Училището сменя формата на обучение

  • 4 741
  • 61
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 12 032
Точно това е. И по този начин всички деца са по цял ден в училище, буквално от 8:00 до 17-17:30, защото часовете от занималнята са размесени с часовете от сутрешната програма.
Пример:
1. Четене
2. Писане
3 самоподготовка
4. математика
5. Занимания по интереси
6. Физическо
7. Самоподготовка
8. Занимания по интереси
9. Английски
10. Спорт и отдих
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове...  Ако пък работи бэрзо като моя син, ще се изморява само от висене на чина и бездействие.

# 16
  • Мнения: 99
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове...  Ако пък работи бэрзо като моя син, ще се изморява само от висене на чина и бездействие.

Точно така е, но по думите на директорът снощи те имат зад гърба си закона, който бил променен. Учебният план се правел вече година за година, а не в началото на всеки етап на образование. Формата на обучение е част от учебния план ми отговориха.

Изпратих запитване към МОН по имейл, за да не злепоставям все пак училището по телефон, защото при разговор те задължително питат кое е училището.

Междувременно на моя въпрос какво правим, ако детето плува, ходи на пиано, на ментална аритметика и не знам си какво следобед, отговорът беше, че може да си тръгва в 3, ако трябва "всеки ден". Идеята е, че последните часове никога не са за нови знания и преподаване и може да ги изпуска.

Това е компромисен вариант, но пак е тежко: от 8 до 15 са 7 часа в една класна стая!

Не говоря за плюсове и минуси на двата варианта - всеки родител сам си ги преценява. Говоря за идеята, че ти си се решил на вариант А и в процеса ти налагат вариант Б и ти казват, че НЯМАШ ИЗБОР, защото това е законът.

Когато имам отговор от МОН ще споделя за инфо на всички майки.

# 17
  • Sofia
  • Мнения: 5 950
По този начин всички деца задължително са в училище по цял ден. А ако детето не успява всичко там се налага и да записва. Не може да го заведете на лекар, зъболекар, логопед, психолог, защото ще пропуска редовни часове... 
Можете - лекарят ще Ви даде бележка, за да извините отсъствията. Но да, тогава ще трябва да си прегледате урока вкъщи.
Синът ми беше 3-ти клас тази година - втора смяна и свършваше училище в 18ч30! Целият втори срок един път в седмицата пропускаше часовете по музика и спорт. Като музика имаха само един път седмично и съответно не е присъствал на нито един час. Бяха ми разрешили от училището, за да може да ходи на курсове по математика. Винаги има вариант.

Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

# 18
  • Мнения: 99
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.

 За 5-7 клас също включих  въпрос към МОН, дали има законова гаранция, че ще са половин ден или пак може да ни изненадат с решние на съвета.

# 19
  • Варна
  • Мнения: 25 242
Моят син миналата година изпадаше в тотални истерии, не искаше да става сутрин, пищеше и хвърляше, два пъти сме го водили буквално с влачене до училище, стигнахме и до психолог. Триста пъти съжалявам, че не го отписах от тъпата занималня, но при нас си беше доста трудно отписването, защото в началото на годината подавахме заявления за ЦОУД и не беше разрешено да ги променяме след това. Стигнахме до психолог. Та да, има деца, които нямат проблем да отвисят цял ден в училище, но далеч не всички са така. Тази година разликата беше коренна! Никакви драми, въпреки че първия срок бяха първа смяна, става сутрин, закусва, дори отиваше по-рано в училище. Знае, че в 12:30 всичко приключва и има свободно време. В 4 клас вече трябва да са самостоятелни и да могат сами да си организират деня, а не да чакат в училище да им го организират. Сто пъти по-добре е да е в институцията за 5 часа (7:30-12:30 или 13:30 - 18:30), отколкото от 7:30 до 17. Отново лично мнение, т.е. мнение на сина ми, с което съм напълно съгласна. Явно авторката си преценява, че за нейното дете минаване на целодневна форма в 4 клас не е удачен вариант, та няма какво да бистрим повече. За съжаление според мен училището си е изпипало нещата и всичко отговаря на нормативните изисквания, та вариантът е преместване или примиряване.

# 20
  • Sofia
  • Мнения: 5 950
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.
От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.
Честно не знам за такъв закон. Може ли линк?
Нашето училище е най-желаното в района и се пука по шевовете вече. С толкова много ученици просто няма вариант да няма втора смяна.
Само първи клас са задължително само първа смяна. От втори клас вече минават и на втора.
И понеже са две смени, когато са първа, часовете им започват в 7ч30. Еми не, мерси. Предпочитам да са целодневно, но в някакви нормални часове.

# 21
  • Мнения: 99
Честно не знам за такъв закон. Може ли линк?

Причината за тази родителска беше, че родител се е обадил родител в МОН и дал "невярна информация" за случващото се. Директорът обясни, че невярната информация била, че училището минавало на две смени, което те знаят, че е против закона и не го правят. Правилната формулировка била, че те минават от полудневен на целодневен режим.

В този ход на мисли може родителят да е бил от първи клас или просто директорът не уточни, че е против закона само в първи клас, но 100% прозвуча, като да е против закона за всички начални класове. И наистина: ако родителят е от първи клас, то това са бъдещите втори клас, защото бъдещите първи клас няма как да имат смяна на режима - те тепърва ще се записват на някакъв режим. Което значи, че да, против закона е за всички начални ученици.

 Понеже не покрива нашия казус не питах за закон, но той е само един - Закон за предучилищната и училищна подговотвка. Поровете се там, има и наредба 10 на МОН.

>> Сетих се, че имаше някакъв текст,  "при наличие на условия" бла бла. Може би отговорът е, че нашето училище има достатъчно място и няма законово основание да прилага 2 смени, докато при Вашето не е така.

Последна редакция: ср, 21 юни 2023, 11:23 от ivana31

# 22
  • Sofia
  • Мнения: 5 950
Законът за предучилищното и училищното образование съм го разглеждала няколко пъти (най-вече за формите на обучение) и не съм попадала на такава информация ("От 1ви до 4ти клас е извън закона да има втора смяна"), затова и помолих за линк.

Може би е някаква наредба на местно ниво, защото в София няма такова нещо.

Както написах, от години политиците се опитват да премахнат двусменния режим и да се мине на една смяна.
(Но аз това не го разбирам да се учи само до обяд. Доколкото разбрах целта е именно училището да е целодневно и по този начин няма да се налага децата да препускат през материала.)
В София това засега е невъзможно, но много други населени места вече са го направили.

# 23
  • Мнения: 99
Раздел III.
Полудневна и целодневна организация на учебния ден
Чл. 16. (1) Полудневната организация на учебния ден включва от 4 до 7
учебни часа, провеждани по седмичното разписание, и почивките между тях.
(2) Полудневната организация на учебния ден се осъществява преди
обяд.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2017 г.) При липса на условия в училището
обучението на всички паралелки да бъде само преди обяд се организира обучение на
две смени.

(4) Учебните часове за учениците от I клас се провеждат само преди обяд.

===============================

Чл. 6. (1) Учебният ден включва учебните часове и почивките между тях.
(2) Учебният ден започва не по-рано от 8,00 ч. и приключва не по-късно
от 19,30 ч.
(3) По изключение от ал. 2 учебният ден може да започва не по-рано от
7,30 ч., когато условията в училището не позволяват обучението на всички
паралелки да бъде само преди обяд.

===========

https://web.mon.bg/upload/34853/nrdb10-2016_dejnosti-uchObr_izm0 … 2023_01032023.pdf

# 24
  • Мнения: 12 032
При.нас само първи клас са цяла година първа смяна, втори клас са цяла година втора смяна, съответно първи клас са от 8:20 до 12:00, а втори 12:30-16:30. Устройва ме идеално. Трети и четвърти клас се въртят и понеже часовете им са по-дълги втора смяна вече е от 13:30 и свършват в 18:25.

# 25
  • Мнения: 99
Устройва ме идеално.

Точно това е моментът: има разни училища, разни родители с разни предпочитания. Всеки родител си намира това, което го устройва. От това, кеото съм разучила към момента ще се окаже, че училището може напълно законно, едностранно да смени "предложенията си" и новите да почнат да не те устройват. Както отбеляза една майка преди мен: ще се окаже, че тогава има само примиряване или преместване.

# 26
  • Мнения: 2 887
Но за мен е много по-добре детето да е на целодневна форма на обучение и да свършва училище в 17ч, отколкото да е втора смяна и да свършва в 18ч30 - мои предпочитания.

