрошат ,никакъв инстинкт за самосъхранение .Голямо чудо че си бил с предимство, като те потрошат и лежиш в гипсови корито с месеци . Между другото съм гледал как пресичат бездомни кучета - на зелено с хората и  винаги се оглеждат Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт