Езичество и православие

  • 15 416
  • 173
  •   2
Отговори
# 135
  • Мнения: 1 274
Бумър, в линка който си дала няма никакви подробности за тези божества. Така или иначе това не Бог. По отношение на фалоси, природни стихии, фетиши или природата като творение, няма как да ги приема за Бог. Индийците имат митове за божествата си, които не мога да приема за откровение, а това Кали, лингам, йони е не е за мен. А негрите с техните фигури целите с пирони по тях за вуду, са май още по дълбока степен на същото.

В една друга тема доста говорихме за природата и християнството. И тук не си права.

Това че Нерон е направил и добри неща, не означава че за човек с твоите високи критерии, негодуващ спрямо християните за всеки техен грях, е достатъчно добър. Извини ме. Това се нарича двоен стандарт. А като божество е поредният езически абсурд.

Хепи Куин, сега не мога да го намера. От Евангелията е. Ще гледам да го намеря.  

Последна редакция: пт, 26 юли 2013, 20:47 от Серафима

# 136
  • Мнения: 860
А именните дни, които се честват по повод разни "светци" и "светици", това е също въз основа на "езическите"вярвания - пример със св. Атанасий-

"Според народните вярвания при сътворението на света шестима юначни братя си поделили земята и небето, най-малкият - Атанас, победил снеговете и ледовете. Затова Атанасовден (18 януари) преполовява зимата  и празникът е известен като "среди зима".  На този ден св.Атанас яхва белия си кон, захвърля кожуха и по бяла копринена риза излиза в планината и се провиква "Иди си зимо, за да дойде лятото!" Почита се и летния св.Атанас, чийто празник е 5 юли."

Митът за Ной - взет от древношумерските митове, знае се легендата шумерска за Гилгамеш и отиването му до Утнапищи (Ной) и разказа на Утнапищи (Ной) за потопа.

Митът за раждането на Исус - връзката с индуистката легенда за раждането на Бог Кришна...

Митът за Бог Митра и умирането на слънчевия Бог, умирането и възкресението на Исус - а къде отива древногръцата легенда за Озирис, Изида и Хор и Сет и възкръсването на Озирис, а при древногръцките легенди за Деметра и Персефона мисля, че беше - просто точно имената сега не помня, не търся цитати, а карам по знания по памет, затова извинете ме, ако бъркам имена, но основата се схваща, каквото искам да кажа, от челите една или друга митология - отвличането на дъщерята на богинята от подземния цар на Хадес и после пускането й и на пролет всичко се съживява, това е пак връзка с плодородието и възраждането за живот и връщането на Персефона в подземното царство на съпруга й - смъртта на природата.

Има и при Мардук от вавилонските богове паралели с християнското заимстване на древни митоме и легенди и нагаждането им към християнството, за да бъде разбираема религия.

А раждането на Исус - защо се празнува на Коледа, не защото тогава е истинският рожден ден на Исус, повече хипотези научно клонят към две дати - някъде около март - зодия Риби - направете паралел с Епохата на Ребети е съотметно защо е Рибата на почит при християните - просто Епохата на Рибите идва след епохата на Овена, както сега клоним или вече сме в епохата на Водолея.... и другата дата някъде около август за раждането на Исус - всъщност и раждането е заимствано от култа към Митра, доста разпространен в римската армия, малко преди разпространението на християнството.


Изгубените години на Исус - знаещите "апостоли" защо нищо не пишат за тях, но... защото е по-добре да се премълчи, че Исус се е учил и на Изток от източните учения, доктрини, религии, философии, науки - има преведени текстове от запазени ръкописи по тибетските манастири и има книга, посветена на това и там се дават самите текстове на ръкописите...

И още и още - за интересуващите и търсещите, а не само за цитиращи евангелия и библия и удобни само за православието църковници и апологети..., има много паралели и върху какво да се замислят, но трябва разчупване извън тесните рамки на проповядваното от само една религия, защото всяка религия извърта нещата така, че винаги тя е правата, а другите са криви....

  bouquet

# 137
  • Мнения: 1 274
А именните дни, които се честват по повод разни "светци" и "светици", това е също въз основа на "езическите"вярвания - пример със св. Атанасий-

"Според народните вярвания при сътворението на света шестима юначни братя си поделили земята и небето, най-малкият - Атанас, победил снеговете и ледовете. Затова Атанасовден (18 януари) преполовява зимата  и празникът е известен като "среди зима".  На този ден св.Атанас яхва белия си кон, захвърля кожуха и по бяла копринена риза излиза в планината и се провиква "Иди си зимо, за да дойде лятото!" Почита се и летния св.Атанас, чийто празник е 5 юли."
Извинявай много, но това е народен фолклор. Не познавам православни днес, които да вярват в такова нещо.

Свети Атанасий Велики, Архиепископ на Александрия
ок. 293/297 –  2 май 373 година
Чества се на 2 май (съвместно със св. цар Борис Покръстител)
и на 18 януари (Атанасовден) (съвместно със св. Кирил Александрийски)

Кратко животоописание

Скрит текст:
Св. Атанасий Велики, архиепископ Александрийски – икона в храм Св. Атанасий е велик изповедник и учител на Църквата, велик защитник на християнското учение за Боговъплъщението. Роден е през 295 г. в столицата на Египет Александрия. Син на бедни родители християни, той получил прекрасно образование но изучавал усърдно Свещеното писание. Богу било угодно още преди да завърши обучението си, една случка да предопредели неговата съдба.

Веднаж Александрийският архиепископ св. Александър гледал през прозореца и вниманието му привлякла интересна гледка: група момчета-християни играели на морския бряг, кръщавайки своите връстници-езичници. Децата избрали Атанасий за "епископ", други деца били свещеници и дякони, а езически деца били водени към "епископа", за да ги кръсти. Архиепископ Александър заповядал да доведат децата при него и ги разпитал за подробностите на играта. След като ги изслушал, убеден че кръщението било извършено изцяло в съгласие с Църковния устав, архиепископът признал кръщението за действително, допълнил го с Миропомазване на новопокръстените и посъветвал родителите на Атанасий да подготвят сина си за църковно служение. След като момчето завършило образованието си, Александър го взел в своя дом и го направил свой духовен син и секретар. Така започнал духовния път на бъдещия св. Атанасий Велики, когото още приживе нарекли "баща на православието".

В 319 г. Атанасий станал дякон. Между това в Александрия се появила ереста на местния свещеник Арий. Той учил, че Христос - не само като човек, но и като Бог - не бил равночестен на Отца, а бил по-нисш Бог, Който е само подобен на Отца, а в действителност е сътворен, имащ начало във времето. Това учение се разпространявало бързо. Много пъти Александър го уговарял и разобличавал, като в този труд Атанасий винаги му помагал. Арий обаче бил упорит, ереста се ширела и се наложило да се свикат епископски събори за нейното изкореняване. Такива били поместните събори в Александрия, в Антиохия и най-сетне Първият вселенски събор в Никея през 325 година, на който присъствал и самият император Константин Велики. Атанасий присъствал на Никейския събор заедно с архиепископа си Александър, и решително помогнал за осъждането на Арий. Неговият забележителен принос в работата на Първия вселенски събор толкова го прославил, че той се завърнал у дома си като известен богослов.

На следващата година св. Атанасий бил поставен за Александрийски архиепископ. Заради повдигнати обвинения в користолюбие и в груби насилия над клириците от враговете-ариани на св. Атанасий, бил свикан събор в Трир, който независимо от изложените доказателства в защита на невинността на архиепископа на Александрия, все пак го осъдил. Като видял, че по този начин няма да се добере до правдата, св. Атанасий се срещнал лично в Цариград с император Константин Велики и му представил истината.

Императорът извикал участниците в Трирския събор за преразглеждане на делото, но враговете на св. Атанасий успели да подведат императора с нова клевета. Като видял, че не е възможно да примири Атанасий с неговите противници и като се опасявал от бунт в Александрия, импраторът решил да пожертва нейния архиепископ и да го изпрати на заточение в Галия, където той прекарал две години. След смъртта на Константин Велики, неговите наследници с указ върнали св. Атанасий за епископ на Александрия. Това дало нов повод на Атанасиевите врагове да го обявят за незаконен епископ вече на основанието, че бил върнат на катедрата от светската власт.

През този печален период от църковната история враговете на св. Атанасий Велики на няколко пъти успявали да извоюват неговото осъждане и изгнание. От всичките 47 години на своето епископско служение той прекарал 15 години в изгнание.

Още в първите си съчинения, Слово към езичниците и Слово за въплъщението на Бог Слово и за явяването Му в плът пред нас, била набелязана главната тема на неговото богословие. Основни негови догматически съчинения са Четири слова против арианите (ок. 356–359), посветени на утвърждаването на божествеността на Спасителя. На него приписват и Житието на св. Антоний, както и множество трактати коментари към Св. Писание, книги с нравоучителен характер и проповеди. В тези негови съчинения са пръснати най-дълбоки и преливащи от истинска мъдрост богословски и нравствени истини. Нему св. Църква дължи разгромяването на опасната арианска ерес и създаването на Никео-Цариградския Символ на Вярата.

В 373 г. св. Атанасий починал в Александрия на 76 годишна възраст. Църквата чества паметта му на 2 май и на 18 Януари (съвместно със св. Кирил Александрийски).

Последна редакция: сб, 27 юли 2013, 00:25 от Серафима

# 138
  • Мнения: 9 144
Бумър, в линка който си дала няма никакви подробности за тези божества. Така или иначе това не Бог. По отношение на фалоси, природни стихии, фетиши или природата като творение, няма как да ги приема за Бог. Индийците имат митове за божествата си, които не мога да приема за откровение, а това Кали, лингам, йони е не е за мен. А негрите с техните фигури целите с пирони по тях за вуду, са май още по дълбока степен на същото.

В една друга тема доста говорихме за природата и християнството. И тук не си права.

Това че Нерон е направил и добри неща, не означава че за човек с твоите високи критерии, негодуващ спрямо християните за всеки техен грях, е достатъчно добър. Извини ме. Това се нарича двоен стандарт. А като божество е поредният езически абсурд.


Нещо не са ми ясни критериите ти кой е Бог и кой не е.
Представи си че нямам представа от Първата заповед, дай ми кратко определение
Какво правим с бедните хора живяли преди Йехова или заблудените до които не е стигнало божието слово в наши дни?  Blush

Мисля, че трябва да обърнеш внимание на Бахайството там има много неща които биха ти харесали


Какви подробности искаш за Славянските?
Кой на какво е бил Бог и как са го почитали ли?
Ето - Славянски Божества подробно

Няма да навлизам в Източните религии тук си говорим за Езичество.

Нерон е бил един човек грешен, това според Писанието.
Християнските църкви и техните служители организирано потискали милиони и милиони в течение на 1500 години.