От 1ви до 4ти клас е извън закона (силни думи) да има втора смяна: или са цял ден или само сутрин - и това от родителската. Значи при Вас или не спазват закона или нашият директор не го знае, което е още една добра причина да питам директно МОН.

 За 5-7 клас също включих  въпрос към МОН, дали има законова гаранция, че ще са половин ден или пак може да ни изненадат с решние на съвета.

# 27
  • Мнения: 15 587
Целодневната форма на обучение има своите плюсове и минуси. Но специално за 3-ти и 4-ти клас не мисля, че е ОК, защото на децата им идва в повече

Плюсове - през седмицата не се пишат домашни. Обикновено след основния час следва час по самоподготовка, където децата упражняват нещата, които са научили в предишния час по БЕЛ и математика. Поне при нас е така. Имат по 11 часа на ден с около час и половина обедна почивка в която обядват и играят на двора при хубаво време или в класната стая, ако е лошо. Ако директорката направи превилно разпределението на часовете, то сутрин ще са основните часове, заедно със самоподготовката, а следобед ще са разтоварващите часове - физическо, музика, рисуване и т.н. При нас, обаче не е така и сме имали часове по математика в петък последните два часа, когато децата вече са изморени.

Минуси - тъй като през седмицата няма домашни, всички домашни и уроци по всички предмети се изсипват за събота и неделя. Говорим за математика - 2 страници, БЕЛ - 2 страници, ЧО - 2 урока, ЧП - 1 урок и думи по езика, който учат в училище. Като прибавим към това и някой и друг проект, уикенда става напълно зает само с писане на домашни и учене на уроци, и децата реално нямат нито един ден почивка в седмицата.

При нас беше така в 3-ти клас и аз лично много се радвам, че в 4-ти няма да го има вече. Та поне един от двата почивни дни да не правят нищо и да си почиват. За 1-ви и 2-ри клас, обаче е супер, защото нямат разказвателни предмети.

Давам само информация - вие сама си преценете.

# 28
  • Мнения: 12 032
Няма шанс да накарам детето да пише и учи толкова нещо за домашно през почивните дни. Щом са на целодневно обучение, работата им д е така организирана, че да си пишат и янаучават в училище. Голямото ми дете ходи на занималня първи и втори клас, трети клас се наложи да я спра. През очивнште дни имаше уроци по рисуване, психолог и танци. Ако трябваше и да пишем такъв обем домашни - абсурд на абсурдите, особено за дете, което работи бавно и не е самостоятелно. Брат й беше детска градина, а аз в неделя след обед работех. Че ние нужда от почивка и време един за друг нямаме ли?

# 29
  • Мнения: 15 587
Няма шанс да накарам детето да пише и учи толкова нещо за домашно през почивните дни. Щом са на целодневно обучение, работата им д е така организирана, че да си пишат и янаучават в училище. Голямото ми дете ходи на занималня първи и втори клас, трети клас се наложи да я спра. През очивнште дни имаше уроци по рисуване, психолог и танци. Ако трябваше и да пишем такъв обем домашни - абсурд на абсурдите, особено за дете, което работи бавно и не е самостоятелно. Брат й беше детска градина, а аз в неделя след обед работех. Че ние нужда от почивка и време един за друг нямаме ли?
То не е до избор - това е положението. Като не си напише домашните - в понеделник има забележка. При 3 забележки се пише 2-ка. Като не си научи навреме уроците по ЧО и ЧП, после за контролните се налага, вместо само да ги прегоравя, тепърва да учи 6 - 7 урока наведнъж, за да се подготви за теста. Всеки понеделник се прави 5-минутка за проверка на новите думи по езика. След което се поставя оценка. Като не си ги научат - изостават и оценките са ниски.
Ние се принудихме да разделяме домашните и уроците в двата дни, защото в началото пробвах да учи само в единия ден, но беще абсолютно невъзможно. След 3-рия час буквално блокираше. И така цялата учебна година премина без нито един почивен ден, освен през ваканциите. Аз имах късмета с ученолюбиво дете, обаче имахме майки в класа, които буквално изпушиха в един момент. Но то реално нищо не може да се направи - материала трябва да се научава и свободното време за това е само уикенда.
Затова написах, че за 1-ви и 2-ри клас е ОК, но дойдат ли разказвателните предмети в 3-ти клас, става много трудно и за децата, и за родителите.

Общи условия

Активация на акаунт