Училището сменя формата на обучение

  • 4 775
  • 61
  •   1
Отговори
  • Мнения: 99
От училището, където детето ми завършва 3ти клас ни уведомиха, че от другата година преминават от полудневна в целодневна форма на обучение. Решението било на педагогическия съвет.

Въпросите ми са: на база на какъв закон/правилник и т.н. това нещо може да се случи за ученици от 4ти клас и какво мога да направя, освен да преместя детето в друго училище? Училището има само по една паралелка от клас.

Благодаря на всички отзовали се.

# 1
  • Мнения: 1 073
Всяко училище има право да си определи формата на обучение. Ако детето е ходило на занималня досега, няма да забележите промяната. Тъкмо може и (евентуално) малко по-късничко да ги викат за първи час. Ако е свикнало да се прибира на обяд вкъщи, ще е голяма греда.

# 2
  • Мнения: 12 334
Дори и да е ходило на занималня до момента, то може да е било в частна такава, може да е вземано по-рано - след 15:30-16:00, да ходи на специалисти - психолог, логопед, кинезитерапевт и т.н...
Не мисля, че е редно да се прави такава промяна на този етап. Такова нещо трябва да се прави от първи клас. Аз лично бих си изместила детето. Моето сега завърши втори клас и ходи на занималня само в първи клас.

# 3
  • Мнения: 99
Ако е свикнало да се прибира на обяд вкъщи, ще е голяма греда.

Точно, че е свикнало да се прибира в къщи по обяд и гредата е голяма.

Ясно е, че ще го преместим, ако не ни остават други варианти.

Странното ми беше как така "хоп, сменяме формата на обучение". Ако се прави така лесно де факто никой български родител няма сигурност как ще се обучава детето му, не е ли така? Ще си казваме: "Абе тая година дали ще решат да сме половин ден или цял ден..."

И другото нещо е, че като го преместиш, няма ли да си кажеш: "Стискам палци новото училище да не сменят режима като старото..."

# 4
  • Мнения: 12 334
То тази дивотия, когато цял ден се редуват часове от задължителната програма със занималнята е само до 4 клас. Поне до сега не съм чула да я има в прогимназиален курс.

# 5
  • Мнения: 12 857
След като е само една паралелка, може би, ако и остааналите родители на децата от класа не са съгласни, да може да разговаряте с ръководството на училището.

# 6
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
По принцип от години слушам как искат всички училища да минат от двусменен режим на едносменен. Четох, че вече доста училища са минали на едносменен режим. Но в големите градове това все още е трудно да се случи, просто защото сградния фонд не го позволява на този етап. Но като цяло това е идеята.
А щом във вашето училище е само една паралелка, значи у-щето има възможност за едносменен режим и просто следва тенденцията.

# 7
  • Варна
  • Мнения: 25 286
Едносменен режим и целодневна форма на обучение са коренно различни неща.
В 4 клас целодневна форма ми звучи абсурдно, а ако в 3-ти децата са учили само по половин ден - абсурд на квадрат. Но и аз си мисля, че освен преместване нямате други варианти, ако под целодневна форма се има предвид учебни часове през целия ден, а не до обяд училище, следобед занималня. Във втория случай евентуално може да преговаряте детето да не ходи на занималнята.

# 8
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
В 4 клас целодневна форма ми звучи абсурдно
Където живеех (в чужбина) децата са на целодневно обучение от 1-ви клас. Но свършват училище в 16:30.
Аз самата (в БГ) бях в училище, което от 4 кл си беше целодневно.
Не виждам нищо абсурдно. Децата и в двата случая (и в чужбина и в българското училище) си се справяха и не бяха преуморени.

Друг е въпросът, ако на родителите не им е удобно.

# 9
  • Варна
  • Мнения: 25 286
Изразявам личното си мнение, нищо повече. За мен е абсурдно.

# 10
  • Мнения: 1 073
Не е чак толкова абсурдно, защото при целодневна форма на обучение отпадат домашните. Но пък някой може да си предпочита да пише домашни. Няма как всички да са доволни.

# 11
  • Варна
  • Мнения: 25 286
Зависи. Синът на моя приятелка е в целодневна форма и казва, че всеки ден имат домашни. Точно затова попитах училище сутрин + занималня следобед ли се предвижда или баш целодневна форма с учебни часове, пръснати през целия ден. Сега, може и детето да не успява да учи качествено в училище, но това не променя факта, че след 7-8 часа на чина има още за учене. Т.е. тези допълнителни часове на чина са пропиляно време отвсякъде.

# 12
  • Мнения: 99
Т.е. тези допълнителни часове на чина са пропиляно време отвсякъде.

Детето ми е отличникът на класа, спечели за поредна година златен медал от състезанието на българските начални учители. Чудесно си учи и предпочита да учи сам, у дома и на тишина.

Повечето деца стоят на занималнята, но не всички, да кажем 2/3ти. Възмущава ме фактът не, че се сменя режима по желание на родители, а по желание на учителите. Твърдо съм решена да проверя, ако трябва с обаждане в МОН, как се регулира законово такова нещо и ако няма регулация - каква е общоприетата практика. Довечера има родителска среща породена от остри реакции на други недоволни родители и ще видим какви ще са аргументите на "педагогическия съвет".

# 13
  • Мнения: 12 334
На моят син му трябва около половин час, за да си напише домашните. Занималнята за него е изнервяща и стресираща, да не говорим, че е и излишна. Учи си сам, справя се бързо и категорически не е съгласен да седи на чина и да не прави нищо в запрашена стая с още 25 деца или да му се дава допълнително работа. Едвам изтика първи клас с тази занималня с хилядите уговорки, че от втори клас няма да го записвам. Занималнята е услуга за родителите, които нямат кой да гледа детето докато не стане на възраст да седи само.

# 14
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
Аз доколкото разбрах училището не прави занималнята задължителна (няма и как да го направи това), а преминава към целодневна форма на обучение - с учебни часове сутрин и следобед.
Или аз бъркам?

# 15
  • Мнения: 12 334
Точно това е. И по този начин всички деца са по цял ден в училище, буквално от 8:00 до 17-17:30, защото часовете от занималнята са размесени с часовете от сутрешната програма.
Пример:
1. Четене
2. Писане
3 самоподготовка
4. математика
5. Занимания по интереси
6. Физическо
7. Самоподготовка
8. Занимания по интереси
9. Английски
10. Спорт и отдих
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове...  Ако пък работи бэрзо като моя син, ще се изморява само от висене на чина и бездействие.

# 16
  • Мнения: 99
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове...  Ако пък работи бэрзо като моя син, ще се изморява само от висене на чина и бездействие.

Точно така е, но по думите на директорът снощи те имат зад гърба си закона, който бил променен. Учебният план се правел вече година за година, а не в началото на всеки етап на образование. Формата на обучение е част от учебния план ми отговориха.

Изпратих запитване към МОН по имейл, за да не злепоставям все пак училището по телефон, защото при разговор те задължително питат кое е училището.

Междувременно на моя въпрос какво правим, ако детето плува, ходи на пиано, на ментална аритметика и не знам си какво следобед, отговорът беше, че може да си тръгва в 3, ако трябва "всеки ден". Идеята е, че последните часове никога не са за нови знания и преподаване и може да ги изпуска.

Това е компромисен вариант, но пак е тежко: от 8 до 15 са 7 часа в една класна стая!

Не говоря за плюсове и минуси на двата варианта - всеки родител сам си ги преценява. Говоря за идеята, че ти си се решил на вариант А и в процеса ти налагат вариант Б и ти казват, че НЯМАШ ИЗБОР, защото това е законът.

Когато имам отговор от МОН ще споделя за инфо на всички майки.

# 17
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове... 
Можете - лекарят ще Ви даде бележка, за да извините отсъствията. Но да, тогава ще трябва да си прегледате урока вкъщи.
Синът ми беше 3-ти клас тази година - втора смяна и свършваше училище в 18ч30! Целият втори срок един път в седмицата пропускаше часовете по музика и спорт. Като музика имаха само един път седмично и съответно не е присъствал на нито един час. Бяха ми разрешили от училището, за да може да ходи на курсове по математика. Винаги има вариант.

Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

# 18
  • Мнения: 99
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.

 За 5-7 клас също включих  въпрос към МОН, дали има законова гаранция, че ще са половин ден или пак може да ни изненадат с решние на съвета.

# 19
  • Варна
  • Мнения: 25 286
Моят син миналата година изпадаше в тотални истерии, не искаше да става сутрин, пищеше и хвърляше, два пъти сме го водили буквално с влачене до училище, стигнахме и до психолог. Триста пъти съжалявам, че не го отписах от тъпата занималня, но при нас си беше доста трудно отписването, защото в началото на годината подавахме заявления за ЦОУД и не беше разрешено да ги променяме след това. Стигнахме до психолог. Та да, има деца, които нямат проблем да отвисят цял ден в училище, но далеч не всички са така. Тази година разликата беше коренна! Никакви драми, въпреки че първия срок бяха първа смяна, става сутрин, закусва, дори отиваше по-рано в училище. Знае, че в 12:30 всичко приключва и има свободно време. В 4 клас вече трябва да са самостоятелни и да могат сами да си организират деня, а не да чакат в училище да им го организират. Сто пъти по-добре е да е в институцията за 5 часа (7:30-12:30 или 13:30 - 18:30), отколкото от 7:30 до 17. Отново лично мнение, т.е. мнение на сина ми, с което съм напълно съгласна. Явно авторката си преценява, че за нейното дете минаване на целодневна форма в 4 клас не е удачен вариант, та няма какво да бистрим повече. За съжаление според мен училището си е изпипало нещата и всичко отговаря на нормативните изисквания, та вариантът е преместване или примиряване.

# 20
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.
От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.
Честно не знам за такъв закон. Може ли линк?
Нашето училище е най-желаното в района и се пука по шевовете вече. С толкова много ученици просто няма вариант да няма втора смяна.
Само първи клас са задължително само първа смяна. От втори клас вече минават и на втора.
И понеже са две смени, когато са първа, часовете им започват в 7ч30. Еми не, мерси. Предпочитам да са целодневно, но в някакви нормални часове.

# 21
  • Мнения: 99
Честно не знам за такъв закон. Може ли линк?

Причината за тази родителска беше, че родител се е обадил родител в МОН и дал "невярна информация" за случващото се. Директорът обясни, че невярната информация била, че училището минавало на две смени, което те знаят, че е против закона и не го правят. Правилната формулировка била, че те минават от полудневен на целодневен режим.

В този ход на мисли може родителят да е бил от първи клас или просто директорът не уточни, че е против закона само в първи клас, но 100% прозвуча, като да е против закона за всички начални класове. И наистина: ако родителят е от първи клас, то това са бъдещите втори клас, защото бъдещите първи клас няма как да имат смяна на режима - те тепърва ще се записват на някакъв режим. Което значи, че да, против закона е за всички начални ученици.

 Понеже не покрива нашия казус не питах за закон, но той е само един - Закон за предучилищната и училищна подговотвка. Поровете се там, има и наредба 10 на МОН.

>> Сетих се, че имаше някакъв текст,  "при наличие на условия" бла бла. Може би отговорът е, че нашето училище има достатъчно място и няма законово основание да прилага 2 смени, докато при Вашето не е така.

Последна редакция: ср, 21 юни 2023, 11:23 от ivana31

# 22
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
Законът за предучилищното и училищното образование съм го разглеждала няколко пъти (най-вече за формите на обучение) и не съм попадала на такава информация ("От 1ви до 4ти клас е извън закона да има втора смяна"), затова и помолих за линк.

Може би е някаква наредба на местно ниво, защото в София няма такова нещо.

Както написах, от години политиците се опитват да премахнат двусменния режим и да се мине на една смяна.
(Но аз това не го разбирам да се учи само до обяд. Доколкото разбрах целта е именно училището да е целодневно и по този начин няма да се налага децата да препускат през материала.)
В София това засега е невъзможно, но много други населени места вече са го направили.

# 23
  • Мнения: 99
Раздел III.
Полудневна и целодневна организация на учебния ден
Чл. 16. (1) Полудневната организация на учебния ден включва от 4 до 7
учебни часа, провеждани по седмичното разписание, и почивките между тях.
(2) Полудневната организация на учебния ден се осъществява преди
обяд.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2017 г.) При липса на условия в училището
обучението на всички паралелки да бъде само преди обяд се организира обучение на
две смени.

(4) Учебните часове за учениците от I клас се провеждат само преди обяд.

===============================

Чл. 6. (1) Учебният ден включва учебните часове и почивките между тях.
(2) Учебният ден започва не по-рано от 8,00 ч. и приключва не по-късно
от 19,30 ч.
(3) По изключение от ал. 2 учебният ден може да започва не по-рано от
7,30 ч., когато условията в училището не позволяват обучението на всички
паралелки да бъде само преди обяд.

===========

https://web.mon.bg/upload/34853/nrdb10-2016_dejnosti-uchObr_izm0 … 2023_01032023.pdf

# 24
  • Мнения: 12 334
При.нас само първи клас са цяла година първа смяна, втори клас са цяла година втора смяна, съответно първи клас са от 8:20 до 12:00, а втори 12:30-16:30. Устройва ме идеално. Трети и четвърти клас се въртят и понеже часовете им са по-дълги втора смяна вече е от 13:30 и свършват в 18:25.

# 25
  • Мнения: 99
Устройва ме идеално.

Точно това е моментът: има разни училища, разни родители с разни предпочитания. Всеки родител си намира това, което го устройва. От това, кеото съм разучила към момента ще се окаже, че училището може напълно законно, едностранно да смени "предложенията си" и новите да почнат да не те устройват. Както отбеляза една майка преди мен: ще се окаже, че тогава има само примиряване или преместване.

# 26
  • Мнения: 2 886
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.

 За 5-7 клас също включих  въпрос към МОН, дали има законова гаранция, че ще са половин ден или пак може да ни изненадат с решние на съвета.

# 27
  • Мнения: 15 708
Целодневната форма на обучение има своите плюсове и минуси. Но специално за 3-ти и 4-ти клас не мисля, че е ОК, защото на децата им идва в повече

Плюсове - през седмицата не се пишат домашни. Обикновено след основния час следва час по самоподготовка, където децата упражняват нещата, които са научили в предишния час по БЕЛ и математика. Поне при нас е така. Имат по 11 часа на ден с около час и половина обедна почивка в която обядват и играят на двора при хубаво време или в класната стая, ако е лошо. Ако директорката направи превилно разпределението на часовете, то сутрин ще са основните часове, заедно със самоподготовката, а следобед ще са разтоварващите часове - физическо, музика, рисуване и т.н. При нас, обаче не е така и сме имали часове по математика в петък последните два часа, когато децата вече са изморени.