# 139
  • Мнения: 1 274
За сега продължавам с хадзапи, макар че едва ли ще мога да отговоря на всичко днес.
Потопът не е мит!
Геологични доказателства за потопа
И библейското описание на потопа, и геологичните данни ясно говорят за голям катаклизъм, засегнал цялата земя.”     Действително навсякъде по повърхността на Земята се намират фосилни останки от растения и животни, очевидно утаени от вода. В някои области тези наноси са с дебелина най-малко 5000 метра. Това уникално разпространение на фосили и утаени пластове свидетелстват за световния мащаб и ужасната стихия на потопа. Когато изследваме геологията на Месопотамия са подобни на тези по всички места по света. Най-отгоре има десетки метри така наречена от геолозитекватернерна утайка. Това са пясъци и чакъл, отмити от околните височини и образуващи основата на долините, след като общите контури на местността са били стабилизирани. Същото може да се види в централната Калифорнийска долина и практически във всяка голяма долуна на земята.     Терциерните наноси, както ги наричат феолозите, дават окончателните контури на пейзажа. Природата на терциерните утайки е съвсем еднаква в Индия и бирма, в Америка и Европа. Същата бърза ерозия на новообразуваните планини създава огромни количества грубо разтрошени отломки от скален материал в басейните. Ясно е, че тези утайки са били образувани по целия свят практически при еднакви условия – изключителна водна стихия с огромни количества скален материал, отнесен от високите места и утаен в басейните между планините.     Всичко това неоспоримо показва, че потопът е бил повсеместен.     Сега нека разгледаме някои основни геологични факти – видими особености на земната повърхност – като универсални доказателства за потопа.
Скрит текст:
1. СТАРИТЕ БРЕГОВИ ЛИНИИ
Те се забелязват на различни височини около всички континенти, като най-високата е отчасти заличена от атмосферните влияния и ерозията и може да бъде различена само от опитен наблюдател по планинските склонове. Геолозите често ги наричат ескарпи. Някои от тях са само на наколко метра над настоящето морско ниво, други – издигнати на десетки метри. Два лесно различими ескарпи се виждат на атлантическия бряг на Южните щати на около 7 метра и 30 метра над сегашната брегова линия и са били проследени на разтояние от няколкостотин километра. По брега на Южна Калифорния са изследвани десетина ескарпи, които се издигат една над друга като гигантско стълбище с лице към океана. Те ясно маркират последователните етапи на спадането на океана. Тези стари брегови линии са били отдавна познати в Западна Европа и Източна Америка и едва напоследък са били проучени като явления с универсално значение, защото се откриват по всички брегове на глобуса.     През 1934 г. Дейли от Харвард изказва мнение, че те представляват универсално спадане на океана, станало само преди около 3-4000 години, а проф. Куенен от Грорингенския университет в Холандия, един от най-големите авторитети в света, декларира, че работата на Дейли днес е потвърдена /П. Х. Куенен, „Морска геология”, 1950 г./.     Високите речни тераси по бреговете на долините на всички големи реки, както и на долините на всички големи реки, както и на много от малките, са свързани със старите брегови линии на спадащия океан. В Западна Европа високите тераси на накои от реките са били проследени до устията на тези реки, където се смесват със старите океански брегови линии.
2. ВЪТРЕШНИ БАСЕЙНИ
Друга забележителна особеност на земната повърхност е съществуването на области с големи басейни по всички континети. Тези т.нар. вътрешни басейни са заобиколени от хълмове или планини, водите на които не могат да се влеят в морето, а остават под формата на езерата или се изпаряват през по-голямата част от годината.     Всички тези вътрешни басейни са оградени от вътрешната страна със стари брегови линии, посочващи къде е била някога водата, когато тези басейни са били пълни. Милиони американци са посещавали Голямото Солено Езеро и са видели някои от тези древни брегови линии на около 300м над сегашно езерно ниво.     Каспийско море е огромен вътрешен басейн, но то е само наполовина пресъхнало езеро в един още по-голям вътрешен басейн, наречен Евроазиатско море или Сарматски океан.     Пустинята Гоби в Китай е друг басейн, който някога е бил огромно езеро. В Африка и Австралия също има вътрешни басейни. Те се срещат във всеки континент и общата им площ е изчислена на около ј от земната повърхност. Има ясни доказателства, че тези стари езерни басейни са били пълни с вода и то немного отдавна. Дж. Клод Джонс от университета в Невада е направил гриблив преглед на дверните езера, които някога са заемали такава голяма част от сега безводния щат. Неговото заключение е, че „езерото Лахонтан е само на няколко хиляди години”. Според него това предисторическо езеро е достигнало максималнния размер преди не повече от 2000 години.     Логично е да стигнем до извода, че ако се извършат подобни грижливи изследвания на други древни езера, би се установило, че те са били пълни с вода немного отдавна.
3. АРКТИЧЕСКИТЕ ЛЕДЕНИ МУМИИ
Всеки  знае нещо за фосилите на слоновете (мамонти), открити в студените арктически области на Сибир и Аляска. Но малцина имат ясна представа за техния огромен брой; някои от островите далеч навътре в Арктическия кръг се състоят предимно от слонови и други животински кости, циментирани с пясък и лед. Освен това са открити офромни купове от стебл;а на дървета, всички разбити и натрупани съвършенно безразборно, споени с фосилните останки на слоновете. Тези дънери, изпотрошени и разхвърляни в пълен безпорядък, са силно доказателство в полза на потопната теория – някаква дива водна стихия е причинила всичко това.
4. ПУКНАТИНИ, ПЪЛНИ С КОСТИ
В Англия и много други части на Европа, както е описано от Джоузеф Престуич и други автори, има големи вертикални пукнатини в земята, пълни с кости. Тези фисури (пукнатини) са широки от десетина сантиметра до метъри повече, простират се накилометри и никой не знае колко са дълбоки. Всички кости са счупени, с остри фрактурни ръбове, неоглозгани от животни. Обикновенно костите са на големи животни от тропическите ширини като слонове, хипопотами, носорози, камили и други. Срещат се и коне, лъвове, северни елени и мечки. При силни земетресения често се образуват големи земни пукнатини, които обикновено се затварят след няколко часа или дни. Но ако тези древни фисури са се образували по време на потопа и океанските течения са натрупали в тях големи количества счупени кости, те биха могли да се запазят  в състоянието, в което ги намираме днес.     Изброените геологични особености на земната повърхност могат да бъдат свързани в обща картина. Те са свързани и със света, в който сега живеем. Тези факти ясно показват, че някакво странно и необикновено опустошително събитие, причинено от огромни маси движеща се вода, е станало преди не много хиляди години. Този катаклизъм може да бъде идентифициран с библейския потоп. И според Библията и според геологията тази световна катастрофа трябва да е обхванала планетата в дадено време от миналото, немного отдавна. Основанията за тази близост във времето са, че разгледаните геологични факти са все особености на земната повърхност; казано с езика на геологията това са неотдавнашни, а не древни събития.     Тук могат да бтдат приведени още някои факти в подкрепа на кратката библейска геохронология. Речните делти биха били много по-широки, ако бяха образувани  за 10000 или повече години. Ако ерозията е действала стотици хиляди години със сегашния темп, назъбените и пресечени форми на земната повърхност биха били много повече загладени, отколкото са сега; океаните, езерата и ниските райони биха били покрити с много повече утайки.     Сега ще се опитаме да определим измеренията на това събитие, което е умъртвило всички живи същества и е причинило биологични промени, забелязвани в скалите. Мащабите на потопа могат да бъдат илюстирани с два факта. Първият засяга фосилите. Като общо правило те са необичайно многобройни, в противовес на нашия съвременен свят, в който само пръснати и отделени екземпляри биват погребани. Това може да се види навсякъде по земята. Същевременно всички брахеоподи и криноидеи днес живеят в тихите и необезпокоявани води в най-дълбоките части на  океана, където няма течения за образуване на утаечни пластове от какъвто и да е вид. Но в Пенсилвания, Илинойс, Китай, Англия и много други места те формират дебели варовици, които се сменят с пластовете, съдържащи съхоземни растения и тези варовици се простират на километри, опаковани с фосилите на тези организми. Милиони гръбначни риби съставляват флавния източник на земното масло в обширните петролни широти на много места. В различни части на Скалистите планини в САЩ това, което е познато на геолозите като терциерни млекопитаещи, се среща в огромни количества. В Алабама и други части на южните щати, където се простират леглата Джаксън, гръбначни прешлени от един вид китове (Zeuglodon), 45 см дълги и 30 см в диаметър някога са били толкова много, че фермерите ги използвали за правене на стени и огради или ги изгаряли на купове, за да се освободят от тях.     Вторият факт се отнася до редуването (алтерация) на наслагите. Когато се изследват по-старите пластове, първичните наслаги, както Арчибалд Гийки отбелязва, „никоя отличителна черта не се повтаря по-продължително от редуването на различни утайки”. Може би често срещащата се форма на подобна алтерация е тази на утайки или фосили от дълбокия океан, като криноидей, брахиоподи, глобигерин и радиоларии, които намираме смесени с материали от сушата; не само растения, но и едър пясък и чакъл, а както знаем, в дълбоките води на съвременния океан няма едри урайки от пясък и чакъл.     