Въпроси всякакви за автомобилите и задволанните устройства през 2023 година

  • 28 772
  • 866
  •   2
Отговори
# 60
  • Мнения: 1 304
Семперит и Фулда са много хубави гуми за не големи и не мощни автомобили, които не се карат екстремно или агресивно.

Няма най-хубава гума. По не спортните гуми са малко по-меки и загряват по-бързо, тоест са по добри за ходене на работа през пролет, лято и есен.
Шкода Фабия комби с Фулда Еко Контрол ще спре по-добре и по-уверено през първите 2-3 километра от пътуването отколкото Мустанг с Гуд Иър Игъл Ф-1 или Континентал Спорт Контакт, особено през април, май и от септември до ноември. Същата Шкода ще спира по-добре в описаните ситуации и от такава като нея с изброените модели.

Като цяло трябва да избягвате гуми в заглавието на които се говори или намеква за спорт, защото е много вероятно да не Ви вършат работа и да Ви влошат потребителското изживяване.

Освен ако колата Ви не е очевидно спортна и просто би съсипала не спортни гуми или би била опасна с такива.

Чакайте сега да питам, че съм в егати мисленето.
Имам ежедневно дълго спускане със завои, към 3 км,  карам на инерция и спирачка общо взето, на малко участъци давам газ.
С автоматик съм. Колата след продължителна самоинерция и вдигане на скорост с леко стопиране, почва леко да бучи и вдига обороти към 3000. Ако подам газ за -3-5 сек веднага влиза в норма и оборотите падат.
Скорост ли си търси, какво става, не разбирам…

Не, включва си моторната спирачка, която ти не се сещаш да включиш. Чак съм изненадан, че кола го прави у нас с нашите нестандартни пътища.
Имам една по-стара кола, чийто автоматик много хубаво разпознава тиролските пътища и там го прави, а у нас никога.

Хубаво е да избираш такава предавка, че да не ти се налага да използваш спирачка за да поддържаш скоростта, а само за да намали и спреш. Повечето нови коли го правят сами, когато са на S - спорт. Можеш да си избираш предавките с перата на волана или с лоста.

Като дадеш газ включва по-висока предавка и затова оборотите падат, но ти намалява и спирачната сила от двигателя и си хабиш и прегряваш спирачките.

Последна редакция: ср, 01 фев 2023, 22:50 от Тифи19

# 61
  • Мнения: 41 249
Чакайте сега да питам, че съм в егати мисленето.
Имам ежедневно дълго спускане със завои, към 3 км,  карам на инерция и спирачка общо взето, на малко участъци давам газ.
С автоматик съм. Колата след продължителна самоинерция и вдигане на скорост с леко стопиране, почва леко да бучи и вдига обороти към 3000. Ако подам газ за -3-5 сек веднага влиза в норма и оборотите падат.
Скорост ли си търси, какво става, не разбирам…

Карала съм няколко автоматика и мисля, че всеки си е с различна логика (нали днес всички коли са умни) и затова мога да дам само предположение:
Когато колата ти започва да се засилва без да подаваш газ "мозъкът" анализира, че явно се спускаш и затова превключва на по-ниска предавка за да те спира моторната спирачка. Все едно, че спускайки се с механични скорости си превключила на трета или даже на втора. И от там е нормално при все пак висока скорост на ниска предавка и оборотите да са високи. Щом подадеш газ логиката се променя - колата решава, че вече не се спускаш и не ти трябва моторна спирачка и сменя предавката, затова и оборотите падат.

# 62
  • София
  • Мнения: 35 181
И аз така някак си го обяснявам, ама и предишната беше автоматик, друга лъкшъри също карам - тц. Само с тая го забелязвам.
Освен на пробвам на ръчно управление ко ще стане.

# 63
  • Мнения: 1 304
Точно така, разбира, че се спускаш. Допълних си предишното мнение ама много бързо пишете.

Тойотата ми го прави, но само в чужбина.

# 64
  • София
  • Мнения: 35 181
Ако вкарам на спорт няма да е така, това ли да разбирам?
Каква скорост да избирам, на ръчно управление ли да минавам?

# 65
  • Мнения: 4 424
Тифи19,

Колата ми е Хонда Сивик 8, 2006, 1.8 бензин. С Фулда я купих, летни, и до момента с Фулда продължавам - и за зимни. Има си "спорт" нещо си в името им. Но не съм пробвала други и нямам база за сравнение.
Чак агресивно не я карам (ММ - да, когато я докопа). Често минавам планински пътища, асфалт; по черни пътища не я карам.