Минуси - тъй като през седмицата няма домашни, всички домашни и уроци по всички предмети се изсипват за събота и неделя. Говорим за математика - 2 страници, БЕЛ - 2 страници, ЧО - 2 урока, ЧП - 1 урок и думи по езика, който учат в училище. Като прибавим към това и някой и друг проект, уикенда става напълно зает само с писане на домашни и учене на уроци, и децата реално нямат нито един ден почивка в седмицата.

При нас беше така в 3-ти клас и аз лично много се радвам, че в 4-ти няма да го има вече. Та поне един от двата почивни дни да не правят нищо и да си почиват. За 1-ви и 2-ри клас, обаче е супер, защото нямат разказвателни предмети.

Давам само информация - вие сама си преценете.

# 28
  • Мнения: 12 334
Няма шанс да накарам детето да пише и учи толкова нещо за домашно през почивните дни. Щом са на целодневно обучение, работата им д е така организирана, че да си пишат и янаучават в училище. Голямото ми дете ходи на занималня първи и втори клас, трети клас се наложи да я спра. През очивнште дни имаше уроци по рисуване, психолог и танци. Ако трябваше и да пишем такъв обем домашни - абсурд на абсурдите, особено за дете, което работи бавно и не е самостоятелно. Брат й беше детска градина, а аз в неделя след обед работех. Че ние нужда от почивка и време един за друг нямаме ли?

# 29
  • Мнения: 15 708
Няма шанс да накарам детето да пише и учи толкова нещо за домашно през почивните дни. Щом са на целодневно обучение, работата им д е така организирана, че да си пишат и янаучават в училище. Голямото ми дете ходи на занималня първи и втори клас, трети клас се наложи да я спра. През очивнште дни имаше уроци по рисуване, психолог и танци. Ако трябваше и да пишем такъв обем домашни - абсурд на абсурдите, особено за дете, което работи бавно и не е самостоятелно. Брат й беше детска градина, а аз в неделя след обед работех. Че ние нужда от почивка и време един за друг нямаме ли?
То не е до избор - това е положението. Като не си напише домашните - в понеделник има забележка. При 3 забележки се пише 2-ка. Като не си научи навреме уроците по ЧО и ЧП, после за контролните се налага, вместо само да ги прегоравя, тепърва да учи 6 - 7 урока наведнъж, за да се подготви за теста. Всеки понеделник се прави 5-минутка за проверка на новите думи по езика. След което се поставя оценка. Като не си ги научат - изостават и оценките са ниски.
Ние се принудихме да разделяме домашните и уроците в двата дни, защото в началото пробвах да учи само в единия ден, но беще абсолютно невъзможно. След 3-рия час буквално блокираше. И така цялата учебна година премина без нито един почивен ден, освен през ваканциите. Аз имах късмета с ученолюбиво дете, обаче имахме майки в класа, които буквално изпушиха в един момент. Но то реално нищо не може да се направи - материала трябва да се научава и свободното време за това е само уикенда.
Затова написах, че за 1-ви и 2-ри клас е ОК, но дойдат ли разказвателните предмети в 3-ти клас, става много трудно и за децата, и за родителите.

# 30
  • Мнения: 99
При нас казаха, че всичко ще се пише в училището и няма домашни. После сами си признаха, че така децата се приучват да нямат никаква инициатива за самоподготовка и дори се хвалеха как по гласуване на родителите от еди кой си клас им давали домашни - точно, за да имат задължение сами да вършат нещо. Пълен абсурд.

Моите три деца са третирали училището като държавен служител работата: когато часовникът покаже 5( т.е. 1) си взимаме чантата и си тръгваме. Разбирам малкия, че е в шок как така му се удължава "работното време". При това никога не съм имала проблеми с ученето - каката и баткото учат в едни от най-желаните паралелки на НПМГ и влезнаха от първо класиране.

По чисто български тертип, както се налага това нещо, така се и разрешава и текат в момента завоалирани "преговори" между мен и училището. Те намекнаха, че няма да се сърдят да си ходи последните часове, когато са "занимания по интереси" (рязане и глупости). Моята цел е да придърпам още малко чергата към себе си и да си ходи след последния час на преподаване като самоподготовката след него да е в къщи. Срам ме е, че съм принудена да играя в такъв театър.

# 31
  • Мнения: 12 334
Лейди Касиопея, кой нормален възрастен си носи ежеседмично работа у дома за почивните дни? Особено пък, ако тази работа ангажира и семейството му? Не бих си дала детето в такова в училище. Все в града ще се намери и старомодно училище, в което детето ми няма да е по 10 часа задължително и да пише и учи още 20 часа почивните дни. И ми е интересно като е целодневно обучение за по-целесъобразно как така не си написват всичко в училище? А домашното от вторник, което е за четвъртък?
Има и друг вариант - сядам и написвам АЗ лично домашните на детето, щом целта е да има домашно. Има ли - има. Думите трябва да се учат да, но ако е имало три часа по 10 нови думи наведнъж пак не е малко. То реално, ако учителят правилно си организира работата 10 думи се научават още в час, особено първи - втори клас.
Горките деца, които са лишени и от почивни дни, и от пълноценни ваканции.