На много места карбониферните въглищни образувания са също добър пример за въпросната алтерация. Въглищните пластове, дебели и тънки, могат да се наблояват от 50 до 100 и повече, съставени от земни растения. Те винаги се редуват с два пъти повече на брой шисти, пясъчници и варовици, като последните са съставени от голяма степен брахиоподи и криноидеи. Както вече изтъкнахме, съвременните представители на тези животни живеят в по-добрите части на океана на няколко километра дълбочина, където ужасна конвулсия на природата от световен мащаб е могла да ги смеси сто или повече пъти с материали от сушата. Всички материали са били нанесени там, където ги намираме там, като различните течения са носили различни материали от различни направления. Съгласно библейският разказ водите на потопа са дошли от два източника „ всички изводи на голямата бездна се разпукаха и небесните отвори се разкриха” (Битие 7:11). Това означава че земната кора се е разпукала и огромни водни маси, идещи от дълбочините са заляли земята. Вторият източник на водите на потопа е бил вероятно водния слой високо в атмосферата, създаден при сътворението на земята (Битие 1:6,7). Вероятно гигантски течения постепенно формирани от тези водни маси, са били причината за геологичните феномени, които откриваме днес. Статия за произхода на въглишните пластове, озаглавена „Поглебани лесове”, съвременния биолог Харолд Кларк казва: Огромни въглешни залежи по цялия свят потвърждават библейкия доклад за всемирен потоп … Огромни вълни трябва да са връхлетели в низините където са расли въглишни гори” като са ги изтръгнали и са натрупали дърветата и папратите в огромни маси. Буйни потоци са смъкнали пясък и кал от околните височини и са погребали с тях разтителността. В тихите периоди между бушуването на вълните се е отаил варовития материал, като е образувал пластове от морски варовик. Процесите са продължавали дни наред, докато са били натрупани хиляди метри материал. Когато тези материали са се втърдили и растителността е била превърната във въглища, по цялото лице на земята останали следи за ужасните сили, които разрушили тогавашния свят – голямата катастрофа, потопът от Битие.     Тъй-като се констатира известна последователност на фосилите, как бихме могли да оценим геохронологичната таблица, в която скалите са систематизирани в ери и периоди от гледна точка на всемирния потоп?     От гледна точна на еволюционната хипотеза, те представляват дълги периоди от време с продължителност от десетки милиони години. Но геологичнат таблица би могла да бъде интерпретирана от гледна точка на кратката геохронология. Ако разлеждаме скалите не в контекста на дълги периоди във времето, а като последователни етапи от потопа, като последователно погребване и възможна миграция на някои видове животни, стигаме до възглед напълно съвпадащ с фактите. За да обясним отношенията между вкаменелостите, не се нуждаем от постолиране на последователност от дълги епохи, а само от последователност в етапите на потопа. Боговдъхновения доклад за потопа издържа и най-критичния научен анализ.     В 1946 г. Харолд Кларк издава книгата „Новият диувиализъм”, в която последователността на фосилите се обяснява „екологична зоналност” – принцип, който бил изяснен от Джордж Прайс много години преди това, когато той характеризирал фосилите като „зоологични провинции” на древния свят. Това означава, че древния свят е бил разделен на зони, естествени среди, независими от причините и че когато организмите са били постигнати от потопа, те са били поглебани в определен ред.     Примерно, Камбрий, Ордовик и Силур са почти изцяло морски и много морски живот заема и девон, и Мисисипи. Останките от ниска разтителност, начиная от Силур и приминаващи в растяща честота през пенсилванския период, са блатни типове и такива от ниски райони. След това следва до голяма степен планински типове. По-висшите животни са предимно планински типове, въпреки че има указание за много водни животни през цялата геологична колона.     Интересни са случаите бозайниците и динозаврите – гигантски влечуги, които са изчезнали. Ако всички съществуващи видове са били съвременници и са били унищожени заедно от потопа, защо бозайниците са така малко в мезозоя и така много в терциера, т.е. непосредствено отгоре? Ако областта, населена с динозаври, е била обиталище на бозайници, какво би се случило, когато водите на потопа започнат да се изкачват? Влечугите които са мудни и слабо ителигентни, са останали там, където са били – още повече, че някои от тях са живеели във водата – докато силните вълни са ги помели и унищожили. Но бозайниците, съзнаващи наближаващата опасност, естествено биха мигрирали в по-високите райони. Така след като потопа е погребал динозаврите, накрая е застигнал и бозайниците. Когато теорията за екологичната зоналност била развита, някои погрешно разбрали нейното значение и помислили, че тя изисква приемането на идеята, че фосилите са живели някога точно там, където са изровени. Трябва да се разбере, че потопа е причинил малко или много смесване на първичните зони. Но в общи линии общите типове лежат в груб ред, който представя тяхната първоначална връзка.     Една особеност на потопната геология, която напоследък получава по-голямо внимание, е възможността много геологични особености да се дължат на действие след потопа. Общата идея в миналото беше, че с приключване на годината, описана в Битие, действито на потопа е спряло веднага. Но не отдавнашни проучвания показват, че дълго време след това мощни текстонични действия са продължили да атакуват земята. Някои от тях трябва да са били вулканични.     Последният въпрос който ще засегнем в тази глава е ледниковия период. В много части на света има огромни маси камъни и чакъл с различна големина. Повечето от подробностите за праисторическите култури на европа са свързани с чакъла, намиращи се по протежение на реките и пещерите край техните брегове. В продължение на много години чакълът бил приписван на потопа, но в началото на 19 век Луи Агасиц (1807-1873), швейцарски естественик, направил обширни проучвания на глетчерите (ледниците). Той установил, че същите явления, които могат да се видят в алпите под ледниците се наблюдават и в долините и поляните на Централна Европа. 1840 година той публикувал своите „Проучвания на ледниците” (Etudes sur les graciers), които убедили научния свят, че в далечното минало е имало ледников период. Обширни изследвания днес показват, че е имало континентално заледяване и пространни области от Европа, Азия и Америка са били покрити с лед и сняг. Глетчери, морени, следи от драскотини от твърди скали и други особености свидетелстват за това мощно заледяване. Може би повече от 1/5 от повърхността на Земята е била покрита с лед. И днес са покрити с лед части от северната полярна област с дебелина до 3200 метра и от южната полярна област с дебелина до 4900 метра . 16,3 мил. кв. км са били покрити с лед. Ако тези ледове се разтопят морското равнище би се покачило с 60 метра. Изчислено е че през ледниковият период е била замразена толкова много вода, че морското равнище е било със 100 метра по-ниско, от колкото е днес. Съветски изследователи са открили доказателства за непрекъснатото топене на антрактически лед през последните 4 – 5 хил. години. Каква е причината за това континентално заледяване? През 19 век Луи Агасиц развил теорията за ледниковото време. Съвременния френски публицист Раймонт Капие пише по този въпрос следното: „Повече от век след провъзгласяването на тази теория, науката не е направила нито крачка за обясняване на причините, довели до големите ледникови периоди и на последвалите ги необикновенни събития. Правени са усилия в тази насока. Стотици са опитите за изясняване на ледниковите периоди. Ледниковите периоди; те ангажират метерологията, физиката, геологията, вулканологията, астрономията и т.н. . Трудно е да се отрече ледниковото време, тък-като навсякъде се сблъскваме с неговите следи. Но причините за заледяването, как е възникнало то и какъв е бил вътрешния му закон – всичко това остава скрито и дълбока тайна.” А относно допускането на различни ледникови периоди, геологът Гей Селиг пише: „Изследванията от последните години показаха вероятността заледяването да е настъпило едновременно във всички тези области, и южното и северното полу кълбо да не са се заледили в различни времена, както преди се приемаше.” От гледна точка на библейският креационизъм заледяването е необходимо и очевидно следствие на потопа. Силната буря в началото и края на страховития катаклизъм, докладван в Библията, е вероятно причината за голямото заледяване, съдействало за изтичане на водите. Съгласно Битие 8:1 мощен вятър е обхванал планетата и е причинил всичко това. Полярните области, които преди това са били обитавани и са се радвали на мек, субтрупичен климат са били наводнени и след това покрити със сняг и лед. Обобщавайки фактите и аргументите в тази глава можем да кажем, че една всемирна катастрофа от типа на библейският потоп достатъчно добре обяснява съвременните геологични особености на нашата планета. Днес всеки съвременен християнин може да бъде учен от най-висок ранг и същевременно дълбоко вярващ в боговдъхновеното Писание – Библията.