# 66
  • Мнения: 1 304
Този спорт дето го пише на Фулдите е като спорта на 15-ките Дънлоп Спорт Блу Респонс... имам три модела Дънлоп, летни и зимни 15-ки и зимни 19-ки, всичките са някакъв спорт Satisfied спокойно, всичко е наред!
В днешно време вече няма два класа летни гуми и един вид зимни. Сега има поне 7-8 класа гуми и критерия е от спортни, по-спортни, най-спортни, ултра спортни, внимание: наистина спортни, баш спортни, полу-сликове и сликове.

Твоите фулди вероятно са някъде около 2-3-та позиция, тоест като Дънлоп Блу-респонс или Фалкен 310. Демек идеални.

# 67
  • Мнения: 41 249
Ако вкарам на спорт няма да е така, това ли да разбирам?
Каква скорост да избирам, на ръчно управление ли да минавам?

Нали колата ти сама минава на ниска предавка? Тогава нищо не правиш.
Но ако не минава и е много стръмно спускане, тогава минаваш на ръчни скорости и сваляш докато постигнеш установен режим - колата да не се засилва.

# 68
  • München, Deutschland
  • Мнения: 6 852

Гуми - най-важната резервна част. Летни:

Цялото мнение няма абсолютно никаква релевантност ако не се упомене в кои заводи и за кои пазари са произведени гумите. Аз например от години съм на Мишлен и съм много доволна. Но не е произведен в Румъния за източноевропейския пазар... Мишлен в Германия е друг, в Китай е трети, а в Америка е четвърти...

За българската кола пък не купувам Мишлен, именно по гореупоменатата причина.

Понеже се говореше за поведение на колата в Тирол, нямам идея къде живеете, но е релевантно.

# 69
  • Мнения: 565
Последните 20 години карам само с мишлен, включително на пикапа. Понеже съм с по няколко автомобила, никога не успявам да износя гуми до четвъртата година когато ги сменям. До преди 20 години всички освен мишлен се измятаха преди да достигнат четири години. Не помня всички марки но със сигурност имах goodyear dunlop pirelli и yokohama. Yokohama-та не измяташе но също като pirelli-то се нацепваше на третата година. Може с годините нещата да са се подобрили при другите марки, но не ми се експериментира. В България поръчвам гумите от Германия, цените са същите или по-ниски.

# 70
  • Мнения: 1 304
Chrissy,
Производителите на гуми нямат едни и същи заводи за различните региони. Едни размери се правят в едните заводи, други в другите.

Абсолютно нарочно не споменах, кои гуми, къде са правени. Някои дънлопи са правени в Турция, което може да те притесни само ако не знаеш нищо за тази държава.
Имам японски, турски, немски и руски гуми. Само руския Нокиан имаше проблеми.
Сигурно имам и от още държави, но просто не гледам, защото няма значение.

За Мишелин. Когато спряха джиповите Диамарис в 116V и ги продължиха само XL 120V окончателно ме отказаха от себе си.
PS4 не са по-добри от Azenis 510/520, особено на вода, а Праймаси освен, че са грозни и изглеждат като втора употреба са и посредствени и друсат. Затова споменах само Алпин.
Тоест, нямат нито адекватна GT/туринг гума за леки коли, нито джипова. Да, Енерджи са доста трайни, но какво от това при положение, че са с параметри на ниския среден клас, а трайността им принуждава потребителя да ги кара 6-7 години, което е грешно.

Гуми е хубаво да се сменят на 3-4 години, защото стареят и започват да друсат, отделно, че започват и да не държат.

# 71
  • Мнения: X
Всесезонни гуми на сухо 0.7, летни спортни шосейни гуми на сухо 1, състезателни сликове 1.8...
Тези числа кво означават?

Едит
Скрит текст:
Малко физика.
Първо. Колата не може да завие ако няма центростремителна сила която да я накара да завие.
Второ. Центростремителната сила е в резултат на триенето между гумите и пътната настилка.
Трето. Скоростта влияе само на дължината на радиуса с който може да се вземе завоя.

Така. Центростремителната сила е насочена към центъра на окръжността част от която е дъгата на завоя или перпендикулярно на посоката на движение. Силата на ускорението или забавянето е успордена на посоката на движение. Колата завива по посока на векторната сума на двете сили. За да завие обаче трябва някаква сила която да я накара да поеме в желаната посока. Скоростта има посока и величина. За да започне завиване, шофьорът променя посоката на скоростта, понеже посоката се променя се поражда и ускорение, което подажда центростремителна сила, което пък води до центростремително ускорение. Тази сила сама по себе си няма как да се появи от нищото, тя се поражда от наличието на триене. Големината и зависи от масата на колата, скоростта и радиуса на дъгата, а посоката е успоредна на пътното платно. Ето една надраскана картинка. Абстрахирам се от факта, че колата освен да завива се опитва и да се завърти колко центъра си на тежестта което пък води до увеличаване на N на външните за завоя гуми, освен ако няма активно окачване и приемам, че GC е на равнината на контакта гума - настилка