# 32
  • Мнения: 15 708
Май не обясних правилно.
През седмицата си имат часове по основните предмети, а след всеки час по БЕЛ и математика, веднага идва час по самоподготовка, в който си упражняват наученото от основния час. Затова през самата седмица домашни нямат. Домашните се дават в петък и са за събота и неделя. Затова в 1-ви и 2-ри клас е добре. Но в 3-ти клас през седмицата имат 2 часа ЧО и 1 час ЧП, които колкото и добре да са преподадени, през уикенда трябва да се научат, за да се затвърди наученото, тъй като след тях часове по самоподготовка няма. Отделно по езика, през уикенда трябва да си научат думите, които са взели през седмицата, но заради целодневното обучение не са успели да научат вечер. И се получава натрупване. Не знам в останалите училища с целодневно обучение дали е така, но в нашето беше така до 3-ти клас.

Новите думи обикновено са около 20.

# 33
  • Мнения: 12 334
Лейди, ами тези страници по БЕЛ и математика? Или това е нормалното домашно от петък за понеделник?
Понеже съм работила в занималня, там часовете са разпределени - 2 самоподготовка, 2 занимания по интереси и 2 спорт и отдих. Домашните и уроците трябва да могат да се подготвят за двата часа самоподготовка. Айде да добавим и 1 час от заниманията по интереси за чуждия език, ЧО или ЧП. Но цялата работа звучи или като не добре уплътнено време в часовете за самоподготовка или като не добре премерен обем домашна работа.

# 34
  • Мнения: 15 708
Ами при нас това домашно беше нормално от петък за понеделник.
При дъщеря ми беше така:
Събота - БЕЛ (2 стр.), Математика (2 стр.), новите думи по езика + четене на уроците от седмицата (+ домашно, ако са дали, но рядко даваха).
Неделя - ЧО (2 урока - рядко попълване и на работна тетрадка), ЧП (1 урок - рядко попълване на работна тетрадка), проект, ако е даден по нещо (обикновено имаше все някакъв проект, за който разбирахме в неделя към 18.00 ч Joy)

Да не забравяме, че зимата се стъмва рано. Та докато стане, докато закуси, докато се помотае малко, докато седне да пише и докато свърши - денят минал и навън е тъмно.

п.п. ЧО й беше най-трудно, защото уроците са 2 и се получава скупчване на имена, дати и събития на куп.

# 35
  • Мнения: 10 574
Просто не го пускате на занималня детето и се прибира на обед.
И при нас е целодневна от 1 клас, не е ходила на занималня. Синът ми също.
На едносеменен режим са (НУ)
В Пловдив има занимални и за 5-6 клас в някои училища...
В други теми чета как се вайкат майки, че нямало след 4 клас да са на занималня...
Та случаи всякакви. Ама не е нужно да местите детето.

# 36
  • Мнения: 12 334
Духи-пухи, става въпрос, че в някои случаи  часовете от занималнята се редуват с часовете от училище - БЕЛ и след него само одготовка, мат и сред нея самоподготовка и при този вариант родителят няма избор - няма как детето да не ходи на занималня, защото тя не е в обратната смяна.

# 37
  • Мнения: 10 574
За първи път чувам, че това означава целодневна форма? В Пловдив не знам да има такива училища с редуване на час-домашна.
Всичко е 1/2 ден учене / 1/2 ден домашни (без значение на смени или не)
Това в кой град се случва?

# 38
  • Мнения: 15 708
duhi_puhi - в София има няколко училища с такава форма на обучение. Часовете си започват сутрин в 8,15 и свършват в 17,30, като имат обедна почивка от час и половина някъде, но следобед си имат съвсем нормални часове - не е занималня.

# 39
  • Мнения: 12 334
Аз съм чувала за Провадия за такова училище.

# 40
  • Мнения: 99
Това си е част от наредбата: целодневното обучение може да се организира с учене по всичко и после занималня по всичко или учене по нещо после занималня по нещо, учене по друго - занималня по другото и т.н.
То реално и при нас класът беше целодневен до сега, но на варианта, който казвате: учене и после занималнята. Сега ни казаха, че ще е смесено и не може да го взимаме на обяд.
Мнение на познати майки все пак е, че не би следвало да ми откажат да го взимам след последния час на преподаване с депозирана молба към директора, в която давам основателни причини защо. Ако се получи, ни устройва чудесно Simple Smile

# 41
  • Мнения: 930
За първи път чувам, че това означава целодневна форма? В Пловдив не знам да има такива училища с редуване на час-домашна.
Всичко е 1/2 ден учене / 1/2 ден домашни (без значение на смени или не)
Това в кой град се случва?
И  в Пловдив има такива на целодневно - едното е Димитър Талев, което има 3 такива "иновативни" паралелки. Има и други. Училище, което така премина по средата на етап от полудневно+занималня на целодневно го направиха, за да станат иновативно училище и това им беше иновативността, но така задължиха и всички деца да остават следобяд на училище, иначе част от децата си тръгваха около 15.00 и при проверка от Инспектората учителите имаха проблеми. Опитаха да задължат децата да остават до 17.30, когато свършват и часовете по Занимания по интреси, не се получи. Отделно, че се налагаше да ги събират от няколко класа в една занималня, за да може да им стига финансирането.

