Въпроси всякакви за автомобилите и задволанните устройства през 2023 година

  • 28 692
  • 866
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1 613
Това за свещите за всички двигатели ли важи? На големите турбинирани също ли трябва да се сменят на 40 000 километра? Колата, с която навъртам най-много километри е s 63 amg и до момента (вече е на 130 000 км) не са ми сменяли свещи, а за годишно обслужване влизам както в Мерцедес България така и в Мерцедес Испания. Да я закарам ли да сменят свещите?

# 46
  • Мнения: 1 304
Да, имаме 3.0ЕБ на 1.4 бара (530 коня в хладно време), '15 - 4.7тт 455 коня, 1.4тси-150 и други подобни, важи за всички. Нарочно не пиша марки и модели да не дразня хората, мисля, че ще ги разпознаеш и трите. Това със свещите е добра практика. И не струва нищо, особено пък за такива автомобили...

Да продължим съветите за частите.

Окачване - ако има KYB - бившото Каяба, такива амортисьори, пружини и части за окачване, особено хубавите серии Exel-G, но и обикновените им са много добри. Нещо като Ате, но за окачване.

Гуми - най-важната резервна част. Летни:
Лично аз заобикалям Мишелин, PS-4 и 5 серията са ми прекалено спортни, Праймаси са прекалено посредствени, нито едната не печели тестовете на вода, нито е най-тиха или най-икономична. Общо-взето Мишелин не могат да ме трогнат по никакъв начин. От континенталите харесвам Eco Contact, винаги най-новата серия. Да се има предвид, че се износват бързо, но пък возят страхотно, харчат малко и са много тихи. При наличие на Фалкен (премиум марката за гуми на индустриалния гигант Сумитомо) от серия 3хх нагоре и особено при наличие на Azenis FK510 и най-добре 520, друга гума да не се търси. Най-добрата гума на вода, най-добрата возия за нископрофилни гуми, тихи и т.н. Дънлоп пък имат много добра гама с модели с идеален баланс на параметрите, особено BluResponse, тихи, икономични, комфортни с прекрасно сцепление. Йокохама да не се пропуска и подминава. Тихи, меки, комфортни. Пирели... новия модел Powergy наистина са тихи и икономични, но не са особено комфортни, а под 20 градуса са направо твърди. Р7 Cinturato на голяма и тежка кола пасват доста добре. Моделите със спортни претенции нямат добра комбинация от качества за да ги обсъждаме. - лукс и гъзария в стил новите дрехи на царя, италианско, дизайнерско, друсащо и на моменти опасно. Гуд Иър е гумата от голямата тройка, която става за нормални хора, както Игъл-Ф1, така и Efficient grip са достатъчно комфортни и балансирани летни гуми, които се държат добре и на вода. По-спортната е по-добра за по-високи температури, а на хладно подрусва и леко приплъзва, както всяка леко спортна гума, Ефишънт грип е по-универсална и по-мека.
Голямата тройка са Мишелин, Континентал и Гуд Иър.

Зимни: Са всички със сувове: Бриджстоун DM-V2/V3 - единствената гума с микро вендузи като на саламандър, която работи и на лед. Бриджстоун DM има и за леки коли, а сериите им LM имат отзиви, че на сняг се усещат като 4х4 на коли със задно. Дънлоп 3Д, 4Д и т.н. - много балансирана и неутрална гума, много добра в тежки условия. Напоследък и ужасно скъпи. Йокохама - свръх комфортна зимна гума. Те имат няколко модела, които доста си приличат. Това са най-добре возещите гуми въобще. Нокиан, ако намерите WR-D4, който е с рейтинг А на вода ще имате една от най-добрите зимни гуми, която същевременно вози добре и е единствената зимна гума с А на вода. Меки са и траят три пълни сезона с много каране, но вършат работа. Нокиан нямат грешка със зимните гуми. Някои летни особено за СУВ и джип могат да Ви скъсат нервите от трудно балансиране и вибрации.
Мишелин имат хубава зимна гума Алпин, но тя е повече шосейна, поставена на това поредно място долу горе пасва по отношение на представянето на сняг. Зимните Фалкен имат много добри отзиви и за нашия текущ мек климат са много добри. Като цяло Фалкен са изключително качествени гуми.

Барум не трябва да се подминават като по-бюджетно решение и за лято и за зима.

Семперит също трябва да се заглеждат за летни гуми. Същото се отнася за Фулда, много приятни, меки и тихи качествени гуми. При това са евтини.

Кумхо и Ханкук също трябва да се гледат, но да се избират строго според евро етикета. Ако са по-шумни и с по-лоши букви просто не трябва да се купуват. Ханкук е по-хубавата от двете марки. Мустанг излизаше дълго време с Кумхо, а напоследък лъскави аудита излизат от завода с Ханкук. Което не значи, че трябва да ги избирате освен в случай на война и природни бедствия ако са с по-лош евро етикет от някоя друга марка.