Колкото по-голяма е скоростта като вектор, толкова по-голяма трябва и да е центростремителната сила. Ако силата която упражнява триенето е недостатъчна колата пак ще завие но с по-голям радиус на завоя. Проблем става когато този радиус е по-голям и кривата на завоя която може да направи колата свършва някъде в околните храсти или ниви. Затова Fc=Ff, Ff=μN, N=mg или m*v*v/r = μmg

T.e. за да може колата да направи желания завой с радиус r при скорост v е необходимо да има коефициент на триене μ = (v*v)/gr. Това е минимума. На практика, понеже не можем да променим g и ако μ не е достатъчно при запазване на скоростта тогава колата ще си завие с приплъзване по друг по-голям радиус който съотвества на μ така че равенството да е изпълнено.

На практика коефициента на триене между гумата и пътната настилка основно зависи от състоянието на настилката. Затова карането с гума за 500 лв парчето и такава за 200 лева парчето е с почти нищожно предимство за скорости под 120.

И последно. Вчера посъветвах Черна Станция за върне газта в завой. Връщането на газта води до рязко увеличаване на сумарния вектор и съответно колата все едно започва да презавива.  Все едно съм пренавил волана. Това се използва от шофьорите когато има недозавиване или най-често когато трябва да се коригира кривата на завоя без да се променя посоката – т.е. без да се върти волана, защото това може да доведе до преминаваме на минималното μ и колата да поднесе. По същата причина когато колата започне да поднася означава, че скоростта и радиуса са над минималното μ. Ако рязко добавя отрицателно ускорение по посоката на движение ( натисна спирачка ) се влиза много под минималното μ което кара колата да презавие и е крайно нежелателна реакция. Същото се получава и при рязка промяна на посоката под формата на контра с волана в посока поднасяне. Отново следва рязко падане под минимума и колата презавива. В такива ситуации никой не знае колко точно трябва да се контрира и затова се пробва с леко завъртане и изправяне за да не може дълго време колата да е с променен вектор на скоростта. Идеалната реакция при поднасяне е отпускане на педала на газта, едновременно с леко почукване с волана по посока на поднасянето. Ако не се овладее отново почукване, дори смяна на по-ниска предавка докато плъзгането спре след което навиване на волана в желаната посока. Заради  намалената скорост колата вече ще може да продължи по желаната крива.
Тук във форума разбрах, че има шофьори които успяват да поднесат кола при движение с 10 km/h...което за мен е необяснимо.

Последна редакция: чт, 02 фев 2023, 15:19 от Анонимен

# 72
  • Мнения: 1 096
Пак аз да се цопна и тук с АГУ Wink
Смених бутилката. Човекът ми каза къде да отида на преглед за АГУ, различен от този ГТП, на който се ходи всяка година. До тук точно както писахте, за което пак благодаря! В КАТ няма смисъл да ходя, защото на големия талон си пише, че е с ГУ.
Сега оттам (прегледа) ме посъветваха оригиналния документ за това Удостоверение/протокол за първоначална проверка на уредбат за ВНГ или СПГ да го ксерографирам и да нося само копие от него, както и този за ГТП.
Това така ли е или ще се вкарам в беля, ако ме/ни спрат (колата я караме поне двама)?

# 73
  • Мнения: 1 304
Цитата надолу е почти сигурна гаранция за катастрофа.
Ако пуснеш газта на кола с предно може още повече да претовариш завшващите гуми и съвсем да не завиеш;
Ако пуснеш газта на кола със задно с голям двигател могат да ти блокират задните гуми и да се завъртиш;
Описаното, да местиш предницата в завоя с педала на газта се случва с голям тритони джип със 160 по завоите от Ихтиман към София. Много бавно, мести се субективно една педя навън-навътре и не съм убеден, че има нещо общо с триенето, по-скоро високопрофилните гуми имат принос тук.

Във всички останали случаи кола с прилични гуми не прави нищо от описаното, защото има сцепление винаги и навсякъде.

За да изподнеш в такава ситуация трябва да си направил грешка. Например да си се заблуди и 90° завой да се опитваш да го вземеш с 90 вместо с 40. В този случай ако прибегне до съвети за шофиране от БГ Мама, дано ти е хубаво каквото. Само  VSC, ESR и т.н. спасяват.

Все пак, ако ще се пързаляне, заложени на плавното контриране, а не на чакане и кладенец, защото ще дестабилизирате колата още повече.

Цитата е от грамотен човек, който не разбира от автомобили.
Автомобила не е трупче на 4 ски, а шаси, което не е твърдо върху окачване, което е направо меко с геометрия, която не е много проста стъпващо на автомобилни пневматични колела.
Цялото това се гъне и кълчи, променя си геометрията и се държи по сложен начин.