# 42
  • София
  • Мнения: 2 132
Целодневната форма на обучение е най-добратаа форма за начален етап. Децата свършват с БЕЛ и математика, както и домашните за тях до обяд, като ги пишат със специалиста, който им преподава в часа, и който знае на кой къде са му пропуските. За след обяда се оставят по-леки два часа и всичко задължително свършва до 14:30, като детето си е написало домашните. След това са 2-3 часа занималня, която не е задължителна. Изобщо много съжалявам, че не открих такова училище когато моето дете беше на тази възраст. Сега преподавам в такова и наистина организацията е само в плюс за децата.

# 43
  • Мнения: 12 334
А защо деца като моя син, който няма нужда от занималня да седи в училище 6 астрономически часа минимум вместо 4? Защо трябва друг да му определя кога да пише? И ако си е написал за 5-10 минути защо трябва да стои и да скучае останалите 25-30 минути? Да не говорим, че деца 1-2 клас 4 часа преди обед са под максимално напрежение - урок - домашно - урок - домашно вместо да разтоварят с леки часове. Къде отиват нормите на РЗИ за натовареността на учениците? БЕЛ, математика и чужд език са с висока степен на натовареност. Според РЗИ първият час трябва да я със средна степен, след това два-три часа висока степен на натовареност и отново лека степен на трудност. Лекия час дори трябва да е предпоследен.Това, което едоброза един не е задължително добър за всички. И обратното важи. Затова родителите трябва да имат избор спрямо нуждите на собственото си дете.

# 44
  • Мнения: 19 326
В чу програмата винаги е целодневна по 9 или 10 часа на ден. Успяват да вмъкнат 10 часа седмично математика и 10 БЕЛ. Няма точно домашни, а всичко се води упражнения. Според мен единствено такава организация си струва, както и тази на сдруженията за език. Иначе е губене на време в занимания по интереси. Децата хем висят в училище, хем нищо не е усвоено.

# 45
  • Мнения: 12 334
Може би, но не за всяко дете е подходящ.тякъв тип училище, имам предвид чисто организационно и като натоварване. Затова е хубаво, когато родителят е избрал едно училище и организация на обучение там, да не се променят условията в движение.

# 46
  • Мнения: 19 326
Да, така е!
Мисълта ми е, че ако ще има целодневно обучение, то по-добре да е този формат, отколкото този със занималня, защото родителите възприемат занималнята като една безплатна забавачница (и то тя донякъде е такава с губи-време часовете за игри по интереси), а не като място за учене. Съответно се започва едно вземане на децата кой когато поиска.

# 47
  • Мнения: 12 334
Занималнята не е задължителна. Тя наистина е социална услуга за работещи родители или родители, които нямат капацитета да помогнат на децата си в подготовката за училище, защото не всяко дете се справя самостоятелно. Голямото ми дете беше направило нервна криза от претоварване в занималнята в първи клас. Първите 2 години поне в училище ми е вдигала температура от преумора. Оставях я за ден-два да си отспи и почине, обикновено се случваше в края на седмицата, и се възстановяваше. Тя имаше нужда някой да й помага с домашните, у дома нямаше кой. В трети клас от две сборни групи направиха една, съответно смени и учителката. Започнаха проблеми т маст от децата от другата група, тя започна да бяга от занималнята и да си пише домашните по улиците, бях разрешила да я пускат в 15:30, ако си е написала. Накрая се оказа, че аз проверявам домашните вечер и обяснявам, а тя не ходи в занималня и е написала нещо друго, а не зададеното от учителката за домашно. В същото време се пишеха забележки, че е без домашно. Аз не бях уведомена, че тя не ходи на занималня, защото не й се пишеха отсъствия. Спрях я. Малкият се справя самостоятелно и няма нужда да ев занималня, съответно не го записвам. Важно е родителя да има избор спрямо нуждите на детето си.

# 48
  • Мнения: 4 807
Според мен дразнещото и, по мое мнение, неприемливо, е да ти сменят формата на обучение по средата на обучението. Без значение какво с какво ще се сменя. Нека въведат нова форма, но тя да бъде за децата, които на есен ще бъдат първокласници. Когато си записал детето в училището, си взел под внимание и формата на обучение и не може след година две да се правят някакви генерални промени, които пак са странни, защото детето ще бъде по цял ден, ама всъщност може да отсъства последните часове. Безумно е.