За Ноевия ковчег, - май го откриха в Арарат.
http://novinar.bg/news/25-zagadkite-na-drevnostta-noeviiat-kovch … MjkwNjsxMw==.html
Ето и филмче
http://vbox7.com/play:4d5acb8e

Последна редакция: пт, 26 юли 2013, 21:20 от Серафима

# 140
  • Мнения: 1 274
По отношение на Кришна:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balarama
In scripture, Vishnu impregnated the belly of the goddess Devaki with two hairs, one black, one white. To ensure their safety, they were transferred before birth to Rohini. Krishna was born with darker complexion, while Balarama was fair.

Превеждам горното за незнаещите английски: В писанието Вишну опложда корема на богиня Деваки с два косъма - единия черен, другия бял. За да гарантира тяхната безопасност, преди раждането им те били преместени в Рохини. Кришна бил роден с по-тъмен тен (явно от черния косъм), докато Беларама бил бял (явно се родил от белия косъм).

Деваки не била девица, имала вече деца, но брат ѝ искал да ги убие. Затова били прехвърлени в друга утроба.

Аз не смятам, че това има нещо общо с непорочното зачатие на Господ Иисус Христос от Света Богородица.

За незапознатите - животът и взаимоотношенията между индуските божества силно наподобяват познатите ни старогръцки митове. Жестокост, несправедливост, аморалност, лъст.

Последна редакция: сб, 27 юли 2013, 14:48 от Серафима

# 141
  • Мнения: 1 274
HAPPY_QUEEN това се оказа че е Колосяни 2:11

в Него сте и обрязани чрез неръкотворно обрязване, като съблякохте греховното тяло на плътта, чрез обрязването Христово,

като се погребахте с Него в кръщението, в което и възкръснахте заедно с Него чрез вяра в силата на Бога, Който Го възкреси от мъртвите.

# 142
  • Мнения: 1 262
Серафима, ако не друго, то поне искрено ти се възхищавам на труда, който хвърляш всичко да намираш, да се ровиш в 1000 източника за информация.
Благодаря за стиха. Ако ми потрябва нещо, ще знам къде (и от кой  Wink ) да го потърся.  Party

# 143
  • Мнения: 1 274
Нещо не са ми ясни критериите ти кой е Бог и кой не е.
Представи си че нямам представа от Първата заповед, дай ми кратко определение
Какво правим с бедните хора живяли преди Йехова или заблудените до които не е стигнало божието слово в наши дни?  
Какви подробности искаш за Славянските?
Кой на какво е бил Бог и как са го почитали ли?
Ето - Славянски Божества подробно
Няма да навлизам в Източните религии тук си говорим за Езичество.
Знаеш ли, не ти вярвам че не ти е ясен критерият за Бог.
За славяните няма достатъчно данни. Това не е митология - с митове/истории за това кой бог за коя богиня бил женен и подобни. Но все пак си харесах един пример, който ще приведа тук: Чернобог
http://ancientworld.wikia.com/wiki/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B … D0%B1%D0%BE%D0%B3
Чернобог (Чърнбог, Злита Бога, Czarnobog, Czernobuh) е славянският бог на мрака, господар на злото и смъртта, причинител на страдания, болка и скръб. Чернобог властва над мъртвите в Долната земя и е противоположност на светлия Белобог.

Чернобог е представян като жесток воин с ужасяваща външност. Винаги носи черна броня, а в ръка - магическо копие, готово за удар. Където удари, сее страх и мъка. По следите му се влачат всевъзможни зли сили. Вечно се бори с пресветлия Белобог - бог на доброто, приносител на светлината, радостта и щастието.

За да омилостивят Чернобог, славяните му жертват коне и хора, защото вярват, че всяко зло е в негова власт. Балтийските славяни имали обичай да пият от обща ритуална чаша пред идола на Чернобог и преди да отпие, всеки изричал проклятие. Това било част от култа към Чернобог. Според легендите, в началото на света Чернобог се опитал да попречи на Белобог да изгради света на хората Яв, поради което бил прокълнат да живее в подземния свят и да страда наравно с грешните души.

Чернобог е отъждествяван с Черноглав от "Книтлингасага". Той е споменат в "Chronicon Slavorum", "Миснейската летопис" и "Веда Словена".


Може да видим какво е било положението във Вавилон, Египет и Индия (извинявай много, нохиндуизмът е наистина доста аморфен и все пак езичество). Храмовете в Индия със секс пози са били използвани за проституция. Почитат лингам - мъжки полов член, и женския полов орган йони. Кали - червена, цялота в черепи, и досега шаманите по селата убиват деца в жервоприношение на Кали, за да направят магия за клиентите си. Индийските митове като ги четох ми се видяха много патриархални и несправедливи спрямо жените богини. Освен че са просто едни приказки - като това с раждането от черен и бял косъм.

http://www.monitor.bg/article?id=227806
Свещеният секс дърпал конците на древния свят
Хеопсовата пирамида била вдигната с припечелени от храмова проституция средства, твърди Херодот