За тези търсещи по-евтино от Семперит и Фулда не мога да помогна, куче марки и китайски не трябва да се употребяват, защото тогава вече играете хазарт. Всички тестове недвусмислено показват, че нито летните, нито зимните стават за нещо и неизменно са на последно място.

п.п. диференциалите и скоростните кутии също са хора и в тях се налива масло... от време на време...
Климатика се зарежда през година-две.
Гумите се помпат или спадат на две седмици особено в преходните сезони, когато изведнъж могат да се окажат прекалено меки или прекалено твърди - вж. крива на плътността на въздуха... Между 0 и 5-10 градуса има вариация 2-3 десети само от околната температура върху която се наслагва нагряването при каране. И в двете посоки.
Реглаж на сходимост се прави упорито и докато започне да Ви харесва. Оплаквайте се, средно кадърен реглажаджия може да разбере оплакванията Ви много точно и да ги превърне в настройки.

Новите коли никога нямат добър реглаж! Почти никога, но всъщност никога.

Карайте със 100 октана поне от време на време, има чистещи добавки доста повече от обикновения бензин. тоест разликата не е само октановото число. Особено Шел-100.

Балансирайте си гумите. Поне на всеки 5.000 километра. Волана не трябва да тресе и крачолите Ви не трябва да се клатят докато карате.

Приятно шофиране!

# 47
  • Мнения: X
Може ли някой да ми обясни, как центробежните сила е равна на силата на триене при автомобилите? И най-вече как не се влияе от типа гуми?

# 48
  • Мнения: 40 924
Може ли някой да ми обясни, как центробежните сила е равна на силата на триене при автомобилите? И най-вече как не се влияе от типа гуми?

Намерих оригиналното изказване:

Цитат
триенето е равно на натиска, който е равен на центробежните сили

- триенето не е равно на натиска, а е пропорционално на натиска, с някакъв коефициент на триене, различен за различните гуми ри различна температура, на различна настилка.
- натискът пък не е равен на центробежните сили, нямат нищо общо, а силата на триене е равна на центробежните сили, но само до един момент. Имам предвид, че в завой центробежните сили действат навън от завоя и искат да изхвърлят колата от пътя, докато силата на триене им противодейства и задържа колата в траекторията. И докато двете сили са равни колата си върви както искаме. В един момент обаче центробежните сили може да станат по-големи от силите на триене и тогава колата отива в канавката.

С други думи - имам идея какво "е искал да каже авторът", но не се е изразил добре според мен.


Относно зимните гуми - аз карам с Мишлен Алпин 5 и потърсих сравнение с препоръчаните BRIDGESTONE Blizzak DM-V3 за размер 235/55 R18.  Ми сравнението никак не е в полза на Близак.  Иначе от Мишлена съм доволна.

https://www.bggumi.com/eshop/productinfo/1/15318463/

https://diana-ltd.com/tire?34786

# 49
  • Мнения: X
С други думи - имам идея какво "е искал да каже авторът", но не се е изразил добре според мен.
Аз не! Ако силата на триене е равна на силата която се опитва да отмести дадено тяло, или центростремителната сила, тогава триенето не оказва никакво влияние върху тялото или автомобила.

Между другото следващият път като правите завой, леко отпуснете педала на газта и обяснете поведението на колата. Също съм много любопитен. Sunglasses

# 50
  • Мнения: 40 924
Мразя да споря с теб, затова ще дам един основен момент от физиката - при равенство на две сили имаме покой. Ако едната сила надделее, имаме придвижване (ускорение).
В завой траекторията на колата се командва само от две хоризонтални - центробежната иска да изтласка колата навън по нормалата, а силата на триене и пречи и докато колата си е в траекторията имаме равновесие на двете сили. Влиянието на силата на триене е да уравновесява центробежната сила, като тази сила е зависима от другата, тоест до момента на изпускане винаги са в равновесие, като силата на триене не може сама да създаде движение.
Също като да буташ стена - ти натискаш със сила F,  стената ти се съпротивлява със сила -F, като и двете са в равновесие (понеже стената не помръдва).  Ти можеш да увеличиш или намалиш своята сила, но винаги ще има равновесие с реакцията на стената, която никога не може да вземе връх и да те отхвърли. Точно така действа и силата на триене.

И аз съм край по въпроса. Повече нямам какво да кажа.

# 51
  • Мнения: X
Това е много добре.
Ако центробежните сили се изравнят със силите на триене, кой движи колата в завоя? Колата трябва да е в покой според вашето твърдение. Sunglasses Т.е. гумите ще се въртят напразно за да останат в покой спрямо пътното платно. Joy

Питам само...