Ние сме в чужбина - тук от тригодишни до завършване на гимназия са на училище от 8:30 до 16 ч. Следобед нямат по-леки часове. Синът ми има всеки ден домашни, които му отнемат около час и половина на ден. Отделно през двата почивни дни учи и пише по около 3 часа на ден. Той е в двуезично училище и има една идея повече домашни, но и в останалите училища има не малко. Навремето си мислех, че из западните училища нямат домашни заради целодневното обучение, но се оказа, че много съм сбъркала.

# 49
  • Мнения: 99
Затова е хубаво, когато родителят е избрал едно училище и организация на обучение там, да не се променят условията в движение.

Оказва се, че и не може. Получих отговор от МОН, в него се казва, че промяната е законна, но се прави при наличие на условия в училището И желание от страна на родителите. Канят ме да се обърна към регионалното РУО за съдействие.

# 50
  • Мнения: 12 334
Т.е родителите трябва да са подали заявление за смяна на формата на обучение.

# 51
  • Мнения: 99
чилище, което така премина по средата на етап от полудневно+занималня на целодневно го направиха, за да станат иновативно училище и това им беше иновативността, но така задължиха и всички деца да остават следобяд на училище, иначе част от децата си тръгваха около 15.00 и при проверка от Инспектората учителите имаха проблеми. Опитаха да задължат децата да остават до 17.30, когато свършват и часовете по Занимания по интреси, не се получи. Отделно, че се налагаше да ги събират от няколко класа в една занималня, за да може да им стига финансирането.

Ааааа, аз през цялото време си блъскам главата за какво се прави всичко това, като предположението ми беше, че:
1. Дават се повече пари от МОН за такава форма на обучение
2. Осигуряват се (повече) часове за някой учител т.е. работа

О, сега има и вариант 3, който е много вероятен:

3. Искат да си сложат табелката за иновативно училище, защото другите в града са такива....


Mamma Ru, началото на нашата разпра с тях беше, че ни дадоха камара заявления за попълване, под форма на желание: желая да спортува лека атлетика/да учи избираемо БЕЛ бла бла. Едното от тях беше, че желая да премине на целодневна организация и аз казах - не. Tе заявиха, че това го решава пед. съвет, при което аз казах, че тогава изобщо не трябва да ни искат желанието. Класната се смълча, обаче директорката много уверено се изказа как правото е на тяха страна, но от МОН твърдят ето, че не е точно така.

Последна редакция: сб, 24 юни 2023, 14:53 от ivana31

# 52
  • Мнения: 15 708
В нашето училище се опитаха да сменят формата от целодневна на полудневна със занималня, което трябваше директно да обхване всички от 1 до 3 клас. Родителите не бяхме съгласни, събрахме подписки и това така и не се случи.
И аз съм съгласна, че промените трябва да започват от 1-ви клас и родителите да са наясно с формата на обучение, когато си записват детето в дадено училище. При нас децата се записват точно заради целодневната форма и заради езика. Много е некоректно да се сменя формата по средата

# 53
  • Мнения: 99
В нашето училище се опитаха да сменят формата от целодневна на полудневна със занималня, което трябваше директно да обхване всички от 1 до 3 клас. Родителите не бяхме съгласни, събрахме подписки и това така и не се случи.
И аз съм съгласна, че промените трябва да започват от 1-ви клас и родителите да са наясно с формата на обучение, когато си записват детето в дадено училище. При нас децата се записват точно заради целодневната форма и заради езика. Много е некоректно да се сменя формата по средата

100% съгласна. Всеки родител решава какво иска и да знае, че поне до края на съответния етап се кара така. И за мен основен фактор къде да запиша детето 1ви клас беше как се организира обучението.

# 54
  • Мнения: 19 326
Ами да, редно е от новите първи клас да започне промяната.

# 55
  • София
  • Мнения: 2 132
Не е възможно да се направи такава реорганизация частично.

# 56
  • Мнения: 68 969
Целодневната форма на обучение има своите плюсове и минуси. Но специално за 3-ти и 4-ти клас не мисля, че е ОК, защото на децата им идва в повече

Плюсове - през седмицата не се пишат домашни. Обикновено след основния час следва час по самоподготовка, където децата упражняват нещата, които са научили в предишния час по БЕЛ и математика. Поне при нас е така. Имат по 11 часа на ден с около час и половина обедна почивка в която обядват и играят на двора при хубаво време или в класната стая, ако е лошо. Ако директорката направи превилно разпределението на часовете, то сутрин ще са основните часове, заедно със самоподготовката, а следобед ще са разтоварващите часове - физическо, музика, рисуване и т.н. При нас, обаче не е така и сме имали часове по математика в петък последните два часа, когато децата вече са изморени.

Минуси - тъй като през седмицата няма домашни, всички домашни и уроци по всички предмети се изсипват за събота и неделя. Говорим за математика - 2 страници, БЕЛ - 2 страници, ЧО - 2 урока, ЧП - 1 урок и думи по езика, който учат в училище. Като прибавим към това и някой и друг проект, уикенда става напълно зает само с писане на домашни и учене на уроци, и децата реално нямат нито един ден почивка в седмицата.