Хората си правят автомобили, които са им интуитивни за каране с цел да бъдат безопасни и приятни. Автомобил се кара до голяма степен автоматизирано, по интуиция, по памет и по множество прогнози въз основа на опита, знанията и очакванията.

Всякакви описания на мисловен процес ръководен от обратна връзка в критични ситуации са погрешни.

Всесезонни гуми на сухо 0.7, летни спортни шосейни гуми на сухо 1, състезателни сликове 1.8...
Тези числа кво означават?

Едит
Скрит текст:
Малко физика.
Първо. Колата не може да завие ако няма центростремителна сила която да я накара да завие.
Второ. Центростремителната сила е в резултат на триенето между гумите и пътната настилка.
Трето. Скоростта влияе само на дължината на радиуса с който може да се вземе завоя.

Така. Центростремителната сила е насочена към центъра на окръжността част от която е дъгата на завоя или перпендикулярно на посоката на движение. Силата на ускорението или забавянето е успордена на посоката на движение. Колата завива по посока на векторната сума на двете сили. За да завие обаче трябва някаква сила която да я накара да поеме в желаната посока. Скоростта има посока и величина. За да започне завиване, шофьорът променя посоката на скоростта, понеже посоката се променя се поражда и ускорение, което подажда центростремителна сила, което пък води до центростремително ускорение. Тази сила сама по себе си няма как да се появи от нищото, тя се поражда от наличието на триене. Големината и зависи от масата на колата, скоростта и радиуса на дъгата, а посоката е успоредна на пътното платно. Ето една надраскана картинка. Абстрахирам се от факта, че колата освен да завива се опитва и да се завърти колко центъра си на тежестта което пък води до увеличаване на N на външните за завоя гуми, освен ако няма активно окачване и приемам, че GC е на равнината на контакта гума - настилка

Колкото по-голяма е скоростта като вектор, толкова по-голяма трябва и да е центростремителната сила. Ако силата която упражнява триенето е недостатъчна колата пак ще завие но с по-голям радиус на завоя. Проблем става когато този радиус е по-голям и кривата на завоя която може да направи колата свършва някъде в околните храсти или ниви. Затова Fc=Ff, Ff=μN, N=mg или m*v*v/r = μmg

T.e. за да може колата да направи желания завой с радиус r при скорост v е необходимо да има коефициент на триене μ = (v*v)/gr. Това е минимума. На практика, понеже не можем да променим g и ако μ не е достатъчно при запазване на скоростта тогава колата ще си завие с приплъзване по друг по-голям радиус който съотвества на μ така че равенството да е изпълнено.

На практика коефициента на триене между гумата и пътната настилка основно зависи от състоянието на настилката. Затова карането с гума за 500 лв парчето и такава за 200 лева парчето е с почти нищожно предимство за скорости под 120.

И последно. Вчера посъветвах Черна Станция за върне газта в завой. Връщането на газта води до рязко увеличаване на сумарния вектор и съответно колата все едно започва да презавива.  Все едно съм пренавил волана. Това се използва от шофьорите когато има недозавиване или най-често когато трябва да се коригира кривата на завоя без да се променя посоката – т.е. без да се върти волана, защото това може да доведе до преминаваме на минималното μ и колата да поднесе. По същата причина когато колата започне да поднася означава, че скоростта и радиуса са над минималното μ. Ако рязко добавя отрицателно ускорение по посоката на движение ( натисна спирачка ) се влиза много под минималното μ което кара колата да презавие и е крайно нежелателна реакция. Същото се получава и при рязка промяна на посоката под формата на контра с волана в посока поднасяне. Отново следва рязко падане под минимума и колата презавива. В такива ситуации никой не знае колко точно трябва да се контрира и затова се пробва с леко завъртане и изправяне за да не може дълго време колата да е с променен вектор на скоростта. Идеалната реакция при поднасяне е отпускане на педала на газта, едновременно с леко почукване с волана по посока на поднасянето. Ако не се овладее отново почукване, дори смяна на по-ниска предавка докато плъзгането спре след което навиване на волана в желаната посока. Заради  намалената скорост колата вече ще може да продължи по желаната крива.
Тук във форума разбрах, че има шофьори които успяват да поднесат кола при движение с 10 km/h...което за мен е необяснимо.

# 74
  • Мнения: X
Ако пуснеш газта на кола със задно с голям двигател могат да ти блокират задните гуми и да се завъртиш
....
Например да си се заблуди и 90° завой да се опитваш да го вземеш с 90 вместо с 40.
Ще блокират гумите при зацепен съединител? Joy Това много искам да го видя, страшно съм любопитен къде отива енергията генерирана от двигател или как една гума ще поеме 90те кончета...

Какво значи 90° завой? Смяна на посоката с 90 градуса или нещо друго...Rage

Общи условия

Активация на акаунт