Едва ли някой се съмнява в твърдението, че проститутките практикуват най-древната професия на света. Малцина експерти обаче са наясно с факта, че древните хетери са започнали да продават телата си не за да припечелят насъщния, а в името на Бога. Първите достоверни свидетелства за съществуването на т.нар. сакрална, свещена или религиозна (според определението на Джеймс Фрейзър) проституция дава не друг, а бащата на историята -  Херодот. Според древногръцкия историограф египетският фараон Хеопс вдигнал прочутата си пирамида не с робски труд, каквото е преобладаващото мнение, а с приходите от храмовата проституция. Те били осигурени доброволно от жени, отдаващи телата си в името на божеството, на което се посвещавали, като всички припечелени от тях средства попълвали хазната на храма. Първите сведения за практикуването на сакралната проституция датират от времето на Древния Вавилон. Приблизително две хилядолетия преди Христа основателят на Вавилонското царство Нимрод обединил две халдейски племена и основал на река Ефрат легендарния град Вавилон. За да построи и укрепи бързо града и да вдигне впоследствие прочутата Вавилонска кула, цар Нимрод въвел свещената проституция. За тази цел всяка жена и девойка от неговото царство трябвало да проституират край храма на богинята на любовта и плодородието Милита, отдавайки припечеленото от клиентите - задължително чужденци, на своя патрон.
Според Херодот нито една вавилонска девойка нямала право да разполага със своето бъдеще, ако не се раздели с девствеността си в храма на Милита, където се стичали хиляди странници. Пак според бащата на историята всяка жена, дори и да е омъжена, по закон трябвало най-малко веднъж в годината  да прави секс край храма на Милита и да посвети припечеленото на богинята. "В храма с въженца е обозначен пътят, по който край наредените жени преминават непознати мъже, за да си изберат някоя от тях. Ако жената е застанала там, тя няма право да се завърне вкъщи, докато някой мъж не й подхвърли монета, за да я отведе извън свещената територия. Хвърляйки монетата, мъжът казвал: "Богиня Милита ти желае благоденствие." Колкото и дребна да е монетата, законът забранявал на жената да се откаже от нея, тъй като тя вече се приемала за свещена", описва подробно Херодот в хрониките си ритуала в храма на Милита. Според библейската легенда вавилонците така и не успели да вдигнат прочутата си кула. Със сигурност обаче от притчата става ясно, че не липсата на средства е спряла строежа. Успешната бизнес практика от Вавилон бързо се разпространила в цяла Западна Азия. След храма на Милита свещената проституция завладяла и храмовете на сходни, но с различни имена богини, като Венера, Афродита, Анаис, Астарта, Урания. По този повод в своята книга "История на проституцията" френският историк Пиер Дюфур пише, че за прослава на арменската Венера, известна с името Анаис, бил построен огромен храм, край който се извършвали любовни обреди. Служещите в него арменски девойки обаче можели да се отдават само на чужденци. Всички припечелвани от тях средства се оставяли на олтара като жертвоприношение за богинята. При това жените, които правели секс в името на Анаис, можели по-лесно да намерят достоен съпруг, тъй като се приемало, че им е било осигурено покровителството на богинята. В Кипър - родината на богинята на любовта Афродита, край храмовете на град Пафос живеели цели колонии от храмови проститутки. Според местните закони всяко родено от тях дете можело да претендира за царската корона. От Кипър свещената проституция бързо се разпространила по останалите острови на Средиземно море, Гърция и Италия. Древногръцкият пътешественик и географ Страбон свидетелства, че в храма на Афродита на Коринт служели над хиляда девойки. В Гърция пък най-красивите девойки били посвещавани на Афродита като своеобразно жертвоприношение, в случай че семейството се нуждае от застъпничеството на богинята.  В крайна сметка се оказало, че почти навсякъде в Древния Изток достигналите полова зрелост девойки били пращани в храмовете, за да отдадат на богинята на любовта своята невинност. Но никъде другаде по света към храмовите жрици не се отнасяли така почтително, както в Индия. В южната част на полуострова имало обичай една от девойките във всяка фамилия да бъде посвещавана на храма, за да го издържа с религиозна проституция. Надпис в един от храмовете на индийския град Танжор свидетелства, че през 1004 г. в него служили над 400 жрици. Прочутите индийски баядерки - танцьорки, компаньонки и участнички в религиозните церемонии, също служели в храмовете. Тяхната професия никога не е била приемана за позорна в Индия. Дори напротив, отдадеността им на богинята била предавана като свещено наследство от майка на дъщеря. По този повод холандският пътешественик Ставоринус пише: "Ако по време на танца на баядерките някой от зрителите пожелае да получи удоволствие от някоя от тях, той може да удовлетвори срещу умерена сума своето желание. В това време останалите баядерки продължават да танцуват, все едно нищо не се е случило." Първият официален държавен публичен дом отворил врати в 594 г. пр.Хр. в Атина по времето, когато полисът бил управляван от Солон. В него работели робини, които били купени с общински средства. С това бизнес начинание хитрият управник успял да запълни бързо опразнената държавна хазна. Солон стигнал до тази идея, след като установил какви баснословни доходи получават храмовете на Афродита от жриците на свещената проституция.
Вдъхновен от приходите на Афродита, Солон вдига в Атина през 594 г. преди Христа първия държавен публичен дом.

“Златната клонка” потвърждава феномена
 
В своята книга "Златната клонка" прочутият шотландски антрополог, фолклорист и историк на религиите сър Джеймс Фрейзър пише: По всичко личи, че навремето, преди да се оженят, всички жени на о. Кипър трябвало да проституират с чужденци в светилището на богинята, независимо под какво име била известна - Афродита, Астарта или друго. Каквито и да са били мотивите, очевидно обичаят не се е схващал като похотлива оргия, а като тържествено религиозно задължение, изпълнявано в служба на онази Велика богиня - майка на Западна Азия, с различно име, но навсякъде еднотипна по същество. Във Вавилон например всяка жена, бедна или богата, трябвало веднъж в живота си да се отдаде в прегръдките на чужденец в храма на Милита, т.е. на Ищар или Астарта, и да посвети на богинята парите, спечелени с тази религиозна проституция. Свещеното място било претъпкано с жени, готови да изпълнят обичая. Някои от тях трябвало да чакат с години. В прочути с внушителното величие на разрушените си храмове Хелиопол или Баалбек в Сирия обичаят на страната изисквал всяка девойка да проституира с чужденец в храма на Астарта и не само момичета, но и омъжени жени доказвали своята преданост към богинята по един и същи начин. Константин Велики забранил обичая, разрушил храма и издигнал черква на негово място. Жените се отдавали срещу пари във финикийските храмове в служба на религията, убедени, че така омилостивяват богинята и печелят нейното благоволение. Според закона на Аморей "онази, която се готви да се ожени, седем дни трябва да се занимава край портата с разврат". В Библос хората обръсвали ежегодно главите си в знак на траур за Адонис. Жените, които отказвали да пожертват косите си, трябвало да се отдадат на странници в определен ден от празненствата и да дарят припечелените пари на богинята. Гръцки надпис, намерен в Трал (Лидия), доказва, че обичаят с религиозната проституция е просъществувал в тази страна чак до II век от нашата ера. Той съобщава за жена на име Аурелия Емилия, която служела на бога по изричното му искане в качеството на проститутка, че и нейната майка и баба, прабаба и т.н. правели същото преди нея, и това публично съобщение, изсечено на мраморна колона, което потвърждава оброчното жертвоприношение, показва, че такъв живот и такъв произход не били срамни. В Армения най-благородните семейства обричали дъщерите си в служба на богинята Анахит, в храма й в Асилезен, и момичетата работели там като проститутки дълго време, преди да ги дадат на някого за жени. Никой не изпитвал скрупули да вземе едно от тези момичета за жена след приключването на службата й. И в Комана, в Понт, на богинята Ма служели множество свещени проститутки и на всеки две години към светилището се стичали тълпи мъже и жени от съседните градове и от околността да честват празника или да отдадат почит на богинята.


# 144
  • Мнения: 9 144
Много интересна статията от Монитор,
доста спорна, но пък оригинално интерпретирана от авторите.  Grinning
btw Лудвиг Витгенщайн критикува изключително остро книгата на Фрейзър наричайки го По-голям дивак от диваците, които описва


НЕ виждам голяма разлика между Чернобог и Сатаната?
Типичен пример как християнството е асимилирало езически култ.

Което ме подсеща Бог е един, но доста от християните се молят на Богородица или на различни Светии или мъченици, това не е ли един вид нарушаване на Първата заповед?