При нас беше така в 3-ти клас и аз лично много се радвам, че в 4-ти няма да го има вече. Та поне един от двата почивни дни да не правят нищо и да си почиват. За 1-ви и 2-ри клас, обаче е супер, защото нямат разказвателни предмети.

Давам само информация - вие сама си преценете.

как така нямали домашни през седмицата - това не го разбрах?
Домашни при нас даваха всеки божи ден, пишеха се следобеда, за да са готови за следващят ден.
Вашите без домашни ли се явяват всеки ден? Странно доста...
Вечер и уикенд нищо нито е носил нито е писал вкъщи. Всичко там.

# 57
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
Плюсове - през седмицата не се пишат домашни. Обикновено след основния час следва час по самоподготовка, където децата упражняват нещата, които са научили в предишния час по БЕЛ и математика.

как така нямали домашни през седмицата - това не го разбрах?
Домашни при нас даваха всеки божи ден, пишеха се следобеда, за да са готови за следващят ден.
Вашите без домашни ли се явяват всеки ден? Странно доста...
Примерно един час БЕЛ, един час самоподготовка (домашни) по БЕЛ, един час математика, един час самоподготовка (домашни) по математика и т.н.
Просто упражненията/домашните си ги пишат веднага след съответния час, а не вкъщи. Това за мен е много добра система. Така не се претоварва детето с домашни вкъщи, ако има нещо неясно - учителката е там, а и им е още прясно наученото. Отделно детето се научава да си разпределя времето.

# 58
  • Мнения: 68 969
Ами пише че упражняват нещата, не че пишат домашното. За мен това са различни неща, но може и да не съм схванала какво се има предвид.
Тоест в часа по самоподготовка упражняват нещо, а домашното остава за писане в събота.

# 59
  • Sofia
  • Мнения: 6 080
Е, то домашните са именно това - да се упражни наученото.
Домашните се правят в часовете по самоподготовка.

# 60
  • Мнения: 68 969
А защо пишели в събота и неделя тогава...какво пишат тогава?

Ето цитат от поста, който визирам
"Минуси - тъй като през седмицата няма домашни, всички домашни и уроци по всички предмети се изсипват за събота и неделя. Говорим за математика - 2 страници, БЕЛ - 2 страници, ЧО - 2 урока, ЧП - 1 урок и думи по езика, който учат в училище. Като прибавим към това и някой и друг проект, уикенда става напълно зает само с писане на домашни и учене на уроци, и децата реално нямат нито един ден почивка в седмицата."

Та упражнението НЕ е писане на домашни!

# 61
  • Мнения: 15 708
Скрит текст:
Целодневната форма на обучение има своите плюсове и минуси. Но специално за 3-ти и 4-ти клас не мисля, че е ОК, защото на децата им идва в повече

Плюсове - през седмицата не се пишат домашни. Обикновено след основния час следва час по самоподготовка, където децата упражняват нещата, които са научили в предишния час по БЕЛ и математика. Поне при нас е така. Имат по 11 часа на ден с около час и половина обедна почивка в която обядват и играят на двора при хубаво време или в класната стая, ако е лошо. Ако директорката направи превилно разпределението на часовете, то сутрин ще са основните часове, заедно със самоподготовката, а следобед ще са разтоварващите часове - физическо, музика, рисуване и т.н. При нас, обаче не е така и сме имали часове по математика в петък последните два часа, когато децата вече са изморени.

Минуси - тъй като през седмицата няма домашни, всички домашни и уроци по всички предмети се изсипват за събота и неделя. Говорим за математика - 2 страници, БЕЛ - 2 страници, ЧО - 2 урока, ЧП - 1 урок и думи по езика, който учат в училище. Като прибавим към това и някой и друг проект, уикенда става напълно зает само с писане на домашни и учене на уроци, и децата реално нямат нито един ден почивка в седмицата.

При нас беше така в 3-ти клас и аз лично много се радвам, че в 4-ти няма да го има вече. Та поне един от двата почивни дни да не правят нищо и да си почиват. За 1-ви и 2-ри клас, обаче е супер, защото нямат разказвателни предмети.

Давам само информация - вие сама си преценете.

как така нямали домашни през седмицата - това не го разбрах?
Домашни при нас даваха всеки божи ден, пишеха се следобеда, за да са готови за следващят ден.
Вашите без домашни ли се явяват всеки ден? Странно доста...
Вечер и уикенд нищо нито е носил нито е писал вкъщи. Всичко там.

Brin de muguet го е обяснила точно. Час по БЕЛ и веднага след това час "самоподготовка БЕЛ", където упражняват наученото в предишния час по БЕЛ. Нямат домашни, защото самоподготовката си е, като писане на домашно. Това е допълнително домашно за почивните дни.

Общи условия

Активация на акаунт