# 52
  • Мнения: 1 304
Изречение от шест думи в женски форум не бива да се превръща в дисертация.

Автомобилните гуми са цилиндри с овално-правоъгълно контактно петно, много малка част от което се движи попътно докато колата завива.
Гуми, а не колела, понеже сте големи физици предполагам, че ще разберете разликата.

Простата мисъл, която всички останали, а като гледам и Вие, са разбрали, е че коефициента на триене е 1-ца. Триене. Не задвижване и съпротивление, а сцепление.
Докато не излезем извън допустимите ъгъл и скорост колелата не приплъзват.

Е този коефициент и в крайна сметка постиженията на всички автомобили са приблизително еднакви. 0.8 до 1g.
Над 0.3-0.4 в колата е некомфортно, летят вещи, хората се хлъзгат от седалките.

DM V2 са гуми за тежки зимни условия и лед, карам трети или четвърти комплект 275/60/18, качвал съм се на Снежанка зимата и паркирах до рактрака. Започнах от DM-V1 още.
П.п. вървят и по корито на замръзнала река, тоест по самата нея. Веднъж оставих следи, върнах се по тях и застанах отстрани. Защо не снимах само не знам, много мераклии се пързаляха нагоре-надолу.

Последна редакция: ср, 01 фев 2023, 22:17 от Тифи19

# 53
  • Мнения: 40 924
Това е много добре.
Ако центробежните сили се изравнят със силите на триене, кой движи колата в завоя? Колата трябва да е в покой според вашето твърдение. Sunglasses Т.е. гумите ще се въртят напразно за да останат в покой спрямо пътното платно. Joy

Питам само...

Други сили, разбира се, които нямат отношение към излитането от завоя и действат в други посоки. Нима искаш пълен анализ на всички сили??? Тук става дума само за това дали колата ще излети или не от завоя. Впрочем за опростяване колата може да се движи и по инерция и тогава няма нужда някаква сила да я движи в завоя.

Това, което обсъждам се свежда само до две сили, нещо като това на картинката, но вместо въже, което да спира топката (колата) имаме сила на триене:

# 54
  • Мнения: X
Коефициент на триене е отношението между силата на триене и силата по вектора на нормалата.
В завой нормалата не е насочена нагоре, а векторна сума между противоположната на G и центростремителната сила в завоя

Т.е. чисто физично в завой ти се променя коефициента на триене и няма нищо общо с едница. Joy

@Черна станция
Не. Колата може да излети от завой и при .9 коефициент на триене

Пробвай да върнеш педала на газта в завой. Тогава може би ще ти стане ясно

Последна редакция: ср, 01 фев 2023, 22:23 от Анонимен

# 55
  • Мнения: 1 304
Виж сега, виждам, че имаш някакво образование, но не знаеш за какво говориш.
Всесезонни гуми на сухо 0.7, летни спортни шосейни гуми на сухо 1, състезателни сликове 1.8...
Към сликовете добавяме допълнително притискане и всъщност то прави по-голямата разлика.

Всичко останало е ала-бала.

Ярис, Мустанг, Порше - еднакво странично ускорение. Точка.
Ти си играй на вектори, до 15 години ще го избистриш.

# 56
  • Мнения: 4 408
За тези търсещи по-евтино от Семперит и Фулда не мога да помогна, куче марки и китайски не трябва да се употребяват, защото тогава вече играете хазарт. Всички тестове недвусмислено показват, че нито летните, нито зимните стават за нещо и неизменно са на последно място.
Не разбрах за Фулда - куче марка и китайче, така ли?

# 57
  • Мнения: 40 924
За тези търсещи по-евтино от Семперит и Фулда не мога да помогна, куче марки и китайски не трябва да се употребяват, защото тогава вече играете хазарт. Всички тестове недвусмислено показват, че нито летните, нито зимните стават за нещо и неизменно са на последно място.
Не разбрах за Фулда - куче марка и китайче, така ли?
Изобщо не е казал това, четете внимателно. Казва, че Семперит и Фулда за него за долната граница на приемливите гуми, а ако някой иска още по-евтино от тях, това вече са куче марки и китайски за които не може да даде съвет.

Не вземам отношение по въпроса, само превеждам какво е казал авторът.

# 58
  • Мнения: 4 408
Благодаря.

П.П. Признавам си съвсем доброволно, че около 80% от текста (всички текстове на този автор) ми беше твърде..специалнизирано написан, и съответно - не разбираем. Особено извън частта за гумите.

# 59
  • София
  • Мнения: 35 104
Чакайте сега да питам, че съм в егати мисленето.
Имам ежедневно дълго спускане със завои, към 3 км,  карам на инерция и спирачка общо взето, на малко участъци давам газ.
С автоматик съм. Колата след продължителна самоинерция и вдигане на скорост с леко стопиране, почва леко да бучи и вдига обороти към 3000. Ако подам газ за -3-5 сек веднага влиза в норма и оборотите падат.
Скорост ли си търси, какво става, не разбирам…

Общи условия

Активация на акаунт