# 145
  • Мнения: 1 274
Не знам нормални хора да принасят човешки жертвоприношения на сатаната. Ако една религия принася жертви на сатана, при това човешки жертви!!!, тя е форма на сатанизъм. Християнството заклеймява сатана и в никакъв случай не му принася жертви. А освен това са се изричали проклятия във връзка с това божество, а за християнина не е добре да проклина никого.

По отношение на светците се обясни многократно, че те са наши ходатаи пред Бога, защото Му се молят непрестанно. Т.е. ние им се молим за помощ, но това е, защото те са близо до Бога. Ние не смятаме, че те са Бог, но ги почитаме защото са водили богоугоден живот и са удостоени да са близо до Него.

Това съвсем наскоро се каза, не зная колко пъти трябва да се повтори.

Индия, където не е имало потискане на езичеството, доказва че нещата са именно такива. С храмовете с Кама Сутра, предназначени за проституция, и самите проститутки, заварени от англичаните. Определено храмовите проститутки са били нещо съвсем нормално. А за кастата на кралете (кшатрии) промискуитетът бил начин на живот. Аз поне не приемам религии свързани с проституция за себе си. Забележи обаче, че не е само Фрейзър, а първо Херодот. И като имаме предвид и това, което знаем за Индия, много ми се връзва всичко. Дори да допуснем, че проституцията не е била в тези мащаби, самият факт че храм се украсява със секс пози, че лъстта е на предно място в митовете, че въобще има храмови проститутки, е красноречив. А фреските от Египет ни показват, че е имало разголени жени, което пък едва ли е от скромност и целомъдрие. След като в Индия се почитат мъжкият и женският полов орган (лингам и йони), това не е ли достатъчно красноречиво?

Самите митове, които се въртят все около лъст, доказват, че проституцията е била масова във връзка с религията.

Какво ще кажеш за Недоля? Недоля (Несретя, Несреќа, Несрећа) е славянска богиня на нещастието, несполуката, уроките и лошия късмет, противовес на богинята на щастието и добрия късмет Доля. Също като нея, Недоля преде и вплита нещастията в съдбите на хората.
Онзи ако е сатана, тази що е?
http://ancientworld.wikia.com/wiki/%D0%9D%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D1%8F

Последна редакция: сб, 27 юли 2013, 07:51 от Серафима

# 146
  • Мнения: 23
Бумър,

Ти вече доказа, че си мислеща, но вече е време да престанеш да си играеш като на шах и мат със Серафима. Тя проявява любов към теб и всички нас, не за да я отритнем. Нека се възползваме.

ПП. Покрай тези спорове и аз научих много интересни неща. Признавам си.

# 147
  • Мнения: 1 262
И БУмър е права за някой неща. То затова няма една гледна точка и тук идва значението на думичката толерантност към различните схващания.  Wink

# 148
  • Мнения: 9 144
Не знам нормални хора да принасят човешки жертвоприношения на сатаната. Ако една религия принася жертви на сатана, при това човешки жертви!!!, тя е форма на сатанизъм. Християнството заклеймява сатана и в никакъв случай не му принася жертви. А освен това са се изричали проклятия във връзка с това божество, а за християнина не е добре да проклина никого.


Мда еретиците и инакомислещите са екзекутирани с любов към Бога  Hug Heart Eyes

http://www.extremecentrepoint.com/archives/6964

# 149
  • Мнения: 1 274
Тази книга е пълна с исторически неточности и преувеличения. Грекулов бил съветски историк на заплата от КПСС. Извинете, но добре помня как през социализма всичко беше лъжа.

http://nnm.me/blogs/Sashek3/e_f_grekulov_pravoslavnaya_inkviziciya_recenziya/#cut

На първо време авторът твърди, че с идването си на власт комунизмът спрял веднъж за винаги всички религиозни гонения, което няма нищо общо с реалността. Просто се унищожават всички религии, след което се насажда новата религия - атеизъм.

Изпуснати са важни глави и факти в тази книга

Православная церковь против человеческих жертвоприношений.
Православная церковь и ее роль в национально -освободительном движении.
Православная церковь и ее вклад в развитие науки и образования
Православная церковь и терпимость к другим религиям.
Православная церковь и ее роль в организации семейной жизни.
Православная церковь и традиции милосердия
Православная церковь и ее миротворческая и посредническая роль.

Авторът се чудел как да изсмуче от пръстите си нещо лошо за православието, изпускайки всичко добро. От друга страна пише явни лъжи:

А ведь историкам известно, что самым ярым борцом со староверами, например, был император Петр Первый, весьма любимый атеистами за его антиклерикализм, упразднение патриаршества, создание Монастырского приказа, секуляризацию монастырских земель и "всешутейшие соборы". И сам Институт инквизиции был насильно внедрен именно "прогрессивным" императором в 1721 году. После смерти Петра, он просуществовал недолго — всего лишь до 1727 года, ибо не прижился к Православной церкви, что, конечно, опять таки противоречит "инквизиторской" (как уверяет нас Грекулов) сущности Церкви. Хотя книга заявлена именно как Православная инквизиция — ни более, ни менее. Впрочем отдадим должное Грекулову, в том, что он , хоть и скрипя зубами, но вынужден был признать что "православная церковь не располагала таким инквизиционным аппаратом, какой имела католическая церковь"

Скърцайки със зъби авторът трябвало все пак да признае, че ПЦ не разполагала с такъв инквизиционен апарат като католическата.

Необходимо указать также на то, что в приведенных фактах Грекулов периодически допускает "удобные" ошибки, в которых насколько возможно преувеличивается роль священства. Возьмем для примера следующие слова Грекулова: "Грамота 1452 г. митрополита Ионы вятскому духовенству красноречиво рассказывает, как внедрялось христианство среди нерусских народов Вятского края. Священники, по признанию митрополита, перемучили много людей, переморили, в воду пометали, сжигали в избах — мужчин, старцев и, малых детей, выжигали глаза, младенцев сажали на кол и умерщвляли. Расправляясь с такой жестокостью с нерусскими народами, не желавшими креститься, инквизиторы угрожали им еще "великой опалой" от государя и "конечным извержением без милости" от церкви. "Митрополит не осуждал духовенство за зверскую расправу с нерусскими народами. Он предостерегал только, что кровавый террор по отношению к народам, не желавшим принять православие, может вызвать ненависть их к духовенству и нанести ущерб церкви."

А, вот, как тот же эпизод излагается у крупнейшего историка Сергея Михайловича Соловьева: "Относительно народного права мы видим, что война ведется с таким же характером, как и прежде, если еще не с большею жестокостию. Нижегородцы, взявши пленных у мордвы, затравили их собаками. Смольняне во время похода своего на Литву младенцев сажали на копья, других вешали стремглав на жердях, взрослых давили между бревнами и проч.; ругательства псковичей над пленными ратниками Витовтовыми мы отказываемся сообщить нашим читателям; во время похода московских войск на Улу-Махмета ратники по дороге грабили и мучили своих, русских; митрополит Иона говорит о вятчанах, что они во время походов своих с Шемякою много православных перемучили, переморили, иных в воду пометали, других в избах пожгли, иным глаза выжигали, младенцев на кол сажали, взяли пленников более полуторы тысячи и продавали татарам".

Разница очевидна: у Грекулова — варварские действия совершает духовенство, у Соловьева — вятские воины. У Грекулова — казнят нежелающих креститься, у Соловьева — православных (во всяком случае, на Вятке, так как нижегородцы, смольняне и псковичи, действительно, издевались над иноверцами). Кто же прав?

Идем в библиотеку, просим Акты Исторические, Том 1, акт № 261. Находим там два послания митрополита Ионы. Первое ко всем вятичам: "И ныне ново, сими часы, воевали есте, великого князя вотчину, Сысолу и Вымь и Вычегду, да людей есте православного христианства много перемучили, переморили, а иных в воду пометали, а иных в избы и в хоромы насаживая, мужей, старцев и малых деток, безчисленно пожигали, а иным очи выжигали, а иных младенцов на кол сажая умертвяли, подобяся злочестивому губителю и христианом убийце Ироду; а полону есте взяли боле полуторы тысячи душ, да которой ныне себе держите, а иных в поганство продаете и в дары даёте…"

Другое, действительно, к вятскому духовенству, где митрополит упрекает их за то, что те не унимают паству от нехристианского образа жизни, но ничего не говорит о том, что духовенство причастно к казням младенцев. Об этом, кстати, пишет и граф М. В. Толстой "Когда жители Вятки, возмущенные Шемякою, долго не покорялись великому князю, святой Иона отправил к ним игумена со своим посланием к воеводам и прочим начальникам земским, в котором укорял их за своевольство и грабительство и увещевал принести великому князю раскаяние в своих винах, в то же время духовенству вменялось в обязанность строже наблюдать за поведением своих духовных детей". ("Рассказы из истории Русской Церкви")

Или возьмем для примера еще следующий абзац: "Инквизиция очень скоро распространила свои органы во многих европейских странах, где церковь благодаря инквизиции превратилась в самое страшное орудие абсолютизма. Она применяла такие меры устрашения, как сыск, доносы, конфискация имущества, пытки, сожжение на костре. Расследованием дел инквизиция обычно не занималась, установленного процесса судопроизводства у нее не было. Инквизиция сама определяла сущность преступления против веры, сама выносила приговоры, а затем передавала обвиняемых светской власти для приведения приговоров в исполнение. Из всех видов наказания инквизиция предпочитала смертную казнь."

Опять мы видим обтекаемые фразы в которые вкрапляется ложь. Никаких доказательств того, что "из всех видов наказания инквизиция предпочитала смертную казнь", Грекулов не приводит, и не приводит потому, что его у них и быть не может. Его утверждение противоречит виднейшему антиинквизиционному труду Льоренте, по подсчетам которого (эти подсчеты, правду сказать, оспариваются католиками) сжигалось не более 10 процентов обвиняемых.

Итак, как мы видим, этот советский историк не брезговал такой вот полуправдой. Все эти методы дают свой результат и, как мы уже сказали, у неподготовленного читателя останется, по крайней мере, неприязнь к православным.

Ну и, наконец, о цифрах. Касательно католической церкви, Грекулов мимоходом также невольно признается, что речь идет не о миллионах, а о десятках тысяч жертв: "Католическая церковь, совершившая своей инквизиционной деятельностью тягчайшее преступление перед человечеством, пытается оправдаться в том, что она организовала ведовские процессы и сожгла десятки тысяч человек." Это опять таки полезно знать атеистам свято уверенным, что католическая инквизиция сжигала именно миллионы людей.

Самая большая цифра сожженных по Грекулову в России: "В результате жестокой расправы духовного ведомства с раскольниками в течение XVIII в. было сожжено 1733 человека, а всего самосожжению подвергло себя 10567 человек" Также можно упомянуть умерших раскольников в результате зверств архиерея Питирима: "Питирим лично вел допросы раскольников с пристрастием, пытал их в архиерейской тюрьме, подвергал "градскому" наказанию с вырезыванием ноздрей. Таким образом, как хвалился Питирим, в православие было обращено свыше 68 тысяч человек. Спасаясь от гонений этого инквизитора, 12701 человек бежали, 1585 — не выдержали пыток и истязаний и умерли, 598 были сосланы и отправлены на каторгу"

Касательно самосожжений, Грекулов приводит показания также самих старообрядцев: "О массовом самосожжении раскольников под влиянием гонений свидетельствует сводный старообрядческий "синодик"; только за 1667-1700 гг. этой мучительной казни предали себя 8834 человека"

Из всех этих цифр становится понятным, что число всех жертв старообрядческого раскола исчисляется опять таки максимум десятками тысяч человек, но никак не милыми сердцу сетевого атеиста миллионами.

При этом сам Грекулов признает, что многие репрессии против старообрядцев были спровоцированным ими же самими: "В 1687 г. крестьяне — раскольники, вооруженные ружьями и дрекольем и имевшие даже пушки, захватили Палеостровский монастырь в Челмужском погосте Олонецкого края, уничтожили церковную утварь, монастырские жалованные грамоты и купчие крепости, а игумена Феодосия с десятью монахами связали и бросили в погреб. Для освобождения монастыря был снаряжен большой воинский отряд во главе с протопопом. Восставшие крестьяне держали монастырь в осаде в течение шести недель. После отчаянного сопротивления осажденные решили сжечь себя и монастырь. В огне сгорело около 2700 человек. В 1689 г. крестьяне — раскольники вновь захватили Палеостровский монастырь, на этот раз они владели им около девяти недель. Оказав воинскому отряду отчаянное сопротивление, во время которого было убито и ранено свыше 50 человек, крестьяне вторично подожгли монастырь, а себя предали сожжению. В 1693 г. раскольники захватили церковь Пудожского погоста, изгнали священников и разграбили утварь. Для наказания восставших царский воевода Стрешнев послал воинскую команду с духовенством. Команде было велено сжечь крестьянские дома, а их самих отправить в тюрьму. Уйдя от отряда в деревню Строкино, крестьяне — раскольники заперлись в четырех избах и после отчаянного сопротивления предали себя сожжению, понося церковь и духовенство, называя церковь "вертепом разбойников", а священников — "волками врата адова"."

Итак, подытоживая все вышесказанное, надо сказать, что книга Грекулова "Православная инквизиция" является всем нам напоминанием темных страниц нашей истории. И наш долг состоит в том, чтобы подобного больше не повторилось. Тем более этот вопрос актуален сегодня в век глобализации, ввода ИНН и штрих-кодов, которых очень боятся наши современные раскольники. Об этом не стоит забывать и нашему светскому государству, которое может в силу своей светской привычки проявить насилие по отношению к этим людям. И, увы, уже есть единичные случаи самоубийств и ухода от цивилизации (ситуация с пензенскими отшельниками, окопавшимися в бункере под землей вместе со своими детьми).

А Грекулов? Что Грекулов? Грекулов был советским историком, которому КПСС платила зарплату. Вот и приходилось ему вертеться подобно героиням романа Оноре де Бальзака…

Общи условия

Активация на акаунт